fbpx

Shimano 2015 XTR 11 fokozat: új alapokon a legkorszerűbb technikával

A mountain bike szakág óriásit fejlődött az XTR előző teljes generációváltása óta, így a japán gyártó bevetette a teljes fejlesztőkapacitást, és megalkotta a 21. század második évtizedének etalon MTB családját, a M9000-es XTR-t!

A versenyspecifikus, könnyűhajtókaros, könnyűfékes, 1X11-es M9000 szett

A versenyspecifikus, könnyűhajtókaros, könnyűfékes, 1X11-es M9000 szett

A fejlesztés menetét a Shimano több fő vezérfonalra bontotta, és ennek jegyében állt neki a mérföldkő megalkotásának. Először is ott a változásban lévő kerékméret kérdése, amely összefüggésben van a montizás egyre bővülő stílusirányzataival. A versenyszintű Cross Country egyre inkább állóképességi szakággá válik, amíg a rendkívül dinamikusan fejlődő Enduro stílus a kerékpár-irányítás technikai oldalát helyezi előtérbe. A nem versenyszerű, azaz általános terepkerékpározást manapság Trail stílusnak nevezik, amely a kerékpárosok százezreinek kedvenc sporttevékenysége. Egy mai csúcskategóriás MTB szettnek minimum eme három „vezérág” igényeit kell maradéktalanul kielégíteni. A „kerékpárosra hangolt” jeligével bemutatott XTR M9000 koncepciója pontosan ezt a cél tűzi ki maga elé.

Ragsztott, hártyafalú CC versenyspecifikus hajtómű 158 mm-es (!) Q-faktorral - a kérdés már csak az, hogy milyen vázzal párosítható?

Ragsztott, hártyafalú CC versenyspecifikus hajtómű 158 mm-es (!) Q-faktorral – a kérdés már csak az, hogy milyen vázzal párosítható?

Új kulcsszó a „ritmus”, amely a Shimano szerint a finom erőátvitel és a megfelelő áttételskála révén jön létre. Ez az ösvények ritmusát követi, egyfajta zen-érzetet takar, pszichológiában Flow-nak hívják, vagy ha Csillagok háborúja analógiát párosítunk hozzá: az Erő mindig velünk van! A CS-M9000 11-sebességes 11-40 fogszámú lánckeréksor a legszélesebb áttételskála, amit a Shimano valaha kínált, és egyben a leginkább kiegyensúlyozott is. Köszönhetően a „ritmuslépés” koncepciónak, a fokozatok nemcsak megfelelő ugrásokban állnak rendelkezésre, de maga a váltás folyamata is finom, folyamatos, akadozásmentes, ezzel jelentős energiát megtakarítva a kerékpárosnak, illetve biztosítva a Flow-t, azaz a montizás szabad „folyását”. Az egyik kulcselem az új, prémium-szintű 11-fokozathoz tervezett új lánc, amely lényegesen jobb teljesítményt nyújt széles áttételskálával. Típusneve CN-HG900, HG-X11 speciális aszimmetrikus lemezkialakítást, illetve a mára már elengedhetetlen Shimano SIL-TEC felületkezelést kap.

A hátsó váltó Shadow+, új geometriát kap, és többlépcsős rugófeszesességállító "kuplunggal" rendelkezik

A hátsó váltó Shadow+, új geometriát kap, és többlépcsős rugófeszesességállító “kuplunggal” rendelkezik. Lent még több kép a “Trails” szettről bringára szerelve…

A Shimano az új XTR szettet nem egy stílusra vagy szakágra hangolta, hanem a bevezetőben felsorolt három irányzatra. Ez a koncepció érvényesül mind a váltórendszer, mind a fékrendszer terén. Az XTR M9000-n belül az 1X11 fokozatú meghajtás a versenyszintű Cross Country és Enduro kerékpárokra/riderekre szabott, de ha azt szeretnénk, hogy ne csak versenyképes, hanem többcélú legyen a gép, akkor a Shimano szerint inkább a 2×11-es hajtáslánc lesz a megfelelő választás. Ha pedig mindenféle terepen használjuk a masinát, minden emelkedőt meg szeretnénk mászni vele, a sokoldalú és bizonyított 3X11-es változattal járunk a legjobban.

Az első átdobó Side-Swing típusú - nem emeli a láncterelőt, hanem kifordítja!

Az első átdobó Side-Swing típusú – nem emeli a láncterelőt, hanem kifordítja!

De a legfontosabb fejlesztések a részletekben vannak! Az áttételkombinációk mellett két különböző hajtókart választhatunk: a versenyspecifikus FC-M9000 hajtókar Q-faktora, azaz pedáltávolsága mindössze 158 mm, 3D ragasztott könnyű üreges baj hajtókart alkalmaz, alkalmas mind egy, mind két lánctányéros használatra. A másik lehetőség az FC-M9020, amelyet a mérnökök a Trail stílushoz tervezték, hidegen kovácsolt, szuper erős karokat alkalmaz szabványos 168 mm Q-faktorral 1, 2 vagy 3 lánctányéros használathoz. Mindkét hajtómű azonos furatkörrel rendelkezik (PCD), így ha meg akarjuk változtatni az áttételkialakítást, erre is lehetőség nyílik. Az egyetlen lánctányéros változat fogkialakítása eltér a váltósoktól, nem keresztkompatibilis velük, ellenben nem igényel láncvezetőt, a lánc így sem esik le róla, még a legextrémebb körülmények között sem.

A váltókar fullkarbon, így minden eddiginél könnyebb, illetve a karok csúszásmentes bevonatot kapnak!

A váltókar fullkarbon, így minden eddiginél könnyebb, illetve a karok csúszásmentes bevonatot kapnak! Lent a változatok, természetesen bilincses verzióban is elérhető…

Az új XTR M9000 kerékszett pedig egy újabb mérföldkő a Shimano MTB alkatrészek fejlődésében: ez az első mountain bike kerék, amely szénszál-laminált abroncstechnológiát alkalmaz. A ultrakönnyű és tartós versenykerekektől az Enduro-specifikus változatton át a Trail igényhez igazítottig számos típus áll majd a montisok rendelkezésére – természetesen 650B és 29er változatokban is. Az összes új XTR kerékszett 28 erősített küllőt tartalmaz, elöl és hátul egyaránt új, könnyű csapágyazással és tengelyrendszerrel kiegészítve.

Karbon fékkar, minimál dizájn

Karbon fékkar, minimál dizájn

A Shimano rendszertervezés egyik alappillére, hogy a fékalkatrészek fejlesztése három fő szempont szerint történik: hőelvezetés, teljesítmény és stabilitás. Az új XTR M9000 fékek a CC versenyhasználathoz és Trails felhasználáshoz külön kialakítást kapnak, amelyek hőszabályozó képességeikben eltérnek egymástól. Ami közös, hogy a munkahengerek üvegszálas hőszigetelést kapnak (üvegszál/fenol), a fékbetétek pedig hőszigetelő bevonattal rendelkeznek. Ez további 10%-kal jobb hőszabályzást tesz lehetővé, mint a már meglévő kiváló Shimano technológia. Az XTR M9000 a versenyspecifikus fékváltozat, amely újabb mérföldkő a minimális tömeg és a lehető legnagyobb fékhatás megvalósításában: legfőképpen a magnéziumból készült féknyeregnek és háznak, illetve a karbon fékkaroknak köszönhetően. Az utóbbi I-spec II bilincskompatibilis, amely további tömegcsökkentést tesz lehetővé. Az XTR M9020 Trails-specifikus fékmodell merev monobody féknyerget alkalmaz Ice Technologies hőszabályzással, a bordázott fékbetétek pedig további hőelvezetést biztosítanak. A jól bevált Freeza SM-RT99 tárcsák optimális fékhatást biztosítanak az új féktestekkel.

A sor 11-40 áttételú, a hátsó váltó speciálisan erre a tartományra hangolt a "ritmus" jegyében...

A sor 11-40 áttételű, a hátsó váltó speciálisan erre a tartományra hangolt…

A tökéletes váltásteljesítmény elengedhetetlen a fokozott kihívásokat jelentő terepkerékpározásban. A hajtásrendszernek mindig az adott terepviszonynak megfelelő leghatékonyabb áttételi fokozatban kell lenni, a gyakori váltásoknak pedig finoman, akadozásmenetesen kell végbemenni. A teljesítményre és ergonómiára hangolt Shimano XTR M9000 újradefiniálja a fokozatváltást könnyedségét, ezzel biztosítva a lehető legmagasabb szintű teljesítményt. A váltókar kettős szerkezetű, csúszásmentes felületet kap, többirányú és azonnali kioldást biztosít, a karbonszálas alapanyagnak köszönhetően pedig minden eddiginél kisebb tömeggel bír. A Dura-Ace csúcsszetten is alkalmazott polimerbevonatú bowdenekhez hasonlóan az új XTR is ilyen módon csökkenti 20%-kal a váltáshoz szükséges erőt.

Akkor vessünk még egy pillantást erre az új első átdobóra!

Akkor vessünk még egy pillantást erre az új első átdobóra! Lent pedig a rögzítési variációk…

A váltórendszer egyik legérdekesebb eleme az új FD-M9000 első átdobó, amely a hajtómű lánctányérkiképzésével tökéletesen összhangban lévő új mechanikát alkalmaz. A Side-Swing kialakítás révén a váltótest hátsó irányba mindössze 15 mm helyet igényel, gyorsasága, működtetésének könnyedsége pedig lélegzetelállító. Egyben új bowdenvezetést alkalmaz, amely nagyban csökkenti a váltáshoz szükséges erőt. A megújult hátsó váltó pedig Shadow RD+ technológiát alkalmaz, a felső görgő a széles áttételskála ívét követi le, így a lánckerekektől számított távolsága mindig azonos. Ez biztosítja a finom, akadozásmentes működést. Láncfeszítő képessége több lépésben szabályozható, rendkívül hatékony, így teljes mértékben kiiktatható a lánc alsó ívének belengése, rázkódása. A XTR M9000 váltói, váltókarjai és lánca egy minden eddiginél összehangoltabb rendszert hoznak létre: a legtökéletesebb láncváltó szerkezetet, amit a kerékpáripar valaha megalkotott.

A hátsó váltó alig áll ki a váz síkjából, tetszőlegesen személyre/kerékpárra/felhasználásra szabható, speciálisan a 11-40 fogtartományra hangolt...

A hátsó váltó alig áll ki a váz síkjából, tetszőlegesen személyre/kerékpárra/felhasználásra szabható, speciálisan a 11-40 fogtartományra hangolt…

Volt lehetőségünk az új XTR M9000 szett prototípusát a szálloda parkolójában kipróbálni. Nem mondom, hogy ezzel az összes megcélzott felhasználási területet tesztelését ripsz-ropsz „kipipáltuk” – erre természetesen mind nekünk, mind az olvasóknak várni kell a tesztalkatrészek megérkezéséig. Ami biztos: a váltáshoz ilyen kevés erő még soha nem kellett – legalábbis mechanikus váltórendszer esetében. A hajtómű sima változatát próbáltuk, tehát kíváncsian várjuk a szűk Q-faktoros pillekönnyű darabot. Speciális felhasználása lesz, lévén viszonylag kevés vázzal fog működőképes párost alkotni. A fékrendszerről sem érdemes itt és most ódákat zengni: azon kívül, hogy a parkolóban bármilyen helyzetben megállította a képeken látható prototípus-bicajt, túl sok egyéb tapasztalattal nem lettünk gazdagabbak.

A prototípusmasina, amit kipróbálhattunk, figyeljétek a bowdenvezetést!

A prototípusmasina, amit kipróbálhattunk, figyeljétek a bowdenvezetést!

Az új XTR-koncepció nekem személy tetszik, látok benne fantáziát, jó irányba fogja vinni az MTB szakágakat, főleg, ha szép lassan az alsóbb szintű szettek is megkapják az itt felsorolt „technológialavinát”. A Shimano az alkalmazott technológiákról bemutatófilmeket is készített, amit az alábbi linkeken érhettek el.

Szemléltető anyag:

[divider scroll_text=”XTR M9000″]
Kompatibilitás:

Az alábbi 3 táblázat pedig az 1X11, 2X11 és a 3X11 meghajtásváltozat szettfelépítését mutatja, a variációs lehetőségek a felhasználási területre specializálására vonatkoznak. Az M9000 szett lényegében keresztkompatibilis, kevés tényező korlátozza az elemek vegyítését.

További információ a későbbiekben a forgalmazó honlapján

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.