A kormánycsapágyak terén tapasztalható méretnövekedést 2009-ben egyértelműen a középcsapágyházak követik. Szükség van az újításra, mivel a több évtizede forgalomban lévő csapágyház-rendszert kinőtte az ipar, a túlméretes csőtengelyek mellett nem marad hely a megfelelő méretű csapágyaknak a középcsapágyházon belül, a legújabb kívül elhelyezett csapágycsészével rendelkező integrált tengelyes rendszerek pedig ergonómiai és más technikai problémákat vetnek fel.
Az ideális megoldás a nagyobb csapágyházátmérő, melybe közvetlenül lehet a csapágyakat rögzíteni. Számos különböző szabványt találtak ki a gyártók, melyből talán a BB30 elnevezésű esélyei állnak a legjobban. A hajtómű tengelye 30 mm átmérőjű, a ház lehet 68 vagy 73 mm széles. 41 mm külső átmérőjű csapágyak illenek a házba, behelyezésük préseléssel történik, a rögzítést mindkét oldalon zégergyűrükkel biztosítják. A Cannondale (aki a rendszert kiötölte), illetve a Specialized (mely nem nevezi rendszerét BB30-nal, bár az) viszi a zászlót, az FSA és a SRAM (TruVativ) gyártja a BB30-as hajtóműveket az ilyen típusú vázakhoz. Nagy nevek, rengeteg eladott kerékpárral, így a rendszer életképes lehet. A Shimano viszont ebben a rendszerben nem érdekelt, a Campagnolo pedig csak adaptereket gyárt, mellyel az Ultra-Torque (és Fulcrum Racing-Torq) hajtóműveiket BB30 csapágyházba lehet csatlakoztatni.
A Scott és a Shimano közösen fejlesztette ki a BB83/BB86 rendszert, melyet általában csak “Shimano system”-ként szoktak emlegetni. Érdekessége, hogy a már több éve forgalomba lévő Hollowtech II. szabvány szerinti 24 mm-es tengelyű integrált hajtóművet fogad (24 X 90 mm országúti, illetve 24 X 95 mm MTB), a középcsapágyház pedig 86,5 mm széles, a BB30-cal megegyező 41 mm-es belső átmérővel. A csapágy viszont csak 37 mm-es külső átmérőjű, így egy műanyag adapter szükséges a beszereléshez. Ez az adapter biztosítja egyben az átjárhatóságot a különböző rendszerek között, ami egyáltalán nem hátrányos. BB90-nek is nevezik, mivel ez a teljes csapágyegység szélessége az adapterrel. Az FSA és a SRAM is gyárt olyan középcsapágyat, mely ezzel a rendszerrel kompatibilis. A Campagnolo ugyancsak kínál adaptert az Ultra-Torque (és Fulcrum Racing-Torq) hajtóműveihez a BB83/BB86 szabvány szerint. A BB92 az MTB megfelelője a hivatalos BB83/BB86 szabványnak, bár a teljes szélesség csak 91,5mm! Tudtok még követni?
Akkor most még egy csavar: BB90 egyben a Trek rendszere is, mely a Madonne vázakhoz passzol (Campagnolo/Shimano/SRAM/FSA-kompatibilis). A középcsapágyház 90 mm széles, a belső átmérő 37 mm és ugyanazok a csapágyak csatlakoznak a vázba, amit manapság a külső csapágycsészés rendszerek esetében alkalmaznak. A BB95 az MTB változata a Trek BB90 rendszernek, a csapágyház 95 mm széles, és a Trek Fuel/Fuel EX carbon vázakban találjuk.
Az olasz Wilier is alkotott egy külön rendszert, mely 94 mm széles csapágyházzal rendelkezik, melybe a Campagnolo Ultra-Torque (és Fulcrum Racing-Torq) hajtómű közvetlenül, zégergyűrű nélkül csatlakozik.
A jó hír, hogy végre elindult a vázgyártókat is maga mögött tudható forradalom a középcsapágyház-rendszer terén, kevésbé jó, hogy még nem tudni a kimenetelét. BB30-as szabványú vázat ettől függetlenül érdemes venni, mivel minden alkatrészgyártó kínál valamilyen megoldást a kompatibilitásra.
Forrás: fórumok, BB30 szabvány
Kép: BB30 szabvány