A Giant név kötelez, az előállított kerékpárvázak számában a tajvani óriás évek óta világelső. Természetesen nem minden darab, ami kikerül az üzemből (pontosabban az üzemeik egyikéből) kap Giant matricát: valójában ezek vannak kisebbségben, a legnagyobb európai és amerikai márkák is tőlük rendelik saját néven forgalmazott vázaikat. A Giant évtizedek óta végez saját fejlesztést, ma elmondható, hogy e tekintetben is az élvonalba tartozik.
Sok találgatás folyt a 2013-as Giant fejlesztésekkel és új modellekkel kapcsolatban. A szponzorált profi versenyzők alatt már a 2012 szezon elejétől látni lehetett újdonságokat, amit könnyű volt beazonosítani, mint az új 29″-os Trance X, a Glory DH vagy az XTC Advanced 29-es merevfarú. Az előző kettő továbbra is aluból készül, és ami még biztos: nem lesz 2013-ban 650B kerékméretű Giant.
Az országúti gépek tekintetében a Giant az egész versenyszezonban tesztelt egy aerodinamikai szempontból optimalizált országúti modellt, amely – mint ahogy az a Eurobike-on kiderült – a Propel nevet viseli. Ezen kívül kitalálható volt, hogy a már jól bevált TCR országúti modellek csak apróbb finomításon esnek át, mivel az újdonságot úgyis a nagy alkatrészgyártók 2013 fejlesztései fogják biztosítani, mint a 9000-es sorozatú, 11 fokozatos Dura Ace és az Ultegra-szintű elektronikus szett.
Kezdjük a mustrát a montikkal, azon belül is az új XTC Advanced SL 29-essel, amely egy végbeli CC-versenymonti, 1050 grammos hiperfejlett karbonvázzal, kellő merevséggel és strapabírósággal. A londoni játékokon is tesztelték, több Giant által szponzorált versenyző ezzel állt rajthoz. Merevfarú mivolta ellenére állítólag kényelmes, amely nagyrész a 27,2 mm-es nyeregszárnak köszönhető. Ezen felül bilincs nélküli nyeregszárrögzítést találunk: ez a felsőcső alatt kapja a kíméletes szorítóerőt. 0-ás és 1-es felszereltségi szinttel szállítják, a SRAM XX szett jelenti a csúcsmodellt. A váz ára elérhetőbb lesz, mint korábban: előreláthatóan 2250 dollár körül alakul.
Az új Trance X 29-es állítólag rengeteg fejlesztőmunkát igényelt, mivel nem volt elégséges a 26″-os változat geometriáját 1 az 1-ben átvenni: a nagyméretű kerekektől kiindulva újra kellett gondolni a vázkialakítást, illetve a felfüggesztést. A fő tervezési cél a láncvillahossz minimalizálása volt, amely lehetővé teszi, hogy a Trance-eken megszokott gyors irányítást élvezhessük a nagy kerék könnyed gördülésével párosítva. A “felméretezésben” a váz minden eleme megváltozott, a csőprofiloktól a himbakaron át a rugóstagig. Az alapanyag marad az Aluxx SL-ötvözet, a középrész BB86-szabványú és a fejcső természetesen a Giant OverDrive2-es rendszerét alkalmazza. Három felszereltséggel lesz elérhető.
Nem egyszerű megjósolni, hogy ki érzi majd otthonosan magát egy rendkívül könnyű, gyors irányítású, 130/130 mm-t mozgó össztelós 29″-oson: ma már a CC-pályák is elég sziklásak, technikásak egy ilyen géphez, egy extrém maratonverseny is igényelhet pont ilyen technikai paramétereket. Jövőre meglátjuk, hogy a versenyzők és a lelkes amatőrök ilyen lovat akartak-e a Giant-tól…
A Glory is megújul 2013-ban. Danny Hart, a 2011-es DH-világbajnok segítette a Giant mérnökeit a tervezésben, és ha neki megfelel, akkor már eleve nem lehet rossz a gép. Sokan tippeltek arra, hogy a Giant az alapanyag kérdésében a karbont választja (elvégre az 1980 óta foglalkozik szénszálas technológiával, ma ebben is piacvezető), de a megbízhatóság és strapabíróság végett megmaradt a jól bevált Aluxx-ötvözet. Három évet igényelt ez a fejlesztési mérföldkő: ez idő alatt Hart kipróbált lényegében minden lehetőséget, amellyel finomítani lehetett a meglévő modellt.
