A Foxos fiúk alaposan átdolgozták a korábbi RP23-at. Régebben ebben a tagban egy kis kar segítségével 3 fokozatban lehetett beállítani a ProPedal szintet. Sajnos a kar elég könnyen járt (ráadásul körbe is tudott fordulni), és a középső fokozatot elég nehéz volt belőni, főleg rázós úton, kesztyűben…
Néhány váznál gondot jelentett az is, hogy a ProPedal állandóan jelen volt, nem lehetett kikapcsolni, így a hosszú lejtőkön nem lehetett kihasználni maximálisan a tag nyújtotta komfortot. Néhány váz és himbakar konstrukciónál gondot jelenthetett a tag lineáris karakterisztikája, ami bár az út elején nagy komfortot tesz lehetővé, de egy bizonyos szint felett könnyen felüthető. Ezen dolgok mindegyike megoldódott az új RP23-ban.
Az átdolgozott állító mechanizmusban egy bekattanó tárcsával 3 fokozatban lehet beállítani a ProPedal szintet. Ez az állító tárcsa a ProPedal ki- bekapcsoló karján foglal helyet, és vele együtt fordul. Tehát van három kompressziós fokozatod, amit érdemes egyszer belőni a testtömegedhez, a géped rugózási karakterisztikájához, és kívánt hajtási hatékonysághoz, utána pedig már csak a kis karral kell eldönteni, hogy bekapcsolod, vagy kikapcsolod az előre beállított ProPedal fokozatot. Hosszú mászásnál célszerű nagyobb ProPedal fokozatot választani és bekapcsolni, majd a lejtőzésnél egy mozdulattal kikapcsolni. Hosszú Single Trailes terepen elég, ha választ egy enyhébb ProPedal fokozatot az ember, és azt állandóan bekapcsolva hagyja. A kapcsoló karnak szerencsére már van két fix szélső értéke, nem tekeredik körbe, mint a korábbi években. Balra lököd: kikapcs, jobbra lököd: bekapcs. Ennyire egyszerű.
A ProPedal bekapcsolása mindhárom fokozatban jól érezhető változást eredményez a kikapcsolt állapothoz képest, és ezen három fokozat elosztása is egyenletes, szóval jó munkát végeztek a srácok.
A rugóstag alap érzékenysége nagyjából ugyanolyan, mint a korábbi RP23-aké, ez ügyben én nem éreztem jelentős változást. Full kikapcsolt ProPedal esetén talán kicsit finomabb a mozgás.
Új funkció ezekben a tagokban az új Boost Valve szelep, ami egy pozícióérzékeny kompressziós csillapítás. A korábbi évek lineáris mozgású RP23-ai felüthetők voltak, ezt viszont nekem nem sikerült felütnöm, sem be-, sem pedig kikapcsolt ProPedál mellett. Az út végén mindig bekapcsol a Boost Valve, ami megakadályozza tag összecsukását. Szerencsére ezt olyan kifinomultan teszi, hogy a mozgás során a progresszív tagokhoz hasonlatos útrövidülés nem érezhető, de mégsem üthető össze a tag normál, testtömeghez igazított nyomás mellett.
Nagyon pöpec kis tag, nincs semmi, amibe bele tudnék kötni, úgy jó, ahogy van. Könnyű súlya XC versenygépekbe predesztinálja, de a széleskörű személyre szabhatósága, és kifinomult funkciói miatt AM és Enduro gépekben is megállja a helyét.
Erősen ajánlott kategória.
InfoBox:
Állíthatóság:
– Visszaút csillapítás
– ProPedal 3 fokozatban
– ProPedal be- és kikapcsolás
– Légnyomás
Rugózás: Levegő
Tömeg: 207 g (saját mérés!)
Szemtáv: 190 mm
Ajánlott fogyasztói ár: 89.900 Ft
Forgalmazó: X-Factor – www.xfactornet.hu
Szöveg és fotó: Ardó Tamás