fbpx

Newmen – lehet valami könnyű, tartós és megfizethető?

A kerékpáriparban régóta tartja magát az elv, hogy az ár, tömeg és tartósság hármasából az ember egyszerre jó esetben is csak kettő választhat. A költséghatékonyabb termékekkel rendelkező gyártók vagy nehéz (ez még a jobbik eset) vagy nem elég megbízható alkatrészeket kínálnak, ami pedig könnyű és strapabíró ott mindig vastagon megkérik az árát a high-tech alapanyagoknak és a fejlesztésbe beleölt számtalan mérnöki munkaórának. Az itt bemutatásra kerülő Newmen az utóbbi csoportba tartozik – már ami a tömeget és megbízhatóságot illeti, ugyanis nagyobb gyártók hasonló tömegű alkatrészeihez képest jelentős árelőnnyel juthat az ember ezekhez a mérnöki mesterművekhez.

A Newmen története

Bár 2016-ban alapították és sosem a marketingbe öntötték az euro milliókat, mégis viszonylag hamar ismertté vált a márka. Egyrészt azért, mert a nagy múltú Syntace egykori főmérnöke, Michael Gratz alapította, így azonnal látszódott, hogy nem akkor kezdték az ipart és elég jó referenciával is indulhattak, másrészt alapítástól kezdve erős náluk az OEM vonal a Cube-on keresztül, és bár az első évben még csak az abszolút csúcsmodelleket szerelték ezekkel az alkatrészekkel, a gyártó hamar szélesítette a palettát, ezért hamar eljutottak elég sok bringáshoz.

A Newmen gyökerei tehát a Syntace márkából erednek, ezért pár mondatban érdemesnek tartom bemutatni őket is. 1992-ben alapítotték, szlogenjük a Strong. Light. Smart., ami nagyon találóan leírja, milyen szemléletben folyik náluk a fejlesztés: először is legyen elpusztíthatatlan, másodszor legyen a lehető legkönnyebb, végül pedig legyen „okos”, ami az ő olvasatukban a maximális funkcionalitást jelenti. A minden termékükre kiterjedő 10 éves garancia elég meggyőző biztosíték az elsőre, a legendás F99 kormányszáruk pedig sok gramm-mániás versenyző kedvenc darabja volt, az akkor (2004-ben) még teljesen hihetetlennek tűnő 100g alatti tömegével, az F109 néven futó utódja pedig egy időben Specialized Epic S-Works bringáknak is volt gyári kormányszára. Az okos tervezésükre remek példa, hogy úttörőek voltak a ma már magától értetődőnek tűnő széles felnik elterjesztésében.

Szóval a Syntace elég magasra tette a mércét, de a Newmen sem ragadt le egy olcsó másolat szintjén. Biztonság terén a Syntace-hez hasonlóan végtelenül körültekintően tesztelik alkatrészeiket (erről a későbbiekben részletesen lesz szó), itt abszolút nem ismernek kompromisszumot. Ugyanakkor könnyítés terén kicsit bátrabbak a Syntace-nél, erre jó példa az alapítás óta a kínálat részét képező, extravagáns külsejű, 2 csavaros rögzítésű Evolution SL 318.2 kormányszáruk, ami még 100mm-es hosszban is mindössze 96 grammot nyom. Ami viszont még a biztonság és versenysúly egyedi kombinációjánál is jobban megkülönbözteti a Newmen-t a hasonló márkáktól, az a végtelenül innovatív, de szigorúan mérnöki szemlélet és a vevői visszajelzések érzékeny figyelme. Személyes kedvenc példám erre az innovatív szemléletre a PI Rope textil küllőket gyártó céggel való együttműködésük. Bár ilyen kerekem személy szerint nem volt még, ismerősi körben van versenyszerű használatban textilküllős szett és a jelek szerint elég jól bírja a strapát (amit a labortesztek is megerősítenek).

Ami a vevői visszajelzéseket illeti, viszonylag hamar megszüntették például az állítható csapágyrendszerüket annak ellenére, hogy megfelelő beállítás mellett szebben forogtak, mint más agyak kerámiacsapággyal. Ugyanakkor nem megfelelő beállítás mellett (nem meglepő módon) vagy kotyogtak az agyak, vagy a túl nagy csapágyfeszesség miatt drasztikusan lecsökkent a csapágyélettartam, ezért belátták, hogy a legtöbb felhasználónak fontosabb, hogy ne kelljen vele foglalkozni, mint a végletekig való finomhangolás lehetősége.

Tesztelés

A könnyű alkatrészt a megbízható és könnyű alkatrésztől a tervezés és tesztelés profizmusa különbözteti meg. Jól tudják ezt a Newmen-nél is, hiszen piacra dobás előtt a végletekig nyúzzák minden alkatrészüket, hogy fény derülhessen az esetleges tervezési vagy gyártási problémákra, és a fogyókúra ne mehessen a biztonság rovására.

Kerekek esetében a következő potenciális hibákat keresik a tesztek során: agy küllőperemének törése, agy tengelyének törése, küllő/küllőanya törése, felni sérülése (küllőfuratoknál, felni peremnél) végül pedig a küllők lazulása.
Ahhoz, hogy kiderüljenek ezek a lehetséges problémák, a következő fő tesztelési fázisokon kell átmenniük a termékeknek: fékezés fárasztásos teszt, hajtás fárasztásos teszt, felni felütésteszt, küllőfurat teszt, merevségi teszt (függőleges, vízszintes és túlterheléses).

Tehát minden lehetséges külső behatást megvizsgálnak, ami használat során felmerülhet, így pedig pontosan tudják optimalizálni, milyen helyzetben mekkora behatásokat viseljen el a kerék / felni / agy. Azt, hogy mennyit számít ez a körültekintő tesztelés jól mutatja, hogy a gyártó szerint például mindössze 10 extra grammért cserébe sikerült megduplázniuk a kerékagyaik tartósságát, és valljuk be a 114 grammos első agy és 240 grammos hátsó agy (e-mtb-ra való, boostos, 6 csavaros tárcsarögzítéssel) így sem mondható semmiképpen nehéznek, különösen úgy, hogy a megengedett maximális rendszertömeg esetükben egészen elképesztő 175kg, tehát akár cargo bringákban is teljes nyugalommal használhatnánk őket.
Nem kevésbé körültekintő a kormányaik és kormányszáraik tesztelése sem, bár itt egyszerűbb a helyzet, mert kevesebb potenciális behatás és probléma léphet fel. Ilyenek a kormányok-stucnik törése és csavarodása, illetve a kormányszár csavarjainak törése. Ennek érdekében mind túlterheléses-, mind fárasztási tesztnek alávetik a termékeket, továbbá vizsgálják a merevséget is, mivel a tervezésnél fontos szempont a megbízhatóságon kívül a kényelem is.

Országúti/Gravel/CX kerekek

Az országúti szettek jelenlegi kínálatában kizárólag karbon felnis, tárcsafékes kerekek vannak, összesen hat típus. Ezekből öt modell tartozik az aero fókuszú Streem szériába, mellettük pedig van egy endurance-re / rosszabb utakra optimalizált, szélesebb felnis, közepes magasságú szett Advanced SL R.42 néven.

A Streem-ek fő tulajdonsága az alacsony tömeg és aero kialakítás mellett, hogy belső nélkül használva kivehető belőlük a szelep, ami amellett, hogy végtelen letisztultságot ad, tovább csökkenti a légellenállást. Elsőre ijesztőnek tűnhet szerelhetőség szempontjából ez a kialakítás, de semmi mágia nincs benne, akit bővebben érdekel a dolog itt nézheti meg róla a videót:

A Streem-ek négy különböző magasságban érhetőek el: 38mm, 50mm, 65mm és 80mm, így a hegyimenőktől a triatlonversenyzőkig mindenki megtalálhatja a számára ideális modellt. A tömegükről annyit, hogy még a 80mm-es felnikkel rendelkező szett is mindössze 1654 g, ami brutálisan jó érték.
Személyes kedvencem a Vonoa karbon küllőkkel fűzött 1345 grammos rakéta szett, ami egyedülálló módon egy csúcs hegyimenő szett tömegét ötvözi az 50mm magas aero karbonfelnikkel. A gyártó állítása szerint az egyedi küllők miatt sem kell aggódnunk, sérülés esetén ezek ugyanolyan egyszerűen pótolhatóak, mint a hagyományos acél küllők. A tavaly elég sikeres évet záró Intermarche Circus Wanty csapat is ezt a típust fogja használni a 2023-as szezonban és titokban mi is bízunk benne, hogy idővel lesz alkalmunk kipróbálni.

Ami a cross és gravel vonalat illeti, itt a gyártó egy 1260 grammos, 25mm belső szélességű, 130kg-os súlylimittel bíró karbon modellel robbantja le az arcunkat (Advanced SL X.R.25), ami valljuk be, bármelyik nagy gyártó becsületére válna. Aki a bankszámláját nem akarja ennyire lerobbantani és meg tud barátkozni a még mindig szenzációs 1400 grammos össztömeggel, az boldog tulajdonosa lehet az Evolution SL X.R.25 modellnek, ami teljes egészében az előbbi alu felnis megfelelője.

Ezeknek a szetteknek az alapját képező agyak külön is megvásárolhatóak, külön felnikből pedig jelenleg a gravel karbon és alu elérhető.

MTB kerekek

A montisoknak sincs sok okuk panaszra, xc-től ebike-on át a dh-ig bárki megtalálhatja a számára ideális modellt: itt az OEM szetteket nem számolva három karbon modellből és nyolc aluból válogathatunk.

Kezdjük xc-trail fronton. Alapanyag mellett (karbon vagy alu) a felnik belső szélessége szerint választhatunk (25 és 30mm belső szélesség). A 30mm-es karbon gyári szettje 1325 gramm 29er méretben, egyedi, polírozott agyakkal, míg a két alu közül a nehezebb is megáll 1535 grammnál (szintén 29er méretben). Itt jegyezném meg, hogy sok gyártónál a vagyonokért árult karbon felnis szett is hasonló súlyban van a valóságban mérve, hasonló felniszélességgel.

Enduro-ebike-dh vonalon hasonlóan szélesség alapján választhatunk az alapanyag mellett, annyi különbséggel, hogy itt a 30mm-es belső szélesség a standard (de választhatunk 35mm széles felnit is). Egyetlen karbon modellünk az Advanced SL A.30, ami 180kg-os súlylimittel és 1610 grammos tömegével hódítja meg a műfaj szerelmeseit, a gyártó pedig trail-től dh-ig bármire jó szívvel ajánlja, ami a három jóllakott xc versenyző súlyával megegyező limittel együtt elég meggyőző kombinációt ad. Azt hiszem nem sok túlzás van benne, amikor a gyártó azt írja róla, hogy piacvezető a szett tömeg-strapabírás aránya…

Költséghatékonyabb vizekre evezve találjuk a könnyebb, 6069-es alu ötvözetből készülő felniket használó Evolution SL-t és picit nehezebb, de jobb árú, 6061-es aluból készülő Evolution modelleket. Mindkettőből van egy könnyebb, A.30 névre hallgató verzió és az erősített E.G.30 és E.G35 típusok. Ne hagyjuk magunkat megtéveszteni, a Newmen esetében a könnyebb verzió is 150kg-os súlylimittel rendelkezik, míg az erősített modelleknél ez 180kg.

Az itt felsorolt verzióknak mindegyike megvásárolható külön felniként is, ahogy az agyak is, ha valaki egyedi fűzésű szettet szeretne.

Kiegészítők

Kerekek mellett nyeregcsöveket, kormányszárakat és kormányokat is találunk a kínálatban, országúti és monti felhasználásra.

Hagyományos, négycsavaros rögzítésű stucniból a felnikhez hasonlóan van egy könnyebb, titán csavaros (Evolution SL 318.4), és egy nehezebb acél csavaros verzió (Evolution 318.4), továbbá ahogy korábban már említettem van egy extra könnyű és egyedi megjelenésű két csavaros típus (Evolution SL 318.2). Egyik esetben sincs megkötés sem tömegre, sem felhasználásra, és a méret sem lehet akadály, hiszen az Evolution 318.4 verzióból 30-130mm között minden méret elérhető, de még a csúcs Evolution SL 318.2-nél is válogathatunk a leggyakoribb 50-100mm közötti hosszúságokból (a speciális kialakítás miatt sajnos kevés országúti kormánnyal kompatibilis, ezért nem gyártanak belőle hosszabbat).

Nyeregcsőből mindössze egy karbon verzió van, a szokásos 3 féle átmérővel (27,2mm, 30,9mm, 31,6mm), 350mm és 430mm hosszban, mérettől függően kellemes 215-243 g közötti tömeggel, szintén súlylimit nélkül, kényelemre optimalizálva.

Kormányból országúti felhasználásra egy karbon típus van, ami szélességtől függően 200-235 g, és valószínűleg senkit nem fog meglepni már a tény, hogy gravelre/cyclocrossra is teljes nyugalommal használható. Itt viszont már figyelnünk kell rá, hogy zéró kólát kérjünk a sajtburger mellé, nehogy túlszaladjunk az eddigiekhez képest már szűkösnek hangzó, 125kg-os súlylimiten 

Montira szánt kormányoknál szerencsére ilyen dolgokkal nem kell foglalkoznunk, a kormányszárakhoz és nyeregcsövekhez hasonlóan itt nincs megkötés súlyban. Egy alu (Evolution) és két karbon (Advanced és Advanced SL) modell van, anyagtól függetlenül mindegyik 760mm és 800mm szélességben, 10 / 25 / 40mm emeléssel, így ezek is lefednek minden igényt XC és DH között. Befogóméretből a Newmen még a 800mm széles kormányok esetében sem alkalmazta a 35mm extra-oversize méretet, méréseik szerint ez ugyanis vagy a kényelem, vagy a tömeg, vagy a tartósság rovására ment volna.

Saját tapasztalatok

Végül a márka és paletta bemutatója után jöjjenek a saját tapasztalatok. Saját bringáimon volt szerencsém a kínálat nagy részét tesztelni cyclocrosstól DH-ig.

Kezdjük a felnikkel: a Newmen szigorú tesztjei után nagyon kíváncsi voltam, hogy a gyakorlatban hogyan teljesítenek. Emiatt az ajánlott felhasználásokon bőven túllépve próbáltam az egyedi fűzésű, 1260 grammos, 30mm belső szélességű xc karbon szettem enduro bringában Mecsek enduron, illetve a csúcs xc alu szettet (Evolution SL X.A.25) analóg enduroban és elektromos enduroban.

A karbon szett zokszó nélkül bírta a versenyhétvégét, semmilyen probléma nem merült fel. Az egyetlen negatív tapasztalatom az alu xc szett + e-enduro kombinációnál volt, itt idővel kilazult néhány küllő a hátsó kerékben. Valószínű az extra hajtási nyomaték és fékerő az érkező nélküli dropok gyakorlásával együtt már túl nagy igénybevételt jelentett, ami azt gondolom érthető is, hiszen ez minden szempontból erős túlterhelést jelentett az ajánlott felhasználáshoz képest. A felnik peremei ugyanakkor mindkét esetben jól bírták az agresszívabb használatból eredő ütéseket, nem keletkezett rajtuk érdemi deformáció, annak ellenére, hogy a könnyű oldalfallal rendelkező xc külsőt sikerült felszakítani az ebikeon.

A Mecsek enduron is tesztelt karbon szettel versenyeztem maratonokon is két szezont eddig, emellett pedig a Salzkammergut Trophy A távjának megpróbáltatásait is remekül viselte, úgyhogy ez már tényleg látott egy-két dolgot, de még centrírozni sem kellett soha.

Anno a DH bringámban is a könnyebb Evolution SL A.30 felnikből fűzettem kereket, nem az extrán erősített E.G verzióból. Ezek is probléma nélkül viselték a megpróbáltatásokat, annak ellenére, hogy volt, mikor túl alacsony nyomáson használtam őket egy sziklás bikeparkban, és hallani is rossz volt, ahogy kopogtak a köveken, mégsem keletkezett bennük deformáció.

Agyak tekintetében használtam mindhárom generációt. Gyors áttekintés ezekhez: Gen 1: ratchet rendszerű reteszelés, állítható csapágyfeszesség, Gen 2: ratchet rendszerű reteszelés, standard ipari csapágyazás, Gen 3: kalapácsos (néma) reteszelés, standard ipari csapágyazás. Nekem egyik rendszerrel sem volt rossz tapasztalatom, ahogy írtam az első generációról leginkább felhasználói (szerelői) oda nem figyelés miatt lehetett rosszat hallani, míg a többinél már ilyen gond sem merülhetett fel.

Kormányokból és stucnikból is használtam a legtöbb típust (nyeregcsőből az egyetlen verziót), sem a tömegükre, sem a megbízhatóságukra, sem a kényelmükre nem tudok rosszat mondani, gond nélkül bírták a különböző versenyeket (maratonok, mecsek enduro, dh ob) és egyéb megpróbáltatásokat (edzések, bikeparkozások).

Összefoglalás

Kinek ajánlanám tehát a Newmen alkatrészeket? Azoknak a bringásoknak, akik képesek és hajlandóak anyagilag áldozni azért, hogy könnyítsenek a gépükön, mert megtapasztalták már, mennyire sokat tud számítani például egy jó kerékszett, ugyanakkor nem akarják sem a nagy márkák bőséges marketingköltségvetését finanszírozni, sem a testi épségüket kockára tenni egy ismeretlen gyártó gyanúsan könnyű alkatrészeivel. Ők garantáltan boldogan fogják használni a Newmen cuccokat hosszú éveken át, hobbi vagy profi szinten, függetlenül attól, melyik szakágat képviselik.

Kiemelt Newmen kereskedő a K2 Bike Shop

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo