fbpx

Orbea Orca M30i teszt: Modern versenygép klasszikus köntösben

Régen járt már nálunk országúti bringa, most viszont végre egy Orbea Orcát, a spanyol márka versenyzésre tervezett kerékpárját tesztelhettem, ami klasszikus megjelenésével biztosan sokak szívébe belopja magát, de modern technológiákból sincs benne hiány, mindent tud, amit egy modern verseny modellnek tudnia kell, agresszív geometria, tárcsafék, rejtett bovdenezés, elektromos váltás, sőt teljesen egyedi felszereltséggel és festéssel is kérhetjük. Számomra pont jól jött ez a teszt, mert új bringa vásárlásán töröm a fejem és az Orca is a kiszemeltek között van.

Hazánkban az elmúlt időszakban egyre jobban jelen van az Orbea, melynek köszönhetően hozzánk is érkezik tőlük tesztbringa. Személy szerint 1 évvel ezelőttig nekem sem volt túl sok személyes kapcsolatom a spanyol márkával, annyit tudtam, hogy a versenysportban már régóta ott vannak és szép eredményeket érnek el a kerékpárjaikkal, na meg persze és az Orca és az Alma neveket egyből az Orbeához kapcsoltam. Télen viszont már teszteltem egy Terrát, ami pozitív benyomást tett rám, utána pedig elkezdtem nézegetni a teljes kínálatot, amiben az is közrejátszott, hogy az egyik ismerősöm boltjában már kaphatóak a spanyol gyártó bringái. Hozzám legközelebb az országútik állnak és azokon belül is a nem aero versenygeometriájú kerékpárok, azaz Orbeából az Orcák. Emlékszem még télen nézegettem egy külföldi oldalon, hogy Orcából létezik elektromos 105-ös szettel szerelt modell ráadásul elég jó áron, amiből egy kis tunninggal nagyon jó bringát lehet csinálni. A sors fintora, hogy ez a modell az Orca M30i volt, ami a jelen tesztünk alanya. 🙂

Mielőtt belevágnék a tesztbe pár dologra mindenképpen kitérnék az Orbeával és az Orcával kapcsolatban. Az első, hogy nagyon széles modell választékkal rendelkezik adott típuson belül, sokféle felszereltséggel elérhető az Orca egészen a mechanikus 105-ös szettől a top elektromosokig. Vázszettekből kétféle létezik a kicsit nehezebb és kedvező áru HMR karbon, és a drágább, de könnyebb HMX karbon. Az utóbbi jellemzően csak a top kategóriás modelleknél elérhető. Fontos még, hogy az Orbea lehetővé teszi, hogy magunk állítsuk össze a kerékpárunkat és ez nem csak az alkatrészekre igaz, hanem a megadott színekből mi választhatjuk ki, hogy milyen színűre (alapszín + feliratok + logo) fessék nekünk a bringánkat, sőt még a nevünket is ráírathatjuk a felsőcsőre. Természetesen az egyedi gyártás időt vesz igénybe, várhatóan nem lesz itt egy hét alatt Spanyolországból a megálmodott bringánk, de belátható időn belül elkészül. A harmadik említendő dolog, hogy az idei évtől – pontosabban 2024-es modell évtől – megújult az Orca váza, újra visszatértek a klasszikus formavilághoz a támvilláknál, de magában a geometriában nem igazán történt változás, mint a legtöbb gyártónál maradtak a már bevált szögeknél és hosszoknál.

Nézzük a bringát!

Az Orca M30i váza a már említett HMR karbonból készül – nem kell megijedni, ez is elég könnyű -, és teljesen rejtett bovdenezéshez tervezték, a fékcsövek mind belül futnak és adott modell esetén a váltóbovdenek is, bár a többség már elektromos, így maximum az első-, hátsó váltó, akku összekötés fut bent a vázban a shimanos szetteknél. A rejtett bovden technológia neve találóan Internal Cable Routing, így még gondolkodunk sem kell, hogy mire gondolhattak az Orbea marketingesei (szerencsére). A fékcsövek úgy futnak mint általában a legtöbb gyártó hasonló modelljeinél, be a stucni alatt, át a kormánycsapágyon és végig a váz/villa belsejében egészen a fékekig. Az Orbeánál szerencsére egyszerűen szerelhető minden, a stucni alatt a távtartók kétfelé szedhetőek, egyedül kormánycsapágycserénél kell fékcsövet vágni.

Számomra szép és okos megoldás az integrált nyeregcsőbilincs, egyrészt letisztult formavilágot nyújt a kerékpárnak, másrészt nagyobb kényelmet a nyeregcső nagyobb erőkarja miatt, és itt megjegyezendő, hogy szabvány 27,2 mm-es nyeregcső van a vázban, azaz bármikor tudjuk cserélni és nem kell gyárira vadászunk akár hónapokat. A másik érdekesség az első kerék rögzítésénél van, mindkét kerék átmenőtengelyes viszont az elsőnél a jobb oldal nyitott alulról, tehát nem kell kihúznunk a tengelyt ahhoz, hogy ki tudjuk venni a kereket hanem elég csak a menetes részt kitekerni.

