Hétvégén kerül megrendezésre Salgótarján-Eresztvényen az egyetlen idei, hazai UCI (Nemzetközi Kerékpáros Szövetség) C1-es kategóriájú olimpiai-krossz viadal, a Merida-CST Salgótarján Kupa. A Salgótarjáni Hegyikerékpáros Egyesület által szervezett, 3.025 euró összdíjazású versenyen tovább folytatódik a sportágban már idén tavasszal megkezdődött londoni, olimpiai kvalifikációs pontgyűjtés, így a vasárnapi elit futamon, a világranglista-pontok reményében jelentős nemzetközi mezőny várható.
Idén Magyarországon a salgótarjáni az egyetlen C1-es viadal, melyet a nemzetközi szövetség versenynaptára ilyen besorolással minősít, a világkupák után ez az egyik legmagasabb kategória. A világranglista-pontokért várhatóan a hazai élmezőny mellett több ország kerekese is rajthoz áll, a nevezési listán már szerepel német, osztrák, szlovén, cseh és szlovák sportoló. Az olimpiai szám idei két bajnoka: az olimpikon Parti András és az U23-as Eb ötödik Benkó Barbara mellett a maraton 2009-es bajnokai: Buruczki Szilárd és Dósa Eszter is jelezte részvételi szándékát. Az elit férfiak és nők rajtjára vasárnap 14 órakor kerül sor, számukra 6,2 kilométeres, 290 méter szintkülönbségű pályán kell majd több kört teljesíteni. A szervezők a küzdelmeket 18 kategóriában írták ki, a gyermekek 1300 és 650 méteres körpályán versenyezhetnek.
„Úgy gondolom, Salgótarjánban próbálunk minél jobban megfelelni minden igénynek. Az amatőrök, licenc nélküliek számára egy külön futam is lesz szombat délelőtt, a 16. éve működő Városi Bajnokságok mintájára – melyekből már 62-t rendeztünk fennállásunk során. A verseny pályájával kapcsolatban úgy gondoljuk, a környékből próbáltuk kihozni a legtöbbet, lényegében a 2005-ös és a 2009-es országos bajnokságok pályájának ötvözete az idei nyomvonal. A megszokott köves-gyökeres lejtő aljában található kis réten egy körön belül háromszor halad majd el a mezőny, így a nézőknek is próbáltunk kedvezni – főleg, hogy egy dupla technikai zónát is ide helyezünk el. Az eresztvényi erdőkben jelenleg csak saras foltok vannak, nyirkos a talaj, de sárgumi egyáltalán nem kell – legalábbis egyelőre, hiszen vasárnapig még sok minden változhat – foglalta össze Kéri István versenyigazgató.
A szombati Rádió Focus Kupát 12 kategóriában írták ki a szervezők, a verseny nyomvonala megegyezik a vasárnapi, nemzetközi futam útvonalával.
Letölthető dokumentumok:
– versenykiírás
Forrás: BikeFun Hungary Kft sajtóközlemény
A sajtóközleményen túl a bikemag.hu további kérdésekkel is felkereste a versenyigazgatót, Kéri Istvánt:
– Nem az első nagy hegyikerékpáros verseny ez, amit most rendeztek, az oldal látogatói is több eseménnyel találkozhattak már, melyről hírt adtunk.
– Igen, a tavalyi XCO országos bajnokság kapcsán biztosan találkozhattak a látogatóitok különböző anyagokkal, de szerintem már a 2005-ös, ugyanezen helyszínen megrendezett verseny is szerepelt itt. Az idei pálya is ezen két esemény nyomvonalának egyvelegéből, valamint néhány plusz rész hozzáadásából alakult ki, lényegében egyikre sem hasonlít. Aztán ha visszafelé haladunk az időben, akkor megyünk le a hegyről (mármint az eresztvényi helyszínről) és 2004-től visszamenőleg már a város határában található Tóstrand és SBTC-pálya körüli magyar kupákról beszélhetünk. Itt rendeztünk futamot 2001-ben, 2000-ben és 1997-ben, amikor emellett DH magyar kupa is volt a városban. Az ezt megelőzően években is dupláztunk ebből a szempontból, és a végére – vagy az elejére – is érünk a történetnek, amikor 1993-ban a Magyar Mountain Bike Szövetség első hivatalos országos bajnoki futamát bonyolítottuk le (akkor így hívták a magyar kupát), érdekességképpen elmondható, hogy ezt Zwack Péter nyitotta meg.
– Azért rangban ez viszi a prímet…
– Úgy gondolom, hogy egy országos bajnokságnak is megvan a sajátossága. Nekem hatalmas élmény volt tavaly együtt látni az eredményhirdetés végén a piros-fehér-zöld mezben a bajnokokat a himnusz alatt – a mi versenyünkön. Ennek is megvan az értéke – nem is kicsi. De úgy gondolom annak is meglesz, ha egy sok külföldi résztvevővel megrendezett, magas minősítésű versenyt úgy le tudunk bonyolítani, ahogyan azt szeretnénk. Ilyen szempontból a kettő közül választani rangban és értékben nem tudok…
– Érintőlegesen már beszéltél a pályáról. Mit tudsz még elmondani róla?
