fbpx

A 2014. évi Tour de France útvonala – szintrajzok, elemzés

Az idei Tour de France útvonalát nevezhetnénk konzervatívan kiegyensúlyozottnak, ha nem lennének ott a brit „túlélőszakaszok”, de hát ott vannak…

Ha a számokat nézzük, nagyjából a szokásos: A 101. Tour de France-on 21 szakasz alatt 3664 km-t kell teljesíteni, július 5. és 27.között. A verseny 3 etappal Nagy Britanniában kezdődik, majd az 5. szakaszon 9 pavé szektor vár a 198 fős mezőnyre. Összesen 9 sík szakaszt, 5 változó domborzatú szakaszt, 6 hegyi etapot 5 hegyi befutóval kell leküzdeni, közben 2 pihenőnap szerepel a programban. A 20. napon egy 54 kilométeres egyenkénti időfutam dönt a végső sorrendről.

Yorkshire-re a bringások közül sokan nem a szép táj miatt emlékeznek majd...

Yorkshire-re a bringások közül sokan nem a szép táj miatt emlékeznek majd…

Ha pedig jóslásokba szeretnénk bocsátkozni az itiner alapján, nagyjából a következők a sarokpontok: Megjósolhatatlan forgatókönyv az első napokban, a kockaköves etap után akár percek választhatják el az esélyeseket, akik közül a hegyekbe talán többek meg sem érkeznek. A harmadik hét a legkeményebb emelkedőkről szól majd, és izgalmas lehet az időfutam is – már ha nem Chris Froome érkezik előnnyel a 20. szakaszra.

Bontsuk ki egy kicsit mindezt bővebben! 2014-ben a kerékpársport rohamos fejlődését figyelembe véve az Egyesült Királyságot érte a megtiszteltetés, hogy helyt adjon a Grand Depart-nak, azaz a Tour de France rajtjának. Nem éppen ráhangoló szakaszokkal kezdődik a Tour, rögtön két kétszázas  nappal, majd egy 159 kilométeres etap következik a londoni olimpia befutója színhelyén. A britek, és az Omega Pharma-Quick Step csapata is bízik benne, hogy Mark Cavendish megszerezheti az első napon a sárga trikót és a Mall-on is a Manxi Rakátának tapsolhatnak majd, egyébként a sprinterek bőven lehetőséghez jutnak majd a Tour de France első felében.

A britek készen állnak a mezőny fogadására

A britek készen állnak a mezőny fogadására

Az első két szakaszról azonban a hatalmas rizikófaktor miatt is szólni kell. Yorkshire térségében a táv jelentős részét szűk, kőfalakkal szegélyezett utakon kell megtenni, nem elég, hogy az erős szél és a Nagy Britanniában gyakori eső önmagában is fokozza a balesetveszélyt egy Grand Tour első felében. Ezeket a szakaszokat nem lehet összehasonlítani a tavaszi klasszikusokkal, melyeken jórészt olyan versenyzők indulnak, akik úgy ismerik a helyenként kockaköves szűk utakat, mint a tenyerüket. Itt sokan lesznek, akik nem ilyen versenyeken szocializálódtak…

Lévén az összetett menők csapatainak többsége főleg hegyi segítőket és tempómenőket válogat a kapitány mellé, iszonyú nehéz lesz védeni a sztárokat az első napokban a szokatlan körülmények között. Persze nem csak a versenyzők testi épsége védelmében felszólalóknak van igazsága… Abban is van valami, hogy miért ne tendálódjunk afelé, hogy aki Tour de France-t akar nyerni, annak még komplexebb versenyzőnek kell lennie, és tudnia kell kezelnie a klasszikus jellegű szakaszokon támasztott kihívásokat is.

Egyelőre csak a trikók lógnak a korláton

Egyelőre csak a trikók lógnak a korláton

Mások szerint éppen az unalmas, hogy két-három hegyi etapon és az időfutamon dől el a Tour de France összetettje. Vagyis ha olyan irányba tartanánk, hogy a sárga trikóra pályázóknak le kell küzdeni az efféle nehézségeket is, akkor Contadoréknak is többet kellene év közben indulni klasszikusokon, nem rendelhetnék alá az egész évet annak, hogy pár hegyen és két időfutamon a maximumot tudják nyújtani egy háromhetesen. Így nőne az esélye a sárga trikóra azoknak a versenyzőknek is, akik ha nem is olyan jók hegyen, mint Froome vagy Contador, de jobbak a klasszikusokon.

