A mountain bike szakág óriásit fejlődött az XTR előző teljes generációváltása óta, így a japán gyártó bevetette a teljes fejlesztőkapacitást, és megalkotta a 21. század második évtizedének etalon MTB családját, a M9000-es XTR-t!
A fejlesztés menetét a Shimano több fő vezérfonalra bontotta, és ennek jegyében állt neki a mérföldkő megalkotásának. Először is ott a változásban lévő kerékméret kérdése, amely összefüggésben van a montizás egyre bővülő stílusirányzataival. A versenyszintű Cross Country egyre inkább állóképességi szakággá válik, amíg a rendkívül dinamikusan fejlődő Enduro stílus a kerékpár-irányítás technikai oldalát helyezi előtérbe. A nem versenyszerű, azaz általános terepkerékpározást manapság Trail stílusnak nevezik, amely a kerékpárosok százezreinek kedvenc sporttevékenysége. Egy mai csúcskategóriás MTB szettnek minimum eme három „vezérág” igényeit kell maradéktalanul kielégíteni. A „kerékpárosra hangolt” jeligével bemutatott XTR M9000 koncepciója pontosan ezt a cél tűzi ki maga elé.
Új kulcsszó a „ritmus”, amely a Shimano szerint a finom erőátvitel és a megfelelő áttételskála révén jön létre. Ez az ösvények ritmusát követi, egyfajta zen-érzetet takar, pszichológiában Flow-nak hívják, vagy ha Csillagok háborúja analógiát párosítunk hozzá: az Erő mindig velünk van! A CS-M9000 11-sebességes 11-40 fogszámú lánckeréksor a legszélesebb áttételskála, amit a Shimano valaha kínált, és egyben a leginkább kiegyensúlyozott is. Köszönhetően a „ritmuslépés” koncepciónak, a fokozatok nemcsak megfelelő ugrásokban állnak rendelkezésre, de maga a váltás folyamata is finom, folyamatos, akadozásmentes, ezzel jelentős energiát megtakarítva a kerékpárosnak, illetve biztosítva a Flow-t, azaz a montizás szabad „folyását”. Az egyik kulcselem az új, prémium-szintű 11-fokozathoz tervezett új lánc, amely lényegesen jobb teljesítményt nyújt széles áttételskálával. Típusneve CN-HG900, HG-X11 speciális aszimmetrikus lemezkialakítást, illetve a mára már elengedhetetlen Shimano SIL-TEC felületkezelést kap.
A Shimano az új XTR szettet nem egy stílusra vagy szakágra hangolta, hanem a bevezetőben felsorolt három irányzatra. Ez a koncepció érvényesül mind a váltórendszer, mind a fékrendszer terén. Az XTR M9000-n belül az 1X11 fokozatú meghajtás a versenyszintű Cross Country és Enduro kerékpárokra/riderekre szabott, de ha azt szeretnénk, hogy ne csak versenyképes, hanem többcélú legyen a gép, akkor a Shimano szerint inkább a 2×11-es hajtáslánc lesz a megfelelő választás. Ha pedig mindenféle terepen használjuk a masinát, minden emelkedőt meg szeretnénk mászni vele, a sokoldalú és bizonyított 3X11-es változattal járunk a legjobban.
De a legfontosabb fejlesztések a részletekben vannak! Az áttételkombinációk mellett két különböző hajtókart választhatunk: a versenyspecifikus FC-M9000 hajtókar Q-faktora, azaz pedáltávolsága mindössze 158 mm, 3D ragasztott könnyű üreges baj hajtókart alkalmaz, alkalmas mind egy, mind két lánctányéros használatra. A másik lehetőség az FC-M9020, amelyet a mérnökök a Trail stílushoz tervezték, hidegen kovácsolt, szuper erős karokat alkalmaz szabványos 168 mm Q-faktorral 1, 2 vagy 3 lánctányéros használathoz. Mindkét hajtómű azonos furatkörrel rendelkezik (PCD), így ha meg akarjuk változtatni az áttételkialakítást, erre is lehetőség nyílik. Az egyetlen lánctányéros változat fogkialakítása eltér a váltósoktól, nem keresztkompatibilis velük, ellenben nem igényel láncvezetőt, a lánc így sem esik le róla, még a legextrémebb körülmények között sem.
Az új XTR M9000 kerékszett pedig egy újabb mérföldkő a Shimano MTB alkatrészek fejlődésében: ez az első mountain bike kerék, amely szénszál-laminált abroncstechnológiát alkalmaz. A ultrakönnyű és tartós versenykerekektől az Enduro-specifikus változatton át a Trail igényhez igazítottig számos típus áll majd a montisok rendelkezésére – természetesen 650B és 29er változatokban is. Az összes új XTR kerékszett 28 erősített küllőt tartalmaz, elöl és hátul egyaránt új, könnyű csapágyazással és tengelyrendszerrel kiegészítve.
A Shimano rendszertervezés egyik alappillére, hogy a fékalkatrészek fejlesztése három fő szempont szerint történik: hőelvezetés, teljesítmény és stabilitás. Az új XTR M9000 fékek a CC versenyhasználathoz és Trails felhasználáshoz külön kialakítást kapnak, amelyek hőszabályozó képességeikben eltérnek egymástól. Ami közös, hogy a munkahengerek üvegszálas hőszigetelést kapnak (üvegszál/fenol), a fékbetétek pedig hőszigetelő bevonattal rendelkeznek. Ez további 10%-kal jobb hőszabályzást tesz lehetővé, mint a már meglévő kiváló Shimano technológia. Az XTR M9000 a versenyspecifikus fékváltozat, amely újabb mérföldkő a minimális tömeg és a lehető legnagyobb fékhatás megvalósításában: legfőképpen a magnéziumból készült féknyeregnek és háznak, illetve a karbon fékkaroknak köszönhetően. Az utóbbi I-spec II bilincskompatibilis, amely további tömegcsökkentést tesz lehetővé. Az XTR M9020 Trails-specifikus fékmodell merev monobody féknyerget alkalmaz Ice Technologies hőszabályzással, a bordázott fékbetétek pedig további hőelvezetést biztosítanak. A jól bevált Freeza SM-RT99 tárcsák optimális fékhatást biztosítanak az új féktestekkel.
A tökéletes váltásteljesítmény elengedhetetlen a fokozott kihívásokat jelentő terepkerékpározásban. A hajtásrendszernek mindig az adott terepviszonynak megfelelő leghatékonyabb áttételi fokozatban kell lenni, a gyakori váltásoknak pedig finoman, akadozásmenetesen kell végbemenni. A teljesítményre és ergonómiára hangolt Shimano XTR M9000 újradefiniálja a fokozatváltást könnyedségét, ezzel biztosítva a lehető legmagasabb szintű teljesítményt. A váltókar kettős szerkezetű, csúszásmentes felületet kap, többirányú és azonnali kioldást biztosít, a karbonszálas alapanyagnak köszönhetően pedig minden eddiginél kisebb tömeggel bír. A Dura-Ace csúcsszetten is alkalmazott polimerbevonatú bowdenekhez hasonlóan az új XTR is ilyen módon csökkenti 20%-kal a váltáshoz szükséges erőt.
A váltórendszer egyik legérdekesebb eleme az új FD-M9000 első átdobó, amely a hajtómű lánctányérkiképzésével tökéletesen összhangban lévő új mechanikát alkalmaz. A Side-Swing kialakítás révén a váltótest hátsó irányba mindössze 15 mm helyet igényel, gyorsasága, működtetésének könnyedsége pedig lélegzetelállító. Egyben új bowdenvezetést alkalmaz, amely nagyban csökkenti a váltáshoz szükséges erőt. A megújult hátsó váltó pedig Shadow RD+ technológiát alkalmaz, a felső görgő a széles áttételskála ívét követi le, így a lánckerekektől számított távolsága mindig azonos. Ez biztosítja a finom, akadozásmentes működést. Láncfeszítő képessége több lépésben szabályozható, rendkívül hatékony, így teljes mértékben kiiktatható a lánc alsó ívének belengése, rázkódása. A XTR M9000 váltói, váltókarjai és lánca egy minden eddiginél összehangoltabb rendszert hoznak létre: a legtökéletesebb láncváltó szerkezetet, amit a kerékpáripar valaha megalkotott.
Volt lehetőségünk az új XTR M9000 szett prototípusát a szálloda parkolójában kipróbálni. Nem mondom, hogy ezzel az összes megcélzott felhasználási területet tesztelését ripsz-ropsz „kipipáltuk” – erre természetesen mind nekünk, mind az olvasóknak várni kell a tesztalkatrészek megérkezéséig. Ami biztos: a váltáshoz ilyen kevés erő még soha nem kellett – legalábbis mechanikus váltórendszer esetében. A hajtómű sima változatát próbáltuk, tehát kíváncsian várjuk a szűk Q-faktoros pillekönnyű darabot. Speciális felhasználása lesz, lévén viszonylag kevés vázzal fog működőképes párost alkotni. A fékrendszerről sem érdemes itt és most ódákat zengni: azon kívül, hogy a parkolóban bármilyen helyzetben megállította a képeken látható prototípus-bicajt, túl sok egyéb tapasztalattal nem lettünk gazdagabbak.
Az új XTR-koncepció nekem személy tetszik, látok benne fantáziát, jó irányba fogja vinni az MTB szakágakat, főleg, ha szép lassan az alsóbb szintű szettek is megkapják az itt felsorolt „technológialavinát”. A Shimano az alkalmazott technológiákról bemutatófilmeket is készített, amit az alábbi linkeken érhettek el.
Szemléltető anyag:
- A SIL_TEC bemutatása
- Az ICE TECHNOLOGIES bemutatása
- A SIDE-SWING bemutatása
- Az új RD-M9000 hátsó váltó bemutatása
- A kónuszos agyak előnyeinek szemléltetése
[divider scroll_text=”XTR M9000″]
Kompatibilitás:
Az alábbi 3 táblázat pedig az 1X11, 2X11 és a 3X11 meghajtásváltozat szettfelépítését mutatja, a variációs lehetőségek a felhasználási területre specializálására vonatkoznak. Az M9000 szett lényegében keresztkompatibilis, kevés tényező korlátozza az elemek vegyítését.
További információ a későbbiekben a forgalmazó honlapján