fbpx

Vázkörkép 2009 – merev MTB vázak

Ezúttal – 4 év után újból – a kerékpár legfontosabb alkotóelemét, a vázat vesszük górcső alá. Ha bringaépítésbe fogsz, az első és legfontosabb feladat a számodra leginkább megfelelő váz kiválasztása, mert ez határozza meg leginkább a komplett bringa tulajdonságait. A mai napig nehéz tájékozódni a hazai kínálatban, a forgalmazói információk mennyisége ingadozó, ezért megpróbálunk segíteni nektek az alább bemutatott 34 vázzal. Fontos kihangsúlyoznunk, hogy ez a vázbemutató nem teszt! A bemutatott vázakat nem próbáltuk ki, csak lemértünk rajtuk mindent, amire lehetőségünk volt.

Ezúttal is a már korábban kialakított egységes mérési- és szempontrendszert használtuk a táblázatokban, és az összes vázon végigmértünk mindent, amit csak lehetett. Igyekeztünk hasonló méreteket összeszedni, hogy korrekt legyen az eredmény.

Fontos: a vázról közölt adatok közül: a vázanyag, a méret, a színválaszték, a garancia, és az ár, a forgalmazó által közölt adat, az összes többi a saját méréseinket tükrözi (ahol mégsem, azt jelöltük).

– A tömegadatokat 5 kg-ig 1 gramm pontossággal dolgozó mérleggel mértük. A tömegadat mindig az integrált / félintegrált kormánycsapágy csészékkel és a kulacstartó csavarokkal együtt értendő. Amelyik váz V-fék csonk nélkül érkezett, azt úgy mértük, de amelyiknek tartozéka, abban benne hagytuk a fékcsonkot.
– Össztelós vázaknál a táblázatban a natúr váz tömege szerepel, csavarok és rugóstag nélkül, amelyek tömegét külön oszlopban jelöltünk.
– A csőszögeket elektronikus úton tizedfok pontosságig mértük. A közölt adatok a gép terheletlen állapotára vonatkoznak. Az XC és dirt vázak villáinál érdemes belekalkulálni a villák 10-15 mm-nyi beülését, azaz a SAG-et. Ez további 0,5-0,8 fokkal meredekebbé teszi a csőszögeket, mihelyt ráülünk a kerékpárra.
Az össztelós vázaknál a SAG elöl-hátul egyaránt jelentkezik, ideális állapotban nagyjából azonos mértékben, ezért a csőszögek ilyen esetben nem változnak, csak a középcsapágy magassága csökken.

A csőszögeknél eltérések lehetnek a gyári adatokhoz képest, attól függően, hogy azt milyen beépítési magasságú villával mérték.

– A tengelytávot tengelyközéptől tengelyközépig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A láncvillahosszt a hátsó tengelyközéptől, a középtengely közepéig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A nyeregvázcső-hosszt a középtengely közepétől a nyeregvázcső tetejéig mértük.
– A felsőcsőhosszt a fejcső tetejének középvonalától a felsőcső nyeregvázcsőbe kapcsolódásának magasságában, a nyeregcső középvonaláig mértük.
– A középcsapágy-magasságot a középtengely közepétől a talajig mértük. Az XC és dirt vázaknál az adat 47 mm magas-, országúti vázaknál 21 mm magas-, az AM / FR vázaknál 57 mm magas gumi használatával érvényes.
– Az átmérő és falvastagsági adatokat 5 század milliméter pontosságú tolómérővel mértük.
– A hosszúsági adatokat csőközéptől csőközépig, vagy tengelyközéptől tengelyközépig mértük nyúlásmentes fém mérőszalaggal.
– A vázakhoz a táblázatban szereplő beépítési magasságú villákat használtunk. Ettől eltérés azoknál a vázaknál van, ahol csak gyári adatok álltak rendelkezésünkre. Ezeket jelöltük a táblázatban.
– A hagyományos kormánycsapágyakat 14 mm beépítési magasságú műanyag alsó csészével, míg a félintegrált típusokat 3 mm beépítési magasságú alsó csészével modelleztük.
– A közölt ár sok esetben tartalmaz egyéb, a vázhoz adott alkatrészeket, (kormánycsapágy, nyeregcsőbilincs, nyeregcső, láncvillavédő neoprén, villa, stb…) ezt a tartozékok fülnél külön jelöltük.

MEREV MTB VÁZAK

Bianchi Oetzi 9800 Alu

vazkorkep_mtbm03_
Végre hazánkban is elérhetők a legendás olasz kerékpárok. Ezúttal 2 csúcskategóriás vázukat „harangozzuk be” Nektek. A kezünkbe sajnos még nem vehettük őket, de amit lehetett, összeszedtünk róluk. Az Oetzi egy csúcskategóriás verseny XC váz triplán húzott „hyperalloy” alu ötvözettel, könnyített CNC megmunkált középcsapágyházzal, melyben a „Structural Foam Injection” technológiát alkalmazzák a merevség megtartására. Ennek során egy kétkomponensű hab-szerű anyagot fecskendeznek a csapágyház környékén a vázba, ami a gyártó állítása szerint 15%-kal növeli a váz stressztűrő képességét. Reméljük hamarosan teszttel is igazolhatjuk ezt az állítást.
Ára: 359.000 Ft (1190 EUR)
info@bikeline.hu, www.bikeline.hu

Hai Light

vazkorkep_mtbm04a_

vazkorkep_mtbm04c

Felülhegesztés felül is, benne a cápával - apró gyártói öntudat 🙂

A Hai Bikes Light modellje a gyártó „Special Edition” vonalának tagja. Azoknak az XC-seknek ajánljuk, akik egy extra alu vázat szeretnének, valami olyat, ami közelíti az aluból ésszerűen készíthető legkisebb tömegű szerkezetet, mert például nem szeretnének karbon vázat. Nekünk rögtön megtetszett a letisztultsága, a csövek méretének, formájának kordában tartása, és azok az apró kis okosságok, amelyeket a pozitívumok között említünk. Elsőre kicsit vastagnak tűnhet az ára, de ezen a szinten súlyos tízezreket kell fizetni minden 10 grammért, és a Light esetében a teljesítmény bőven kárpótolhat. Csak tárcsás és tárcsa + V-fékes verzió egyaránt elérhető.
+ számtalan könnyű felülhegesztés (fejcsőnél alul, felül), nagy fejcső falvastagság – erős első traktus; van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, kicsi és könnyű papucsok, ügyesen kívülről könnyített fejcső és középcsapágyház
– hajlított és enyhén horpasztott láncvilla
Ára: 115.900 Ft
informacio@boneshaker.hu, www.boneshaker.hu

Kona Kula Deluxe

vazkorkep_mtbm05_
Ezzel a vázbemutatóval párhuzamosan komplett bringaként is olvashattok a Kula DLX-ról ebben a lapszámban. Főként alapanyagának (Scandium) köszönhetően jó váztömeg a forgalmazói adat alapján. Vázszögeivel rögtön kitűnik a többi verseny XC-re is használható váz közül, hiszen azok a Konához híven kicsit laposabbak, középcsapágya pedig magasabb a többinél, annak ellenére, hogy alacsonyabb villával szerelik, mint amivel mi a többit mértük. Itt ugrik be szereplőnek az ízlés kérdése – főleg azok fogják kedvelni a Kulát, akik lejtőzéskor szeretnének egy kis plusz stabilitást nagyobb sebességnél is, valamint jobban kerülnék a pedál fennakadásának veszélyét.
Ára: 139.900 Ft
info@xfactornet.hu, www.xfactornet.hu

KTM Myroon

vazkorkep_mtbm06a_

Ilyen egy karbon papucs, alu érintkezési pontokkal

Ilyen egy karbon papucs, alu érintkezési pontokkal

Az abszolút etalon az általunk ismert merev karbonvázak között. Úgy lett az általunk mért (!) legkönnyebb a mezőnyben, hogy a többinél nagyobb, 19”-os méretben kaptuk. Ennek a rendkívül átgondolt, alapos tervezés- és a ma ismert legjobb megoldások alkalmazása az oka. Ilyen például a csavaros átdobó rögzítés, ami miatt a tervezők – szabad kezet kapva – úgy alakították a nyeregvázcső formáját, ahogy az terhelés szempontjából szükséges (nem kellett a kör keresztmetszethez ragaszkodni), így annak formája ovális. A vázpapucs teljesen karbon, csupán az érintkezési pontoknál (agy, gyorszár) védi egy-egy alu lapocska. A többi a pozitív értékelések között olvasható.
+ direkt PM fékrögzítés, szegecselésmentes, ragasztott karbon bowden tartók, optimalizált középrész csőkapcsolódások, ovális nyeregvázcső, csavaros átdobó tartó, integrált fejcsapágy, fullkarbon papucs, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is
– nincs ilyen
Ára: 369.000 Ft
KTM Fahrrad Gmbh, www.ktm-bikes.hu

Magellan Pyxis

vazkorkep_mtbm07a_

Négyzetesített láncvilla, közepes minőségű hegesztés

Négyzetesített láncvilla, közepes minőségű hegesztés

Idénre visszafogott kinézetű lett a nagy múltú Pyxis. A csőszett majdnem teljes egészében megújult, néhol nem lett jobb, csak más: a fejcső a tavalyi változó falvastagságú helyett, egyenletes, talán túl vékony falú lett; a nyeregvázcső 27,2-ről felhízott 31,6-ra; a támvilla függőlegesen kiegyenesedett, a láncvilla viszont szükségtelen módon S alakot kapott. A tavalyi csinos 3D papucs helyett idén egy sima lemezsaru tartja a kereket.
+ van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, szép padlizsánmetál fényezés, nagyon kis mértékben horpasztott láncvilla, szép hegesztési varratok
– hajlított láncvilla, vékonyfalú hagyományos fejcső, a legrosszabb formájú, zárt felülhegesztés a fejcsőnél
Ára: 38.900 Ft
info@csekert.hu, www.csekert.hu

Mali Noble

vazkorkep_mtbm08a_

Aero Multishape felsőcső, kiemelkedő ár/minőség arány

Aero Multishape felsőcső, kiemelkedő ár/minőség arány

Az egyik kellemes meglepetés a körképben az eddig szinte ismeretlen Noble. Egyrészt minden porcikája gyönyörűen kivitelezett, szépen hegesztett, okosan hydroformingolt, tökéletesen fényezett, másrész, amire szánják, annak tökéletesen megfelelhet. Az ajánlás úgy szól, hogy XC / enduro. Ennek teljesen megfelelőek a vázszögek, hiszen a fejcső lapos, de a nyeregvázcső-szög 72 fok, ami okos, jól állítható kombináció. A középcsapágy a legmagasabb a merev mezőnyben, így biztonsággal át lehet vele jutni a leléptetéseken, a fejcső hosszú és felülhegesztéssel erősített. És nézzétek csak az árát!
+ nagyon jó ár-érték arány, jól alkalmazott hydroforming, szépen megoldott felsőcső-nyeregvázcső kapcsolat, hátul nyitott fejcső felülhegesztés, CNC 3D papucs, könnyített láncvilla keresztmerevítés
– enyhén horpasztott jobb láncvilla, hajlított láncvilla, nincs kábelrögzítő a felsőcső közepén
Ára: 34.900 Ft
www.mali.hu, mali@mali.hu

Merida Carbon FLX 5000 D

vazkorkep_mtbm09a_

Nagyon szép papucs - lehetne karbon is, hogy még könnyebb legyen

Nagyon szép papucs - lehetne karbon is, hogy még könnyebb legyen

A látványosan fejlődő tajvani gyáróriás merevfarú csúcsmodellje. Ennek meg is felel tisztességgel, gyönyörű karbon munkával, kifejezetten szép dizájnnal állnak szemben a verseny XC-sek. A tömege így is nagyon jó, de pár finomítással lehetne még könnyebb, mint például az alu papucs, ami szép, de nehéz; a fejcsapágy csésze lehetne integrált is, a szegecselt kábeltartókat pedig lehetne akár ragasztani is. Ennél a váznál azonban jobb ár / érték / tömeg arányú verseny karbon vázat nemigen találunk a piacon.
+ igényes karbon megmunkálás, láncfelkapás gátló védőlemez, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, szép papucs, jó tömeg / ár arány
– nehéz papucs, szétszórt kábelszemek, a középcsapágy alatti bowdenvezető műanyag feleslegesen nagy és nehéz darab (bár van rajta hely a hátsó váltóbowdennek is, a váz maga csak felül vezetett hátsó váltóbowdenezést tesz lehetővé)
Ára: 269.000 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu

Merida HFS XC 3000-D

vazkorkep_mtbm10a_

Gyönyörű támvilla csatlakozás, merevítőbe rejtett Merida logó, benne pedig a sárvédő tartó szeme

Gyönyörű támvilla csatlakozás, merevítőbe rejtett Merida logó, benne pedig a sárvédő tartó szeme

A HFS XC sorozat csúcsa, a Merida legjobb alu alapanyagából. A szokásos Egg Shape fejcső kialakítás a precízebb irányításért és rezgéskezelésért. Szépen elcsiszolt hegesztési varratok mindenütt, hibátlan festéssel és dizájnnal. Alapból 80 mm-t mozgó villa való bele, vázszögei azzal adják a tökéletes verseny XC geometriát. Csak ismételni tudjuk magunkat, miszerint a Merida HFS XC vázai igazán jó vételnek számítanak jó ár / érték arányuk miatt.
+ helyesen alkalmazott hydroforming, kívül-belül könnyített középcsapágyház, szép és merev 3D papucsok és keresztátkötők
– felsőcsövön szétszórt bowdenvezetők
Ára: 69.900 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu

Neuzer Cheetah

vazkorkep_mtbm01a_

Nem csúnya hegesztési munka, de festékből nem jutott elég mindenhova

Nem csúnya hegesztési munka, de festékből nem jutott elég mindenhova

Karbon támvillával „értéknövelt” XC / maraton váz. Ez a megoldás a gyártó állítása szerint a rezgéseket hivatott csökkenteni. A támvilla a vázsaruhoz csavarral, a nyeregvázcsőhöz ragasztással kapcsolódik, 100 mm-t mozgó villával azoknak ajánljuk, akik a kicsit laposabb vázszögeket kedvelik, de 80-as villával már meredekebbek az említett paraméterek.
+ szép és jó fejcső felülhegesztés, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, gyengén látó autósok is észreveszik a színe miatt
– nehezebb és kétszer drágább, mint a Cougar, alsócsőnek is beillő drabális felsőcső
Ára: 82.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu

Neuzer Cougar

vazkorkep_mtbm02a_

Szép munka és könnyített papucs

Szép munka és könnyített papucs

Elérhető árú sport monti váz, hatalmas átmérőjű csövekkel az első háromszögben. A Cheetah-nál még 1 fokkal laposabb fejcsőszög, 1 cm-rel hosszabb tengelytáv és picit alacsonyabb középcsapágy-magasság jellemzi. Ez egyértelműen jót tesz a stabil egyenes futásnak. 80-100 mm villával ajánljuk.
+ szép és jó fejcső felülhegesztés, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, könnyített papucs
– fura megoldás az egyenes támvilla, hajlított és horpasztott láncvilla kombináció, alsócsőnek is beillő drabális felsőcső
Ára: 41.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu

Specialized S-Works Carbon Stumpjumper HT

vazkorkep_mtbm11_1
Gyári adat szerint 1050 g-os tömeg; integrált-, felül 1 1/8”, alul 1,5” méretű fejcső; fullkarbon hajtásoldali- és kovácsolt alu tárcsa oldali papucsok; Press Fit / Shimano kompatibilis középrész; FACT karbon váz- és nyeregcső alapanyag; tartozékként Future Shock S90 villa.
Mit lehet ehhez még hozzáfűzni? Sokat nem is tudunk most sajnos, mert nem volt a kezünkben a váz, de ami késik, nem múlik…
Ára: 799.900 Ft (az összes tartozékkal, villával együtt)
info@velobike.hu, www.velobike.hu

Holnap folytatjuk, majd a végén letölthető lesz az összes váz összefoglaló táblázata is.

[poll id=”113″]

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.