fbpx

Northwave Ghost XCM – Versenyre termett

Innovatív, merev és kényelmes. Egy év után így tudnám összefoglalni az XCM-et. Felső kategóriás cipő, ami az árában is tükröződik, de nem okoz csalódást, legalábbis, ha a te lábadra szabták. Ez a negyedik Northwave cipőm és azt kell, hogy mondjam mindegyikről teljesen más véleményem alakult ki. Ez gyanítom annak is köszönhető, hogy mind a négy cipőt a gyártó egy más korszaka fémjelzi, más irányelvekkel, prioritásokkal.  A Ghost XCM mindenesetre szinte mindenben fölfelé tornázta bennem a Northwave-ről kialakult képet.          

Illeszkedés
A 2000-es évek első felében, amikor megismerkedtem a márkával, szűk, olasz szabású cipőket gyártottak. Később a versenycipőik is elkezdtek öblösödni, 2010 tájékán már a kimondottan tágas, amerikai szabást részesítették előnyben, és úgy tűnik, mára visszatértek a gyökereikhez. Én ezt őszintén szólva nem bánom, pláne, hogy az elmúlt 10 évben  a sziklamászás átalakította a fejemben a szűk és a kényelmetlen fogalmát. Átlagos lábfejem van, így állíthatom, hogy a Ghost XCM-et nem a keskeny lábfejűekre szabták, de az illeszkedése szoros, ami egy teljesítményorientált cipőnél kimondottan pozitív.

A titok nyitja az olaszos szabás mellett  Xframe felsőrész, ami a modern síbakancsok záródását követi: nincs nyelv, helyette maga a felsőrész egyik fele záródik rá a másikra jelentős átfedéssel. Ezt hívják a sísportban overlap boot-nak, és ma már szinte kizárólagosságot élvez a teljesítménycentrikus bakik építésénél, így nem csoda, hogy egy téli sportban is aktív cég innen vette az ihletet.  Az optimális erőátvitel érdekében a talptól a fűzőig vékony laphevederek húzódnak és osztják el a terhelést a cipő felületén. Ezt a Northwave 0,5 mm vastag mikroszálas felsőrész anyagába dolgozzák bele és a rendszert az SLW2 fűzőrendszer zárja, ami a fűzőt a laphevederek végpontjain lévő hurkokon át bújtatja. Az ígéret az, hogy az összehangolt rendszernek köszönhetően a cipő mindenhol ugyanolyan szoros, viszont sehol nem nyom. Valójában nem volt annyira meglepő, hogy az ígéret igaznak bizonyult, a Ghost XCM illeszkedése tényleg majdnem tökéletes, és megszorítva sem nyom sehol. Korábban sokan esküdtek a három ponton záródó cipőkre, hiszen így mindenki egyénileg szabályozhatta, hol legyen feszesebb és hol lazább. Az egyetlen tárcsa miatt az XCM-mel ezt nem teheted meg, de hidd el, nem is lesz rá szükséged.

Az én egyetlen problémám az illeszkedéssel, hogy a felsőrész elülső pereme – ott, ahol egy normál cipőn a nyelv van, bár puha szépen illeszkedik, de elég alacsonyan. Akinek magas a rüsztje, annak ez problémát jelenthet,   lévén a fűzőt meghúzva ez belevághat a rüsztbe.  Valójában erre is van megoldás, mert a csúcsmodell Ghost Pro két zónás fűzőjét felül lazábbra lehet állítani, de egy egyénre formázott talpbetét is megoldhatja a problémát.

Fűző
Az SLW2 önmagában is megér egy külön fejezetet. Ma, mint rengeteg hegyi sportban, a Boa-ra hajazó rendszerek egyre elterjedtebbek, sőt, a bringasportban már szinte minden cipő hasonló megoldást alkalmaz. Amiben az SLW2 más, hogy eltávolított minden kemény elemet belőle, nincs pl acélhúr, vagy damil fűző, kemény műanyag akasztók. A vékony lapheveder akasztókat egy Dyneema fűző feszíti, ami puha és rendkívül kopásálló, kiemelkedő szakítószilárdsággal. Aki fél attól, hogy ez a látszatra puha cérna elszakad, megnyugtatom, hogy a Dyneema ma a mászósportban legelterjedtebb heveder alapanyag, fél centis szélességben is rájuk lehet lógatni egy autót. További előnyük, hogy nem, vagy alig koptatják a hevedert, amin átfutnak, tehát annak ellenére, hogy csak szövet alkotja a rendszert, vélhetően elég tartós lesz.

