A Magyar Kerékpárosklub álláspontja szerint a Margit híd kerékpáros közlekedése egy kényszerű kompromisszum alapján valósul meg, melynek oka a közlekedéspolitikai gondolkodás elmaradottsága, amely a felújítás tervezésekor nem teremtette meg a feltételét egy korszerű, európai normáknak megfelelő, az úttesten kialakított kerékpáros létesítmény létrehozásának, helyette előreláthatóan sok konfliktust okozó félmegoldásokat támogatott.
Míg az 1937-ben átadott Horthy Miklós híd (mai Petőfi híd) mindkét oldalán a kocsiúttól és a járdától egyaránt szintben elválasztott kerékpárút vezetett, addig a Margit hídon a járdán kialakított, szintben nem elválasztott északi és egy a gyalogosokkal közös déli kerékpárút terve szerepel. A Magyar Kerékpárosklub – tudomásul véve a kényszerű kompromisszumot – arra kéri a november 24-én összeülő közgyűlést, hogy támogassa a tervezett infrastruktúra akadálymentes és biztonságos megvalósítását.
A Magyar Kerékpárosklub a 2007-ben kezdődött egyeztetéseken az első és legfontosabb alapelvnek azt tartotta, hogy aki kerékpárral szeretne átkelni a hídon, az a menetirány szerinti oldalon, fölösleges kerülők nélkül megtehesse azt. A hídfelújítás tervezése során a tervezők, illetve a beruházók kizárólag az autóval közlekedők érdekeit szem előtt tartva a korábbi gépjármű áteresztő kapacitás megtartását tartották elsődlegesnek, evidenciának vették a szegélyek közötti útpálya szélességet és a 2×2 sávos kialakítást, így az általunk preferált úttesten elhelyezendő kerékpársáv lehetőségét eleve elvetetették.
A Margitszigetre behajtani kívánó jelentős kerékpáros forgalmat figyelembe véve született meg az a javaslat, hogy az északi oldalon, a járda konzolos kiszélesítésével épüljön kétirányú kerékpárút. A Magyar Kerékpárosklub álláspontja szerint a korábbi döntések értelmében a Margit híd mindkét oldalán biztosítani kell a szabályos kerékpározás feltételeinek megvalósítását. A kompromisszum jegyében létrejött közlekedési lehetőségek végleges műszaki megoldását a Fővárosi Közgyűlés 2010. november 24-i ülésén megszülető döntése alapozza meg. A menetirány szerinti kerékpáros közlekedés akadálymentes és biztonságos kialakítása érdekében a Kerékpárosklub az alábbi forgalomtechnikai javaslatokat fogalmazta meg, és kéri a közgyűlést és a tervezőket, hogy támogassák azokat.
– Legyen biztonságos a le- és felhajtás a fonódási szakaszok figyelemfelkeltő kialakításával. Minden irányban úgy kell kialakítani a csomópontot, hogy az alkalmas legyen az akadálymentes közlekedésre mind a kerékpárral, mind a gépjárművel közlekedők számára.
– Biztonságos és akadálymentes margitszigeti csomópont kialakítása. (pl. a déli oldalon az egyirányú kerékpárúton jelzőlámpa szükséges, felálló hely fizikai elválasztással (pl. korlát).
– A hídon a kompromisszumos megoldást ellensúlyozandó, az úttesten való kerékpározást legalizálandó teljes szakaszon kerékpáros nyom felfestését javasoljuk, amit a KRESZ is lehetővé tesz, ezzel feloldható a kerékpárút kötelező használata, csökken a járdák kerékpáros terhelése.
– A beruházáshoz közvetlenül nem kapcsolódó területeken minden irányban (nem csak a kijelölt kerékpárutakon) biztosítani kell a lehető legrövidebb és folyamatos kerékpáros közlekedési kapcsolatokat, beleértve a rakparti EuroVelo kerékpáros útvonal közlekedési kapcsolatait is.
A Magyar Kerékpárosklub a Margit híd felújításával kapcsolatban több fórumon megfogalmazta és több alkalommal közzétette javaslatait, amelyek itt olvashatók:
2009. 08. 13.: http://kerekparosklub.hu/nyilt-level-hagyo-miklos-budapesti-fopolgarmester-helyettesnek-a-margit-hid-ugyeben-0
2010. 04. 09.: http://kerekparosklub.hu/lassuk-ujra-tisztan-hogy-mi-a-helyzet-a-margit-hid-deli-oldali-kerekparutjaval
Forrás: Magyar Kerékpárosklub sajtóközlemény
Fotó: HBalage