Teleszkópok terén manapság a legnagyobb felhajtás a Rock Shox tavasszal leleplezett, Up Side Down kialakítású villáját övezi. Kipróbáltuk mit tud élesben!
Már a márciusban megjelent első képek óta tűkön ülve vártuk a lehetőséget, hogy kipróbálhassuk az amerikai cég legújabb teleszkópját. A Demo Day forgatagában aztán nem is haboztunk, egyből ezzel indítottuk a napot.
Tavasszal még csak sejteni lehetett, milyen felhasználási területre szánja a Rock Shox az RS-1 villát, azóta minden lényeges információra fény derült. Nove Mestóban már élőben is megcsodálhattuk, napjainkban egyre több cross country világkupa versenyző bringájában láthatjuk a versenyeken.
Az RS-1 alapvetően egy 29”-es kerékpárokhoz készített, fordított kialakítású (USD) teleszkóp. Az amerikaiaknak egyes források szerint 3, mások szerint 5 évbe telt kifejleszteni az új rendszert, kérdés, hogy megérte-e a ráfordított rengeteg pénzt és időt?
A nyakcső és a villaváll karbonból készül, az egész felső rész gyakorlatilag egy egységet alkot. Merevség szempontjából itt tehát nem szenved csorbát a rendszer, és mint kiderült az XLoc hidraulikus lockout kábel elvezetése is megoldott.
Tavasszal még a perselyezéssel kapcsolatban merültek fel bennem kételyek, de a szétszedett villa ezeket is eloszlatta, igényesen oldották meg ezt a feladatot is a Rock Shox mérnökei. Mivel nincs fékhíd a sárférőhely gigantikus, még ballonos 29”-es gumival sem lesz esély az eltömődésre.
A 32 mm átmérőjű becsúszószárak fekete anódizált felületkezelést kaptak, és mivel a villa fordított kialakítású a kenésüket biztosító – jelen esetben a szimmering fölött található – szivacsgyűrűk folyamatosan ellátják feladatukat. A hagyományos teleszkópoknál előfordulhat, hogy ezek kiszáradnak, ami sok probléma kezdetét jelentheti. Az alsó részt is érdemes egységként kezelni, mivel a tervezés során kiderült, hogy a kívánt merevség csak speciális, új aggyal érhető el.
A 27 mm átmérőjű „Torque Tube” tengely teszi lehetővé, hogy a két becsúszó egyszerre mozogjon, valamint megfelelő torzionális merevséget biztosít, még akár 200 mm-es tárcsa esetén is. A kerék rögzítését egy 15 mm-es Maxle Ultimate tengely hivatott ellátni. Két különböző előrenyúlással (rake) rendelkező változat lesz kapható, egyik 46 mm, míg másik 51 mm offsettel.
Az első negatívum tehát, hogy az RS-1 csak az úgynevezett „Predictive Steering” agyakkal kompatibilis, amit egyelőre csak az anyacég SRAM és a DT Swiss gyárt.
A belsőségeket tekintve egy Solo Air rendszerrel van dolgunk. Neve megtévesztő lehet, hiszen ez valójában egy két levegőkamrás megoldást takar, ahol a két légkamra között egy kiegyenlítő szelep osztja el a nyomást. A csillapítást az „Accelerator Damper” végzi, a visszaút csillapítás mértékét a Rock Shox villákon már megszokott, piros tekerővel lehet állítani. A tökéletesen záró XLoc hidraulikus lockout érdekében előfeszített rugó került a csillapító egységbe, hogy kiállva sprinteléseknél se mozogjon be semmit a villa zárt állapotban.
A rugóút 80, 100 vagy 120 mm lehet, így jól láthatóan inkább XC verseny villáról van szó, mint egy mindenes all-mountain teleszkópról. Hangolás tekintetében a Pike modellnél már bevezetett “Bottomless Token” adapterekkel tudjuk utólag módosítani a karakterisztikát. Ez a légkamra aljára csavarozható kiegészítő csökkenti a levegőkamra méretét a progresszívabb rugózási karakterisztika érdekében. Tömege gyári adat szerint 1666 gramm, ami megközelítőleg 55 grammal több a SID XX verziójához képest, viszont a merevségbeli különbség érzésre jelentős. A Demo Day napján a SRAM standon különböző szétvágott darabokon lehetett próbálgatni melyik mennyit hajlik. Nos az RS-1 esetében sem a felső, sem az alsó egységet nem tudtam meghajlítani kézzel, míg a SID-et azért sikerült, a saját 28 mm-es becsúszójú SID villámról nem is beszélve. A kézzel összenyomogatás nyilván nem egy ISO szabvány által hitelesített általános teszteljárás, de a nagy német magazinok komoly terhelési tesztjein is kiemelkedően szerepelt a villa.
De milyen menet közben?
Próbára egy Canyon Lux CF bringát sikerült kivinni a SRAM sátortól. Ugyanaz a Flex Pivot kialakítású össztelós, mint a Rose Thrill Hill, csak 29”-es kerekekkel. A tesztpálya idénre megváltozott egy mesterségesen épített döntött kanyaros, ugratókkal, köves és gyökeres szakaszokkal ellátott rövid tesztkörön próbálgathattuk a gépeket.
Kimerítő tesztre nem éppen alkalmas, de az első benyomásokat le tudtuk szűrni. Az RS-1 esetében ez egy szóban összefoglalható: MEREV! Nincs hajlás, nincs nyeklés-nyaklás, fékezésnél csavarodás, csak brutális merevség. Főleg amikor a döntött kanyarokba rakta ívre az ember, akkor lehetett érezni, hogy pontosan ott van, ahová akartuk irányítani. Egy olyan bringás, aki sokat ment merevvillával ezt igazán tudja értékelni, még úgyis, hogy a mai átlagos teleszkópok merevség tekintetében fényévekre vannak, mondjuk egy 2000-es évek elején gyártott SID-től. Szóval az első fontos tulajdonság kipipálva, tényleg nem a levegőbe beszélnek az amerikaiak.
A mozgás viszont nem nyűgözött le. Félreértés ne essék, egy átlagos villához képest kiválóan mozog, csak valahogy a megindulást nem éreztem olyan finomnak, mint mondjuk egy levegős Pike esetén. Pedig elméletben minden adottsága megvan hozzá. Lehetséges, hogy a viszonylag kicsire hagyott SAG miatt nem volt olyan érzékeny mozgású, inkább XC használathoz volt beállítva. Mivel a Demo Day napján akár 5 bringával is megyünk egy nap a finomhangolásokra csak minimális idő jut. Lehetséges, hogy ha több idő van pontosan beállítani kicsit más a helyzet, bár a nagyobb súlyú kollégák is hozzám hasonló véleményen voltak, és a SRAM emberei sem lepődtek meg mikor megemlítettem ezt nekik. A rugóutat egyébként végig kimozogja, a nagyobb tereptárgyakat már remekül nyeli el, a beásott köveken fékezés nélkül lehetett végigmenni vele. Inkább cross country versenyzéshez tudom elképzelni, mint élménybringázáshoz, ezt támasztja alá a tökéletesen záró lockout is. Itt egyedüli negatívumként az XLoc kar csúnyán összegyűrődött gumiharangját tudnám említeni.
Összességében egy kiváló villa, olyan tulajdonságokkal, amik tényleg kiemelik versenytársai közül. Alapból a kialakításból adódó egyedi kinézet miatt majdnem mindenki felkapja rá a fejét, a gyártók közül nem véletlen, hogy rengetegen ilyen teleszkóppal szerelik majd jövő évi csúcs gépeiket. A tartóssággal kapcsolatban megoszlanak a vélemények, a lenti becsúszók bizonyos szempontból jobban ki vannak téve a sérülésveszélynek. A legnagyobb hátrány az ár, hiszen 1800 $ még egy tehetős piacon is borsosnak számít. Lesz-e olcsóbb változat? Egyelőre erre a “nem valószínű” választ kaptuk. Prémium termék, prémium áron, egy darabig talán nem akarnak házon belül konkurenciát. Bár ha az 1X11 sebességes SRAM szetteket nézzük semmi sem kizárt.
.