fbpx

A sokadik szabvány: Thru15

A 2008. év elején jelent meg internetes fórumokon a könnyű Enduro és All Mountain gépekbe szánt első tengely szabvány, mely a gyorszáras rendszer merevségbeli hiányosságait volt hivatott kiküszöbölni. Néhány, korábban „lassan mozduló” gyártó hirtelen rárabolt a sztorira, és természetesen volt olyan gyártó is, aki inkább a „csakazértsem” álláspontot választotta. Hogy hosszútávon kinek lesz igaza, és hogy pontosan mennyi súlybéli előnnyel jár az új szisztéma, erre próbálunk rájönni ebben a cikkben.

Thru15_01

Az új rendszer a 20 mm-es átütős első tengelyek mintájára készült, csak 15 mm-es tengelyátmérőt használ. Persze ennél sokkal több változó van a történetben, amelyek befolyásolják mind az össztömeget, mind pedig a merevséget. Mert végül is, e két utóbbi tulajdonság – a merevség és tömeg – optimalizálására jött létre ez a szabvány.

A DT 15 mm-es tengelye, mely mindössze 69 gramm

A DT 15 mm-es tengelye, mely mindössze 69 gramm

Kezdjük a merevséggel:

A hagyományos ejtőpapucsos–gyorszáras rendszerek legfőbb hiányossága merevség terén jelentkezik. Ez a 80-100 mm-t mozgó XC és maraton gépeknél nem kritikus jelenség, viszont ahogy nő a gépek rugóútja, annál inkább kardinális kérdéssé válik. Egyrészt a hosszabb rugóút nagyobb erőkart eredményez, ami az erő és az erőkar szorzata alapján nagyobb elmozdulást, rugalmasságot és instabilitást okoz, ami az irányítás precizitását is negatívan befolyásolja. A becsúszó és a külső szár átmérőjének növelése csökkenti ezt a hatást, de van még egy erő, amire ez jóval kisebb hatással van: ez a tárcsafékek használata során fellépő csavaró erő.

Minél nagyobb egy teleszkóp rugóútja, többnyire annál nagyobb sebességgel haladunk vele. Ennek egyenes következménye, hogy a megálláshoz erősebb fék kell, aminek legegyszerűbb útja a nagyobb féktárcsa használata. A 120-140 mm-t mozgó telókon még csak elmegy egy 180-as féktárcsa használata, de a 200-as tárcsa már alig eredményez fékhatás növekedést, mivel a nagyobb fékerő egy része sajnos a csavarodásban vész el. Éppen ezért gyorszáras telókhoz gyárilag viszonylag ritkán párosítanak 200-as féktárcsát. Na meg az állandó cirregést sem túl jó hallgatni. A fékek csavaró erői ellen lehet nagyobb átmérőjű, vagy vastagabb, több anyagot tartalmazó fékhíddal védekezni, de ez sem az ideális megoldás.

A 340-es első agy elérhető Center Lock-os és 6 furatos verzióban egyaránt, de kapható a CL verziót 6 furatosra alakító adapter is

A 340-es első agy elérhető Center Lock-os és 6 furatos verzióban egyaránt, de kapható a CL verziót 6 furatosra alakító adapter is

Hogy mindez mennyire valós probléma, elég csak megnézni bármilyen tárcsafékkel használt, gyorszáras papucsos, 120-140 mm-t mozgó teleszkóp bal ás jobb papucsának belső felülete közti különbséget. Míg a jobb papucs belső oldalán az agy recézett felfekvő felületének csak éppen meglátszik a lenyomata, addig a fékezett bal szár papucsán egészen komoly, nagyságrendekkel nagyobb bemaródás tapasztalható. E jelenség elég nagymértékben igénybe veszi a bal papucs felületét, amit egy gyorsteszttel akár te is ellenőrizhetsz. Húzd meg az első kerék gyorszárát, és raktározd el a memóriádban a meghúzás körülbelüli erejét. Majd menj 4-5 agresszív kört bármelyik hazai vagy külföldi lejtőzős pályán, majd vedd ki a gyorszárat. Meglepve fogod tapasztalni, hogy a gyorszárat sokkal könnyebb lesz kioldani, mint amekkora erővel meg kellett húzni. Ez az agy – többnyire acél – felfekvő felületének, a puha magnézium papucsot koptató hatása miatt van.

A fékmerevség és az irányítás precizitásának legegyszerűbb fokozó eszköze egy stabil átütőtengelyes kapcsolat. Egy 4,9-es előfeszített gyorszár egyszerűen nem tud merevségben versenyezni semmilyen 12-15-20 mm-es átütőtengely merevségével, de még egy sima csavarral rögzített 10-es tengellyel sem.

A T20-as rendszerből is lehet könnyű agyat kihozni

A T20-as rendszerből is lehet könnyű agyat kihozni

A Shimano és a FOX mérései szerint – mivel a Thru15 az ő kooperációjuk kapcsán jött létre – a 15-ös rendszer a 20 mm-es tengelyek merevségének 80%-át nyújtja, ami az adott 140-160 mm-es rugóút-tartomány mellett simán elégséges alternatíva. Főleg annak fényében, hogy a legkönnyebb riderek ebben a rugóút-tartományban gyakran 160-as tárcsával mennek, de a nagyobb tömegűeknek is elég szokott lenni a 180 mm (természetesen a 8 colos tárcsák sem terhelik túl ezt a rendszert).

Abban azt hiszem mindannyian megegyezhetünk, hogy amennyiben egy kőkemény FR, vagy DH gépen 20-as első tengely van, akkor egy 140-160-as – vagy még kisebb – villában fölösleges lehet ugyanekkorát alkalmazni, mivel jelentősen túlépített lenne. Persze ha valakit nem zavar a plusz tömeg, azt semmilyen más hátrányt nem szenved. Na de mennyi is pontosan ez a plusz tömeg, és milyen összetevőkből áll össze?

8.690 Ft-ért már lehet kapni T15-ös agyat

8.690 Ft-ért már lehet kapni T15-ös agyat

Folytassuk a tömeggel:

Sokan helyből megkérdőjelezik a Thru15 létrejöttének előnyét azzal, hogy „de hát alig könnyebb, mint a 20-as, akkor meg minek?” Bár elsőre nem látszik a Thru15 szabvány 7 (esetleg 8) ponton is könnyebb, mint a 20-as rendszer. A könnyítés fontos része, hogy a Thru15-ös villák sarutávja 100 mm, míg a 20-as rendszernél ez 110 mm. Ebből a szempontból a két rendszer sajnos nem kompatibilis egymással, amire érdemes odafigyelni.

Még nem a legkönnyebb, de jó úton halad

Még nem a legkönnyebb, de jó úton halad

Lássuk sorban a spórolás helyeit:

Villavállak:
A vállakat keskenyebbre lehet gyártani, mint a 110-es rendszer esetében, így üreges vállak esetén 2 db 5 mm-es gyűrű a megtakarítás, melynek tömege a kialakítás függvényében 2 ×10-12 g

Villapapucsok:
Kisebb átmérőt kell körbeölelni mint a 20-as papucsoknál, ami bár magnéziumból van, mégis számít néhány grammot. Papucsonként kb. 4-et. Mivel minden Thru15-ös papucs slott és szorítócsavar nélküli, ezért a csavarokat is meg lehet takarítani, ami a két csavar esetében további 10 g.

Fékhíd:
A kisebb láb miatt a kisebb szártávolsághoz rövidebb fékhíd szükséges, de mivel ez is többnyire magnéziumból van, ezért itt csak 8-12 g körüli a nyereség a kialakítás függvényében.

Agy tengelye:
A tömeg megtakarítás két összetevőből jön össze, egyrészt a kisebb átmérő, másrészt a 10 mm-el rövidebb hossz miatt. Összesen e két dolgon kb. 20-25 g-ot lehet megspórolni.

Teló tengelye:
Ugyanaz a sztori, mint az agytengely esetében, így 20 g innen is leeshet.

Agytest:
Szintén az átmérő, és a hossz lényeges. A vékonyfalú agytestek miatt a tömegnyereség itt nem túl jelentős, mindössze 6-8 g.

Csapágyak:
A Thru15-ben lehet alkalmazni 15×28-as csapágyakat, melyeknek darabja 16 g. A 20-as rendszernél a 20×32-es csapágyak darabja 18 g, de gyakran ezekben az agyakban 25×32-es csapágyak vannak, melynek tömege 22 g darabonként. A nyereség tehát 4-12 g közötti.

Küllők:
Ez egy vitatható tétel, mivel a kisebb agytest átmérő járhat kisebb küllőperemmel, ami akár hosszabb küllőt is eredményezhet. Azonos küllőperem átmérő mellett a 100 mm-es agy küllői maximum 2 mm-el rövidebbek, mint a 110 mm-esé, így 32 küllő esetén mindössze egy 64 mm-es küllőszakasznyi adag a megtakarítás az amúgy is csak 6 grammos (264 mm-es) küllőből, tehát összesen 1-2 g a különbség.

A 6-os tárcsa adapterrel komoly mértékben veszítünk a súlynyereségből

A 6-os tárcsa adapterrel komoly mértékben veszítünk a súlynyereségből

Ha mindezeket összeszámoljuk, akkor az összes megtakarítás a konstrukciós kialakítások függvényében így 83-117 g körül alakul(hat). Azért csak alakulhat, mert ez a rendszer még nem 100%-ban kiforrott. E megállapítás elsősorban az agyak gyártóira vonatkozik, azoknál is az alsó- vagy középkategóriában mozgókra. Sok agyakat gyártó cég egyből rástartolt a T15-re, de ezek egy része még csak marketingfogás, mivel a korábbi 20-as átütős agyaikat kozmetikázták meg rövidebb kupakokkal, tengellyel és testtel, adapterrel, de megtartották a 20-as tengelyekhez való csapágyakat, és bennük lévő tengely is valójában 20-as, csak kisebb benne furat, így kompatibilis a 15-ös teló tengelyekkel. Ezek az agyak T15-ös kialakítás ellenére gyakran nehezebbek, mint ugyanazon gyártó T20-as agyai. Érdemes tehát mérleget vinni a vásárláshoz…

A Novatec T20 és T15 kompatibilis egyaránt lehet

A Novatec T20 és T15 kompatibilis egyaránt lehet

A teleszkópok tekintetében már jobb a helyzet:

A Fox 32-es széria, a DT EXC széria, a Marzocchi 44-es széria és még a Suntour az Axon szériában is előállt a T15 kompatibilis villáival. Van két „renitenskedő” gyártó, aki még nem állt be a sorba: a Manitou, és a RockShox. Az RS a Reba és Relevation szériákban opcióként kínálja a Maxle Lite-ot 20 mm-es verzióban, ami jó, mivel eléggé optimalizált tömeg szempontjából, de a T15-ös verzióban még könnyebb lehetne. A Maxle 12 után alaposan meglepődtünk, hogy az RS nem ált elő AM és Enduro villáinál a Maxle Lite 12-vel, mert tőlük ez lett volna egy logikus lépés. A Manitou-nál pedig semmi extra, a Minute szériától felfelé elérhető a 20 mm-es Hex Lock tengelyes verzió, a jövőről pedig semmit sem tudni.

6 Hole-Center Lock adapter a DT-től. Nem kell külön beszerezni, jár az agyhoz

6 Hole-Center Lock adapter a DT-től. Nem kell külön beszerezni, jár az agyhoz

A jövő:

Hosszabb távon egészen biztosan életképes lesz a T15-ös szabvány, mivel kiforrott alkatrészek esetén akár a 150 grammos tömegnyereség is elérhetővé válik majd a T20-hoz képest, ami már jelentősnek mondható. Azt is biztosra vehetjük, hogy a tárcsafékek nagymértékű elterjedése, és dominanciája miatt eljön majd a Thru12 ideje is, ami majd egyszer talán végleg leváltja az XC és a maraton kategóriában is a hagyományos gyorszáras rendszert.

Szöveg: Ardó Tamás
Fotó: Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.