A meghúzása egyszerű, csak eltekered a tárcsát és a feszítés szép lassan kiegyenlítődik a fűző teljes hosszán. Na persze nem elsőre, első pillanatban csak felül lesz szoros, én felvételkor párszor bedomborítom benne a lábam, ráhúzok, majd megismétlem és kész. Menet közben is nagyon kézre esik, bármikor rá lehet húzni, vagy akár engedni, mert a kioldókart pöcögtetve mindig csak egy fogat enged a racsnin. Személyes tapasztalatom, hogy menet közben lazul egy kicsit, de ez feltehetőleg nem a fűző, mert a Dyneema nem rugalmas, hanem maga a felsőrész anyaga, illetve ahogy kiegyenlítődik a fűző feszessége. Levenni sem bonyolult, a kioldókart meghúzva szét lehet húzni a cipőt. Én ki szoktam húzni a tárcsából a fűzőt alul-felül, így könnyebb kibújni belőle. Van egy kis fájdalmam is a rendszerrel kapcsolatban, miszerint idővel a tárcsa alsó felére húzza át a fűző nagy részét, emiatt felül kevés marad és teljesen kihúzva sem nyílik ki eléggé a le- és felvételhez. Ilyenkor át kell húzni a fűző javát alulról felülre. Viszont ez így gyakorlottan kb 30 mp cipőnként, és ha sokat mész, akkor is elég hetente ismételni, tehát sokat nem vesz el az életedből.

Felsőrész
Az Xframe szintetikus nyúlásmentes szövetből és egy rálaminált magas denzitású külső rétegből áll, a sarkánál és a záródásnál extra párnázással, szintetikus és amara béléssel.  A perforált külső réteg korlátozott szellőzést enged, ami első ránézésre aggasztott, de kellemesen csalódtam benne. A legmelegebb nyári napokra nem ez a cipő a legideálisabb választás, de azért a szezon nagy részében nincs 36 fok. Viszont meglepően jól bírja a vizet, a dagonyákból felcsapódó vizet kimondottan jól kizárja, de egy kisebb eső után sem lesz még csatakos a lábad.
A matt fekete külső anyag nem csak ránézésre, hanem valójában is vonzza a koszt, viszont meglepően könnyű tisztítani.

 

Talp
Az XC 12 talp az egyik legmerevebb a gyártó kínálatában. Csak a középtalp kapott karbon megerősítést, tehát nem full karbon, mint az XC 14 és a Hyperlight XC, ennek köszönhető, hogy valamennyire járóképes maradt. A merev talpra nem Michelin, hanem saját márkás kemény gumi (vagy inkább lágy műanyag) betéteket ragasztottak, sárban jól használhatóak, a sziklákon viszont elég bizonytalan érzés bennük lépkedni. A talpközép mintáinak távolsága elég nagy, a széles dokkolófelületű Time gond nélkül becuppan közéjük. Keretes pedállal nem próbáltam, de a Ghost XCM és a keretes pedál relációja eleve egy oximoron.

Merevség
A Ghost XCM-et az XC egy kicsit lágyabb verziójaként tervezték, és ahogy a neve is mutatja, elsősorban maraton versenyzésre szánták. A XCM egy merev cipő, ezt már a katalógusadatok is alátámasztják. Nem a legmerevebb a palettán, hiszen a teljes karbon talpas tavalyi Ghost XC és az idei Ghost Pro maxolják csak ki a merevség-skálát, de így is olyan merev, ami a legtöbb hobbista igényét kielégíti, vagy már inkább túlmutat rajta. Voltak olyan karbontalpú Northwave-ek, amikben egész kényelmesen el lehetett sétálni, ha az ember rákényszerült, na az XCM nem ilyen. Lehet benne gyalogolni, valamennyit enged azért a talpa, főleg egy év után, de ez érezhetően csak egy kényszerpálya ezzel a cipővel. Cserébe tekeréskor valóban tökéletesen hatékony, a terhelés a teljes talpon eloszlik, nem lehet negatívba hajlítani, és nem kezd fájni majd emiatt a lábad. Hosszú tekeréseken is szinte észrevétlen marad, annyira jól teszi a dolgát.

Összegzés
A Ghost XCM egy elsőosztályú cipő CX, XC és maraton versenyzésre, vagy olyan hobbi ridernek, aki szinte minden szabadidejét nyeregben tölti.  Járni is lehet benne, mégsem ajánlom olyanoknak, akik rendszeresen leszállnak a meredekeken, vagy akik sziklás terepeken kell, hogy néha talpon maradjanak, így pl nem lenne optimális választás endurora. Arra van rengeteg kiváló cipő, márkán belül is (pl a már tesztelt Outcross 2 Plus).
A felsőrész egyelőre jól bírja a strapát, és mivel hiányoznak a tipikus panelvarrások, háló-műbőr találkozások, amik mentén a legtöbb cipő kiszakad, gyanítom még jó ideig elkísér majd az XCM. Egy év alatt elvesztettem egyet a becsavarható stoplikból, de ez az én hülyeségem volt, száraz időben, köves terepen nem is lett volna semmi keresnivalójuk a cipő orrában. Azt fontos megjegyezni ezzel kapcsolatban, hogy könnyen és olcsón beszerezhető hozzá stopli (1790 Ft/pár) és minden alkatrész a hazai forgalmazónál. A talpmintázat kopása minimális, de merev XC cipőben nem is szoktam gyalogolni, olyan terepre van másik.

Röviden: vedd meg, ha az edzésed alatt a wattokra figyelsz inkább, mint a madárcsicsergésre.

Egy év használat után még egyben van

 

Ajánlott fogyasztói ár: 79 900 Ft.
További információkért kattints a forgalmazó vagy a gyártó honlapjára.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.