Az amerikai gyártóóriásnál a jövő év (az újdonságok tekintetében) a montis 2×10-es váltásról, az X0 szett „DH-sításáról” és két országúti szettjük színesítéséről szól. Ezek a legfontosabbak, de azért van még pár apróság, lássuk őket sorban!
Országút, verseny
A Sram csúcs országúti szettje az utóbbi időkben a versenyzés legmagasabb szintjén is komoly eredményeket ért el (TdF, Giro, Paris-Roubaix…), ezért ideje volt már egy kis felfrissülésnek.
A fekete az új piros, és aki látta a Wall-e-t, az érti is a szójátékot, csak most arról van szó, hogy a Red szett a megszokott verzión túl feketében is elérhető lesz. A feketített komponensek a következők: hajtómű, fék, fékváltókar, hátsó- és első váltó.
990-es szériaszámon jelenik meg jövőre az új időfutam fékkar. Azon túl, hogy természetesen még könnyebb, erősebb és aerodinamikusabb, mint az elődje, azzal a kiemelt képességgel rendelkezik, hogy szerszámmentesen állíthatunk 8 mm-t a fékkar pozícióján. A Red, a Rival, a Force és az Apex szettekkel egyaránt kompatibilis.
Downhill
A karbon a DH versenysportban is teret nyert, és már nemcsak bénácska próbálkozásokat látunk, hanem például ezt a 750 g-os rendszert. Ráadásul ebben a tömegben benne van a GXP83-as középrész és a 36-os 7075 alu lánckerék is. Ráadásként a tengely 30 mm átmérőjű (DH30 szabványú) és Press Fit GXP verzióban is beszerelhető. A lánckereket rögzítő csillag kovácsolt alu, ahogyan a pedáltengelyt fogadó menetes rész is 7075 alu.
A Sram a DH-ban is gyorsan lekövette a 10 sebességes trendet és megalkotta ezt a gyöngyszemet. A váltó 28 fogig kompatibilis a kazettákkal, ahogy minden 10-es Sram Exact Actuation váltókarral is.
Az új meghajtás rendszer elengedhetetlen eleme a láncvezető, melyet az MRP tervezett a Sram-nak. Háromféle módon rögzíthető (csapágycsésze alá, ISCG és ISCG05), kétféle lánckerék mérethez passzítható (36-40 és 32-36) és elérhető fekete vagy fehér színben. A banán természetesen cserélhető, a láncvezető görgők pedig csapágyazottak. Az alsó- és felső vezető keretek 1 csavarral pozícionálhatók. Tömege 168-185 g
Power Glide technológiával készül a 1070-es sor, mely négyféle fogkiosztással, de maximum 28-as nagy lánckerékkel kapható. Tömege 210 g és természetesen a 10 sebességes rendszerekhez passzítható.
Országút – a mindennapok
A Rival és az Apex szetteket mindennapos országúti használatra szánja a gyártó. Közülük az Apexet a fekete mellett fehér színben is kihozzák jövőre – ez az új benne.
Az Apex hajtómű fő jellemzői a kompakt lánckerék furatkör 2 lánctányérral, a 890 g körüli tömeg és a kovácsolt kialakítás. Az alkalmazott WiFLi technológia (Wider – Faster – Lighter) a 2×10-es rendszereknél lehetővé teszi a szélesebb kiosztású, például 11-32-es lánckeréksor használatát, hogy az „átlag” felhasználó is képes legyen feljutni bárhová elöl 2 tányérral is. Ekkor közepes kanalas hátsó váltó kell hozzá. A “WiFLi mászószett” könnyebb is, mint a tripla rendszer, jobb a Q faktora és a működése is jobb, ráadásul kompatibilis mind a 4 országúti rendszerükkel. A kar – mint az látszik is – annyiban fehér csak, hogy a kargumi és a váltókar jelenik meg ebben a színben.
Az új, 344 grammos Apex fékváltókar működése is természetesen az egyedi “Double Tap” váltástechnológián alapul, melynek lényege hogy egyetlen váltókarral váltunk fel és le is, attól függően, hogy gyors rövid, vagy lassabb, hosszabb mozdulattal tesszük azt.
Az Automatix agy nagyszerű megoldás olyan városi bicajokra, ahol az egyszerűség a legfontosabb. Ez ugyanis egy automata agyváltó, mely érzékeli a pedálozás sebességét, és ha kell, visszavált, vagy ha begyorsulunk, akkor gyorsabb fokozatba kapcsol. Két fokozata van: egy 1:1-hez és egy 1:0,73 hoz. 15-től 21 fogig hétféle lánckerékkel kapható, ráadásul kontrás. Tömege 980 g, és nagy előnye, hogy sem váltó, sem pedig fékbowden, de még váltókar sem szükséges hozzá, így tényleg letisztult és “madzag”-mentes lehet a városi gépünk.
Cross Country MTB
A 10-es rendszerek nem kérdeztek, hanem berobbantak a MTB világába. Igaz, ez nem 2012-es, hanem korábbi “találmány”, de mostanra kiforrta magát annyira, hogy a Sram az XX-től egészen az X5-ig elérhetővé teszi. Az X5 ezáltal egy vadonatúj szett lett. A 2×10-es rendszer esetében a hajtőművön nagy fokozat ugrásokkal találkozunk, akár 14 fog különbség is lehet a kicsi és a nagy lánckerék között, ezért fontos, hogy a lánc könnyen “megmássza” ezt a nagy különbséget. Ezért (is) van szükség a hajtómű lánckerekein alkalmazott X-Glide technológiára, ami a Sram megoldása arra, hogy a lánckerék belső oldalán kis karmokkal és vájatokkal segítse a lánc felmászását és leváltását. Ezen túl természetesen a gyors váltásért is felelős.
Alapból integrált, de elérhető BB30 tengellyel is. 2×10 vagy 3×10-es kiosztáshoz is illeszthető, X-Glide váltást segítő rendszer, 6061 alu kar- és 7075 alu lánckerék alapanyag, hétféle lánckerék kiosztással.
Továbbra is elérhető a 3×9-es kiosztás is, valamint a 3×10 is. Exact Actuation, MatchMaker kompatibilitás, 1:1 arányú váltás, Impulse technológia…
Bár ez lesz a legolcsóbb 10-es kazi, a 1030-as mégis szemre is gyönyörű. Full nikkelezett felület, acél záróanya és 11-36-os kiosztás jellemzik a Sram “csak az öröm kedvéért all mountain” szettjének ezen elemét.
Azoknak, akik mindent mérnek
És végül egy érdekesség azoknak, akiknek számszerűen fontos, hogy mérjék a teljesítményüket, tehát a profi versenyzőknek…
A Quarq rendszer segítségével a hajtókarra kifejtett nyomaték adatait rögzítheted a Garmin fejegységek segítségével. Így megtudhatod, hogy a verseny sprintjében vagy mászáskor a megfelelő időben fejtetted-e ki a maximális teljesítményt. A mérőeszközt a hajtóműbe építették, mely egyébkén teljesen kompatibilis az összes Sram országúti szettel, karbon karja és Red lánckerekei vannak. Vezeték nélküli jeladós kivitelű, és a kar tömege 884 g középrésszel, 53/39-es kiosztásban.
Sram termékek a weben: http://www.sram.com
Sram cuccok idehaza: Biker Kft.; www.biker.hu
Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs, Sram
(x)