A Tablóban ezúttal a Mugenrace Team Prolog mutatkozik be, a dél-alföldi csapat mintapéldája lehet Magyarországon egy – bár nem UCI-bejegyzésű – de versenyzőinek eredménycentrikus, hazai és nemzetközi versenyzés lehetőségét nyújtó egyesületnek. Kérdéseinkre Veres Csaba válaszolt.
A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat, nem titkolt célunk megkönnyíteni az egyesületek számára egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.
Az egyesület bemutatása:
Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)
Veres Csaba: Csapatunk eleinte a Betonexpressz támogatását élvezve egyfajta fiókcsapatként működött a 2010-es Betonexpressz-Technofilm kontinentális csapat mellett. 2010-ben hat versenyzővel indultunk majd 2012-ben a keret az akkori új főtámogatónknak a Cervélonak köszönhetően kibővült és azóta is folyamatosan növekszik. Tavaly csapatunk igazolt kerete: Hartmann József, Havas Péter, Hemmert János, Kurilla Bence, Molnár István, Szabó Lajos, Varga Péter valamint Kasza Gábor beugróként a magyar versenyeken. 2015-ben jelentősen bővítjük csapatunkat, főleg fiatal tehetségeket igazolunk a meglévő tagjainkhoz: érkezik Pajkó András, Gáspár Ferenc a Szegedi KSC-ből, Ruttkay Zoltán a Cube-Balaton Teamből, Nagy Olviér az SZSZKE-ből, Mogyorósi Máté a Hungarofondóból, Varga Péter az RSC Arbö Südburgenlandból illetve Kriván András az Econix CR csapatából, de keretünk még nem végleges a szezonra.
A kezdetekkor Sulyok Zsolt és Veres Csaba voltak a klub igazgatói, azonban mára már csak Veres Csaba maradt, és ő mint támogató is vállán viszi az egész csapatot. Segítőként évek óta a csapathoz tartozik Bischof Ferenc, Valkay Gábor, Veres Balázs valamint 2014-től hivatásos edzőt is tudunk foglalkoztatni Vasiljev Dejan személyében aki idén is segíti munkánkat. Csapatunk évről-évre hozta színvonalát, rengeteg dobogós helyezés, szép sikerek, talán csak a tavalyi év volt visszalépés, de eredmények tekintetében az sem. Jelenleg már egyesületi formává nőttük ki magunkat, hivatásos edzőt foglalkoztatunk, vannak csapatautóink illetve a Mugenrace motoros bőrruházat által új főtámogatót is találtunk, így elmondhatjuk, hogy a helyzetünk jelenleg stabil. Jelenleg a média megjelenésünkkel foglalkozunk a legtöbbet, hiszen egy főtámogatónak nem mindegy hol, hogyan és hányszor jelenik meg a neve. Két éven keresztül a Cervélo támogatott minket kerékpárokkal, azonban ez a támogatás megszűnt, így jelenleg vegyes kerékpárokkal versenyzünk vázat tekintve, alkatrészeink a Shimano gyárából kerülnek ki, fejvédőkből és cipőkből jelenleg Specializedet hordunk. 2015-ben kerékpármárkát cserélünk, a választásunkat pedig majd megtudhatjátok tavasszal!
Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?
Veres Csaba: Büszkék vagyunk arra, hogy csapatunkban több felsőfokú Intézményben tanuló diákunk is versenyez. Többen közülük Magyar Bajnoki dobogós helyezést is elértek! Bajnokaink pedig Varga Péter U23-as kategóriában Kritérium Magyar Bajnok 2014-ben és Hartmann József U23-as kategóriában Kritérium Magyar Bajnok 2012-ben, illetve ők ketten 2012-ben Páros Bajnokok is lettek.
