Csoportos lánctesztre adódott alkalmunk, a Connex Wippermann termékpaletta szinte minden szegmenséből érkezett hozzánk egy-egy mintapéldány. A német cég termékei a kerékpározás minden szakága számára kínálnak alternatívát, műfajonként többet is.
Az alábbiakban első körben bepillantást nyújtunk a kerékpár legegyszerűbbnek vélt, valójában a legtöbb alkatrészből álló részegységének életébe, kiderül, mi fán terem a Wippermann, majd következik a tesztelt láncok ismertetése.
A láncokról
A modern kerékpárlánc szempáronként 8 alkatrészből áll. Ránézésre egyszerű „jószágnak” tűnik, de valójában az egyik legösszetettebb alkatrész a kerékpáron, mely közel félezer részegységből áll össze. Lánc vásárlásakor a leginkább alapvető szempont, hogy hány sebességes rendszerhez keresünk új láncot. A 7 és 8 sebességes gépekhez – mivel alapból a belépő kategóriát képviselik – nem olyan bőséges a kínálat, mint a leggyakoribb 9-es illetve a 10 sebességes rendszerekhez. Jelen tesztünkben 1 db egysebességes, 4 db 7-8 sebességes, 3 db 9 sebességes és 1 db 10 sebességes láncot mutatunk be.
Élettartam
A váltási precizitáson és komforton felül az egyik legfontosabb értékmérő tulajdonsága a láncnak az élettartama. Ezt három összetevő befolyásolja leginkább:
1: A láncszemekhez és a csapokhoz használt alapanyag minősége.
2: A rendszeres (vagy éppen az elmulasztott) karbantartás, tehát a tisztítás és a kenés.
3: A lánc részegységeinek felületkezelése, tehát ezen részek kopásállósága.
1. Az alapanyag minősége
A kerékpárláncok zöme a rugóacélhoz hasonló keménységű acélból készül. A kerékpárláncokhoz alumíniumötvözetet soha nem alkalmaznak. Túl gyenge anyag az acélhoz képest, és ilyen kis méretben a kopásállósága is visszafogott mértékű. Egy-két gyártó kínálatában fel lehet fedezni az egzotikus titánláncot, de azon kívül, hogy szép – az arany színű titán-nitrid felületkezelés miatt – rendkívül drága, és mivel az alapanyaga gyengébb, mint a legjobb acélötvözetek, ezért a vele elérhető súlynyereség is elenyésző. Ma már a modernebb áttört oldallemezes és fúrt csapos láncok tömege is annyi, mint a horror árú titán láncoké.
A kerékpárláncok normál esetben közel egy tonna húzóerő elviselésére képesek. A láncgyártók általában a szegecs erősségét hangsúlyozzák. A dobozon fel szokták tüntetni a terhelhetőséget, ami nem más, mint marketingfogás. A gyakorlatban azonban teljesen felesleges a szegecset húzóerővel szemben erősíteni (edzeni), amikor az oldallapok ennek töredékét sem bírják. Persze a láncok így is elég erősek, mivel senki nem tud ekkora húzóerőt kifejteni kizárólag az által, hogy nyomja a pedált. A láncok szakadása többnyire más okból, más módon szokott bekövetkezni. Ha szakad a lánc, akkor azt nem a túlzott húzóerő miatt teszi, hanem amikor egyszerre két lánckeréken van, és oldalirányban úgy megfeszül, hogy eltörik, vagy elpattan az oldallap, vagy a rosszul összeszerelt oldallap lepattan a szegecsről.
2. Zsírozás vagy olajozás?
A láncokat alapból „lezsírozott” állapotban lehet megvásárolni. A gyári lánczsír meglehetősen ragadós valami, ami jó is meg rossz is. Jó, mert viszonylag sokáig ott marad a kezelt felületen. Általában elég nagy a nyomásállósága is, ami által a terhelés hatására kevésbé préselődik ki az érintkező felületek közül, így hatásos kenést biztosít. Rossz tulajdonsága, hogy minden szennyeződés borzalmas mértékben tapad hozzá, ami nem igazán kívánatos tulajdonság. Ezen okból kifolyólag a nagyrészt terepen használt, váltós gépek láncait a legritkább esetben szoktuk zsírozni. Kivételt képeznek ez alól a nagyrészt városban használt egysebességes gépek láncai, melyekre főleg télvíz idején elkelhet a komolyabb állagú kenőanyag.
Tehát a láncot nagyrészt olajozni szoktuk, praktikusan belülről kifelé, lehetőség szerint mindig ugyanabban az irányban, hogy a szennyeződéseket, ne befelé mossuk, hanem inkább kifelé. Általánosságban elmondható, hogy a lánc élettartamát a rendszeres, alapos és jó minőségű kenőanyaggal végrehajtott kenés sokkal nagyobb mértékben nyújtja meg, mint a lánc részegységeire felvitt speciális kopásálló felületkezelés.
3. Felületkezelés
A barna/fekete színű láncokat kémiai eljárással „barnítják” és teszik a korrózióval szemben némiképp ellenállóbbá. Ez az eljárás nem nyújt teljes mértékű védelmet a rozsda ellen, mivel a barnítástól nem lesz számottevően keményebb a felület, így ha ez lekopik, a rozsdának szabad út nyílik. A barnítás a legolcsóbb felületkezelési eljárás, így az olcsó láncok jelentős része így készül. A fényes fémszínű láncok felületére nikkelezéssel, vagy krómozással viszik fel a korrózió- és kopásálló réteget. E két eljárás közül a nikkelezés tetszetősebb megjelenést és korrózióállóságot, míg a krómozás a szép megjelenés és korrózióállóság növelése mellett a részegységek kopásállóságát is növeli. A nikkel- és krómrétegek 15-40 mikron vastagságban fedik az adott alkatrész felületét. Fontos megjegyezni azt is, hogy a matt barnított felületekhez képest a fényes krómozott felülethez a kenőanyagok rosszabbul tapadnak, ezáltal nem biztos, hogy leginkább csillogó lánc lesz a kopásállóbb. A felületi mikrorepedések és pórusok, valamint matt felületű krómozott vagy nikkelezett felület viszont elősegíti a kenőanyagok tapadását. Az aranyszínű láncok felületén titán-nitrid bevonat van, ami az egyik leginkább kopásálló anyag, így elvileg ezen láncoknak kellene a leginkább kopásállónak lenniük.
A láncok kopásállósága elsősorban hosszirányban fontos. Ha a lánc oldallemezeinek egymással érintkező felülete megkopik, annak az eredménye az, hogy a lánc oldalirányban rugalmasabb lesz, ami akár könnyebb váltást is eredményezhet. Az élettartam szempontjából tehát az oldallemezek kopása majdhogynem lényegtelen. A lánc hosszirányú „nyúlása” – ami valójában nem is anyagszerkezeti nyúlás, hanem a csapok, és a görgők összeadódó kopása – sokkal fontosabb szempont.
Itt jön a csavar a történetbe: A legtöbb gyártó a lánc oldallemezeit krómozza, vagy nikkelezi, ami a lánc hosszirányú kopására szinte semmilyen hatással nincs. Ergó pusztán szépészeti beavatkozás (ami szintén lehet fontos szempont!). Mivel a hosszirányú kopásért a görgők, és csapok felületi keménysége a felelős, ezért jelentősen hosszabb élettartamot csak attól a lánctól várhatunk, melynek görgőin és csapjain egyaránt jó minőségű, kopásálló bevonat található!
A láncok felületkezelése amúgy is csak egy dolog. Az, hogy van rajta valami szép bevonat, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott lánc automatikusan kopásállóbb is. Egy jól megedzett, bevonat nélküli felület is lehet kopásállóbb, mint egy gyenge/vékony „design” felületkezelés! A kopásállóság olyan tulajdonság, amit elméleti úton 100%-osan nem lehet eldönteni.
A tesztelt láncok gyártójáról röviden
Amikor több mint 100 éves tradíciókkal rendelkező, napjainkban is családi irányítás alatt álló európai cégekről esik szó, valljuk be, legtöbbünknek melegség tölti meg a szívét. A Connex kerékpárláncokat előállító Wippermann jr. GmbH pontosan ilyen gyártó. A kezdetben kerékpár- és motoralkatrészekkel foglalkozó vállalatot 1893-ben alapította Wilhelm Wippermann és jelenleg a család ötödik generációja irányítja a céget. Az idők folyamán a termékskála letisztult, és napjainkban már kizárólag kerékpár-, motorkerékpár- és egyéb ipari görgős láncok és lánckerekek gyártásával foglalkoznak. Technikaőrültek számára javaslom a Wippermann ipari lánckatalógus áttanulmányozását, nem semmi, hogy hányfajta, és mennyire összetett felépítésű görgős láncot gyártanak. A sok szócséplés után következzenek a menettapasztalatok!
Connex Wippermann 108 egysebességes lánc
A nyomtatott magazin 2008. szeptember-októberi számának lánc-lánckeréksor tesztjének keretein belül járt már nálunk a Connex Wippermann Weißstern 152 egysebességes lánc, ami változatlan formában készül ma is, csak időközben 108-ra nevezték át. Éppen ezért ennek a láncnak a tesztje ezúttal jóval részletesebb lesz a többinél, hiszen rengeteg tapasztalatot szereztem vele.
Mint az már kiderült, egysebességes láncról lenne szó, mely 1/2 × 1/8”-os rendszerekhez készült. Kifejezetten esztétikus megjelenésű darab, ez nem is meglepő, hiszen a csapok kivételével teljes egészében nikkelbevonatot kapott. Felépítését tekintve régi tradíciókat követ. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a görgők nem a belső lapok préselt vállain, hanem külön beszegecselt perselyeken forognak. Ennek következtében a belső lapok jobban együttdolgoznak, a lánc csavarodással szembeni ellenálló-képessége nő, a görgők illeszkedése pontosabb. Ezek a pozitívumok némi többlettömeggel járnak együtt (méretre szabva 347 g), így mintegy 40 grammal nehezebb hasonló hosszúságú, de egyszerűbb felépítésű korábbi egysebességes láncomnál.
A 2008-as láncteszt folyamán a Connex Wippermann Weißstern 108 (avagy 152) a pályabringámra került fel. A kőkemény 40 grammos súlytöbbleten hamar túltettem magamat, mert az idő előre haladtával egyre inkább arra jöttem rá, hogy a pályasportban súllyal szemben sokkal fontosabb a megbízhatóság. Például nagyon kellemetlen, ha egy állórajtnál elszáll az ember lánca…
A Weißstern 108-hoz betonbiztos, hagyományos patentszem jár, mely egy kisbicskával vagy egy vékonyabb élű csavarhúzóval könnyedén szerelhető, ellenben ha beszereltük, a helyén marad az idők végezetéig. Az első menettapasztalatok azt mutatták, hogy a tradicionális felépítés valamiért a szokásosnál nagyobb hanggal jár együtt. Ezt a gyári kenőanyag sem csökkentette túlzottan, és az amúgy pár száz kilométer után el is tűnt. Az első pályán abszolvált ezres nem sok kárt tett benne, aztán a második sem, sőt a harmadik vége felé közeledve sem jelezte a cserét a gyári nyúlásmérő. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magamfajta amatőr pályabringás 3-5 szezonra nyugodtan elfelejtheti a lánccserével való bajlódást.
Pár hónap pályabringás tesztelés után olyannyira megtetszett a cucc, hogy beszereztem egyet a városi gépemre is (ez már hivatalosan is a 108 nevet viselte), és ezt addig hajtottam, amíg rá nem esett a nyúlásmérő. Ehhez egy teljes év kellett, úgy, hogy közben hóban, sárban, esőben egyaránt ment a gép, beleugrott télen 1.200 kilométer egysebességes alapozó edzés, és őszintén szólva a kenésével nem úgy foglalkoztam, ahogyan kellett volna. Becslésem szerint a szélsőséges körülmények ellenére is kibírt 2.500-2.800 kilométert, ami derekas teljesítmény. Hasonló használat mellett egyéb egysebességes láncok 5-6 hónap után adják meg magukat, de a végén már nincs igazán láncformájuk, és ha a felületkezelésük nem megfelelő, akkor még kellemesen össze is rohadnak helyenként a szemek.
A Connex 108 ár/érték arányban szerintem verhetetlen, és számomra a legjobb megoldást jelenti az egysebességes műfajban. Hogy nem csak számomra, azt az is bizonyítja, hogy évek óta ezzel versenyez a német pályaválogatott, illetve a nemzetközi pálya élvonal nagy része.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 403 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 2.950 Ft
Szöveg: HBalage
Connex Wippermann 700 – 5, 6, 7 sebességes rendszerekhez, illetve agyváltókhoz
A Connex cég olcsóbb kerékpárokra szánt alapszintű modellje, melyet agyváltós, vékony lánccal operáló egysebességes valamint 5, 6 és 7 sebességes láncváltós rendszerekhez ajánl. Futása kicsit hangosabb volt az általam használt láncoknál megszokottnál. Közelről megnézve látható, hogy határozottan egyszerűbb a kialakítása, mint a drágább Connex láncok esetében, a csapok végei sincsenek úgy eldolgozva, mint a 8-assal kezdődő típusoknál.
Váltásteljesítménye 7-es Shimano rendszerrel jó volt, de nem kiváló. A „Snap-On” nevezetű patentszeme könnyen és gyorsan összerakható és bombabiztos tartást biztosít, ellenben a bontás kicsit macerásabb. A felületkezelése is az egyszerűbbek közül való: natúr- vagy barnított acélnak tűnik. Ami pedig a futásteljesítményt illeti, az is alapszintű: nekem 600 km alatt érte el azt az állapotot, hogy a láncnyúlásmérő teljesen belecsusszant. Az igazsághoz tartozik, hogy az átlagnál kicsit agresszívebben használtam, bringapólózásból is kapott rendesen. Mindenesetre nem egy kifejezetten hosszú életű típus. Éppen ezért alkalmi használatra, tehát csak hétvégenként futó bringákra, vagy bevásárlásra szánt kerékpárokra ajánlom olcsó megoldásként, amiken így is kihúz egy-, esetleg két szezont. A gyári kenőanyagnak nálam nem nagyon volt ideje lekopni, ugyanígy megrozsdásodnia sem.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 339 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 1.990 Ft
Szöveg: gg
Connex Wippermann 800 – nyolcsebességes rendszerekhez
A 800-ast 8 sebességes rendszerekhez ajánlja a gyártó. A 700-asnál érezhetően csendesebb futású és határozottabban, egyben finomabban vált. A felületkezelésére nem találtam adatot, egyszerű natúr- vagy barnított acélnak tűnik. Rozsdásodást a teszt ideje alatt ennek ellenére nem tapasztaltam, pedig vizet kapott rendesen az időjárásnak köszönhetően, így viszont a gyári kenőanyagot nem élvezhettem sokáig.
Ami a tartósságot illeti, az érdekesen alakult, ugyanis kb. 700 km után a láncnyúlásmérő már mutatta a nyúlás jeleit, de aztán innentől kezdve nem nagyon akart tovább „nyúlni” (pontosabban fogalmazva kopni), nagyjából ebben az állapotában maradt egészen 1400 km-ig, amikor is cseréltem a következő tesztláncra. Összerakáskor megint élvezhettem a nagyszerűen kitalált „Snap-On” névre keresztelt patentszem áldásait, ugyanis két mozdulattal bombabiztos kapcsolat jön létre a lánc két vége között. A lánc bírja jó darabig, a felületkezelés ugyan nem a legfejlettebb, de aki sokat használja a bringáját, mondjuk napi szintű hosszabb ingázásra, annak némi lánckenés mellett valószínűleg nem kell félnie a korai elrozsdásodástól.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 308 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 3.490 Ft
Szöveg: gg
Connex Wippermann 804 – nyolcsebességes rendszerekhez
A 804-es típus a 8 sebességes Connex-ek palettáján középtájékon helyezkedik el. Felületkezelése egy fokozattal profibb, mint a kisebb tesóé, itt ugyanis legalább már a külső láncszemek nikkelbevonatot kaptak, a belsők maradtak egyszerűbb, nyers felületűek. Váltásteljesítményre szintén nagyon jó, ebben nem érzek igazán különbséget az azonos rendszerekhez tervezett jobb Connex láncok között. Csendesen is fut, tartóssága Connex-hez méltó, a nyúlás a 800-ashoz hasonlóan alakult, vagyis kb. a 800. km körülig volt látványosan mérhető, azután a későbbiekben már sokkal kevésbé. Használattól függően kibírhat úgy 3-4000 km-t biztosan, de akár jóval többet is.
A patentszem teljesen azonos a 800-as típusnál alkalmazottal, így a „Snap-On” névre hallgat, nagyszerűen tart, nem esik szét, gyorsan össze lehet rakni, de a szétszedés már nagyobb kézügyességet igényel. Rozsdásodást a teszt alatt ennél a láncnál sem tapasztaltam, a gyári kenőanyag bírta egy jó darabig, de aztán – talán a csapadék hatására is – egyre szárazabbnak tűnt, néhány száz km használat után érdemes kenni, bár ez nagyon nagy mértékben időjárás és a karbantartás függvénye.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 308 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 4.190 Ft
Szöveg: gg
Connex Wippermann 808 – nyolcsebességes rendszerekhez
Ezt a láncot már korábban is használtam, akkor is meg voltam elégedve vele. Élettartama akkor is meghaladta a legtöbb általam használt egyéb jól ismert neveket viselő láncokét. Több mint egy teljes szezont végigfutott, ami azon a bringán nekem 8.000 km körüli mennyiséget jelentett. Tehát az élettartama elég jónak tűnt akkor, úgyhogy most eme teszt keretein belül nem is bírtam elérni a határait.
A váltásteljesítménye olyan, amilyennek egy jó láncnak lennie kell: határozottan, de egyben csendesen is vált, csendesen fut, bár a 800, 804, 808 típusok esetében nem találtam kialakítás tekintetében különbséget a láncszemeknél, csak a felületkezelés különbözik. Ez a 808 esetében teljes nikkelbevonatot jelent mind a belső-, mind pedig a külső láncszemeken, ennek megfelelően hosszabb idő alatt sem fedeztem fel rajta említésre méltó rozsdásodást sem akkor, sem a mostani teszt alkalmával. A patentszem ennél a modellnél már egy másik kialakítást követ, és a „Connex link” névre hallgat. Nagy előnye az előbbi Connex láncokhoz mellékelt Snap-On patentszemekhez képest az, hogy ez könnyebben kezelhető. Tehát a 808 egy profi, hosszú élettartamú típus olyanoknak, akik sokat mennek, és szükségük van egy megbízható láncra, ami bírja a terhelést és a változatos időjárási körülményeket egyaránt.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 308 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 5.290 Ft
Szöveg: gg
Connex Wippermann 900 – kilencsebességes rendszerekhez
Barátaim többször is ajánlották már a használatát, de eddig valamiért idegenkedtem tőle. Kár, hiszen korrektül teljesít. Eddig Sram 7.0 (PG-970) lánckeréksort és 951-es láncot használtam, most ezt cseréltem le a Connex-re. A tesztelés még nem ért véget, az eddigi tapasztalatok bíztatóak.
Váltásteljesítményben nem érzek különbséget, talán picit halkabb az Connex 900-as lánc. A kenőanyag kevésbé ragacsos, mint egyéb gyártóké, talán ezért is lehet csöndesebb a futása – ezért piros pont jár. Aszfalton használtam főleg, így alig koszolódott. Tisztítani, kenni nem is nagyon kellett kezdetben a gyári kenőanyag 4-600 km után kezdett eltűnni róla. Lánccserénél komoly előny, hogy a patentszem könnyen bontható. A lánc nyúlása hónapok után is minimális. Felületi kopást, bemaródást nem lehet rajta látni, elszakítani az eddigi tesztidőszak alatt nem sikerült.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 289 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 6.490 Ft
Szöveg: Kiss Árpád (KissCADMan)
Connex Wippermann 904 – kilencsebességes rendszerekhez
A lánc tesztelése versenykörülmények között zajlott a lengyel Beskidy MTB Trophyn, egy Cube LTD Team RX vadonatúj tesztkerékpárra szereltem fel. Ami tetszett, hogy talán az oldallapok külső nikkelbevonatának hála (a csapok és a belső lapok natúr felületkezelésűek), de kifejezetten halkan futott.
A gyári kenőanyag biztosította a leghalkabb tekerést, de csupán 100 km-ig tartott ki száraz időben. Viszonylag gyorsan ragadtak rá a porszemek, nem nyújtott szép látványt, de az a váltást egyáltalán nem befolyásolta. Egy saras tekerés alkalmával sajnos a kenőanyag is a lánctisztítás martaléka lett. A gyári patentszem jóvoltából azonban gyakrabban volt kedvem láncot tisztítani, ami mindig javította váltás minőségét. Az aszimmetrikus patentszemek szerintem a Sramnál gyorsabban és könnyebben szerelhetők. A váltásteljesítménnyel nem voltak gondjaim, pedig a verseny 4 napja alatt nagyrészt sármezőkön át tekertünk. Az XT Shadow váltó precízen dolgozott együtt a CS-HG50/9-es lánckeréksorral és a Connex 904 lánccal. Terhelés alatt, sáros körülmények között is megbízható volt a működésük. Megnyújtani, elkoptatni, széttépni a tesztidőszak alatt nem tudtam. A lánc csapvégei viszont már a saras verseny első napja után elkezdtek korrodálódni, így a rendszeres tisztításra ügyelni érdemes.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 289 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 6.590 Ft
Szöveg: Kiss Árpád (KissCADMan)
Connex Wippermann 908 – kilencsebességes rendszerekhez
A lánc tesztelése a szlovén Pohorje hegységben edzés, túrázás közben történt, egy használt montira szereltem fel. Az XT Shadow váltó sík terepen szépen együttműködött a Sram 7.0 (PG-970) lánckeréksorral és a Connex 908 lánccal. Terhelés hatására azonban megugrott néha a lánc, ez azonban a minimálisan kopott lánckeréksornak tudható be. Itthon egy vadonatúj sorral már tökéletes volt az összhang. Hangtalanul, precízen, gyorsan, minden csörömpölés nélkül tudtam vele váltogatni. Előnye, hogy teljesen zajtalanul futott. Remek minőségű, megmunkálása nagyon precíz, összes lapja nikkelezett, felületkezelése hibátlan.
Mivel főleg aszfalton és sotteren mentem vele, így a gyári kenőanyag viszonylag sokáig (500 km) rajta maradt. Saras körülmények között a tesztidőszak alatt nem jártam vele, így a korrózió ördöge nem tudta kikezdeni – úgy csillog hónapok után is, mint újkorában. Megnyújtani, elkoptatni, széttépni mindeddig nem tudtam. Ezért az árért körülbelül egy Shimano XT vagy egy Sram PC-991 láncot vásárolhatnánk, a Connex link patentszem használata azonban egyszerűbb, mint bármi egyéb, amit eddig próbáltam.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 289 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 7.500 Ft
Szöveg: Kiss Árpád (KissCADMan)
Connex Wippermann 10s8 – tízsebességes rendszerekhez
Tízsebességes rendszerhez ajánlott teljes egészében nikkelbevonatú lánccal állunk szemben, mely egy Campagnolo rendszerrel szerelt országúti gépre került. A gépen edzés- és versenyhasználatban volt része, száraz és esős időben egyaránt futott. A gyári kenőanyag 400 kilométer után szublimált, innentől kezdve már figyelni kellett a rendszeres kenésre.
A Connex link összeszerelésével bajlódtam egy kicsit, de miután felütöttem a gyári útmutatót, már simán ment minden. A későbbiekben jó szolgálatot tett a „patentszem” a tisztítások során. A lánc futása halk, váltásteljesítménye érzésre megegyezik a rendszerhez korábban használt gyári Campa láncommal. Eddig beleugrott már 3.500 kilométer és drasztikus nyúlást nem mutat a tesztpéldány, tehát az első próbatételen már túljutott: egyes 10 sebességes láncok ilyenkor már cserére szorulnak.
Az utolsó 1000-1500 kilométer nem éppen a szakszerű karbantartás jegyében telt, mentem vele meglehetősen kenőanyag-hiányos állapotban, illetve a tisztítást sem vittem túlzásba. Ennek ellenére jelentős kopást nem mutatott, korrózió nem lépett fel és a váltásteljesítménnyel sem volt probléma. Elrettentő dolog talán az ára lehet, ami a 10 sebességes láncok felső kategóriájába helyezi, de sajnos ez a műfaj nem az alacsony alkatrészárakról szól, így ezzel meg kell békélni. Kárpótlást a magasabb futásteljesítmény jelenthet, amelyre műszaki paraméterei és eddigi produkciója abszolút predesztinálja.
Termékadatok:
A termék a gyártó weboldalán ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó weboldalán ide kattintva érhető el.
Tömege: 275 g (110 szem)
Ajánlott fogyasztói ár: 11.900 Ft
Szöveg: HBalage
A tesztek során a Connex Wippermann gyári láncnyúlásmérőjét használtuk, mely tíz szemnyi láncszakasz hosszváltozása alapján mutatja meg számunkra, hogy cserére szorul-e a láncunk, avagy sem. A tesztidőszak alatt a láncok többségét nem sikerült teljesen elkoptatnunk, de nem adjuk fel, a cikk várhatóan a későbbiekben végleges futásteljesítmény adatokkal frissül majd.
A Connex láncok hazai forgalmazója a Mali Kft.; www.mali.hu
Szöveg: Atom, gg, KissCADMan, HBalage, Lcs,
Fotók: Erste Tour Szerencs, gg, HBalage, Jári Róbert, Lcs, KissCADMan