fbpx

A róka jövője… vagy jelene? – FOX 2010

A FOX 2010-es fejlesztései már 2009 derekán publikusak voltak, sőt, ezzel párhuzamosan már jó ideje kaphatók hazánkban ezek a villák. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor ezek a villák ugyan mitől 2010-esek, de valószínűleg ez már csak amolyan költői kérdés marad…

A teljes paletta 52-féle villát tartalmaz, így ember legyen a talpán, aki elsőre átlátja a teljes termékskálát, és az azokban megbújó fejlesztéseket. Hazánkban 31-féle villából lehet választani készletről, de rendelésre természetesen bármelyik modell elérhető. Csapjunk hát bele, irtsuk a gazt, szélesítsük a csapást, hogy könnyebb legyen eligazodni a rengetegben!

Az újdonságok három nagy témakör köré csoportosíthatók. Az első a Thru15 tengely kompatibilis villák, a második a Boost Valve rendszerű rugóstagok, a harmadik pedig a FIT csillapítás-technológia továbbfejlesztése. Lássuk őket sorjában:

FOX_01

1. Thru15

Az elgondolás és a rendszer a tavalyi év gyümölcse, így az előnyeire most nem igazán térnénk ki, megtettük ezt 2009. január-februári lapszámunkban. Ami ennél fontosabb, hogy a FOX az első cég az összes telógyártó közül, aki e rendszert elérhetővé tette minden rugóút-tartományban 80 és 150 mm között. Ezért hatalmas piros pont jár nekik. Végre most már senki sincs arra kárhoztatva, hogy ha rövid utas XC villát használ, akkor le kelljen mondania az átütőtengelyes tengelykapcsolat előnyeiről, a megnövelt irányítási kontrolról és a hatalmas fékerőről. A 32-es sorozat minden rugóút-tartományában elérhető ez az opció, még a 29-es villáknál is.

2. Boost Valve csillapítás-rendszerű rugóstagok

A Boost Valve a FOX legújabb, bejegyzett, pozícióérzékeny csillapítás-technológiája, mely többféle, specifikus felhasználásra gyártott változatban érhető el. Több évi fejlesztőmunka és versenytesztelés után a FOX-nál úgy döntöttek, hogy a Boost Valve rendszerű rugóstagokat többféle felhasználásra szánt változatban kínálják.

Az XC és AM tagokban a Boost Valve csillapítás már a berugózás legelején érezteti hatását, így ProPedal szintű kompressziós csillapítást biztosít. A csillapítás a berugózás végső fázisában is aktív, progresszívvá téve a rugózás utolsó részét, így határtalan, felkoppanásmentes rugóút-élményt nyújt. A BV csillapítás a rugóstag teljes hasznos rugóútja során kihasználható, így segít megelőzni a túlzott csillapítást, illetve a pedálozás által előidézett rugózást.

A FLOAT RP családban alkalmazott Boost Valve technológia teljesen új lehetőségeket nyit a hátsó felfüggesztés terén, mely ötvözi a versenyorientált, pontos működést a világkupákon már oly sokszor bizonyított downhill felfüggesztés-technológiával – mindezt pedig egyetlen pillekönnyű rugóstagban. A rider egyszerre élvezhet tehát jobb irányíthatóságot, fokozott tapadást és határtalannak tűnő rugózást.

A FLOAT rugóstagok továbbra is biztosítják a megszokott ProPedal hatékonyságot, illetve az intuitív beállítás könnyedségét, mely az RP2 és az RP 23 modelleket jellemezte, mindemellett a terepakadályok szinte eltűnnek, a leérkezések pedig meglepően puhák. Ez a rugóstag az új csillapítási rendszerének köszönhetően egyesíti a csekély tömeget a hajtáshatékonysággal és az extrém felhasználásra tervezett csillapítás-rendszerrel.

A különböző rugóstag családokban eltérő mértékben alkalmazzák a Boost Valve rendszert.

A DH-felhasználásra tervezett modelleknél – pl. a FOX DHX RC4 – a Boost Valve pozíció-érzékeny csillapítás-technológiát a rugóút utolsó harmadában vetik be, így maximális magabiztosságot kölcsönöz az ugratók leérkezőinél, még akkor is, ha azok nem sikerülnek tökéletesen. A Boost Valve a győzelmet jelentheti a versenypályákon, vagy egyszerűen csak az ugratás utáni talpon maradást.

És mi az igazi különbség a Boost Valve, és a korábbi ProPedal között?

Az, hogy míg a ProPedal a bemozdulás legelejétől, a teljes rugóút-tartományban, viszonylag egyenletes – és kellően sok lépcsőben beállítható – mértékben hat, addig a Boost Valve pozícióérzékeny csillapítását az adott rugóstag családhoz kalibrálták, és csak egy bizonyos berugózás után hat, tehát csak a rugóút közepe-vége felé érezteti a hatását.

A két rendszer kombinálható is egymással, így egy könnyű AM tag segítségével könnyen varázsolhatunk hajtáshatékony mászógépet, majd pár mozdulattal jöhet a mindent elnyelő FR beállítás.

FOX_02

A rugóstagokból – ha minden család, minden szemtáv kombinációját figyelembe vesszük – 34-féle variáció érhető el, ebből 19 itthon raktárról, a többi pedig rendelhető.

FOX Float R

FOX Float R

A levegős család belépő modellje a Float R, melynek állítható a visszaút-csillapítása, és van benne egy minimális állandó ProPedal platformcsillapítás.

FOX Float RPL

FOX Float RPL

A paletta következő tagja a Float RPL, melyben egy kis karral állítható a Pro Pedal szintje.

FOX Float RP2

FOX Float RP2

Egy másik hasonló tudású opció a Float RP2, melyben már megjelenik az Boost Valve, valamint a ProPedal mely ki-, vagy fix értékkel bekapcsolható.

FOX Float RP23

FOX Float RP23

A Floatok csúcsa az RP23, melyben a Boost Valve természetesen benne van, valamint a ProPedal szintje 3 pozícióban állítható vagy teljesen kikapcsolható.

FOX DHX Air5.0

FOX DHX Air5.0

A szintén levegős DHX Air5.0-ban nem történt változás a tavalyihoz képest.

FOX DHX RC4

FOX DHX RC4

Az acélrugós tagok közül a DHX RC4 az újdonság, melyben szintén bevezették a Boost Valve szelepet a korábbi ProPedal helyett. Míg a BV ebben a családban csak a rugóút végén hat, addig a korábbi PP a teljes rugóút tartományban éreztette hatását. Az új rugóstag ezáltal könnyebb megindítást, érzékenyebb kezdeti rugóút-tartományt, valamint progresszívebb végtartományt ígér.

A szintén rugós VAN R terén nem történt változás a tavalyihoz képest.

FOX VAN R

FOX VAN R

3. Új FIT csillapítás (FOX Isolated Technology)

Teljesen megújult csillapítási rendszer. Könnyebb, finomabb, jobb tapadást, irányítást ígér, és jobb teljesítményt tesz lehetővé. A FIT betűszó nem a rendszer kis méretére és karcsúságára utal – bár valójában ebbe az irányba haladt a fejlesztés – hanem arra, hogy a csillapítóegység egy elkülönített, szeparált elem a telón belül, magyarán egy „cartridge”.

Ennek vannak előnyei és hátrányai:

Az előnyök:

Mivel kis átmérőjű csövekből áll, amibe kevés olaj fér, ezért nagyon könnyű. A kis átmérő további előnye, hogy a csúszó-, érintkező felületei rövidek, kisebbek, így nagyon kicsi a rendszer belső súrlódása, amely nagyon finom mozgást és érzékenységet eredményez. Szintén előny, hogy a csillapító olaj egyáltalán nem tud keveredni az elszennyeződésre jóval hajlamosabb kenőolajjal, ami a lábakban található.

Hátránya:

A kevesebb olaj gyorsabban elhasználódhat, így a szervizigénye feltehetően sűrűbb, mint a nyíltfürdős verzióknak. Emellett kicsit nehezebb karbantartani.

Apropó nyílt fürdő:

Ismét hatalmas piros pont jár a FOX-nak, mivel meghagyta a választás lehetőségét a felhasználóknak, miután a 40-es széria kivételével szinte minden villájuk elérhető FIT csillapítással és nyíltfürdős verzióban egyaránt! A versenyorientált grammhuszárok válasszák a FIT-et, míg a többieknek talán a kevésbé karbantartás-igényes és olcsóbb nyíltfürdős verzió is megfelelő lesz.

Bár a FIT csillapítás egységet eredetileg a DH világkupa-futamok megpróbáltatásaira tervezték, de most megújult technológiával a cross country, trail és all mountain felhasználásban is bizonyíthatja felsőbbrendűségét. Az 32 mm-es becsúszószárral rendelkező RLC és RL modellekben alkalmazott új technológia az eredeti – tavalyi – FIT-nél lényegesen kisebb tömeg mellett nyújt minden eddiginél finomabb, látszólag véget nem érő rugóutat, így egyszerre elégíti ki a súly-, illetve a gravitáció-orientált igényeket.

Az egyedi, nagyon vékony folyadéktartály-kialakítás a zárt csillapítások között, – a rövid érintkező felületek miatt – a lehető legcsekélyebb mozgás közbeni ellenállást teszi lehetővé, mely javítva a rugózás kiszámíthatóságát. A rugózatlan tömeg csökkentése gyorsabb reakciókészséget és jobb irányíthatóságot tesz lehetővé.

FOX_10

Az új FIT RLC csillapítóegység

Az Új FIT RLC csillapítás az eredeti technológiához képest kevesebb olajat igényel, így 71 grammal csökkenti a villa tömegét. A csillapító-egység csökkenti a rugózatlan tömeget, mely gyorsabb mozgást és jobb tapadást tesz lehetővé.

Az új, rendkívül széles tartományban működő alacsony sebességű csillapítás lehetővé teszi, hogy a rider gombnyomással választhasson az élvezetesen puha és a platform-működés között, míg a pontos útkarakterisztikához szükséges hézagvezérelt közép- és nagysebességű csillapítást finom állásokban tudja adagolni.

A FOX bejegyzett Lock Out küszöbállítás technológiája széles skálán biztosítja a bemozdulási szint pontos kiválasztását, a szabályzót pedig a jobb elérhetőség és alkalmazhatóság érdekében a Lock Out kar középpontjába helyezték el.

Az új FIT RL csillapítóegység

Az Új FIT RL csillapítás az eredeti technológiához képest kevesebb olajat igényel, így 67 grammal csökkenti a villa tömegét. A FIT csillapítás szinte megszünteti a belső közegellenállást, mely még a legmostohább körülmények között is következetes, kiszámítható csillapítást és Lock Out hatást eredményez. A finomhangolt alacsony sebességű csillapítás, illetve a hézagvezérelt közép- és nagy sebességű csillapítás kiváló rugózás karakterisztikát biztosít.

4. Lássuk végül a villákat!

A 32-es család, mely megalapozta a FOX hírnevét:

A 80-as villák a hagyományos gyorszáras kialakítással elérhetők FIT-tel és nyíltfürdős verzióban egyaránt. Az előbbi a nagyon jó össztömegével, míg az utóbbi az árával hódít idehaza.

FOX 32 Talas

FOX 32 Talas

Érdemes elgondolkozni 100 mm-es út mellett már a Thru15-ös papucsos verzión is – RLC verzióban, FIT-tel itthon ez is beszerezhető. Nagyobb tömegű, vagy agresszívebben bicajozó XC-eseknek bármely gyorszáras modell után megváltás lehet ez a villa. Jó hír, hogy 29”-os kerékmérethez is lesz ilyen teló. A 120-as villákból raktárról csak a gyorszáras verziókból lehet választani, de az viszont nyíltfürdős kialakítása okán még a távirányítós Lock Outtal is jó ár/érték arányt képvisel.

FOC 32 F29

FOC 32 F29

A 140-150 mm-es út tartományban lesz itthon talán a legnagyobb a kínálat, a legkönnyebb Floatok, az útállítós Talasok, az ultrafinom működésű, rugós és jó árú Vanilla típusokon belül szinte bármilyen kombináció elérhető. Akár a FIT, akár a nyíltfürdő, akár a Thru15 lenne az igényed, mindegyik megoldható raktárról.

FOX 32 Vanilla

FOX 32 Vanilla

A 36-os család:

Sok Freeride és Enduro harcos vágyálma ez a család, nem véletlenül. Kategóriájuknak legkönnyebb villái, a legjobb merevségi adatok mellett. A legkönnyebb Floatok, az útállítós Talasok, és az acélrugós VAN-ok olcsóbbik R verziója nyílt fürdővel és eléggé ütőképes árával virít majd idehaza. Az RC2-es verzióhoz talán már a FIT csillapítás illik jobban, így a fullos verzió mindig a könnyebb csillapítással lesz elérhető itthon.

FOX 36 Talas

FOX 36 Talas

Fontos megjegyezni, hogy rendelésre, rövid átfutási idővel bármely kombináció beszerezhető, még akár az 1,5-ös vagy 1,5-1 1/8 colos szűkülő nyakú villák is, legyenek akár a 32-es vagy akár a 36-os család tagjai.

FOX 36 Vanilla

FOX 36 Vanilla

A 40-es széria:

Aki ilyet vesz, az többnyire már a legjobbat akarja, így raktárról az RC2-es verzió érhető el, fekete és fehér vállakkal egyaránt – természetesen itt már csak a FIT-es verzióban.

FOX 40 RC2

FOX 40 RC2

A gyártó honlapja, és további infók  ide kattintva érhetők el

A hazai forgalmazó honlapja pedig  itt érhető el

Szöveg: Ardó Tamás, Németh Balázs
Fotók:
FOX

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.