A legfőbb változások a geometriában találhatók: az új Glory kissé hosszabb tengelytávval, laposabb fejcső-szöggel rendelkezik, amely stabilabb irányítást biztosít a világkupa hihetetlen kihívásokat jelentő DH-pályáin. Két megépített változatban és vázszettként lesz elérhető.
A 2013-as kínálatban megmarad az STP, de számos új elemmel bővül, amely megfelelőbbé teszi a dörtös közönség számára. Így már nem egy 4X/dirt hibridmodell kerül jövőre a boltokba, hanem egy vérbeli dirtgép, egysebességes meghajtással, 3-részes Cro-Mo hajtókarral, Pivotal nyereggel, illetve dirt/street-specifikus köpennyel, ahogy az a nagykönyvben meg van írva! Kicsivel 1500 dollár felett lesz a komplett gép, a 2013-as vázszett külön ennek feléért lehet majd a Tied!
És akkor jöjjön egy kis aszfaltos fejlesztés! Az aerodinamikára optimalizált, de mezőnyversenyre tervezett Propel Advanced modell látszólag még nincs szériagyártásban, mivel a kiállításon a holland rabobankos Theo Bos saját gépe volt látható, egyértelmű használati jelekkel, ráadásul üvegkalitkában. Mindenképpen érdekesség a TRP TTV lineáris húzású féktest mind elől, mind hátul, amely tökéletesen illeszkedik az áramvonalas csőprofilokba. A bowdent – ahol ez lehetséges – belül vezették, a váz irányába konkrétan a kormányszár mögött lép be.
A Giant marketingfőnöke úgy tájékoztatott, hogy a vitrinben látható darab a sokadik elkészített változat, a Pro-Tourban szereplő Rabobank csapat végzi a tesztelést, és 2013 tavaszára lesz a Propelből mindenki számára elérhető kerékpár. Ami biztos, hogy saját tesztjeik alapján a leggyorsabb és legmerevebb masina lesz kategóriájában, tömege is súlyorientáltabb, mint a konkurens fejlesztések.
Szerencsére a Propellel ellentétben nem kell előjegyzést felvenni az új TCR Advanced SL-re. Az igazi újdonság a felszereltségben lesz: a pehelykönnyű csúcsmodell elérhető lesz mind az elektronikus vezérlésű, mind a mechanikus új 9000-es sorozatú, 11-fokozatos Shimano Dura Ace-szel, illetve az új elektronikus Ultegrával is.
Az időfutamversenyre vagy hosszú távú triatlonra tervezett Trinity esetében az utóbbi változat homlokcsöve előtt a légterelő borítás határozott formát kapott, mivel azokon a versenyeken az UCI-szabályozás (1 a 3-hoz szabály) nem érvényes. Természetesen a Shimano minden újdonságával elérhető lesz, érdekesség továbbá, hogy az Ultegrával felszerelt SL1 esetében az igen drága Zipp kerékszett helyébe a Giant nekiállt, és saját aerodinamikailag optimalizált karbonkerékszettet fejlesztett P-SLR1 néven.
Az elektromos kerékpárok, pontosabban a hajtásrásegítéses Pedelec-ek piacára is gőzerővel fejleszt a tajvani óriás. A Giant a saját “Syncdrive” fantázianevű motorját veti be az új Talon monti, illetve az Aspiro trekkingkerékpárban. A 36V-os 360Wh-ás akksival üzemeltetett bringák 80-100 km-es hatótávolságot tudnak. A nagyméretű kijelzőről könnyedén le tudjuk olvasni az adatokat. A trekkingbringa a 2012-es hagyományos modell felfrissített verziója, a műszaki paraméterekben pedig teljes egészében megegyezik a Talonnal. A súlyuk teljes felszereltség mellett is 20 kg-os marad, ami nem rossz ebben a kategóriában.
További infó a forgalmazótól (+36 70 376 0668), illetve a gyártó magyar nyelvű honlapján olvasható.
(x)