A Superior kerékpárok méltó vetélytársai bármely márkának, ráadásul már nemcsak a csehek kiváltsága, itthon is elérhetőek. Nézzük a 2016-os újdonságokat!
Csehországban töltve a nyári vakációt, igencsak elcsodálkoztam az ott tapasztalt elkötelezettségen a honi márkák iránt. A patinás külföldi vázfeliratok egyértelműen kisebbségben vannak a virágzó cseh kerékpáripar termékeivel szemben, legyen az a belépő kategória vagy milliós értékű műremek. A boltokban körülnézve egyértelművé vált, hogy nem az ár a döntő szempont, hanem a világszínvonalú technika és a minőség.
A Superior már tavaly kínált tárcsafékes és Di2 elektronikus váltással felszerelt országútit, illetve bőven 10 kiló alatti 29-er merevfarú karbonmontit. A termelés volumene, a több márkát tömörítő, holland tulajdonú Bike Fun csoport anyagi lehetőségei lehetővé teszik, hogy a Superior számos ismert versenyzőt szponzoráljon, otthon és külföldön egyaránt. Így például a többszörös világbajnok holland Brentjens csapata (Betch.nl) is Superior bringákkal versenyez.
A Superior elkötelezett híve a 29-er kerékméretnek: már 10 évvel ezelőtt kínáltak ilyen modellt, amikor az még nyugaton is kuriózum volt. Versenyzésre készült gépeik 2016-ban kizárólag 29″-os alapokra épülnek, és még a 15,5″ vázméret esetében is megtalálták a módját, hogy kompromisszummentes legyen a „nagykerekű”. A 29-er kétségtelenül gyorsabb, így a Superior fejlesztői szerint legfeljebb a rugóút-tartomány lehet a korlátozó tényező a kerékméret terén. Ennek tükrében nézzük, milyen gépek kerülnek jövőre a kereskedésekbe!
A cross country felhasználásra tervezett XP karbon merevfarú sorozat fejlesztéséhez a profi versenyzők igényeit és visszajelzéseit is felhasználták, a legfejlettebb technikai megoldásokat kapják, így többek közt a hátsó átütőtengelyt, PF30 középrészt, az 1×11-fokozatú meghajtást kínálnak. A 990 grammos karbonváz a “dinamikus csőformáknak” köszönhetően kiválóan csillapítja a rezgéseket, belső bowdenvezetése pedig hosszan tartó, megbízható működést tesz lehetővé. Nyilvánossá tették a vázmerevség-értéket is (137,5 Nm), amely egyértelműen a 29″ XC-kategoria élvonalába sorolja az XP-t.
A Team 29 Issue modell Shimano XTR/DT Swiss felszereltséget kap, egyedileg fűzött 1500 grammos Stans Tubeless kerékszettel. A Team alatt foglal helyet az XT felszereltségű Elite, a 979, a 969, illetve a 929. Ez utóbbi Deore/SLX szettel, Rock Shox Reba villával már a hobbikerékpárosok számára is bőven elérhető áron kapható, a fejlett váz természetesen azonos a csúcsmodellel. Ezen felül 2016-ban XP 29 LTD elnevezéssel SRAM 1×11 meghajtás is kapható lesz.
Az XP 949 „triple butted” X6 Ultralight aluvázas 29-er, minimális súlytöbblettel, mindazonáltal hátul átütőtengelyes, tehát a merevséget nem kell feltétlenül “beáldozni” a takarékosság oltárán. Az XP 919 a gazdaságos felszereltségű változat, de még mindig 11,5 kg körüli tömegadattal, azaz még bőven “versenysúlyban” van. A 909-es már inkább hobbiszintű 29-er, de még mindig a versenygeometrás 29-er vázzal. 2016-ban az XP aluváz is kapható lesz „LTD-utótaggal” SRAM 1×11 meghajtással.
Az össztelós XF-sorozat átgondolt koncepció alapján két kerékméretben, két rugóút-tartománnyal készül: a 29-erek 100 millit tudnak, a 650B-k pedig 120-at. A technika itt is világszínvonalú: érzékeny Smart Link felfüggesztés egyedi RockShox 3-állású taggal, hátul is átütőtengellyel, belső post mount fékfelfogatással. Az XF esetében is széles a felszereltség-kínálat, XT-től Deore-ig „minden szinten szinte minden”!
A Superior MTB sport kategória 2016-ban ugyancsak logikus felépítést kap: a hobbigeometriát alkalmazó sorozat 29-er kerékkel 18/20/22”-os vázméretű, míg a 650B-nél 18”-os a legnagyobb váz a kínálatban. A középméretet igénylők választhatnak a kerékméret tekintetében, a többiek a számukra megfelelőbb változaton gurulhatnak. A kategóriában ritkaság számba menő levegős telót és könnyű, húzott Sapim küllőkkel fűzött kereket is bőven találunk az MTB Sport modellek közt.
Az igazi meglepetés az Eurobike standon számomra a Superior országúti kormányos paletta felépítése: az aszfaltszaggató modellek fele hidraulikus tárcsafékes, amelyet „gravel”, azaz ballonos kerékméretet fogadó ugyancsak „hidrófékes” modellek egészítenek ki. Mindkét kategória elérhető karbonvázas, illetve Ultralite alu változatban, a felszereltség pedig Ultegrától a Claris-ig széles skálán mozog, a „gravel” választék természetesen cyclocross versenyzésre is ideális választás. Meglepő módon még a legolcsóbb modell is húzott Sapim küllőkkel fűzött könnyű kereket kap. A gazdaságos aluvázas „gravel” Superiorok mindenféle kiegészítőt fogadnak, így általános közlekedésre is bőven alkalmasak: látszólag 2016-ban ők a kerékpárok jolly jokerei!
A hölgyeknek szánt Superior sorozat ugyancsak „29-er alapú”, a kisebb vázméretek párosulnak 650B kerékmérettel, a hagyományos 26”-os kerékpárokat nem is keressük. A használat megkönnyítése érdekében a „double butted” aluvázak felsőcsöve ívelt, a magasabb szintű modellek levegős telót kapnak, így működésük a filigránabb hölgyekre optimalizálható.
Széles a gyermekeknek szánt Superior paletta is: levegős telókkal, többféle kerékmérettel, akár versenyzésre is alkalmas montis geometriával. A fejlesztők írásba fektették a minőségi gyermekbicajok fontosságát: ha a gyermek megszereti a kerékpározást és kedvet kap a komolyabb célok teljesítésére, vérbeli bicajos és nem autóban terpeszkedő felnőtt válik belőle. Bár minket is ilyen Superior bringákra ültettek volna szüleink anno!
Az E-MTB vonatról sem akarnak a csehek lemaradni: Shimano Steps rendszerű Ultralite aluvázas modelljeik a márka képéhez kiválóan illenek: nem turistás pedelec-ek, az aktív életet, így a kerékpározást életformának tekintő emberek alatt mutatnak majd igazán jól. Összességében egy „szuper” Superior kínálatot láthattunk a világ legnagyobb szakkiállításán: technikailag az élvonalban, letisztultan, logikus felépítéssel. Le a kalappal a fejlesztők előtt!
További információ a forgalmazó honlapján.
(x)
További “szépségek” általános közlekedésre…