A magyar kerékpáros egyesületeket bemutató sorozatunkban két mountain bike klub után egy inkább országúton jeleskedő csapatot, a Szegedi Kerékpáros Sport Clubot mutatjuk be, amely részéről Balog Zoltán állt rendelkezésre.
A Meditech SC és a Pilis Cross Country Club után következzen az Alföld egyik kerékpáros utánpótlás bázisa, a Szegedi KSC aktívan gyűjti évről-évre a bajnoki címeket, főleg utánpótlás korosztályokban, de a tagok között felnőttek és a mountain bike szakágban jeleskedők is tekernek.
A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat. Aktív november – terveink szerint naponta jelentkezünk a bemutatkozó anyagokkal, melyekkel nem titkolt célunk lenne megkönnyíteni az egyesületek számára egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.
Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)
Balog Zoltán: A SZEGEDI Kerékpáros Sport Club a Szegedi Vasutas Sport Egyesület majd a Szegedi Építők Spartacus jogutódjaként 1926 óta működik Szegeden. A SZEGEDI KSC mindig a nagyobb létszámú egyesületek közé tartozott. Tagjaink közt 7-től 77 éves korig vannak versenyzők nők és férfiak egyaránt. Jelenleg 61 fő a taglétszámunk, ebből országúti utánpótlás korú: 28 fő, országúti felnőtt: 19 fő, montis felnőtt 10 fő, montis utánpótlás jelenleg: 4 fő.
2014-ben 24 db licence-t váltott ki az egyesület és összesen 14 Országos bajnoki dobogós helyezést szereztek a versenyzőink. Ebből 5 aranyérem, 5 ezüstérem és 4 bronzérem és ezen felül még 7 db országos bajnoki 4. helyet, 9 db 5. helyet és 7 db 6. helyet sikerült megszereznie sportolóinknak.
Egyesületi formában működünk és a tagdíj bevételek mellett hűséges támogatóink a Lochner Kft., a Magyarvíz Kft. a Primavera forgalmazója, a Szegedi Sport és Fürdők Kft., az Innomedio Kft., a MANIAC kerékpár üzlet és a BATGROUP Kft. Nagy segítség a tagok és szülők 1%-os felajánlása, amely minden évben hozzájárul a működésünkhöz. Az idei évben meg kell említeni, hogy a kerékpársport kiemelt státuszának köszönhetően műhelytámogatásban is részesültünk, ami az egyik edzőtáborunk költségeihez nyújtott támogatást és a versenyekre való eljutás és nevezési költségeinkhez járult hozzá.
Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?
Balog Zoltán: Minden évben megrendezzük a Fekete Lajos emlékversenyt, ami a jelenlegi edzőnk Fekete Lajos nagyapjának, volt edzőnk Fekete Imre édesapjának állít emléket, aki Magyarország örökös bajnoka volt. Ez egy időfutam verseny.
Minden évben rendezünk egy Szegedi XC versenyt egy remek helyszínen lelkes elnökhelyettesünknek Balázs Amand Tibornak köszönhetően.
Ugyancsak minden évben megrendezzük a Misik László emlékversenyt. Ez a verseny a fiatalon elhunyt egykori versenyző társunk és elnökünknek állít emléket. Idén volt a XIX.
Fennállásunk óta számtalan versenyt rendeztünk többek közt időfutam utánpótlás és amatőr országos bajnokságokat is. A versenyeinkről az egyesület életéről rengeteg képet készítettünk, amit 2004-től oldalunkon is meg lehet tekinteni az alábbi linken:
2014-ben volt egy határon átnyúló négy helyszínen zajló Cities 4 Cycling rendezvénysorozatunk a Szabadkai Spartacus Sportegyesülettel közös rendezésben.
Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? (Például: utánpótlás nevelés, válogatott versenyzők kitermelése a hazai kerékpársport számára, részvétel hazai vagy nemzetközi versenyrendszerben, részvétel tömegsport rendezvényeken, versenyszervezés, stb. Prioritások a felsoroltak között?)
Balog Zoltán: A SZEGEDI Kerékpáros Sport Club fő tevékenysége az utánpótlás nevelés, emellett a felnőtt és szenior korú versenyzők megtartása a sportágnak, és számukra is versenyzési lehetőségek biztosítása mind az országúti, mind a mountain bike szakágban.
Fő prioritás az országos bajnokságokon való minél eredményesebb részvétel, de indulunk a szomszédos szerbiai, osztrák és olasz versenyeken is minden évben. A két országúti és az XC versenyünket szeretnénk évről évre egyre színvonalasabban megrendezni.
Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek(amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen?
Balog Zoltán: Az Országos Bajnokságok fontosak számunkra. Mivel földrajzilag szinte minden versenyhelyszíntől igen nagy távolságra vagyunk, ezért jelentős költség bármelyik versenyre is eljutnunk. Jók lennének az Amatőr Kupához és a Pécsi Kupához hasonló sorozatok, ami viszont hatalmas anyagi teher számunkra, hogy Szegedről egy Pécsi kupa futam is minimum 400 km egy autóra, és mivel nagy létszámú egyesület vagyunk szerencsére, általában két-három autóval megyünk egy versenyre. Ez sajnos nagyon nehezen szedhető össze a gyerekektől, szülőktől.
Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?
Balog Zoltán: Mivel az elite versenyzők száma nagyon alacsony, ezért nekik az OB-k kivételével szinte egy versenyt sem éri meg megrendezni itthon, mert 10-20 embernek felesleges, ezért az összes elite versenyző az amatőr versenyeken kénytelen vitézkedni, ami sem nekik, sem az amatőr versenyzőknek nem jó. Az életkor szerinti kategóriák nem egyértelműek, akár versenyek közt is változóak.
Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?
Balog Zoltán: A Szegedi Kerékpáros Sport Club fő célja Szeged, a megye és a Dél-alföldi régió kerékpáros életének szervezése. Minél több gyermek számára szeretnénk lehetőséget biztosítani, hogy kipróbálhassa ezt a szép sportágat – ezzel biztosítani szeretnénk a kerékpársport számára egy olyan tömegbázist, ahonnan újabb és újabb tehetséges versenyzők kerülhetnek ki.
Az Országos Bajnokságokon való lehető legjobb szereplés továbbra is prioritás lesz számunkra.
A három fő versenyünket továbbra is meg fogjuk rendezni úgy, hogy az évről évre egyre sikeresebb és színvonalasabb legyen.
Szeretnénk főállású edzőt foglalkoztatni sportolóink számára, továbbá egy egyesületi helységet, ami egy igazi „bázis” lehet edzőteremmel és kis tárgyaló teremmel, öltözővel, tusolóval.
Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?
Balog Zoltán: Jelenlegi költségvetésünknek a többszöröse kellene a főállású edző – esetleg edzők finanszírozására, továbbá az egyesületi helység folyamatos költségeinek fedezésére. Egyfolytában keressük a lehetőségeket arra, hogy hosszú távon elő tudjuk teremteni a működéshez szükséges összegeket.
Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?
Balog Zoltán: Tagdíj bevételek mellett hűséges támogatóink a Lochner Kft., a Magyarvíz Kft. a Primavera forgalmazója, a Szegedi Sport és Fürdők Kft. Az Innomedio Kft., A MANIAC Kerékpárüzlet, és ha minden jól megy a BATGROUP Kft. Ami nagyon fontos még az 1%-os felajánlások, amelyek minden évben hozzájárulnak a működésünkhöz. Az idei évben meg kell említeni, hogy a kerékpársport kiemelt státuszának köszönhetően műhelytámogatásban is részesültünk.
Részvétel a kerékpáros közéletben:
Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?
Balog Zoltán: Az MKSZ és az MKSZSZ részére az éves tagdíjakat befizetjük, az utóbbi 5 évben összesen 85 licence-t váltottunk ki versenyzőink részére. Az MKSZ közgyűléseken mindig részt veszünk. Az MKSZSZ és az MKSZ munkájáról jobbára csak az internetről tudunk információkat szerezni.
Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?
Balog Zoltán: Nincs perspektíva az U 19-es korosztálytól felfelé a hazai kerékpársportban vidékről. A válogatott versenyzők is plusz terheket jelentenek az egyesületek számára, mert a szövetség csak részben vagy egyáltalán nem tud hozzájárulni a felmerülő költségekhez. Jó lenne kidolgozni és megteremteni egy kerékpáros életút programot, hogy honnan hová juthat el egy versenyző, ha kitartó, tehetséges és sikeres.
• Legfontosabb lenne a színvonalas edzőképzés, hogy a jövő generációja jó kezekbe kerülhessen, mind szakmailag, mind emberileg is, hogy ezáltal a sportágunk elkezdhessen felemelkedni.
• A korosztályos válogatottakba kerülni olyan rangot és előre lépést jelentsen, hogy onnan a szövetség költségén tudjanak a versenyzők eljutni és szerepelni külföldi versenyeken MEGFELELŐ szakmai vezetéssel, ami a versenyzők és egyben a magyar kerékpársport fejlődését is szolgálja.
• A műhelytámogatások a versenyzők létszáma, az országos bajnokságokon indított versenyzők létszáma és elért eredmények alapján legyenek elosztva.
• Színvonalas Országos Bajnokságok megrendezése.
• Egy olyan Magyar Körverseny létrehozása, amely évek múlva méltó módon hirdetheti Magyarországot és népszerűsítheti a kerékpársportot hasonlóan a Lengyel Körversenyhez.
• Minden olyan pénzügyi forrás felkutatása, megkeresése, amely aztán akár az egyesületek számára is felhasználható versenyrendezésre, versenyekre való eljutásra, edzők bérére.
Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?
Balog Zoltán:
1. Egyesületek számára átlátható teljesen transzparens működés, folyamatos tájékoztatás, hogy érezzük végre, hogy az MKSZ van az egyesületekért.
2. Színvonalas OB-k megrendezése, bajnoki rangsorok elkészítése.
3. A válogatott versenyzők versenyeztetése, szakmai továbbfejlesztése a szövetség költségén.
Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?
Balog Zoltán:
• MINDENRŐL 😉
• Elnökségi ülések jegyzőkönyveiről.
Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?
Balog Zoltán: Átláthatóbb tisztább működést biztosítana, ezáltal kevesebb lehetőség lenne a pénzek „nem a megfelelő helyre” történő irányítására.
Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?
Balog Zoltán: Ami eddig folyt az utóbbi évtizedben a kerékpársportban azt haladéktalanul meg kellene változtatni, hiszen sikerekről nem beszélhetünk. Lehetőséget kellene biztosítani másoknak is a bizonyításra, hátha más ezt jobban tudja csinálni.
„Még ha két rossz közül is kell választanom, akkor is azt választom, amelyiket még nem próbáltam.” (Gordon Gekko)
Szerkesztői lábjegyzet: A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!
A hosszú távú párbeszéd jegyében:
Takács Tamás tt@bikemag.hu
Tóth András andras.toth@bikemag.hu
.
.