fbpx

Shimano túra és komfortkategóriás fejlesztések 2015-re

Habár Magyarországon sem az elektromos hajtásrendszerek, sem a komfortkategóriás alkatrészek nem örvendenek olyan népszerűségnek, mint a Lajtán túl, azért érdemes megjegyezni, hogy a Shimano ilyen jellegű kínálata 2015-re még szélesebb és sokszínűbb lesz. A legnagyobb fejlesztésről, a STEPS elektromos hajtásrendszerről már korábban írtunk, íme a többi újdonság a piacvezetőtől!

A STEPS élőben is lenyűgöző volt - bivalyerős, jól kitalált rendszer, méltó vetélytársa a Boschnak!

A STEPS élőben is lenyűgöző volt – bivalyerős, jól kitalált rendszer, méltó vetélytársa a Boschnak!

Másfél wattos agydinamó? Elsőre nekem sem esett le, hogy miért jó a „kevesebb”, lévén az előző években pont a kimeneti teljesítmény növelése, párhuzamosan az agydinamó tömegének és gördülési ellenállásának csökkentése volt a fő célkitűzés. Hát persze: a modern LED-es fényforrások már távolról sem igényelnek akkora teljesítményt, mint a halogénes világításrendszerek, már 1,5 Wattal is bevilágítják az utat az egyik falutól a következőig. Tehát a fent felsorolt három szempontból a tömeg és az ellenállás minimalizálása vált az új csapásiránnyá a világításrendszerek terén, a 2015-ben elsuhanó komfort- és túrakerékpárok agydinamója mindössze 100 grammal lesz nehezebb, mint egy közép-felsőkategórás első kerékagy, illetve 125 grammal könnyebb, mint a korábbi Shimano 3 Wattos agydinamó. Habár a dinamó hatásfoka nem 100%-os, azért közel van hozzá, így kb. 2 W hajtásteljesítmény „beáldozása” bőven elegendő lesz az éjszakai bicajozáshoz.

XT-s felirattal vagy anélkül, illetve Center Lockos változatban - a lényeg a kisebb teljesítmény, de már-már megszokott kerékagyagy tömeg és ellenállás...

XT-s felirattal vagy anélkül, illetve Center Lockos változatban – a lényeg a kisebb teljesítmény, de hozzávetőleg szokványos kerékagyagy-tömeg és ellenállás…

Tehát a kevesebb ebben az esetben több: megbízható, könnyű, kisméretű, maximálisan környezetbarát alkatrészt szerelhetünk kerékpárunkba, értelemszerűen soha nem kell az elemcserével vagy az akku töltésével vesződni. Ha lábunkban van a 200 W mellé még kettő, akkor a kerékpár világítása költségmentes lesz. Három új „másfeles” modell lesz elérhető, a DH-S701 , a DH-T785-1D , illetve a DH-T780-1N , mindegyik StVZO -szabványos, és már 2014 második felében érdeklődhetünk irántuk a kerékpár-kereskedésekben. A T780 agytestén az XT modelljelzés található, azaz felső kategóriás trekkingkerékpárokba szánja a gyártó. Szerencsére a Shimano hazai termékbemutatója rendesen elhúzódott, így az új világításrendszert ki tudtuk próbálni valós körülmények közt is: vaksötétben. 8 km/óra tempó mellett, 50 méterre előre tisztán láttam az utat, engem pedig véleményem szerint akár több 100-ról is láttak!

A megújult Alfine agyváltó, alatta a tartozékok...

A megújult Alfine agyváltó, alatta a tartozékok…

Az Alfine 8-fokozatú prémium kategóriás agyváltórendszert is átdolgozta a japán óriás, így hegymenetben, nagy nyomaték alatt is finom váltásokat tesz lehetővé. De gondoljunk a csomagos túrázásra: ebben az esetben még hegy sem kell a nagy nyomatékhoz! A fejlesztés mindenképpen dicséretes, ráadásul a váltókar is megújul, 7000-es sorozatszámot visel majd, tehát már valódi felső kategóriás váltómechanikáról beszélünk.

A megújult Inter-8-as, immár fekete agytesttel is!

A megújult Inter-8-as, immár fekete agytesttel is!

Az Inter-8-as agyváltórendszer az Alfine komfortkategóriás alteregója, belső mechanikája azonos, legfeljebb az agytest és a kiegészítő alkatrészei készülnek kevésbé kifinomult, fejlett alapanyagokból. A kezelőszervek formai kialakítása pedig a komfortkerékpárokon megszokott testhelyzethez igazodik. A súlytöbblet az egyetlen hátulütő, az Inter-8 költségkímélő megoldás, és ha igényeljük a 3-ujjas fékkart és a markolatváltót, akkor mindenképpen ez a jobb választás.

A régi Inter-7-esbe is sikerült az új technikát belepréselni...

A régi Inter-7-esbe is sikerült az új technikát belepréselni…

A régebbi 7-fokozatú agyváltómodell mechanikáját is továbbfejlesztette a Shimano, négykilincses szabadonfutó mechanikát kapott, így nincs többé a hajtás megkezdésekor tapasztalt kissé idegesítő „üresjárat”. A váltás pontossága és gyorsasága is párhuzamosan javul, ráadásul az Inter-7 modell elérhető lesz fekete agytestű változatban is.

A komplett Nexus-8 szett

A komplett Nexus-8 szett

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.