Az Ursus céget itthon még kevesebben ismerik, pedig felső kategóriás olasz gyártóról van szó, akik 1967 óta gyártanak kerékpár alkatrészeket. Jelenleg a kerekek, illetve kokpit alkatrészek (stucni, kormány) vannak a fókuszban. Főleg az országútis berkekben ismertek a termékeik, de a montis felhasználóknak szóló alkatrészekben is bővelkednek.
Gondolom Mario Cipollini neve mindenkinek megvan, aki látott már közelről kerékpárt, és bizony a „sisakmentes” világsztár is előszeretettel megy Ursus Miura T47-es kerekekkel a képen éppen egy RB1K-ba rakva.
A másik olasz macsó Filippo „Maestro” Pozzato és csapata a Wilier ProCycling is Ursus kerekekkel, illetve integrált kormányokkal megy. Méghozzá pont ilyennel, amit most tesztre kaptunk.
Az Ursus Magnus H.01 330 grammos súlyával könnyebb, mint a 390 grammos Wilier Alabarda, vagy a 410 grammos Cinelli Ram3, de a 409 grammos Deda Alanera is nehezebb nála, akárcsak az FSA Plasma Compact a 385 grammjával. Egyedül a Ritchey WCS Solostreem tudja megközelíteni. Ok, persze könnyű, de sokszor azzal szembesülnek a nehezebb bringások (mint én is), hogy ami könnyű, az hajlik is mint a vizes kifli. Szerencsére az Ursus ezt is megugrotta, semmilyen átlagostól eltérő rugalmasságot nem sikerült felfedeznem, és immáron 4 hónap használat után is egyben van, pedig a bringát nem csak aszfalton használom.
A kormány felszerelése alapvetően nem bonyolult művelet, bár rejtett kábelezésű. Nálam viszont extra csavart hozott a történetbe, hogy hidraulikus tárcsafékekkel szerelt a gépem, ami még a Speed-Way aranykezű szerelőjének, Bacsek Zolinak is okozott néhány ráncot a homlokán, de simán átépítette. Hiába, a rutin meg az évek… én neki sem álltam volna. Mindenesetre ezzel számolni kell, ha ilyet veszel, és nyilván nem szigszallagozod a bandázs alá a kábeleket mint anno a Mali tesztgépünkön… Utána viszont atom jól néz ki a kormány és környéke.
Na de miért vesz az ember ilyen kormányt? Egyrészt lehet a súly miatt, másrészt lehet az aero kialakítás miatt, harmadrészt pedig a kényelem miatt. Nálam 25 gramm ugrott le a Ritchey WCS cuccokhoz képest, ez elhanyagolható. Az aerót nem érzem meg, mert nem tudok 45 fölötti tempóval menni, viszont a kényelem az fényéveket javult. A kinézetről nem is beszélve. Természetesen be lehet bandázsolni végig a kormányt, de szerintem vétek, hiszen a csupasz lapított karbon fogása tökéletes, illetve hosszú távokon is jó ebbe kapaszkodni felső fogásban.
Azért illik megemlíteni, hogy ezt a kormányt az Ursus nem a lelkes amatőröknek, hanem a profiknak fejlesztette, akik bizony ma már hegyre is 40 km/h-val mennek, a sík szakaszokon pedig simán 50 fölötti a tempó. Három különböző aerodinamikai megoldást gyúrtak egybe a Magnus fejlesztésénél, és arra is figyeltek, hogy mérettől függetlenül ugyanazt az üléspozíciót, és merevséget adja a végén, tehát minden egyes kormányszélesség más-más szerkezetet takar. Az áramvonalassági tényező 3:1 ami megfelel az UCI szabályoknak, de ez nem meglepő, hiszen enélkül a profi versenyzőik nehezen tudnának a nagy körversenyeken elindulni.
Az elektromos váltórendszerrel rendelkezőknek sem kell “kötegelőzniük”, mivel Shimano Di2 és Campagnolo EPS junction box-hoz illeszkedő adaptert is tudsz venni hozzá, sőt computer tartóval is bővíthető. Az ára nem kevés, de ha szétnézel a konkurensek között, akkor még kedvezőnek is mondható, főleg ha a súly illetve a merevség is számít!
Forgalmazó: Okbike Kerékpár Kft.
Elérhetőség: http://okbike.hu/termek/ursus/kormanyok/magnus-h-01-gray/
Ajánlott fogyasztói ár: 179 990 Ft helyett most bevezető áron 149 990 Ft
Mérettáblázat: