fbpx

Eurobike 2011: az American Classic újdonságai

Az American Classic kifejezetten agyakra és komplett kerekekre szakosodott gyártó. Nagyon szép, egységes arculatú, műszakilag is konzekvensen felépített palettája van, melyek közt meglepően jó súlyban lévő termékeket is találunk. A cég 2012-ben ünnepli 30 éves fennállását, ami azért jelent már némi tapasztalatot az iparágban. Idén már láthattuk az első jelét annak, hogy a kerekeken kívül esetleg más alkatrészek irányába is nyitnának…

Eurobike 2011: American Classic

Eurobike 2011: American Classic

Fent látható az agykínálat egy része. Jó pár szakágat, felhasználási kört szolgálnak ki termékeikkel, a szokásos MTB- és országúti agyak és kerekek mellett van pálya/fixi, egysebességes monti felhasználásra szánt modelljük, de még kerekesszékekhez is gyártanak pár modellt. Az agyakban mind szabványos zárt ipari csapágyakat találunk. Az American Classic-ban szeretem, hogy egyszerűek és átláthatók az elnevezések, minden esetben az agy vagy a kerék valamely jelentős paraméterére utal. Az agyak nevei – például: MTB 210, Disc 130, RD 205 – az agy tömegére utalnak, tehát rendben 210, 130 és 205 g. Ha RD-vel kezdődik, akkor Road, ha Disc akkor tárcsás MTB agy, ha pedig MTB-vel, akkor V-fékes MTB agyról beszélünk, de az „X-12 Thru Axle Disc rear” vagy a „Carbon 58 tubular” is magáért beszél, utóbbi esetben 58 mm profilmagasságú szingós országúti karbon felnis kerékről van szó.

Eurobike 2011: American Classic MTB Race 26

Eurobike 2011: American Classic MTB Race 26

Az agyakon, kerekeken végignézve egyből szembetűnik pár dolog, ami elgondolkodtatja az embert. Bizonyos téren ugyanis a cég kifejezetten konzervatívnak tűnhet, mivel a legtöbb gyártóval szemben kitartanak bizonyos megoldások mellett, mint pl. a hajlított fejű küllő vagy a hatcsavaros tárcsafék felfogatás. A kérdésre megkaptuk a magyarázatot: a küllő a kerékpár felfüggesztési rendszerének része, fontos a rezgések elnyelésében, erre az acél anyag a legmegfelelőbb, mivel ellenálló az anyagfáradással szemben, a hajlítási pont pedig segít eloszlatni a feszültséget a küllőn, ami által az tartósabb lesz. Utóbbira a magyarázat úgy hangzott, hogy nincs semmi baj a hatcsavaros IS szabvánnyal, ezzel szemben a Center-Lock szerintük túlzottan koncentrált feszültséget jelent az agytesten a záróanya menetének tövénél, ahová jóval több anyagot kell tenni, hogy biztonságos legyen, így viszont nehezebbé válik az agy, miközben a Center-Lock-os tárcsa alapból jóval nehezebb a hatcsavaros társainál.

Eurobike 2011: American Classic All Mountain 29

Eurobike 2011: American Classic All Mountain 29

A 29-es őrületből az American Classic sem maradhat ki. Az 1.752 grammos páronkénti tömeg nem tartozik a rossz ajánlatok közé. Az első kerék a 15-ös Thru Axle tengellyel, vagy akár 20 mm-es csőtengelyes verzióban is kérhető, a hátsónál pedig a vastagított 10 mm-es gyorszár mellett a 135-ös és 142-es X-12-es tengelyverzió választható.

Eurobike 2011: American Classic All Mountain 29

Eurobike 2011: American Classic All Mountain 29

Az American Classic kerekek esetén körülbelül a modellek felénél kétféle színvariáció választható: az előbbi verzióban fehér felni piros aggyal, illetve a képen látható ugyanaz az All Mountain 29 kerék fekete felni fehér agy kombinációban kicsit eltérő stílusú matricákkal.

Eurobike 2011: American Classic MTB Race 29

Eurobike 2011: American Classic MTB Race 29

Ez a legkönnyebb 29-es kerék a kínálatban, a Race verzió 1.419 grammos (!) páronkénti tömeggel. 340 grammos a felni, melyre szintén gyárilag installálták a tubeless szalagot, elől 15-ös Thru Axle tengely, hátul akár a vastag 10-es gyorszáras, akár 135 vagy 142 mm szélességű X-12-es tengellyel is kapható.

Eurobike 2011: American Classic MTB Race 26

Eurobike 2011: American Classic MTB Race 26

Nem új ötlet, de mégis példaértékű és egyszerű a sokak által még mindig nem alkalmazott megoldás arra, hogy a lánckerekek ne vágjanak bele a puha alu kazettatestbe. Összesen három ilyen acélbetét található körben a testen, melyek alig pár grammal növelik az agy tömegét. Ez a megoldás minden kazettás hátsóagyuknál megtalálható.

Eurobike 2011: American Classic MTB 210

Eurobike 2011: American Classic MTB 210

Egy MTB 210-es hátsó agy felboncolva. A márka jellegzetessége az agytestbe, a küllőperem alá beépített hatkilincses szerkezet, de ugyanígy márkajellegzetesség a magas küllőperem is. Jól látszódik a tisztességes átmérőjű alu csőtengely. Az American Classic agyak jellemzően elég jó súlyban vannak (ez itt 210 g) más márkák hasonló agyaihoz viszonyítva is, és sok tömeget valóban nem lehetne már leszedni róluk…

Eurobike 2011: American Classic Downhill 26

Eurobike 2011: American Classic Downhill 26

A DH szakág kívánalmaira tervezett kerék, a Downhill 26. Klasszikus felépítésű ez a modell is: 32 darab 3 keresztre fűzött küllő elől-hátul, 28 mm széles felnik, elől 20 mm-es tengely, hátul 150-es agy 12-es tengellyel. Az egyszerű gyorszár a képen ne tévesszen meg senkit, csak a kerék falon történő rögzítésére szolgál. A kerék össztömege a gyári adat szerint 2.007 g.

Eurobike 2011: American Classic Carbon 58 Tubular

Eurobike 2011: American Classic Carbon 58 Tubular

A Carbon 58 Tubular – ahogy neve is utal rá – egy 58 mm profilmagasságú szingós karbon kerék. A kerék megkapta az új fejlesztésű „TG Resin” nevezetű fékfelületet, ami állítólag nagyobb fékerőt biztosít. Ez a típus mind Shimano, mind pedig Campagnolo kompatibilis kazettatesttel egyaránt kapható. A párja 1.456 grammos súlyban van. Extraként kerámiacsapággyal és könnyű titán gyorszárral is kérhető.

Eurobike 2011: American Classic Carbon 58 Tubular

Eurobike 2011: American Classic Carbon 58 Tubular

A hátsó agy közelebbről szemlélve. Nem újdonság, de még mindig az egyik legegyszerűbb és legjobb megoldás: minden harmadik küllő radiálisan fut az agytest bal küllőperemébe, a meghajtás oldali küllők pedig 3 keresztre vannak fűzve. Ezzel az aszimmetrikus fűzésmintával próbálták elérni, hogy mind az erőátadás, mind a merevség és a súly kívánalmainak megfeleljenek.

Eurobike 2011: American Classic Carbon TT

Eurobike 2011: American Classic Carbon TT

A karbon telikerék sem hiányozhat a palettáról. A Carbon TT egy szingós kialakítású időfutam/triatlon kerék, 1325 grammot nyom a mérlegen, és Shimano/Sram kompatibilis kazettatesttel kapható.

Eurobike 2011: American Classic Seatpost

Eurobike 2011: American Classic Seatpost

A kerekek és agyak mellett ők is próbálkoznak belecsapni valami másba is. Ennek az első jele a képen látható nyeregcső. Éppen ezért egyszerűen csak seatpost névre hallgat. Egyetlen keresztirányú csavarral rögzíthető a nyereg és állítható annak szöge. A cső tömege gyári adat szerint 200 g 27,2 mm-es átmérő ás 350 mm-es hossz mellett, 31,6 mm-es méretben is kapható lesz. A design mi más lehetne, mint a jellegzetes American Classic minta.

Eurobike 2011: American Classic Seatpost

Eurobike 2011: American Classic Seatpost

A nyereg feje közelebbről. Külön felhívták a figyelmemet a nyeregfej innovatív kialakítására, mely a rider testsúlya alatt megszorítja a nyerget.

Eurobike 2011: American Classic ruházat

Eurobike 2011: American Classic ruházat

Már minden jelentősebb márkának van a cég arculatába illeszkedő ruházata. Engem nagyon megfogott az American Classic mez és nadrág, mely mind női, mind férfi változatban elérhető. A design a cégtől megszokott, nagyon jellegzetes tipografikus minta.

További információk:
American Classic termékek a weben: www.amclassic.com/en/index.php
American Classic termékek idehaza: Biker Kft.; www.biker.hu

Szöveg és fotó: gg

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.