A mountain bike kerékpárok és a profi Multivan Merida Biking Team tekintetében is látványosan újított a Merida. A bringák terén az új 650b kerékméretű cross-country versenygép, a csapat szempontjából pedig a két U23-as világbajnok igazolásának köszönhető vérfrissítés a legfontosabb hír.
A prezentáción még Andi Rottler csapatvezető is mosolyogva kiemelte: „eltűntek a lángnyelvek” – melyekkel sokan nem tudtak megbarátkozni az elmúlt években, és egy modern, friss design váltotta a régit, követve a karbon vázak változatos formáit, éleit. Markánsan megjelent a fehér szín, ami értékesebb kinézetet kölcsönöz a bringáknak, és a koncepcióba illő csapatmez is profibb lett.
A Lampre-Merida profi országúti csapatnak is köszönhetően fordulópont ez az esztendő a Merida történetében, és ez a mountain bike csapat bemutatóján is érezhető volt. William Jeng előadásában szemléltette a német-tajvani gyár struktúráját, ami tulajdonképpen németországi „aggyal” működő tajvani és kínai „gyártó sejteket” jelent, tavaly több mint egymillió kerékpárt állítottak elő.
Most épül a negyedik üzem Kínában, aminek köszönhetően több mint 3 millió kerékpár gyártására nő a kapacitás. Nem véletlen tehát a nagyságrenddel nagyobb befektetés a marketing gépezetbe, aminek jól látható példája a Lampre-Merida Team, illetve a megújuló Multivan Merida Biking Team.
A Meridának eddig a Multivan-Merida Team volt a legfőbb cégére, Gunn-Ritáékon keresztül tették ismertté a márkát, amely az utóbbi években minőségét tekintve is bekerült a nemzetközi élvonalba. A hegyikerékpáros csapat 2012-ben is a világ egyik legeredményesebb társasága volt, világkupa győzelmekkel, világ és Európa-bajnoki címmel.
A 2013-ra a BMC-be távozó svájci Ralph Naef a feltörekvő XC Eliminator versenyszámban lett világbajnok és szerezett Eb-bronzérmet XCO-ban. Gunn-Rita Dahle szintén a moszkvai Európa-bajnokságon remekelt győzelemmel, és két világkupa-sikert is begyűjtött, amivel az eddig hiányzó rekordot, a „legtöbb világkupa-győzelmet” is felírhatta 16 évet átfogó dicsőséglistájára, megosztva az amerikai Julie Furtadóval, aki szintén 28 vk-győzelmet számlál. Gunn-Rita Dahle-t gyermeke születését követően egy ilyen visszatérés után természetesen a „hogyan tovább”-ról kérdezték a prezentáción. Hogy tud-e még tovább fejlődni? Majdnem „ló… a seggetekbe” – volt a válasz, de komolyra fordítva a szót nem meglepő módon a norvég hölgy addig tervezi még a versenyzést, amíg örömet okoz számára.
Gunn-Rita szokás szerint itt Mallorcán (február 10-én) ünnepelte születésnapját, ami egy kerek évforduló. Ennek ellenére amikor ma a Merida Press Camp eddigi első esős napján összefutottunk vele a recepciónál talpig bringás cuccban, őszintén csodálkozott a kérdésen, hogy nem volna-e jobb kicsit később elindulni edzeni. „Lehet, hogy később eláll, de lehet, hogy nem”, a profi kerékpáros életmód úgy tűnik, még mindig jólesik.
Az általa használt technikával és a 29” vs. 27,5” kérdéssel kapcsolatban elmondta, hogy ő eddig egyik bringán sem érezte magát olyan biztonságban a technikás pályákon, mint a 29-es Big Nine nyergében, de természetesen ki fogja próbálni a 650b kerékméretet, és versenytől függően választ majd. Az új Big Seven versenygépet mi is teszteltük egy remek pályán, a tapasztalatokról egy-két héten belül a Bikemagon is beszámolunk majd.
Ha már rátértünk a kerékpárokra, a csapat másik sztárja, 2010 XCO világbajnoka, a spanyol Jose Antonio Hermida viszont egyértelműen kijelentett, hogy ő minden bizonnyal a 27,5-es kerékméretű Merida Big Seven-t fogja használni a világkupákon. „Az én „latinos” testmagasságomhoz eleve jobban passzol és az agresszív stílusomhoz is, a sok kigyorsításhoz, támadáshoz, technikás pályákhoz előny a 29-esnél kisebb kerék.
Felmerülhet a kérdés, akkor miért nem a jól bevált 26-os? Nos, a Meridánál eldöntötték, hogy a csapatnál (és ez így lesz 2014 után a felső kategóriás kerékpárjaiknál is) két kerékméretnél teszik le a voksot, mert háromféle kereket, kerékpárt, különböző gumikat szállítgatni versenyről versenyre drága és bonyolult lenne. Ahogy a képeken is látszik, a Fulcrumot választoták beszállítónak.
Ez a gyár kínál a versenyzők igényeinek megfelelően elég könnyű és merev versenykerekeket, tubeless és szingós változatban, 29-es és 27,5-es méreten is (ezek még nem szerepelnek a Fulcrum hivatalos kínálatában, csak versenyzők részére elérhetők). Továbbá váltja a DT villákat a „megbízhatóbb” Rock Shox, és hatalmas lépésnek értékelik versenyzői szemszögből a Sram XX1 11 sebességes, az első váltót feleslegessé tevő szettjét. A mountain bike teszten egyébként nagyon markánsan kijött a Fulcrum 29-es gyári kerék és egy hagyományos fűzött kerék közötti különbség ugyanabban a Big Nine-ban, de erről majd egy későbbi cikkben.
A Multivan Merida Team holland menője, Rudi Van Houts a 29-es Big Nine-t méltatta, azt mondta, neki 2012-ben ez nagyon bevált, és valószínűleg marad is ennél. Az első megmérettetésre február végén, Hermidával közösen az Andalúcia Bike Race többnapos mountain bike maratonon kerül sor, majd márciusban következhet – szintén közösen – a Cape Epicmegamaraton Dél-Afrikában.
A vérfrissítést a két U23-as mountain bike XCO világbajnok, svájci Thomas Litscher (2011) és a cseh Ondrej Cink jelenti, előbbi túláradó magabiztossággal felelt a kérdésre, miszerint segíti-e a fejlődésben, hogy olyan ászoktól tanulhat, mint a csapat idősebb sztárjai: „Remélem, hogy hamarosan már én fogok tudni újat mutatni nekik…”
Litscher egyébként svájci bajnok az eliminator versenyszámban, erőteljes versenyző, amolyan Kulhavy-s alkat, akinek kedvez a modern, agresszív XCO-stílus. Beszélgettünk a kerékpárokról, és ő például a „temetett” 26-os fully-t, a Big Ninety Nine-t találta a legszimpatikusabbnak a Meridák közül, kiemelve, hogy hajtás szempontjából az a legmerevebb, annak ellenére, hogy össztelós.
A regnáló U23 világbajnok, a cseh Ondrej Cink is a fully-generációt képviseli, ő azonban biztosan 29-es kerékméretre vált, a prezentáción már meg is csodálhattuk a teljesen karbon felfüggesztéssel készülő, Sram XX1 szettel szerelt 2014-es Merida Big Ninety Nine versenygépét. Nagykerekű fully létére szemtelenül könnyű lett, a váz rugóstag nélkül 1850 grammot nyom.