Távolság, ami közelebb hoz címmel indult szemléletformáló kampány a biztonságosabb közlekedésért. Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos programjának célja, hogy felhívja az autóvezetők figyelmét, hogy amikor kerékpárost előznek tartsanak megfelelő oldaltávolságot, mely lakott területen kívül másfél méter, azon belül pedig egy méter.
Tavaly ősszel már írtunk arról, hogy a Tour de France versenyigazgatója, Christian Prudhomme kampányt indít a biztonságos közlekedésért, mert Franciaországban, a kerékpározás egyik fellegvárában is túl sok a baleset a nem megfelelően megválasztott oldaltávolság miatt. Ráadásul Franciaországban a KRESZ tartalmazza, hogy lakott területen kívül minimum 1,5 méter, azon belül pedig minimum 1 méter oldaltávolságot kell tartani az autósoknak előzéskor. Tavaly több hazai szervezet és esemény csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez, most viszont Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos augusztus 1. és szeptember 30. között kampányt indított azért, hogy hazánkban is felhívják a gépjárművezetők figyelmét arra, hogy biztonságosan előzzenek.
A kampányt bemutató sajtótájékoztatón elhangzott, hogy egy kutatás alapján a rendszeresen kerékpárral munkába járók átlagosan két évvel tovább élnek, tehát ha Magyarországon is ezt tennék akkor a várható élettartam tovább nőhetne és egészségesebb ország lehetnénk. Egy másik kutatás viszont kitért arra, hogy itthon mi a legnagyobb visszatartó erő arra, hogy rendszeresen használják kerékpárjukat az emberek, ami nem más, mint az, hogy nem érzik magukat biztonságban. A másfél méter kampány ezen szeretne változtatni, hogy senkinek ne kelljen félni attól, hogy elütik kerékpározás közben.
A hazai KRESZ-ben nem található szabály arra, hogy mekkora oldaltávolságot kell tartani, hanem mindösszesen csak annyi szerepel, hogy megfelelő oldaltávolságot biztosítson az autóvezető a kerékpárosnak. Viszont a bírósági ügyekben többnyire baleset esetén, ha nem tartotta az autós a minimum 1 méter távolságot akkor őt hozták ki vétkesnek. A KRESZ módosítását előkészítő társadalmi egyeztetésen minden kerékpáros szervezet egyetértett abban, hogy városon kívül 1,5 városon belül pedig 1 méter a kívánatos minimális oldaltávolság, tehát remélhetőleg a hazai szabályozásban is szerepelni fog.
Kerékpárosként többnyire egyértelmű, hogy miért fontos az autós és a kerékpáros részéről is megfelelő oldaltávolság, de most összeszedtünk pár okot:
– A kerékpárosok többsége soha nem megy teljesen egyenes vonalon, szinte mindig van egy kis oldalirányú kilengésük ezért, ha pár centivel megy el mellettük egy autó akkor könnyen elsodorhatja őket.
-Úthibák, csatornafedelek gyakran elfordulnak az úton, melyeket a bringások általában kikerülnek, autós szemszögből egy ilyen manőver során bármikor elénk kerülhet egy kerékpáros, melyet nem tudunk kikerülni, ha előzetesen nem döntünk a megfelelő oldaltávolság választása mellett.
-Oldalszél, menetszél. A kerékpárosok jóval érzékenyebbek az oldalszélre, egy széllökés akár 1 métert is odébb teheti őket az úton, ezért is fontos, hogy biztonságos távolságban közelítsük meg őket. A menetszél főleg nagyobb járműveknél is problémát okozhat, egy kamion szele könnyen elsodorhat egy bringást, ha túl közel megy el a kerékpáros mellett.
-Elütni, balesetben részt venni senkinek nem jó élmény, még akkor is, ha nem mi vagyunk a hibásak, ezért is törekedjünk arra, hogy mindenki biztonságban legyen az úton.
-A kerékpáros is tartsa a megfelelő oldaltávolságot, ha autók mellett halad el, hiszen egy kinyíló ajtó vagy egy autó mögül kilépő gyalogos is komoly balesetet tud okozni.
A Tour de Hongrie is csatlakozott a kampányhoz, minden nap az összetettet vezető sárga trikóson lehet látni a másfél méterre felhívó emblémát. A versenyzőknél is kiemelten fontos a megfelelő oldaltávolság, hiszen sokkal több időt töltenek el az utakon, mint az átlag kerékpárosok és rengeteg baleset éri őket világszerte edzés közben.
A kormánybiztos felkérésére többen készítettek videót a témában, a népszerű vlogger, Magyarósi Csabáét itt láthatjátok, érdemes megnézni!
A kampány hivatalos honlapja: masfelmeter.hu
Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.