Új, terepre készített hajlított kormányok, táska szett és „dropper post” is megjelent a kínálatban. Emellett a nyergekre is érdemes figyelmet fordítani.
A Shimano kiegészítők fejlesztésére szakosodott leányvállalata legtöbbször az anyacég irányvonalát követi. Hogy mit értek ez alatt? Általában nem ők az elsők a piacon, akik a legújabb extravagáns trendeket diktálják, hanem ha valamilyen terméket bemutatnak, akkor biztosak lehetünk benne, hogy annak tervezését és kivitelezését az utolsó apró részletig végiggondolták. Ennek eredményeképp legtöbbször rendkívül megbízható termékékeket kínálnak, amikre nyugodtan vállalnak akár élettartam garanciát is, anélkül, hogy prémium árszabást alkalmaznának.
Jelen esetben az Amerikát már meghódító és az öreg kontinensen is egyre népszerűbb „gravel” piac igényeire reagáltak a holland székhelyű cég munkatársai úgy, hogy nehéz helyzetbe hozták a konkurenciát.
Elsőként a vízálló Discover táskákkal felszerelt bemutatókerékpár keltette fel figyelmüket az Eurobike kiállításon. Akár az egész Európát átszelő Transcontinental versenyre is elegendő felszerelés elnyelésére alkalmas szettet is beszerezhetünk, de egyenként is hasznos mind a négy újonnan bemutatott táska.
A legkisebb felsőcsőre szerelhető tároló kapacitása 765 ml és kétféle rögzítési lehetőséggel is rendelkezik. A hagyományos tépőzáras megoldás mellett két csavarnak is van hely az alján, így az erre felkészített vázakra szinte feltűnésmentesen felszerelhető.
Nagyobb túrákhoz vagy akár mindennapi munkába járáshoz kiváló választás lehet a 15 l-es nyeregtáska. Simán belefér akár egy szett plusz ruha és cipő, és az utóbbi időben tesztekkel igazolták, hogy aerodinamikailag a leginkább hatékony megoldás, ha nagyobb csomagot szeretnénk cipelni. Ha nem akarjuk kihasználni a teljes kapacitást egyszerűen begörgetjük és egyből kisebb helyet foglal.
Szintén jól kihasználható a váz első háromszögében helyet foglaló, 5,5 liternyi pakkot elnyelő táska. Mivel a felsőre tépőzárakkal rögzül, így nem kell feltétlenül megállni, ha valamire szükség van belőle. Menet közben egyáltalán nem zavaró és a menetszéltől is viszonylag rejtve marad, így szinte csak attól függ, hogy mennyire lassít le, hogy mennyit pakolunk bele.
Sokak kedvence a kormányra szerelhető táska, a Discover családban ez 8 l-es űrtartalommal rendelkezik. Mivel a kormányhoz tépőzárak fogják és a fejcsövön is megtámaszkodik, meglehetősen stabil megoldás, és nincs útban a kezeknek sem. Egyedüli hátránya az ilyen táskáknak, hogy sajnos eléggé megnövelik a homlokfelületet, ezáltal a légellenállást. Többnapos túráknál lehet, hogy ez kevésbé zavaró.
Természetesen a 38 cm- szélességű országúti kormányok nem igazán emelik a bringások biztonságérzetét terepen, így a Pro tervezői is átgondolták a „gravel” felhasználás hajlított kormányokkal szemben támasztott követelményeit és két különböző megoldással próbálják megnyerni a vásárlókat. A Discover kormányok közös jellemzői, hogy alumíniumból készülnek, Di2 kompatibilisek akár a kormányvégdugó formában kapható EW-RS910-es „Junction Box” verzióval is és a megszokott országúti kormányokhoz képest jelentős hajlítással rendelkeznek kifelé (flare) is.
Mi ennek az előnye? A kompakt kialakítás, alacsony „drop”, értsd kis távolság a felső rész és a hajlított szekció alja között, általában kompromisszumokat jelent, kevesebb tér marad a csuklónak. Ezt a kifelé hajlítással remekül lehet kompenzálni. A lejtőkön pedig több okból is az alsó fogás ajánlott, ahol szélesebb pozícióban nagyobb stabilitás érhető el. Miért fogjuk alsó fogásban terepen lefelé a kormányt? Egyrészt alacsonyabbra kerül a tömegközéppont, nem támaszkodunk, mint pl. a fékváltókaron, hanem stabilan fogjuk a kormányt, továbbá a fékkar alját húzzuk, ezáltal teljes erőkart ki lehet használni a jobb fékhatás érdekében.
A kevésbé extrém Pro Discover kormány 12° flare-rel rendelkezik, ami összességében a következőt eredményezi. Egy átlagos, a fékváltókaroknál mérve 42-es kormány alul megközelítőleg 47 cm széles lesz. Az 30° kifelé hajlítással készített kormány esetében az alsó szélesség már eléri a 90-es években XCO versenyzők által használt egyenes kormányokét, 57 cm.
Ha a széles kormány nem lenne elég, a tempót tovább fokozhatjuk egy menet közben leengedhető nyeregcsővel. A Pro kínálatában már régebb óta szerepel a Koryak „dropper post” család, de a jövő évre tovább bővül a paletta. Újdonság a 27,2 mm átmérőjű változat, ami 70 mm mozgásra képes és külső kábel elvezetést kapott.
Konstrukcióban kissé eltér a nagyobb átmérőjű testvérektől, ugyanis alumínium helyett acél becsúszóval készül, mivel az anyagi tulajdonságok miatt csak ez képes ilyen kis átmérőben és kis falvastagsággal elbírni a terhelést. Ennek következtében a fej nem egy részként kovácsolva készül a szárral, hanem azt utólag ragasztják az acél csőhöz.
Működés szempontjából ez semmilyen különbséget nem eredményez, mindössze magyarázat arra, hogy miért a legkisebb a legnehezebb (610 gramm). 30,9 és 31,6-os nyeregcsövek 120, 150 és már akár 170 mm úttal is kaphatók lesznek, a középső változat akár külső kábel elvezetéssel is, míg a többinél vázon belül fut a bowden. Apróság, de ügyes húzás a fejszerkezet tetején található gumi, ami meggátolja, hogy a nyereg műanyag teste a fejhez koppanjon és kellemetlen hangokat hallasson menet közben.
Kétféle kormányról vezérelhető kar érhető el, az egytányéros hajtást használóknak a váltókar elven működő, I-Spec kompatibilis változat ajánlott (belső kábel elvezetésű nyeregcsövekhez jár), míg a másik lehetőség egy egyszerűbb és kisebb helyet foglaló fel/le egység (külső kábel elvezetésű nyeregcsövekhez).
Apróbb átalakításon ment keresztül a Vibe SL országúti kormány is, ami 15%-kal könnyebb lett, anélkül, hogy merevségéből veszített volna. Ezt a felhasznált karbon szövetek és a lay-up optimalizálásával sikerült elérni, a forma nem változott. Belső kábel elvezetéssel kompatibilis akár hidraulikus fékrendszer esetén is és Di2 „Junction Box” fogadására is fel van készítve.
A PRO nyergeket itthon talán kevesebben ismerik, annak ellenére, hogy minden testfelépítéshez és felhasználási igényhez találhatunk megfelelőt a palettában.
Az országúti nyergek közül a Stealth a leginkább figyelemfelkeltő kialakítású. Csak 142-es és 152-es szélességben kapható, meglehetősen nagy ülőfelületet biztosít, közepén jelentős kivágással. Elsőre talán őrültségnek hangzik az „aero” nyereg fogalma, és itt nem is arra kell gondolni, hogy maga az ülőalkalmatosság spórol nekünk 0,01 W-ot. A Stealth meglehetősen rövid, kicsit a levágott orrú triatlon nyergekre hasonlít, ami nem véletlen, hiszen úgy lett kialakítva, hogy az előre görnyedő, szinte egyenes hátú „aero” pozíció esetén is kellő stabilitást és alátámasztást ad, valamint nem helyez nagyobb nyomást a kényes lágy részekre. 7×9 mm-es karbon vagy 7 mm átmérőjű rozsdamentes acél ötvözetű pálcákkal kapható.
A többi országúti nyereg három szélességben (132,142,152) és háromfajta pálcával kapható (karbon, INOX acélötvözet, CroMo). Sőt újdonság, hogy a rozsdamentes pálcás változatból gélbetétekkel kényelmesebbé tett verzió is létezik a két szélesebb méretben. Hagyományos és akár anatómikus kivágással is gyártják őket és olyan apró, de figyelmes részleteket is megtalálhatunk, mint a tartókonzol előkészítés, amire akár kamerát, lámpát vagy rajtszámot is felszerelhetünk.
A lapos, enyhén párnázott Falcon modell a legkönnyebb a kínálatban, leginkább hajlékony bringásoknak ajánlott. Átlagos testfelépítéssel valószínűleg a Turnix lesz az ideális választás, míg a rosszabb végtag mobilitással rendelkezőknek a Griffon passzol leginkább.
MTB vonalon a Turnix és a Griffon szintén megtalálható eltérő párnázással és strapabíróbb huzattal. A Volture e-mtb felhasználásra hivatott, míg az extrém szakágak versenyzőinek a Tharsis javasolt.
Az újdonságok minden bizonnyal ősztől Magyarországon is elérhetőek lesznek, a minőséget és megbízhatóságot figyelembe véve remek árakon. A nyergek vásárlása előtt pedig előreláthatólag kipróbálásra is adódik majd lehetőség.
További információk:
PRO nemzetközi oldal
Paul Lange Hungary Facebook