fbpx

X-Fusion 2016: titkos tipp teleszkópok terén

Az X-Fusion mérnökei nem tétlenkedtek idén, sorozatgyártásra kész az USD kialakítású Revel, valamint új csillapítóegység és átdolgozott O2 rugóstag is várható.

A jól ismert nagy teleszkópgyártók mellett ritkán kerül említésre az X-Fusion, pedig jövőre is sok fejlesztéssel készültek. Az idei Eurobike kiállításon meglehetősen pozitív benyomással távoztam a standról. Alapvetően felemelő érzés volt, hogy a marketinges minden technikai kérdésre választ tudott adni, ami közel sem magától értetődő, több híres cégnél előfordult már, hogy a bonyolultabb kérdésekre elterelő választ kaptunk, vagy egyszerűen az ilyenkor bejáratott, „a mi termékeink a legjobban megtervezettek a piacon” sablonszöveget kaptuk. A villák, rugóstagok és nyeregcsövek tajvani tervezésűek és gyártásúak, az amerikai központ Santa Cruz-ban legfőképp marketing célokat szolgál, valamint a tesztbringázásokat is ott bonyolítják olyan legendák segítségével, mint Brian Lopes.

Jacob Dickson Orange 324 bringája, X-Fusion villával és rugóstaggal

Jacob Dickson Orange 324 bringája, X-Fusion villával és rugóstaggal

Ha esetleg valakiben kétségeket vetne fel a keleti gyártás, fontos kiemelni, hogy technológiailag egyáltalán nincs hátrány, a probléma legtöbbször azért adódik, mert a megrendelő (európai/amerikai cég) a lehető legolcsóbb megoldást keresi, olyan beszállítóval dolgozik, ami nem tud garantálni reprodukálhatóan jó minőséget. Mivel az X-Fusion esetében a tervezőmérnökök is tajvaniak, pontosan tudják, hogy hol lehet a teleszkópok működésében kifejezetten fontos szerepet játszó apró alkatrészeket megmunkáltatni a megfelelően szigorú tűréseket betartva. Olyan helyeken is fém alkatrészeket alkalmaznak, ahol a konkurencia a költségek és tömeg csökkentése miatt műanyagot használ. Így katalógus adatok alapján nem feltétlenül a legmenőbbek az X-Fusion termékek, de működésben és megbízhatóságban ritkán hallani rájuk panaszt.

X-Fusion Streat és Sweep modellek 2016

X-Fusion Streat és Sweep modellek 2016

Kezdjük a sort a Streat-tel, ami a legismertebb modell, a Velvet helyébe lép 2016-ban az aftermarketben. Műszakilag gyakorlatilag megegyezik az előddel, egyedül a villanyak más, az offset 650B kerekekhez lett optimalizálva, így 46 mm-re nőtt. A levegős rugózású villa 32 mm-es átmérőjű alumínium becsúszókkal készül, az RL2 csillapítóegységet használja, amivel a visszaút csillapítás mértéke állítható, valamint kormányról vagy villavállról kapcsolható a lockout. A rugóút szétszerelés esetén változtatható, a nyomórúdon levő stiftet kell a rugóútnak megfelelő lyukba csúsztatni, így 80 és 140 mm között 20 milliméterenként állítható. Létezik hagyományos gyorszáras és 15 mm-es átmenő tengelyes papuccsal rendelkező változat is, valamint a nyakcső is lehet 1 1/8”-es egyenes vagy 1 1/8”-1,5” tapered.

X-Fusion Slide és Trace modellek 2016

X-Fusion Slide és Trace modellek 2016

Szintén a cross country/trail bringákhoz ajánlott család tagja a 29”-es kerékméretet fogadó Slide, technikai paraméterek tekintetében a beépítési magasságban, a rugóút állíthatóságának határaiban (80-100-120 mm) valamint az offset (51 mm) mértékében tér el a korábban említett modellektől.

X-Fusion Roughcut HLR csillapítás 2016

X-Fusion Roughcut HLR csillapítás 2016

Az ugyancsak légrugós, 34 mm-es becsúszószárakkal készülő all mountain/ enduro modellek (26” Slant, 27,5” Sweep, 29” Trace) szintén kaphatóak az RL2 csillapítóegységgel, viszont akik finomabb működésre és több állítási lehetőségre vágynak, azoknak újdonsággal készült az X-Fusion. A cég büszkesége, a Roughtcut HLR csillapítóegység idén debütált. Lényege, hogy szakítottak a sok éven át használt olaj levegő emulziós rendszerrel, ahol a keményebb menetek során felhabosodhat az olaj, növekszik a kavitáció esélye, ami sem mozgás, sem pedig tartósság szempontjából nem ideális. Zárt, kizárólag olajt tartalmazó rendszer esetében ez a probléma nem lép fel, viszont azt valahogy meg kell oldani, hogy berugózáskor, amikor a nyomórúd felfelé mozog ezzel kifelé szorítva az olajt a kamrából, a kamra tágulni tudjon. Kirugózáskor nyilván ennek az ellenkezőjére van szükség, a nyomórúd kifele mozog, a térfogat alapvetően nőne, de az olaj mennyisége változatlan, meg kell tudni oldani, hogy a kamra „összemenjen” kezdeti térfogatára.

X-Fusion Roughtcut HLR 2016 - speciális rugalmas falú gumi kamra

X-Fusion Roughtcut HLR 2016 – speciális rugalmas falú gumi kamra

A rugalmas falú kamrát egy speciális gumival valósítják meg, így a csillapítás mértéke mindig állandó marad. További előny, hogy a kis-és nagy sebességű kompresszió, valamint a visszaút csillapítás állítása sokkal függetlenebb egymástól, mint korábban, valamint a tartomány is jóval egyenletesebben oszlik el. A kompressziót állító tekerők a villavállra kerültek, míg a visszaút csillapítást a láb alján lehet állítani. Az X-Fusion minden Roughcut egységet tesztel gyártást követően, az ilyen csillapítással szerelt villák felára nagyságrendileg 100 $. Mindhárom 34 mm-es becsúszós villa kúpos nyakcsővel és átmenő tengellyel kapható.

X-Fusion 2016 - visszaút csillapítás állító

X-Fusion 2016 – visszaút csillapítás állító

A tavaly bemutatott USD kialakítású Revel villa átdolgozásra került, egyrészt megkapta a HLR Roughcut csillapítóegységet, másrészt a baloldali légrugós láb is változott, a két légkamrás rendszer helyett, aminél a második kamra a felkoppanás ellen védett, már csak 1 légkamrát használ.

X-Fusion Revel X 2016

X-Fusion Revel X 2016

A fordított kialakítású villák előnyei, mint folyamatosan kenésben levő becsúszók, finomabb mozgás, jobb súlyelosztás mellett mindig felmerül negítívumként a torzionális merevség feláldozása, de az X-Fusion egyedi megoldással állt elő. A becsúszókat három ponton megvezetett tüskék (trilateral keyway) tartják a helyükön, így nem tudnak a felsőrészben elcsavarodni, valamint a 20 mm-es tengely is segít a merevség fokozásában. A Revel X két változatban lesz kapható, a 29”-es 140 mm rugóúttal 51 mm offsettel, míg a 650B 160 mm-t mozog, 46 mm előrenyúlással.

X-Fusion Metric 2016

X-Fusion Metric 2016

A szimplavállas freeride villa, a Metric, valamint a duplavállas DH szörny, az RV1 változatlanok maradnak jövőre, a csillapítást a korábbi HLR egység végzi.

X-Fusion RV1 2016

X-Fusion RV1 2016

Rugóstagok terén a jól ismert O2 teljes átalakításon ment keresztül, az új modellt O2 PRO néven kell keresni. Áttervezték a tömítéseket és strapabíróbb anyagokat használtak a tartósság fokozása érdekében. 15%-kal nőtt a légkamra mérete, ami lineárisabb mozgást tesz lehetővé, továbbá 3 különböző méretű hézagoló segítségével tovább növelhető, személyre szabható. A kapcsolók és tekerők is nagyobbak lettek, így jobban kézre állnak az állítás során.

X-Fusion O2 Pro 2016

X-Fusion O2 Pro 2016

Négyféle különböző változat készül: RL/RLR lockout és visszaút csillapítás állítás, utóbbi esetében kormányról; RLX három kompresszió fokozat (nyitott, köztes/pedal, zárt) valamint visszaút csillapítás állítás; RCX akárcsak az RLX két köztes állással.

A többi rugóstag nem változik 2016-ra, marad a kínálatban a mindössze 165 grammos MicroShock, a trail/enduro felhasználásra szánt, de túlfolyótartály nélküli Stage, a levegős, de keményebb menetekre kitalált, piggy-back Vector Air és a hagyományos rugós Vector Coil is.

X-Fusion HiLO nyeregcsövek 2016

X-Fusion HiLO nyeregcsövek 2016

Dropper Post vonalon nincs lényeges újdonság az X-Fusion kínálatában, a nehezebb, de kedvező árú HiLo Ace modell kizárólag OEM piacra készül.

Aki állítható nyeregcsövet keres, annak érdemes megnézni a cég kínálatát, ugyanis a HiLo 100 modell mindhárom széles körben elterjed nyeregcső átmérővel (27,2; 30,9; 31,6) kompatibilis, a HiLo SL az egyik legkönnyebb ilyen nyeregcső a piacon, míg a HiLo Strate belső kábelelvezetésű vázakkal kompatibilis.

X-Fusion termékeket Magyarországon:
MR-Projekt Bikes
X-Fusion Facebook oldal

(X)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo