Az idei francia körverseny útvonalának részletes elemző ismertetése után most jöjjön néhány statisztikai adat!
Az útvonal
A teljes útvonal (szokás szerint) 21 szakaszból áll és 3535 kilométer hosszú.
Ebből 9 sík szakasz, 1 közepesen nehéz hegyekkel teli, 9 pedig klasszikus hegyi szakasz. Ezenkívül 2 egyéni időfutam is a program része.
A leghosszabb szakasz a 4. lesz (Saumur és Limoges között), összesen 237,5 kilométer.
A legrövidebb pedig az utolsó, a 21. (Chantillyból indul és Párizsban a Champs-Elysées-n ér véget), ez 113 kilométer.
Összesen 28 darab 2., 1. vagy kiemelt kategóriájú emelkedőt kell megmásznia annak, aki el szeretne érni Párizsig.
A legmagasabb pont a 2408 méter magas Port d’Envalira (10. szakasz) lesz, az ezen elsőként áthaladó versenyző kapja majd a Souvenir Henri Desgrange különdíjat.
Az idei útvonal Franciaországon kívül érinti még Andorrát, Spanyolországot és Svájcot.
Összesen 38 település lesz vagy rajt- vagy célállomása a verseny szakaszainak, ezek közül 16 helység először részesül ebben a lehetőségben.
A legkisebb lélekszámú település az 1. szakasz rajtjának helyszínéül szolgáló Mont-Sain Michel, itt negyvenketten élnek, Párizsban pedig – ami a legnagyobb város – mintegy 2 millió 244 ezren.
Útközben a mezőny 660 településen teker keresztül.
A szervezők erre a három hétre 40 ezer szállodai ágyat foglaltak le összesen 210 hotelben, ezenkívül három repülőgép fogja átszállítani a versenyzőket és a háttérstábot az utolsó szakasz rajtjának helyszínére.
A szereplők és segítőik
22 csapat, csapatonként 9 versenyzője, azaz 198 kerékpáros áll rajthoz szombaton. Őket összesen 300 fős stáb kíséri.
A versenyzsűri 15 főből áll.
Az ASO személyzete 100 fő, ezenkívül még további 300 ember segédkezik a verseny lebonyolításában.
Az orvosi stábot 10 orvos és öt nővér alkotja. A mezőnyt 7 mentőautó kíséri, 2 nyitott fedelű orvosi autó és egy orvosi motorkerékpár. Ezenkívül ehhez a karavánhoz tartozik még egy röntgenkocsi is.
A mezőny előtt néhány órával az útvonalon elhaladó reklámkaraván viszont 170 járműből áll, 35 márka képviselteti magát, 600 ember vesz a showban részt, 55 pedig a problémamentes haladást biztosítja. A promóció során 14 millió terméket osztanak szét az út mentén várakozók között.
A verseny biztonságát mintegy 23 000 rendőr és csendőr biztosítja, többek között a Nemzeti Gárda 50 tagja.
65 embernek az volt a feladata, hogy az útvonalon eddzen, kiszúrva az esetleges túl rizikós részeket, továbbá 750 ember vett részt hasonló céllal a versenyszituáció modellálásában.
Nézők, média, internet
A statisztikák szerint nagyjából 80%-ban franciák és csak 20%-ban külföldiek követik a helyszínen a versenyt, utóbbiak több mint 40 különböző országból érkeznek. 65%-ban férfiak, 35%-ban nők.
Összesen 10-12 millió ember várható az utak mentén a 21 nap során.
A versenyt nem a helyszínen követők számra 2000 újságíró szolgáltatja az információkat, 347 sajtóorgánum (offline és online újság, hírügynökség) képviselteti magát a versenyen. Ezenkívül 99 fotóügynökség, 68 rádió- és 86 televíziós állomás járul hozzá a minél szélesebb körű tájékoztatáshoz.
190 országban összesen 100 televíziós csatornán lesz látható a verseny, hogy ez így legyen 500 ember (operatőrök, hangmérnökök, helikopterpilóták, stb) munkáján múlik majd, a teljessé pedig a 90 kommentátor munkája teszi az élményt.
A mezőnyben 16 GoPro kamerát is használni fognak.
És mi a győztes(ek) jutalma?
A verseny összdíjazása idén 2 295 850 Euró.
A győztes félmillió eurót kap.
A legjobb csapat 50 ezret.
A hegyi király (piros pöttyös) és a legjobb sprinter (zöld trikó) 25 ezret.
A legjobb 25 éven aluli (fehér trikó) 20 ezret.
Ezen kívül további pénzdíjak járnak még szakaszonként a jó helyezésért és naponként a megkülönböztetett trikó viseléséért is.
(képek forrása: letour.fr)