A váz teljes egészében a megszokott európai versenyzésre tervezett országúti geometriát hozza – én ezt már jóval a teszt előtt leellenőriztem amikor a potenciális jelölteket kutattam fel magamnak új bringának, nálam más nem is kerülhetne szóba -, 1-2 mm, 1-2 tized fok különbséggel megegyezik a többi nagynevű gyártóval. Ebben egyébként nem lehet óriási csodát tenni, mára már kiforrott, hogy milyen geometriát szeret a többség, időnként próbálkozik egy-egy gyártó mással, de jelentős sikereket nem érnek el vele. Viszont érdemes megemlíteni, hogy az Orbea szokatlanul méretezi az Orcát, a tesztelt kerékpárt 53-as méretűnek írja miközben kb 55-ös felsőcsővel rendelkezik, azaz klasszikus értelemben véve valahol az 54-55-ös méret között van, amit a többi adat is alátámaszt. Ezenkívül 173-179 cm közé javasolja a gyártó, ami annyiban érdekes, hogy én 179 cm-rel éppen elég mélyre le tudom rakni a kormányt (nulla távtartóval), azaz számomra éppen nem nagy, szóval nem a felső határon vagyok, hanem inkább valahol az alsó közelében. Ebben nem egyedi az Orbea, mert más gyártóknál is belefutottam már ebbe, de ebből az következik, hogy mindenképpen érdemes jól megnézni a geometria táblázatot mielőtt kiválasztjuk a számunkra megfelelő méretet. És még egyszer leírom, hogy maga a geometria jó, csak a számozása kissé szokatlan.

A Shimano legújabb elektromos 105 Di2 szettje dolgozik az Orca M30i-n, természetesen tárcsafékes hiszen már más nem kapható. Ennél a szettnél kis extra tömegért cserébe megkapjuk az Ultegránál és a Dura-Ace-nél már megtapasztalt elektromos váltás előnyeit, csak egy gombnyomás és a váltó már arrébb is teszi a láncot. A fékváltókarok már a 105-nél is vezeték nélküliek, gombelemről működnek és elvileg ritkábban kell bennük elemet cserélni mint a nagytestvérekben. Ennél a szettnél az áttételezésnél érezhető, hogy a hobbi országútisok az elsődleges célpont, mert hátul a 11-34-es lánckeréksoron kívül nincs más opció, melynek köszönhetően elég meredek helyeken is fel lehet menni vele. Itt még megemlíteném, hogy az Orbea az alapkonfiguráció szerint 170 mm-es hajtókarokkal szereli az 53-as Orcákat, ami ennél a méretnél megszokotthoz képest 2,5 mm-rel rövidebb, de már feljebb írtam, hogy minden személyre szabottan igazítható, így tudjuk hosszabbal is kérni.

A kiegészítőkből a gyári konfiguráció szerinti modellekkel érkezett a bringa, nyeregcsőből egy kényelmes 27,2 mm-es karbon típus rugózik alattunk rajta egy Fizik nyereggel. A kormányszár, kormánycsapágy integrált, pontosabban okosan elvezetik a fékkábeleket a stucni alatt egy takaróműanyagban, aminek köszönhetően nem kell atomjaira szedni a teljes irányítópultot ha kormányszárat cserélnénk. Kormányból számomra egy különös darab került az Orca M30i-re, a 15 mm emelés nem igazán megszokott ebben a kategóriában és még a konzolok felszerelését is akadályozza a hajlítás. Egyébként ebből is kérhető emelés nélküli, normál modell, én biztos azzal kérném. A kormánnyal kapcsolatban még egy dolog feltűnt, hogy gyárilag 40-es kormánnyal szerelik a bringát, ami a kerékpár valós méretéhez képest a megszokotthoz képest eggyel kisebb, bár mostanában újra a keskeny kormány lett a divat, ebből is kérhető szélesebb darab.

A kerekek kissé kilógnak a kerékpárból, viszonylag egyszerű típust kapunk az Orca M30i-hez, gyakorlatilag egy alapmodellt, viszont ezen nem érdemes fennakadni, mert a legtöbb gyártó ugyanezzel a szinttel szereli az ehhez az árkategóriához tartozó országútijait. Jellemzően az országúti kerékpároknál a vásárlók gyakran vesznek kereket a bringájukhoz és külön is kezeljük a kereket mint alkatrészt a bringa többi részétől. Egyébként ha valaki jobb kerekkel szeretné megvenni akkor érdemes megnézni az Orca M35i-t, ami mindössze abban különbözik az M30i-től, hogy karbon kerekek vannak benne és jobb gumik vannak rajta.

