fbpx

Sufnituning: első sárvédő, a.k.a. a „négyszemű guminyúlfej”

Montin mindig is problémás volt a sárvédelem megoldása. Az aszfaltos szakágakban ugye semmi probléma nincs, elvégre ott nem is sárvédésről, hanem vízelvezetésről beszélünk, azt meg a hagyományos, a gumihoz közel felfekvő sárvédő elég jól megoldja. De a bütykös gumisoknál ugye sár van, ragacs és az ragad, össze-vissza repked, szóval egy újfajta megoldást kellett találni…

Persze egyből a krosszmocis gyökerekhez nyúltak a tervezők, aminek az eredménye a mai legelterjedtebb dizájn, ami tulajdonképpen egy-egy kilógó lemezt takar. A funkciójukat viszonylag jól ellátják, de irtózatosan bután néznek ki – főleg az első villára csatolható verziók – és legtöbbjük meglehetősen törékeny. Az én patinás hárombetűs német gyártótól származó első védőm felét pl. egy egyszerű sziklakerten áthaladás eliminálta.

Nagyon sokáig az elit DH-sok is ezt a hagyományos krosszmotoros dizájnt használták (régi felvételeken úgy tűnik, mintha papírból lennének ezek a védők, annyira kolbászok voltak a nagy igénybevételhez képest). Aztán néhány éve valaki végre elkezdte használni a fejét és rájött, hogy van egy jóval egyszerűbb és elegánsabb megoldás, ami ugyan nem jelent 100%-os megoldást a sár ellen, de a legfontosabb funkciót betölti: megakadályozza, hogy az irányítóközpont – a fej – ne legyen tiszta mocsok (elfoglalt emberek most görgessék át a következő bekezdést).

A cucc működéséhez meg kell értened, hogy kerül a sár az arcodra. Az történik, hogy a forgó kerék által keltett centrifugális erő kicsapja a sarat, majd abba a bohókásan lebegő darabkába szépen belecsapódsz a sebességedtől függően. Nomármost, a sár röppályája nem sugárirányú, hanem azon irányba mutat, amerre forog a kerék – előre. Szóval nagy valószínűséggel az a sárdarabka fog arcon pakolni, ami még a villahíd előtti áthaladásnál vált le a gumidról. A feladat tehát ezeket a lövedékeket kivédeni.

(Színre lép hősünk)

A megoldás egy pofonegyszerű eszköz, ami tulajdonképpen egy hajlékony fal a villanyak és a villahíd között, ami felfogja a problémát okozó sárdarabkákat.
Ennyi ez elmélet.

Neoguard a becsületes angolszász neve és manapság dh versenyzők nélkülözhetetlen kelléke saras versenyeken, igaz a többi szakákban egyelőre még nem igen ismert, pláne hazánkban (remélhetőleg e cikk után ez a helyzet változni fog). Van gyári kivitelben, több cég is készíti ilyet – az egyszerűségéhez képest meglehetősen borsos áron. Na ezt fogjuk megkendácsolni némileg diszkrétebb esztétikával, de huszonhatod áron. Benne vagy?

A berendezés így néz ki:



És így kell elkészíteni:

1. Mérd le a villád következő méreteit: villaváll kerülete, szabadon lévő becsúszó hossza, híd átmérője, kormánycsapágycsésze átmérője.

2. Hasítsd fel hosszában a belsőt s a sablon és a méreteid alapján rajzold fel a gumidarabra a mintát.


3. Vágd ki, mint az oviban a karton-nyúlfejet és lyukaszd ki 4 helyen az ábra alapján.



4. Vágj le 4 darab 8 cm hosszú darabot a tépőzár csíkból, majd a bolyhos és a kampós részeket páronként 1,5 cm-es részen ragaszd össze ragasztópisztollyal, azzal a felükkel, ahogy amúgy is összetépőzáraznád őket. (használhatsz kábelkötegelőt is, akkor nem kell tépőzár, de akkor csípőfogó kell a levételhez)

5. A guminyúl füleit tekerd át a hídon és dugd be a felső lyukakba.

6. Tépőzárakat fűzd át a 4 lyukon és rögzítsd a védőt a villahídon, illetve villanyakon.

7. Díszítsd ízlés szerint.

8. Lehet menni sarazni.

Előnyei:
– könnyen takarítható
– pillekönnyű
– nem törékeny, nem fogod elhagyni
– 5 másodperc leszedni és feltenni
– halk
– sok villánál eltakarja a villahíd hátsó, rácsos részét, ahol a dzsuva amúgy nagyon szeret megragadni
– ja igen, és a sártól is véd

Mindez nagyjából garantálja, hogy ne kelljen sarat sercegtetned a fogaid között a dagonyás tekerések alkalmával (a hátad mondjuk más tészta, de nemsokára talán arra is kendácsolunk valamit…).

Ez a tépőzáras-belsős megoldást amúgy egy kis változtatással a sárnak erősen kitett hátsótelós konstrukcióknál is remekül beválhat.

Kinek ajánlott?
Mindenkinek, aki szereti… pontosabban, akinek van híd a villáján – igen, CC-seknek is!

Elkészítéshez szükséges idő: 30 perc
Ára: 150 Ft (kábelkötegelővel 50 Ft sem)
Súly: 25 g

Hozzávalók:
– (4 × 8cm) = fél méter tépőzár (vagy használhatsz kábelkötegelőt is a tépőzár helyett, de akkor fix kivitelű lesz)
– ragasztópisztoly
– jelölőtoll
– olló
– egy selejtes montibelső

Szöveg és fotó: Farkas Dani

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo