fbpx

Szállj ki és told!

Sopronban is megindult a kerékpáros közlekedés fejlődéséhez szükséges infrastruktúra-építés, de a megvalósult létesítmények egy része éppen hogy akadályozza azt. Egyik-másik kereszteződés úgy van kialakítva, hogy ott csak a biciklit tolva lehet átkelni. A Magyar Kerékpárosklub a Bringázz Sopron Egyesülettel közösen január 22-én bemutatta, hogy mi lenne, ha az autóvezetőknek is át kellene tolniuk járműveiket a kereszteződéseken.

DSC_0137A Magyar Kerékpárosklub és a Bringázz Sopron egyesület aktivistái Sopronban a Mátyás király út és Csengery utca kereszteződésében a piros lámpánál várakozó autók vezetőitől kérdezték, mit szólnának, ha nekik is át kellene itt tolniuk a járművüket, mint ahogy ez ott a kerékpárok vezetőinek kötelező. Mint várható volt, nem lelkesedtek az ötletért. Ahogy nem lelkesednek az arra tekerő kerékpárosok sem.

A Magyar Kerékpárosklub elnöke, László János elmondta, hogy Sopronban, csakúgy, mint más városokban Magyarországon, láthatóan növekszik azok száma, akik a kerékpárjaikat közlekedésre (is) használják.

2013-ra a város vezetése – nem kis részben a helyi és országos kerékpáros szakmai szervezetek javaslatára – belátta, hogy érdemes és szükséges ezt a folyamatot segíteni, mert hatására javulni fog a város közlekedésének egésze, az élet minősége. Megterveztették és elkészítették a belső városrész kerékpáros létesítményeit. Ennek keretében sok jó, néhány nem tökéletes, és pár igazán alkalmatlan forgalomtechnikai megoldás is született.

Utóbbiak közé leginkább azok tartoznak, melyek nem segítik, hanem éppen akadályozzák a folyamatos közlekedést. A Mátyás király úti kerékpársáv a Csengery utca és Széchenyi tér sarkán úgy van kialakítva, hogy a kerékpár vezetője csak járművét tolva mehet át rajta: előtte leszáll, a zebrán gyalogosan átmegy, majd a kerékpárjára visszaülve teker tovább. Ez a „megoldás” akadálya a kerékpáros közlekedésnek, nem felel meg sem a vonatkozó útügyi előírásnak (ÚT 2-1.203:2010), sem a közlekedésről szóló törvénynek:1988 évi I. törvény /a közúti közlekedésről/ 8§ 1a) pontja: A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek”. Az ilyen kialakítású átvezetés még Magyarországon is példátlan, kiérdemli a „legabszurdabb forgalomtechnikai terv” méltó címet.

A Magyar Kerékpárosklub felszólítja Sopron Város Önkormányzatát, hogy ezeket a közlekedést akadályozó, veszélyes és életszerűtlen, ezzel szabálytalankodásra késztető forgalomtechnikai elemeket haladéktalanul szüntesse meg. Kéri a tervezőket, törekedjenek arra, hogy az általuk tervezett létesítmény mindig biztosítsa a folyamatos, akadálymentes és biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeit is. Végül felszólítja a rendőrséget, hogy a közlekedés biztonsága érdekében munkájában és kommunikációjában is szakítson azzal az álláspontjával, hogy “a közút az autósoké” (idézet Kovács Miklós ezredes nyilatkozatából 2013 november 6-án a Helyi Témában), és törekedjen minden közlekedő fél partneri viselkedésének kialakítására, nevelésére, számonkérésére. Ezzel érheti el, hogy a kerékpárral közlekedők számának kívánatos növekedése mellett továbbra is csökkenjen Sopronban a balesetek, ezen belül a kerékpáros balesetek száma.

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.