Menet közben

Elérkeztünk a lényeghez, a többit akár az Orbea honlapjáról is meg lehetett nézni, de az volt a kérdés számomra, hogy a valóságban milyen. A fotókon láthatjátok, hogy a kormányszár alól az összes távtartót kipakoltam, ami kb tartott 2 percig (a teszt végén kb 3 perc volt visszarakni őket), lett egy kis torony a stucni fölött, de így volt számomra az optimálishoz közeli a kormánymagasság. Ezután nyereg beállít, pedálok feltesz és máris menetre kész volt.

Már az első méterektől fogva otthonosan éreztem magam rajta, mindössze a nyereg volt számomra szokatlan (biztos másik modellel kérném, mert ez nem az én formám), de ezenkívül tényleg minden rendben volt, mintha a saját országútimon ültem volna, ami nálam mindig nagy szó. Az irányítást tekintve igazán fürge bringa, azonnal ott volt ahová kormányoztam, nem akarta állandóan elhagyni az elejét és az íveket is gyönyörűen tartotta alattam, el is mosolyodtam azon, hogy milyen szépen megfordultam vele a körforgalomban anélkül, hogy bármit korrigálnom kellett volna. Kiállva tekerve is érezhető volt az agresszív geometria, az első kerék nem előttem szédelgett mint egy túra (endurance) országútinál, hanem alattam volt úgy ahogy egy robbanékony bringánál lennie kell. Még ezekkel a kissé nehéz, lomha kerekekkel is ment mint a rakéta ha odaléptem neki, a hajtásmerevsége egy verseny vázé, amiért egy nagy piros pont jár a jó geometria mellett. És ha már a merevségnél tartunk akkor mindenképpen pozitívan értékelendő a 27,2-es körprofilú karbon nyeregcső, ami a váz rezgéselnyelő képessége mellett még extra kényelmet biztosít. Én például abszolút nem szeretem az üveg merevségű vázakat, mert egy átlagos hazai úton már jóval többet vesz el a rázkódás, mint amit a merevség ad, szerencsére az Orcánál nincs így, figyeltek a tervezők arra, hogy kényelmes legyen.

Távtartókkal a stucni alatt

Kicsit még a váltásról és a fékekről írnék hiszen elég új az elektromos Shimano 105, az idei modelleken találkozhattunk vele először. A fékváltókar ergonómiája nagyon jó, a kezembe simult teljesen, abszolút kényelmes és stabilan fogható, a fékkart könnyebb behúzni fékváltókar fogásból, mint az előző generációnál lehetett, így kedvez azoknak is, akik nem szeretnek alul fogni. A váltógombok brutálisan nagyok, szinte lehetetlen őket eltéveszteni – oké, vastag téli kesztyűben lehet mellényomni, de olyankor jó ha a fékkart érezzük 🙂 . A váltás érzete pont olyan, mint az Ultegra és a Dura-Ace esetén, talán egy picivel hangosabban vált, viszont a sebessége mintha lassabb lenne, pontosabban nem a váltás végbemenetélnek a sebessége, hanem a váltó reakcióideje hosszabbnak tűnik a gomb megnyomása után, pedig az alkalmazásban maximális sebességre volt állítva. Mintha a Shimano szándékosan lelassította volna szoftveresen, ami nem lenne meglepő, mert a hobbi felhasználóknál a rendszer egészségére káros tud lenni a gyorsaság. (Egyelőre ez csak a mostani teszten történt benyomás, a jövőben mindenképpen utána fogunk járni, hogy tényleg nagyobb-e a 105 reakció ideje és ezzel különbözteti-e meg a Shimano a másik két szettől).

Összefoglalva

Az Orbea Orca pont az, amit elvárunk tőle, gyors, könnyű, klasszikus geometriájú, versenyzésre tervezett országúti kerékpár, amit ráadásul elég jó ár-érték aránnyal tudunk megvenni. Bátran merem azoknak ajánlani, akik egy teljesítményorientált országútit keresnek a klasszikus vonalról és nem aero bringában gondolkoznak. Mint feljebb már írtam éppen én is azon töröm a fejem, hogy milyen bringára cseréljem a mostanit és a teszt után az Orca továbbra is ott van a jelöltek között.

Ha élőben is megnéznéd ezt a bringát több Orbea kerékpár mellett akkor az idei Tour de Zalakaroson megteheted ezen a hétvégén.

További információkat az Orbea honlapján találsz.

Az idei évtől az Orbea direktbe is szállít Magyarországra, így akár a gyártó honlapján is megrendelheted a kerékpárod, vagy az alábbi kerékpárüzletekben érdeklődhetsz:

Stelvio Kerékpár (Győr)
AppSolute (Budapest)
GSportZóna (Szeged)
Kerékpárdiszkont (Székesfehérvár)
ÁkosBike (Gödöllő)
Csodabike (Budapest)
MangoBike (Sopron)
Vinibike (Nyíregyháza)
Heavy Pedal (Szeged)
Yanko’s Bike (Nagykanizsa)
MadBike (Zalaegerszeg)
Bringabarát (Kiskunfélegyháza)
Chili Sport (Debrecen)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo