Régen volt már fitness trekking teszt nálunk, pedig nagyon sok országúti bringa vásárló számára lehet ez lenne az ideálisabb választás! Most a Merida egyik megfizethető modelljét fogtuk be tesztelésre.
A fitnesz trekkingekre nagyon sokan úgy gondolnak mint egyfajta „korcs” az országúti bringák és a trekkingek között. Ebben régebben volt is valami, hiszen országúti gumikkal (20/22-es szélesség) kerültek forgalomba, ami magával hozta ugyanazokat a problémákat amikkel versenybringán szembesülhetsz. Itthon nem túl jók az utak, és akik városban használják (a fitnesz trekking vásárlók legnagyobb része) azoknak a padkák, csatornafedelek külön gondot jelentettek. Mára szerencsére nem csak az országútikon vastagodtak a gumik (25-28 mm), hanem ezeken is használható, és nem mellékesen sokkal kényelmesebb modelleket találunk. Ez sokat lendíthet a terjedésükön.
Még egy gondolat ehhez a kategóriához. Egy trekking bringa könnyen ellátható csomagtartóval, sárvédőkkel, és még teleszkóp is van benne, miért vegyek ilyet? Ha nem agyonpakolt csomagos túrákhoz veszed a bicajt, hanem városi tekeréshez, egy-egy hétvégi sportosabb tekeréshez, akkor egy sokkal könnyebb, jobban guruló és menőbb kerékpárt kapsz a fitnesz trekkingek esetében! Menő???? Igen ki kell mondani, hogy egy klasszikus trekking bármennyire is jó kinézetű, meg sem közelíti mondjuk jelen esetünkben a tesztben szereplő Speeder 300-ast. Ebből lesz majd gondolom komment háború itt alul, de vállalom, a bringateszt úgyis szubjektív műfaj.
Szóval igen, ez egy menő bringa. Nagyon sokan megnézték, kérdeztek, a fotók is majdnem like rekordot döntöttek a facebook oldalamon. Ehhez persze a designereknek jár a köszönet, nagyon el van találva színharmónia, a matt fekete vázon babakék betétek, melyeket a kerekeken, villán, nyergen is megtalálsz. Szemfülesebbek észrevehetik a féktárcsába mart Merida logót is 🙂 Apróságok ezek, de az összképet nagyban befolyásolják. Maga a váz alumíniumból készül, szépen elmunkált hegesztésekkel (Smooth Welding), X-Taper fejcsővel, belső kábelvezetéssel, és sárvédő illetve csomagtartó szemekkel. Az előző mondatból a vevők többségét talán az utolsó rész az érdekes. Városi használathoz jól jöhet a sárvédő, bár tény, hogy a kinézetét egyik bringának sem javítja, de funkcionálisan hasznos nem nyakig vizesen beérni a munkahelyedre, vagy a kedvenc romkocsmádba!
A fitnesz gépeken a váltórendszer az országúti kerékpársportból származik. Itt Shimano Tiagra szettet találunk 2×10 sebességes kivitelben. Az új Tiagra szettet istenítettük már itt is tökéletesen működik. Mondjuk nem baj, ha jó erőben, ugyanis az 50/34-es hajtóműhöz „csak” 11-28-as sort raktak, ami azért a célközönséget figyelembe véve okozhat gondot olyan helyeken ahol meredeken vezet az út. Alapvetően nem szeretem a 11-32-es sorokat országúti bringákon, de itt simán megengedhető lenne, és azok a vásárlók hálásak lennének akik nem heti 3x edzenek.
Az egyetlen fekete pontot az FSA hajtóműért írnám be. Nem illik ebbe az új váltórendszerbe! Illett volna az új Tiagrát belerakni ami minden tekintetben egy klasszissal jobb és szebb nála. Igen, biztosan nem lehetett volna tartani vele a 279.990-es fogyárat, de nekem ez a bringa 299.900-ért is jó vétel lenne. Bár az is igaz, hogy képtelen vagyok bringához egyáltalán nem értő hobby bringás fejjel gondolkozni, aki talán azt sem tudja, hogy létezik új Tiagra, és hogy annak milyen a hajtóműve, ellenben az árcédula nagyonis számít neki. Gondolom egy ekkora cég pontos piackutatásokkal méri fel a vevői elégedettséget, és így jött ki a matek.
A kerekek noname ipari csapágyas agyak körép épített Alexrims felnikből állnak, melyek érdekessége a küllőzés. Nagyon messziről sötétben hasonlítanak a komolyabb olasz országúti kerekekhez, ami jót is tesz a bringa kinézetének. A gumik rajta Maxxis Detonatorok 32 mm-es szélességben, de akár egy mérettel ballonosabbat is elbírnak a villák, vagy akár 32-es cyclocross gumikkal is fel lehet szerelni, ami a földutas barangolásokat könnyíti meg. Az apró murvás út (mint amilyen a Pilis-tetőre is felvezet) ezeket sem hatotta meg, mentem rajta párszor, semmilyen nyomot nem hagyott bennük!
A kokpit alkatrészek Merida logós alu cuccok, a fékrendszer pedig Tektro Vela hidraulikus tárcsafék. Mára a fintesz gépeken sem nagyon találsz már V-fékeket, és a ballonosabb gumik miatt az országúti patkófékek is kikoptak már. Ezen is lehet vitázni, de én nem bánom. Még egy ilyen belépő szintű tárcsafék is jobban fog mint egy patkófék, főleg egyenes kormányos fékkarral kombinálva. Arról nem beszélve amikor télen-nyáron használod a bringát.
Egy valami biztos. Ezen sportosabb az üléspozíció mint egy kross trekkingen, vagy főleg egy klasszikus városi city bringán. Ezt mindenképpen számításba kell venni vásárlás előtt. Inkább egy XC montihoz hasonló, mint az országútikhoz. A felsőcső rövidebb, és a kormányszár is mint a versenybringákon, ezért kényelmesebb az üléspozíció, és a kormány is magasabban van 2 centivel mint egy komfort kategóriás országútin, persze felső fogásban nézve.
Tehát valóban félúton helyezkedik el a trekkingek és az országútik között, de geometriára sokkal közelebb van ez utóbbiakhoz. Sőt, igazából a csőszögekben majdnem 100 %-os az egyezés a Scultura 200-as modellel! Emiatt az irányíthatósaga nagyon szerethető volt. Kívánja a tempót, szereti a kanyarokat, nem egy lomha öszvér mint a trekkingek általában. Kiállva tekeréskor is merev volt, nem kolbászolt egyik alkatrésze sem, a vázról nem is beszélve. Szóval simán adta egy belépő szintű országúti bringa érzetét! Annyi különbséggel, hogy a 32-es gumik miatt a rossz utakat jobban tolerálja, de ehhez a guminyomást megfelelően be kell állítani!Ugyanis a Speeder 300-as alu merev villával rendelkezik, ami merev. Minden tekintetben. Első körben 6.8 bar-ra fújtam a gumikat ami a maximális megengedett nyomásérték. Ezzel a nyomással a bringa kizárólag tőlünk nyugatra kényelmes, ahol tükörsima utak vannak. Le kellett menni nagyjából 5 bar-ig ahol helyreállt a rend. A speciális küllőzésű kerekek a merev alu villával túl sok információt adnak tovább a kezeidnek, és a guminyomással tudsz csak játszani. Létezik karbon villás kivitele a Speedernek 500-as néven, de a 11 sebességes Ultegra szett miatt az már egy 100-assal drágább. Viszont a lehetőség megvan!
Összességében egy nagyon jól össszerakott gép, kinézetileg is patent, a gumikat megfelelő nyomáson tartva aránylag kényelmesen, viszont gyorsan lehet haladni vele. És ami még megfontolandó: ugyanennyiért csak egy Sora-val szerelt országútit tudnál venni, ami igazából sokkal könnyebb sem lenne, de a versenybringák minden hátrányával. Érdemes mérlegelni, és ha multifunkciós gépet keresel, akkor inkább egy ilyen Speeder-t venni.
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Elérhetőség: www.bikefun.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 279.000 Ft
Váz garancia: élettartam
Alkatrész garancia: 1 év
Részletes specifikáció: http://www.bikefun.hu/products/e4ca416f04b95eb60da273b06a1d0cc8
Geometria