A patinás, egykori csúcskategóriás kerékpárcsodák iránt érdeklődőknek mindez idáig nem sok panaszuk lehetett a BikeMag Retroblogban bemutatott gépekkel kapcsolatban. Szerepelt számos legendás olasz kerékpárgyártó, a felszerelést pedig többek közt a Campagnolo és a Shimano legszebb, legérdekesebb alkatrészei jellemezték. Igen, ezek a gépek voltak azok, amelyek a korszak csúcsát jelentették, természetesen – mint manapság – voltak általános használatra szánt modellek is szerényebb felszereltséggel.
De mi volt a helyzet itthon? Ugyebár a kerékpárgyártás aranykorát jártuk be, a 70-es évek közepétől a 80-as évek végéig tartó korszakot, azaz pontosan a magyar „gulyáskommunizmus” kissé bizarr időszakát. Ha egy honi kerékpárrajongó sporteszközt szeretett volna vásárolni, milyen lehetőségek álltak rendelkezésre? A legtöbbünk számára, akik nem rendelkeztek külföldi rokonsággal, a kínálat a Rákóczi téri Csepel Kerékpárszaküzlet igen szűk választékára korlátozódott, az egyik kései „gyöngyszem” a most bemutatott Csepel Marathon modell volt.
Történetem, a régi kerékpárok utáni keresgélés, gyűjtés, felújítás és a kutatás, fiam születése után 3 évvel kezdődött, 2008-ban. Ekkor ugyanis a világ pénzügyi válsága miatt, egy 10 éve folyamatban lévő veterán autóm felújítása anyagi okok miatt teljesen leállt. Mivel ez az autó már egy nagyon költséges “luxuscikk” volt, így meghirdetése és eladása mellett döntöttem. Szerencsémre elég gyorsan el is tudtam adni. Közben a fiam 3 éves lett és nála is természetesen elkezdődött a kerékpározás elsajátítása. Persze egy gond volt, hogy én sétáltam mellette, mivel nem volt kerékpárom. Ekkor támadt az az ötletem, hogy vásárolok egy régi Csepel kerékpárt, amit gyerekkoromban nem kaphattam meg szüleimtől, csak álom maradt: ez volt a 10 sebességes Csepel Marathon. (Érdekes, hogy több gyerekkori barátomnak nem Csepel, hanem a Favorit kerékpár volt a vágya, hozzám képest.)
Óriási szerencsém volt, keresgéltem a hirdetések között és egy idős úr hirdetésén elakadtam: “nem használt Csepel Marathon eladó”. Azonnal felhívtam, mit jelent ez a mondat? Válasza megdöbbentő volt! 1988-ban vásárolta a kerékpárt valamelyik Skála áruházban, hazavitte, kicsomagolta, ment vele egy kört és egy hét múlva olyan súlyos beteg lett, hogy többet soha nem tudta használni. Tulajdonképpen egy próbautat ment vele és máris a padlásra került. 2008-ban egy tavaszi nagytakarítás során az eladása mellett döntött. Azonnal mentem érte, furcsa érzés kerített a hatalmába, mintha gyerek lennék, egy álom vált valóra. A kerékpár porszáraz helyen letakarva volt tárolva, semmilyen hiba nem keletkezett rajta, tulajdonképpen 20 éves és új volt egyben. Hát, ekkor „fertőzött meg a vírus”, így kezdődött, nem volt megállás és még mindig tart!
A kerékpár minden alkatrésze eredeti volt, csavarok bontatlanok, gyári tartozékok (szerszámos, pumpa) megvoltak, gyári védőviasz rétegek még rajta (hajtóműnél, kerékagycsapágyaknál, vázon 1-2 helyen, kormánycsapágynál), a világítás vezetékei összetekerve a vázhoz ragasztva az akkor szokásos papírszalaggal, eredeti Taurus gumikkal. Tisztítás, krómozott felületek polírozása után egy teljes szétszedés bezsírozáson esett át. A kormányszalagot ki kellett cserélni, hiszen 30 év alatt elporladt. A felújítása vagy inkább mondjuk úgy leszervizelése alatt persze a fiam is ott serénykedett mellettem, mint akkoriban édesapám mellett jómagam.
Ezután nagy örömmel tettem indultam útnak vele és a gyermekemmel. A nyár során cirka 100 km-t mentünk együtt, de a gyerek mellett nehéz lett volna többet. Közben megszületett a kislányom is, így gyereküléssel a csomagtartón vele is gyakran bringáztam! Az utcán megállítottak velem egykorúak és idősebbek is, többször hallottam, hogy összesúgnak mellettem, milyen gyönyörű a kerékpárom. Ez akkora büszkeséggel töltött el, hogy elkezdtem a csepeli kerékpárgyártás történetének utána járni, ebből később a Magyar kerékpárgyártás kutatása lett. Varsa Endre, a Magyar Veterán Kerékpárok Virtuális Múzeuma, a hirdetések és az internetes kutatás közben szerzett “barátok” segítségével elég sok információra tettem szert, bár biztosan hiányos is a tudásom ez ügyben, de nagyon megszerettem, folyamatosan tájékozódom. Vázszám alapján be tudtam azonosítani a Csepelen gyártott típusokat és gyártási éveket, nagyjából tudtam a többi gyártó nevét is, retro- és veteránbörzékre jártam, piacokat nézegettem, megvásároltam és olvastam Varsa Endre könyvét is.
Ahogy múlt az idő, belekóstoltam az országúti bringák világába, nagyon megtetszett a krómozott muffolású váz, így elkezdtem azt is keresni, amiből a végén már nem csak a magyar, hanem több nemzetiségű országúti, verseny és félverseny kerékpárok felkutatása és felújítása lett, így gyarapodott az otthoni „múzeumom”, többször beülök a garázsba és gyönyörködöm bennük, elmélkedem mit mivel szereljek fel, mi hiányzik még. Egyszer az egyikkel egyszer a másikkal tekerek, mind üzemképes, teljesen felújított, persze van még felújításra váró is. Közben az alkatrész is csak gyűlik a polcokon a dobozokban, több menthetetlen rozsdakupac kerékpár, csak bontásra alkatrésznek volt jó, és egyben nagyon fontos is. Tulajdonképpen a veterán autó helyett lett a hobbim ami sokkal olcsóbb is, így a bütykölést, a szabad időm eltöltését ezzel pótoltam.
Ezt a Csepel Marathon kerékpárt 2011-ben adtam el végül egy fiatalembernek, akihez a legjobb helyre került, ugyanis, egy 50 km-t futott Simson segédmotor és egy Wartburg járművek mellé került az Ő saját kis múzeumába, állapotát, értékét megőrizve az utókornak! Az eladására több új jövevény, kerékpár felújítása adott okot, nem tudtam nyugodni úgy, hogy ne bütykölhessek, hiszen a Marathon már készen volt, nem adott “munkát”. Így kezdett költségessé válni a hobbi, valamiknek menniük kellett, de ez, ezek már a következő történeteim…
Csepel Marathon 10 sebességes kerékpár
- Gyártási év: 1988
- 28-as kerekek
- Sachs-Huret váltók és bilincses váltókarok
- Altenburger féktestek és fékkarok
- Minden krómozott: sárvédők, csomagtartó, csapágyházak, felnik, koskormány, ékes hajtómű, csengő, első lámpa
- Teljes felszerelés beleértve a dinamós világítást a szerszámos táskát és a pumpát is
- Taurus gumik
- 50km-t futott
Kép és szöveg: Mandl Nándor
.