Az Óriás úgy döntött, megrázza magát kicsit 2014-re, és lecserélte a fél palettát, mert megteheti… A Giant talán az Eurobike legerősebb standját mondhatta magáénak. Mondom ezt úgy, hogy semmilyen érzelmek nem fűztek soha a márkához, tulajdonképpen ezután sem fognak, de amit idén kipakoltak, az mellett nem lehet elmenni, meggyőző volt.
A Giantról tudni kell, hogy a tulajdonosi kör által birtokolt üzemekben nem csak az a néhány millió kerékpárváz vagy karbonfelni stb. készül, amit Giant logóval látnak el, hanem olyan brandek termékei is, amin sok bringás meglepődne. Ezt csak azért írom, mert a Giantnak nem kellene törnie magát, hogy „elkápráztassa a közönséget”, most valahogy mégis úgy érezték, itt az ideje.
Szóval egy mindenki másénál „agyonfejlesztettebb” aerodinamikus versenygéppel, a Propellel kezdődött idén a Giant szenzációk sora, amit a WorldTour rajtjával egy időben mutattak be. Majd jöttek a Defy komfort országútik, melyekről a teszteken mindenhol szuperlatívuszokban írtak, és végre megcsodálhattuk a 650B kerékméretű mountain bike palettát is.
A hegyikerékpárokat a kerékméret változásával teljesen átpozicionálták, 27,5-es kerékkel hétféle férfi és ötféle női modellt kínálva (ja, mert soha nem látott hatalmas választékot kínálnak speciálisan nőknek tervezett kerékpárokból).
Ne is beszéljünk a cyclocross bringákról, melyekkel kapcsolatban még jó lóra is tettek a holland Lars van der Haar személyében. A hidraulikus tárcsafékkel és elöl 15 mm-es tengellyel szerelt TCX bringákon azonban minden bizonnyal akkor is csámcsogna a kerékpáros társadalom, ha nem jönnek össze a vk-sikerek…
Nézzünk meg közelebbről egyes 2014-es Giant kerékpárokat: a Propel aero-országútit, amelyet a Belkin profijai már használtak idén, már bemutattuk korábban, az Eurobike-on pedig megcsodálhattuk a nem a legdrágább szettel kínált változatokat (egészen 105-ös szintig választható specifikáció), valamint a jól megvilágított nyers vázszettet.
A „vázszett” itt már valóban egy komplettebb csomagot takar, hiszen a villán kívül a csúcsmodellhez jár az integrált nyeregcsőre szerelhető adapter a nyereghez (az olcsóbb változatoknál hagyományos aero nyeregcső kerül beépítésre), valamint járnak a speciálisan a Propelhez passzoló fékek (Speed Control SL), melyek teljesen belesimulnak a váz formájába, minimalizálva a légellenállást.
A Propel különlegessége, hogy a szélcsatornában nem csak szembeszélben, az üres kerékpárral végeztek kísérleteket, hanem kerékpárossal együtt azt is vizsgálták, hogy eltérő szélviszonyok között, például erős oldalszélben hogyan áramlik a levegő.
A végén egy optimumot próbáltak találni légellenállás szempontjából, de mire idáig eljutottak, állítólag 88 prototípus született… És nem álltak meg itt, mert elkészült a női specifikus változat, az Envie is, amit a holland Marianne Vos vezetett sikerre a világbajnokságon.
További női országúti bringák:
Magyar szempontból is érdekes a Defy, hiszen a rossz minőségű utakon is jól teljesítő országútik beszerzését nálunk igazán érdemes megfontolni… Ami komfortosabbá teszi ezeket a bringákat, az eltérő tulajdonságú karbonszövet, és a támvilla kialakítása, ami ad némi rugalmasságot a váznak a nagyobb úthibák kezelésére is.
Érdekesség, hogy a legtöbb komfort országútitól eltérően a csúcs Defy integrált nyeregcsővel készül, de az adapter csonkban van egy csillapító betét. A geometria is eltér a Propeltől vagy a TCR-től, magasabb homlokcsővel, így felegyenesedettebb testtartással kell számolnunk adott méretben. A Defy-t számos változatban gyártják, ne csak szénszálas, hanem alumínium vázzal is.
A Propel és a Defy között az arany középutat jelenti a „megszűntethetetlen” TCR, ami megszületésekor megelőzte a korát, hiszen a Giant az elsők közé tartozott mind a sloping (hátra lejtő felsőcső) geometria, mind az aero-villa vagy nyeregcső, vagy akár a karbon alkalmazásában.
A mára klasszikussá vált Giant TCR magán viseli az aktuális trendek meghatározó jegyeit, belső kábelezés, kompatibilis elektronikus vagy mechanikus váltórendszerrel, sőt, beépített szenzort találunk a kerékpár computer funkciókhoz, pressfit középrész, tapered villanyak stb. Természetesen a TCR név is rengeteg modellt takar, különböző felszereltségekkel, többféle karbon és alumínium vázakkal.
A csúcs TCR karbon váz érdekessége, hogy láthatóak rajta kimondottan aero- és komfort kerékpárok stílusjegyei is egyszerre, például a lapított nyeregcső úgy kapcsolódik a vázba, hogy biztosít csillapítást a bringásnak, és ugyanez igaz a támvillák bekötésére is. Súlyát tekintve is még mindig kiváló a TCR, akinek pedig bejönnek a geometriájából adódó jellemző menettulajdonságai, ezúttal sem fog csalódni.
Mountain bike vonalon a 27,5-es kerékméret határozza meg az új kollekciót, az XC versenygéptől kezdve a trail- és enduró bringákig lecserélték a közép és felső kategóriákban a 26-osokat. A merev XTC és Talon, valamint az össztelós Anthem és Trance is csak 27,5-es kerékmérettel érhető el a 29-es mellett. Ahogy említettük, rengeteg női sport kerékpár jelent meg a Liv szériában, 26-os kerékmérettel csak a nagy rugóutas bringák készülnek majd (Glory, Reign) és a nem sportszerű mountain bike-ozásra szánt kerékpárok.
Kezdjük az új 27,5-es hegyibringák bemutatását a Trance-szel, melynek prototípusával Josh Carlson már szép sikereket ért el az enduró versenyeken. Carlson egyedi felszereltségű, szinte XC-sen alacsony tömegű bringája az Eurobike-on is kiemelt helyet kapott. Az immár 140 mm rugóutat kínáló Maestro felfüggesztés karbon első háromszögre építve mozog, az enduró-külsők pedig limitált szériás DT karbonfelniken feszülnek…
A széria csúcs Trance is Sram XX1 szettet kapott, és ugyancsak elöl-hátul Rock Shox csillapítás hivatott a kereket a talajon tartani. A Giant egyébként Fox-szal is szereli a bringáit (egyes Trance modelleket is), érdemes megfigyelni, hogy minden beszállítóval pertuban vannak, tökéletesen illeszkedik a feliratok, díszítések színe a váz designjához, még a Sram XX váltókon is…
Fontos, hogy a Trance geometriája lejtőzősebb lett, a korábbi, egyértelműen all-mountain használatra tervezett 69,5 fokos villaszög helyett most ugyanez az adat 67 fok. Minden Trance modell belső kábelvezetéssel készül, BB92-es középrésszel, hátul pedig adapterrel állítható, hogy 135 mm-es vagy 142 mm-es átmenőtengelyt fogadjon. Az „Advanced” modelleknél karbon az első háromszög, az „SX” Trance-ekbe pedig 160 mm-es Talas villát építenek be, amivel a villaszög is 66 fokra csökken, az agresszívebb riderek kedvéért.
A 29-esek mellett cross-country/maraton vonalon is kínál 27,5-es kerékméretű fullyt a Giant. Az Anthemet eddig egy remekül „tekerhető” össztelósként tartottuk számon, köszönhetően a Maestro felfüggesztésnek. Szerencsére a milliméterháborúba továbbra sem akart belemenni a Giant, maradtak a jól bevált 100 mm-nél a 27,5-es Anthemnél is. A felfüggesztést úgy hangolták, hogy akár XC-versenyzésre is alkalmas legyen.
Az „Advanced” megnevezés itt is a karbon első háromszöggel készülő modelleket illeti, ilyenből három is szerepel majd a palettán. Hasonlóan a Trance-hez az Anthemeknél is alap a belső kábelvezetés, a BB92 középrész és a 142/135 mm-es variálható hátsó tengely. Mindez elmondható az új XTC és XTC Advanced merevfarú bringákról is, melyekből a 27,5-es verzió az alacsonyabb ridereknek, vagy azoknak készül, akiknek nem annyira jött be a 29-es kerékméret.
A Giant a középkategóriában alumínium vázzal is kínál merevfarú 27,5-es kerekű modellt, ez a Talon 27,5. Itt hagyományos, 73 mm-es középrész, külső bowdenvezetés, 100 mm-es villa a jellemző, a geometria pedig inkább hobbi sportolásra, mint versenyzésre hangolt.
A Giant a cyclocross szakágat valósággal forradalmasítja, egy átgondolt tárcsafékes koncepcióval. A TCX bringák esetében egyértelműen letették a voksot a tárcsafék mellett, ami a teljes váz és bringa átalakulásához is vezetett egyben. Érdekesség, hogy a TCX palettán alumínium csúcsmodellt is megtartottak, a cyclocrossos igénybevételre alkalmasabb a fém alapon.
A fokozott igénybevételnél egyébként nem olyan dolgokra gondolni, hogy odaveri valaki valamihez a bringát, vagy a brutális terhelés okoz maradandó alakváltozást. A cyclocrosshoz hozzátartozik a sár, és ilyenkor a felszedett hordalék pillanatok alatt képes szétreszelni karbonvázakon a lakkozást, később jóvátehetetlen kárt okozva az anyagban.
A fémvázak az ilyen igénybevételnek jóval tovább ellenállnak, ezért nem hülyeség a kereskedelmi forgalomban kapható alumínium csúcsmodell, hiszen nem mindenki profi versenyző, hogy szenvtelenül vegye tudomásul, ha az előbb említetthez hasonló károk keletkeznek versenyről-versenyre a kerékpárján.
Lars van der Haar nemrég általunk is bemutatott csodagépére a Shimano hidraulikus rendszerét szerelték, de SRAM Red vagy Force hidraulikus tárcsafékes szettel is kaphatók az új TCX-ek.
Ami fontos még, hogy elöl 15 mm-es átmenőtengelyen forog a kerék, hátul pedig 135 mm széles a két papucs közti távolság. Mind a karbon, mind az alumínium cyclocross kerékpárok „oversized”, 1,1/4-1,1/2-es villanyakkal készülnek, belső bowdenvezetéssel, levehető első váltó konzollal.
Egyéb változatok cross kerékpárra:
Bővebb információ a Giant magyar nyelvű weboldalán: http://www.giant-bicycles.com/hu-hu/
.