– Talán azt, hogy sikerült egy igen kis területre zárni a versenyt, ami nekünk szervezői szempontból jól jön. Igazából szerintem jó a csapatvezetőknek és a nézőknek is, hiszen mindkét technikai zóna egy 500 méteres sétával elérhető. A pálya vonalvezetése „klasszikus” jellegű, de ehhez már hozzászokhatott az, aki régebb óta benne van a sportágban. Egyfelől mindig próbáljuk megtalálni azt a vékony határt, ami a technikásság és a teljesíthetőség között van. Hatalmas szikláink nincsenek, vízmosásaink úgyszintén – abból gazdálkodunk, amink van. A köves-gyökeres lejtő például alap, hogy benne legyen a pályában, ami mindig minden versenyzőnek ugyanaz és ez a lényeg. Úgy gondolom a színvonalnak megfelelő a nyomvonal, de ez majd az utólagos véleményekből kiderül.
– A szombati amatőr verseny gondolata hogyan fogalmazódott meg? Mi motivál egy ilyen futam megrendezésében, hiszen alig láthatunk licenc nélküli versenyzőket azokban a kategóriákban, melyekben indulhatnak a magyar kupákon…
– A kérdés könnyű, de a téma komplex. Nógrád megyében húzóága a sportoknak a (hegyi)kerékpár. A két nagy egyesület; a balassagyarmati Vitalitás SE és a Salgótarjáni HKE sok jó eredményt szolgáltat, de nógrádi versenyző a Gödöllői SK-ban tekerő Bene Zoltán és Vertich Tamás, az LTV – Merida Racingben Béla Attila és az X2S – Kona Team-ben Fenyvesi Peti. Mint említettem feljebb, 62 városi bajnoki futamot rendeztünk fennállásunk óta, 16. négyfutamos szezonunkat tapossuk – nem csinálnánk, ha nem lenne rá igény. Rendelkezünk egy megfelelő alapérdeklődéssel egy ilyen futamra, valamint reméljük, hogy sokakat vonz majd az, hogy nem kell 4 kört tekerni a másodosztályú mezőnyben. Itt hobbiversenyzők között lehet egy jót tekerni a felnőtteknek például két körön, a magyar kupával megegyező körülmények között. Ez a verseny ezen a helyszínen tavaly is bizonyította életképességét, több mint félszáz indulónk volt. Bevallom őszintén egy kicsit azért keveselltük, remélem idén meghaladja majd az indulók száma a tavalyit – bár ha azt nézem, hogy Zalakaroson kupafutamon (sajnos) nem voltak százan, akkor megelégedek ennyivel is.
– Visszatérve a C1-es futamra. Külföldi érdeklődők mennyire rohamoznak?
– Hát az angoltudásomat fel kellett frissíteni, de azért tananyagnak nem használnám fel a legkülönbözőbb kérdésekre adott válaszaimat. Kellett pedig gondolkodnom, a fent már említett országokon felül ugyanis azóta már ukrán és szerb érdeklődést is fogadtam. A szlovénok között érkezik majd a 2008-as U23-as női világbajnok Tanja Zakelj, a szlovákoktól itt lesz a hazánkban jól ismert Lami Michal, a legnevesebb bejelentkezett férfi versenyző eddig pedig az ukrán Sergji Rysenko, a világranglista 45. pozíciójával. Remélem az említett versenyzők meg is érkeznek majd, bár az biztos, hogy ha ők itt lesznek, akkor a mi fiainknak és lányainknak fel kell kötni a gatyát. Remélem azért jó néhány pontot sikerül itthon tartanunk – a salgótarjáni közönség legalábbis biztosan mindent megtesz majd.
– Van érdeklődés a térségben egy ilyen esemény iránt?
– Úgy gondolom olyan intenzív helyi médiakampányt vittünk véghez, ami által a lehető legnagyobb csoporthoz tudtunk eljutni. Alapjában sokakat érdekel a sportág, tavaly is meglepően nagyszámú néző volt a salgói erdőben. A megye rádióadója, a Focus a szponzora az amatőr futamnak, ott több hete folyamatosan hallható beharangozó csakúgy, mint ahogy olvashatóak a hírek a megyei lapban és a hozzá tartozó internetes felületen. A városi TV-ben 10 percenként ismétlődik egy 40 másodperces beharangozó. A városban hirdetőtáblákat helyeztünk ki és plakátokat, de az egyesületi mikrobuszon is a rendezvény szöveges reklámja olvasható – rajtunk tehát nem múlik a dolog ezen része, reméljük nem csak kerékpárosokkal telik majd meg a helyszín, hanem szurkolókkal, érdeklődőkkel is
Bővebb információk, részletes versenykiírás: www.salgotarjanihke.hu/xco2010
Fotók: Babka Szabolcs