2014 Fontosabb eredmények:
Magyar Köztársaság Hármas Csapat Országos Bajnokság 3. hely: Mugenrace Team Prolog: Hemmert János, Molnár István, Nagy Bulcsú
Magyar Köztársaság Páros Csapat Országos Bajnokság 3. hely: Mugenrace Team Prolog: Havas Péter, Nagy Bulcsú
Magyar Köztársaság Hosszútávú Országos Bajnokság: U23 3. hely: Varga Péter
Magyar Köztársaság Kritérium OB U23 BAJNOK: Varga Péter
Tour De Pelso 1. hely: Molnár István
Csofém kupa 1. hely: Varga Péter
Marghita Cupa Románia: 1. Molnár István 2. Hemmert János
Tour De Ring 24: 1. Molnár István 2. Hemmert János 3. Hartmann József
Tihany Kupa 1. Kasza Gábor
Országos szezonnyitó: 2. Hemmert János
Hajdú Kupa: 1. Hemmert János
Gemenc Nagydíj: Molnár István fehér trikó (legjobb Magyar versenyző) Csapatverseny 3. hely (Kasza, Molnár, Hemmert, Varga)
2013 Fontosabb eredmények:
Magyar Köztársaság Hármas Csapat Országos Bajnokság 2. hely: Cervélo Team Prolog: Havas Péter, Hemmert János, Varga Péter
Magyar Köztársaság Páros Csapat Országos Bajnokság 2. hely: Cervélo Team Prolog: Hemmert János, Havas Péter
Kritérium OB U23 2. hely: Hartmann József 3. hely: Varga Péter
UWCT UCI időfutam világbajnokság Szlovénia: 3. Havas Péter
2012 Fontosabb eredmények:
Magyar Köztársaság Páros Csapat Országos Bajnokság U23 BAJNOK: Hartmann József – Varga Péter, Elit: 2. hely: Havas Péter – Hemmert János
Magyar Köztársaság Kritérium Országos Bajnokság U23 BAJNOK. Hartmann József, Elit: 2. Hemmert János
Magyar Köztársaság Hármas Csapat Országos Bajnokság 3. hely: Cervélo Team Prolog: Hemmert János, Horváth Zoltán, Szabó Lajos
Időfutam Országos Bajnokság: U23: 2. Varga Péter
Gemenc nagydíj: Hegyi pontverseny 3. hely: Hemmert János
2011 Fontosabb eredmények:
Magyar Köztársaság Hosszútávú Országos Bajnokság: U23 3. hely: Dévai Dániel
Magyar Köztársaság Időfuam Országos Bajnokság: Elit 3. hely: Hemmert János
Magyar Köztársaság Hármas Csapat Országos Bajnokság: Elit 2. hely: Team Prolog (Dévai Dániel, Hemmert János, Benőcs Zoltán)
Amatőr Kategória BAJNOKA: Havas Péter
Magyar Köztársaság Páros Időfutam Országos Bajnokság: U23 2. hely: Team Prolog (Dévai Dániel, Solymosi Márton)
Magyar Köztársaság Páros Időfutam Országos Bajnokság Amatőr kategória BAJNOKA: Havas Péter
37. Gemenci Nagydíj / GP Gemenc: U23 összetett 2. hely: Bischof Bálint, Csapatverseny 3. hely: Bischof Bálint, Dévai Dániel, Hemmert János, Hartmann József
Tolna Régió kupa 2011: Összetett 3. hely: Hemmert János
Tour De Pécs 2011: Összetett 3. hely: Hemmert János
2010 Fontosabb eredmények:
Páros OB: Hemmert János Elit 2. hely
Hármas Csapat OB: Elit 2. hely: Dévai Dániel, Hemmert János, Vajda Adrián
Időfutam OB: Elit 3. hely: Hemmert János U23 3. hely: Suhajda Balázs
Bikemag: Mivel foglalkozik elsősorban az egyesületetek?
Veres Csaba: Egyesületünk a kerékpározással foglalkozik. Meglepő, de igaz! Csapatunkat olyan célból hoztuk létre, hogy alternatívát és példamutatást jelentsünk frissen felnőtt korba lépett fiataloknak, akik még keresik helyüket a világban és a kerékpározásban, úgy hogy közben tapasztalt társaikkal együtt sportolhatnak igazolt szinten. Habár az évek folyamán mindig voltak lelkes amatőr társaink is, akik magukénak érezték csapatunkat, ezért jónak látták csatlakozni hozzánk. 2010-2013-ig céges formában működtünk, ám a körülmények megváltoztak és jelenleg a Bike Team Szeged egyesület tagjaként funkcionálunk. Céljaink továbbra is a felnőtté váló U23-as kategóriás versenyzők felkarolása és versenyeztetése magyar és külföldi megmérettetéseken.
Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek szívesen, és ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?
Veres Csaba: A magyarországi versenyrendszer jelenleg kusza képet mutat országúton. Sajnos nincsenek rangos kupafutamok, nincsenek magyar teljesítményhez mért nemzetközi versenyek. Az egyéni rendezők által megrendezett versenyekre versenyzőként 3000-5000 forint az átlagos nevezési díj. Egyes szervező ezekre a díjakra is ráhajaz és a 12 000 forintos nevezési díj a csúcs amit ki kell fizetnünk. Ha ezekre elutazunk egy autóval, minimum 100.000 FORINT! a költségünk. Nagyon meg kell gondolnunk, melyik versenyre megyünk el, hiszen a díjazás a hazai versenyek 90%-án érem és meleg kézfogás! Ugyanakkor még egy újságcikk sincs belőle. Melyik magyar szponzor adna erre milliós összegeket? Egyik sem. Olyan versenyrendszerben vennénk részt szívesen, amelyben például a nevezéskor komolyabb csapat kedvezményt kapnánk, lehetne távolsági kedvezmény (mennyit kell egy versenyre utazni), versenyek utáni frissítő, tusolási és öltözködési lehetőség biztosítása. Ezekkel az intézkedésekkel megnövelhetnénk a versenyzők és ezzel együtt a nézők számát is a versenyeken.
Lehetnének a versenyek kategorizálva. Lehetnének kiemelt versenyek, lehetnének alacsonyabb és magasabb rangú versenyek mindenféle feltétel alapján, nézőszám, publicitás, érdeklődés, nemzetköziség szerint! A versenyeken az elért eredmények alapján kapjanak pontokat a versenyzők, így lehetne valamilyen teljesítményt is mérni a versenyzők között, ami pusztán az eredményekre koncentrálódna. Ez alapján egy versenyzői rangsort lehetne felállítani, ami a válogatott munkáját is segítené.
Minden versenyzőnek licenccel kellene rendelkeznie amit a Szövetség állítana ki! Aki kerékpározni szeretne a szövetség versenyein (elvileg minden magyar versenyt a Szövetség és az UCI szabályai szerint rendeznek) annak ki kellene váltania a korcsoportjára/nemére/kategóriájára vonatkozó licencet. Így nem lennének nézeteltérések, az amatőrök egymással versenyeznének és nem kellene egy igazolt versenyző hátát nézni 10 kilométer megtétele után egy amatőr megmérettetésen. Nem lehet majd eljátszani, hogy hol amatőr, hol igazolt versenyző vagyok, hiszen a szervező a nevezéskor megnézi a nevező licencét és egyből látszik, ki hová tartozik. Ugyanakkor mindenki sportorvosi igazolással fog rendelkezni, ami elengedhetetlen minden versenysportban. A licenc adatokból pontos statisztikákat lehet készíteni, és lehet majd tudni ki milyen kategóriában szerepel.
Az Országos Bajnokságokon az összes tagegyesület minden igazolt versenyzőjének kötelezővé tennénk az indulást (kivétel az Időfutam Országos Bajnokság) olyan formában, hogy a résztvevőknek ne kelljen nevezési díjat fizetni. A Szövetség pedig gondoskodjon a versenyek kiemelt színvonaláról. A versenyeket próbáljuk meg eladni a médiákban, tegyük érdekessé őket! A szövetség fektessen be a sportágunk média megjelenésbe, újságírói és televíziós szinten és ezzel biztosítaná a csapatok támogatóinak megjelenését!
Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?
Veres Csaba: Fő céljaink a Magyar Országos Bajnokságokon való sikeres részvétel, Bajnoki címek megszerzése. További céljaink a környező Országokban illetve Európa szerte ranglista pontgyűjtő nemzetközi versenyeken való tisztes helytállás és pontok gyűjtése. Ezen pontok alapján kvalifikálhatjuk magunkat a soron következő Európa–, világ– és olimpiai bajnokságra.
– Célunk mindehhez megteremteni a szakmai feltételeket diplomás edzőinkkel és személyzettel.