Visszatérve az itinerhez, az első szakasz tehát a veszélyes utakról szól majd, a második napon mindezt sok rövidebb, de cseppet sem könnyű emelkedővel tűzdelik meg, a legrizikósabb nap a favoritok számára mégis az 5. etap lesz – már Franciaországban – ahol az Arenberg erdő környékén kilenc kockaköves szektoron kell „végigdöcögni”. Ahogy egy korábbi cikkünkben is írtuk, a rázatókon kevésbé tapasztalt versenyzők számára ez egyenlő lesz az orosz rulettel. Tulajdonképpen már akkor „elszállhat” a favoritok fele, vagy kialakulhatnak köztük többperces különbségek, amikor még messziről sem látott a mezőny komoly emelkedőt…

Az idei útvonal nem bárányoknak való

Az idei útvonal nem bárányoknak való

Mindennek tetejébe a fizikailag is nagyon megterhelő rázatók után – továbbra is az óramutató járásával megegyezően haladva Franciaországban – ismét két kétszázas szakasz fárasztja tovább a mezőnyt. A második hét egy érdekes etappal indul, a végjátékban rövid meredek emelkedőkkel, ahol a klasszikusmenők is villanthatnak, de kisebb időelőnyt az összetett esélyesek is kiharcolhatnak egymáshoz képest. Jó sansz van rá, hogy a sárga trikót egy olyan klasszikusmenő vállán láthatjuk majd feszülni ekkortájt, aki megúszott minden addigi perpatvart.

És innen már nem is kell sokat várni az első komoly szelekcióra emelkedőn. Erre a tízedik napon kerülhet sor a La Planche des Belles Filles hegyi befutóján. Az utolsó hegy nem magas, nem hosszú, de nagyon meredek, és a szakaszon hat kategorizált csúcs szerepel, ami érdekes taktikai küzdelmet ígér. A kulcsfontosságú szakasz után rögtön pihenőnap következik.

A fontosabb hegyek:

Az Alpokba a 13. szakaszon érkezik meg a mezőny, s ezzel el is kezdődik a haddelhadd (fontosabb hegyek az Alpokban: Chamrousse, Risoul, Lautaret, Izoard)… A csatolt szintrajzokon jól látható, hogy kemény, meredek emelkedők, hegyi befutók, vagy éppen kétszáz fölötti távok váltják egymást, közben egyetlen pihenőnappal, egészen az időfutamig. Érdekesség, hogy a hegyek egyre nehezebbek lesznek, a Pireneusokba megérkezve már 8% fölötti átlagmeredekséggel kell számolni… (Fontosabb hegyek a Pireneusokban: Porte d’Aspet, Bales, Portillon, Peyresourde, Val Louron-Azet, Pla d’Adet, Tourmalet, Hautacam.)

Egy ilyen kemény héttel a lábakban jó időfutamot menni nem lesz egyszerű a favoritok számára, vagyis egy Chris Froome szintű kronómenő akár egy-két perces különbséget is visszahozat egy időfutamban kevésbé jó hegyi menővel szemben. Nem nyugodhatnak meg tehát a mászóspecialisták, ha csak kis előnyt tudnak szerezni az emelkedőkön. Taktikailag ez olyan helyzetet teremt, amiből valószínűleg mi, nézők fogunk profitálni, minden bizonnyal magas színvonalú Tournak nézünk elébe, már ha az első napokban megússzuk a „csillaghullást”…

