fbpx

Leg-leg-leg: a legtöbb kilométer egy év alatt

A Raleigh gépen négyfokozatú Sturmey agyváltó működött - 1939-ben ennél korszerűbb versenykerékpár nemigen volt...

A Raleigh gépen négyfokozatú Sturmey agyváltó működött – 1939-ben ennél korszerűbb versenykerékpár nemigen volt…

Manapság az egyórás kerékpárrekordra irányul a figyelem, de a megtett bő 50 km-es táv igencsak eltörpül egy hihetetlen, több mint 75 év alatt fennálló éves rekordhoz képest!

1939-ben az angol Tommy Godwin egy év leforgása alatt 120.800 km-t tett meg, ami napi 320 km-t jelent az év minden napján, orkán erősségű szélben, esőben, viharban. 2015-ben a hosszú távú kerékpározás specialistája, Steve Abraham megkísérli megdönteni a 75 éves csúcsot, bizakodhat, hisz az év első két hónapja után van némi fórja Tommy Godwin résztávjával szemben.
[divider scroll_text=”a legtöbb kilométer egy év alatt”]

Követhetjük a Abraham csúcskísérletének alakulását: van még rá 10 hónapunk!

Követhetjük a Abraham csúcskísérletének alakulását: van még rá 10 hónapunk!

Nemrég a Bike Show rádióműsorban (Resonnance FM, London) Jack Thurston interjút készített Steve Abrahammal, illetve Godwin-rekorddal kapcsolatban is kikérdezte a kerékpár-történelem egyik szakértőjét. A tanulság, hogy a II. világháború előestéjén felállított kerékpáros csúcs egy letűnt kor eredménye, amikor még más volt az élet ritmusa, a motorizáció nem volt elterjedt, a tömegközlekedés az átlagkeresethez képest drága volt, az ember feletti teljesítmények pedig megigézték a kor embereit. Többen késztetést éreztek arra, hogy az emberi szervezet fizikai határait feltérképezzék. Részben ez magyarázza a nemzeti körversenyek akkori 400 km feletti szakaszait, illetve a hosszú távú kerékpárversenyek népszerűségét, mint a például velodromban megrendezett 6-napos viadalokat vagy az 1200 km-es Párizs-Breszt-Párizs megmérettetést.

Abrahamnak tehát továbbra is legalább napi 330 km kell tekerni az év fennmaradó 300 napján. A kihívó megadja módját a csúcskísérletnek: két acélvázas gépet építtetett erre a célra, bőr túratáskával felszerelve, hasonló módon teljesíti a távot, mint nagy elődje. Természetesen a kerékpárjain lévő váltórendszer már modern, tárcsaféket használ, hogy ne kelljen a fékrendszert karban tartani, mindazonáltal az átlagsebesség körülbelül azonos Godwinéval: 25 km/óra. Ez azt jelenti, hogy napi 13 órát tölt kerékpáron, 8-at alszik, azaz 3 óra marad táplálkozásra, egyéb teendőkre. Két éve készül 2015-re, a már meglévő erős alapokra hosszú távú állóképességét fejlesztő edzéseket végzett, és kidolgozta a táplálkozás módszerét is. A betegségeket is kerülnie kell, hisz az fontos kilométerekbe kerülhet.
[divider scroll_text=”a legtöbb kilométer egy év alatt”]

Abraham reggel indulásra készen...

Abraham reggel indulásra készen…

A rekordkísérletet a Guinness World Records és a Race Across America (RAAM) rendezését végző Ultramarathon Cycling Association ellenőrzi, Abraham website-ján követni lehet a megtett távot. Sokan segítik vállalkozását – mind kerékpárosok, mind szponzorok -, hisz nem éppen olcsó mulatság számára a 2015-ös év. Munkáját erre az évre ott kellett hagynia, a rekordkísérlet érthetően nem igen hagy időt más teendőkre.

A 75 éve fennálló rekord tulajdonosa 1939 Szilvester este, a II. világháború kezdetén...

A 75 éve fennálló rekord tulajdonosa 1939 Szilvester este, a II. világháború kezdetén…

Álljon itt néhány érdekesség Tommy Godwinról: 1912-ben született, kiváló kerékpárversenyzői karrierjét azzal indította, hogy 14 évesen a zöldségestől kölcsönkért bicajjal 25 mérföldes nemzeti bajnokságot nyert. 200 győzelmet tudhat magáénak, amit a Sturmey-Archer és Raleigh gyár támogatásával ért el. A legendás csúcsot egy 14 kilót nyomó Raleigh-val valósította meg (csak egy darab volt belőle, ami a pihenőidőben tartott karban), ezen egy négyfokozatú agyváltó dolgozott. Nadrágjába – a mai modern betétek helyére – selyemharisnyát varrt, és talán még meglepőbb, hogy Godwin vegetáriánus volt. Minden nap hajnali 5-kor indult útnak, nem reggelizett, menet közben falatozott, majd este hazatérvén fogyasztotta el a fő étkezést.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.