– Szeretnénk a legeredményesebb versenyzőinknek előteremteni a világversenyeken való indulás lehetőségét.
– Folytatni kívánjuk eredményes szereplésünket az igazolt versenyeken, Országos Bajnokságokon és az amatőr kupákban is.
– Mivel egyik sportág sem tud utánpótlás nélkül hosszú távon tervezni, ezért együttműködést kezdeményezünk a helyi iskolákkal az elkövetkező években. Fontos, hogy ne csak egy-két éves fellángolás, hanem komoly sporttényező, és a fiatalok számára megélhetési alternatíva legyen az igazolt kerékpárversenyzés.
Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?
Veres Csaba: Céljaink eléréséhez erős szövetség kell, aki a versenyzőket képviseli, elismeri őket, erkölcsileg és anyagilag is támogatja. A versenyzők legyenek a legfontosabbak!
Emeljük feljebb a válogatottsági szereplés rangját és anyagilag is jutalmazzuk a sikeres szereplést.
Legyenek hivatásos edzők azokban a klubokban akik a válogatott keretet biztosítják. Ők legyenek államilag is támogatva, a szövetség támogassa a szakmai fejlődésüket például nemzetközi konferenciákon való részvétellel és adjon meg minden segítséget a munkájukhoz.
Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?
Veres Csaba: A 2010-es megalakulásunk óta állami támogatás nélkül működik egyesületünk. Jelenlegi főszponzorunk a Mugenrace bőrruha gyártó vállalat (www.mugenrace.com), a technikai eszközöket a szegedi Prolog Kerékpárüzlet (www.prologkerekpar.hu) biztosítja.
Részvétel a kerékpáros közéletben:
Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?
Veres Csaba: Természetesen a közgyűléseken igyekszünk részt venni, ha emberi időben kerülnek megrendezésre. 2010-es megalakulásunk óta állami támogatás nélkül kijelenthetjük, hogy a profi és államilag is támogatott csapatok mögött igyekszünk sikeresen helytállni ki tanulás, ki munka, ki család mellett! Azon dolgozunk, hogy évtizedek óta megrendezésre kerülő Mórahalmi Majális Kritériumversenyünket egyre színvonalasabbá tegyük.
Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?
Veres Csaba: A kérdésre már az előbb kitértem, de még pár dolog eszembe jutott:
– Világossá kellene tenni a válogatottba kerülés feltételeit, és működő válogatott kell!
– Állami támogatást szeretnénk az edzőnknek!
– Támogassa a külföldi versenyeken való részvételt.
Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?
Veres Csaba:
– Legyen a versenyeknek/versenyzőknek pontrendszer ami alapján mérni lehet a sikerességet és a teljesítményt! (s ez alap legyen a válogatási rendszerhez.)
– Legyen vége a kérdőjeleknek! A szövetség folyamatosan tegye átláthatóvá a költségvetést és ezt minden érintettnek tegye elérhetővé kézenfekvően az interneten!
– Legyen a kerékpározás olyan sportág amit szívesen választanak a fiatalok és ne munka mellett kelljen válogatott szinten sportolni, legyen jövőkép ezáltal!
Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?
Veres Csaba:
– Legyen friss információ a tagegyesületekről, versenyzőkről a honlapon, úgy mint más szövetségek honlapján.
– Legyen friss információ a versenyek kiírásáról és eredményeiről a honlapon, úgy mint más szövetségek honlapján.
– Legyen friss információ a kupák, bajnokságok állásairól és a versenyzők pontjairól a honlapon, úgy mint más szövetségek honlapján.
Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?
Veres Csaba: Véleményünk szerint ez nem olyan fontos, ha a rendszer jól működik
Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?
Veres Csaba: Egyesületünk elérhető a www.cyclingteam.hu honlapon illetve a www.biketeamszeged.hu honlapon, valamint a facebook.com/TeamProlog címen. Közös edzéseket szabad hétvégéken Szegeden tartunk szombaton és vasárnap reggeli órákban.
Elérhetőségeink a következők:
***
A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!
A hosszú távú párbeszéd jegyében:
Takács Tamás tt@bikemag.hu
Tóth András andras.toth@bikemag.hu