tour de france_

A szakaszok:
Július 5. – 1. szakasz: Leeds – Harrogate, 190,5 km
Július 6. – 2. szakasz: York – Sheffield, 201 km
Július 7. – 3. szakasz: Cambridge – Londres, 155 km
Július 8. – 4. szakasz: Le Touquet-Paris-Plote – Lille, 163,5 km
Július 9. – 5. szakasz: Ypres – Arenberg Porte du Hainaut, 155,5 km
Július 10. – 6. szakasz: Arros – Reims, 194 km
Július 11. – 7. szakasz: Épernay – Nancy, 234,5 km
Július 12. – 8. szakasz: Tomblaine – Gérardmer, 161 km hegyi befutó
Július 13. – 9. szakasz: Gérardmer – Mulhouse, 170 km
Július 14. – 10. szakasz: Mulhouse – La Planche des Belles Filles, 161,5 km  hegyi befutó
Július 15. – pihenőnap
Július 16. – 11. szakasz: Besançon – Oyonnax, 187,5 km
Július 17. – 12. szakasz: Bourg-en-Bresse – Saint-Étienne, 185,5 km
Július 18. – 13. szakasz: Saint-Étienne – Chamrousse, 197,5 km hegyi befutó
Július 19. – 14. szakasz: Grenoble – Risoul, 177 km hegyi befutó
Július 20. – 15. szakasz: Tallard – Nimes, 222 km
Július 21. – pihenőnap
Július 22. – 16. szakasz: Carcassonne – Bagnères-de-Luchon, 237,5 km
Július 23. – 17. szakasz: Saint-Gaudens – Saint-Lary-Soulon (Pla d’Adet), 124,5 km  hegyi befutó
Július 24. – 18. szakasz: Pau – Hautacam, 145,5 km hegyi befutó
Július 25. – 19. szakasz: Maubourguet Pays du Val d’Adour – Bergerac, 208,5 km
Július 26. – 20. szakasz: Bergerac – Périgueux, 54 km egyenkénti időfutam
Július 27. – 21. szakasz: Évry – Paris, 137,5 km

Szintrajzok:

Július 5. – 1. szakasz: Leeds – Harrogate, 190,5 km

tour de france_stage_01_profile_670
Július 6. – 2. szakasz: York – Sheffield, 201 km

tour de france_stage_02_profile_670
Július 7. – 3. szakasz: Cambridge – Londres, 155 km

tour de france_stage_03_profile_670
Július 8. – 4. szakasz: Le Touquet-Paris-Plote – Lille, 163,5 km

tour de france_stage_04_profile_670
Július 9. – 5. szakasz: Ypres – Arenberg Porte du Hainaut, 155,5 km

tour de france_stage_05_profile_670

tour de france_pave
Július 10. – 6. szakasz: Arros – Reims, 194 km

tour de france_stage_06_profile_670
Július 11. – 7. szakasz: Épernay – Nancy, 234,5 km

tour de france_stage_07_profile_670
Július 12. – 8. szakasz: Tomblaine – Gérardmer, 161 km hegyi befutó

tour de france_stage_08_profile_670


Július 13. – 9. szakasz: Gérardmer – Mulhouse, 170 km

tour de france_stage_09_profile_670
Július 14. – 10. szakasz: Mulhouse – La Planche des Belles Filles, 161,5 km  hegyi befutó

tour de france_stage_10_profile_670


Július 16. – 11. szakasz: Besançon – Oyonnax, 187,5 km

tour de france_stage_11_profile_670
Július 17. – 12. szakasz: Bourg-en-Bresse – Saint-Étienne, 185,5 km

tour de france_stage_12_profile_670
Július 18. – 13. szakasz: Saint-Étienne – Chamrousse, 197,5 km hegyi befutó

tour de france_stage_13_profile_670


Július 19. – 14. szakasz: Grenoble – Risoul, 177 km hegyi befutó

tour de france_stage_14_profile_670


Július 20. – 15. szakasz: Tallard – Nimes, 222 km

tour de france_stage_15_profile_670
Július 22. – 16. szakasz: Carcassonne – Bagnères-de-Luchon, 237,5 km

tour de france_stage_16_profile_670

 

Július 23. – 17. szakasz: Saint-Gaudens – Saint-Lary-Soulon (Pla d’Adet), 124,5 km  hegyi befutó

tour de france_stage_17_profile_670


Július 24. – 18. szakasz: Pau – Hautacam, 145,5 km hegyi befutó

tour de france_stage_18_profile_670


Július 25. – 19. szakasz: Maubourguet Pays du Val d’Adour – Bergerac, 208,5 km

tour de france_stage_19_profile_670
Július 26. – 20. szakasz: Bergerac – Périgueux, 54 km egyenkénti időfutam

tour de france_stage_20_profile_670
Július 27. – 21. szakasz: Évry – Paris, 137,5 km

tour de france_stage_21_profile_670

 

A Tour de France rajtlistája

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo