Még kerékpárosok körében is megosztó felvetés a gépkocsi-forgalom korlátozása a Lánchídon, a tegnap tartott kerékpáros felvonulás kapcsán az alábbi sajtóközleményből kiderül, mik a Magyar Kerékpárosklub elképzelései:
A rossz idő ellenére több százan vettek részt a Magyar Kerékpárosklub által a Lánchíd átjárhatóságáért rendezett kerékpáros felvonuláson. A szervezet akciójának célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a Lánchídon álló folyamatos dugókra, melyek miatt busszal, kerékpárral, taxival és motorral is nagyon nehéz átjutni a túloldalra.
A Kerékpárosklub azt szeretné, hogy a Lánchíd közelgő felújítása után csökkentsék az átmenő autóforgalmat és sűrűbb busz-, illetve kényelmesebb kerékpáros közlekedéssel tegye a főváros átjárhatóbbá Budapest legrégebbi hídját és egyik leghíresebb nevezetességét. A klub aláírásgyűjtést is indított, melyet már több mint 3000-en írtak alá.
A Lánchídon ma szinte lehetetlen átmenni az autóforgalom miatt. Buszra ülni biztos késést jelent, biciklivel a járdára vagy autók között cikázásra kényszerül, aki haladni szeretne – jellemezte a mai helyzetet Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja és az I Bike Budapest szervezője a vasárnapi demonstráción. „A Kerékpárosklub nem költséges és jelentős átalakítást igénylő beruházással oldaná meg a közlekedési nehézségeket, hanem a meglévő eszközökkel tenné hatékonyabbá a közlekedést” – mondta. „A közösségi közlekedés és a kerékpározás előtérbe helyezése jelentheti a megoldást” – fejtette ki.
A vasárnapi esemény résztvevői aláírásgyűjtés keretében is kifejezték igényüket a Lánchíd átjárhatóbbá tételére, a Kerékpárosklub petíciójához eddig több mint 3000-en csatlakoztak utcai gyűjtéseken és az interneten.
Az eseményen hivatkoztak a BKK 2014-es forgalmi adataira, mely szerint naponta 37900-an mennek át valamilyen járművel a hídon. A járművek 57%-a autó, becslések szerint naponta 21600 fő választotta ezt a közlekedési módot (a budapesti átlagot jellemző autónként 1.2 utassal számolva). Naponta mintegy 14000-en keltek át a hídon valamelyik BKK buszjáraton – java részük a dugóban állva -, ők a járműhasználók 37%-át teszik ki. Mellettük naponta 2400-an keltek át biciklivel, ez az összes járműhasználat 6%-a. A rossz közlekedési viszonyok miatt az egyre nagyobb számú kerékpárhasználók 2/3-a a járdát használja, ami folyamatos konfliktusokhoz vezet a gyalog közlekedőkkel.
„Legyen egy két hónapos tesztidőszak a nyári szünetben, amikor csak busszal, biciklivel, taxival és motorral lehet áthajtani a hídon!” – javasolta a rendezvényen Kürti Gábor (Kükü) a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja. Kürti szerint egy iskolaszünet alatti próbaüzem megmutathatja, hogy milyen hatással lenne Budapestre és a Lánchíd környezetére a Lánchíd esetleges autómentesítése. „A Lánchíd felújításának tervei jelenleg nem számolnak a közlekedési módok megváltoztatásának lehetőségével” – hívta fel a figyelmet, hozzátéve, hogy a new york-i Times Square forgalomcsillapítása szintén egy tesztidőszak sikere után vált állandóvá.
„Nem járművekben, hanem emberekben kell számolni a közlekedést” – mondta Kürti, aki szerint sűrűbb buszközlekedéssel és kényelmesebb kerékpározási lehetőségekkel a városlakók nagy százaléka váltana közlekedési módot. Ez szerinte életet lehelne a Lánchíd szmogtól és zajtól fuldokló környezetébe, végre fellélegezhetne az Alagút, a Fő utca és a József Attila utca is.
„Nem az autóközlekedés ellen szerveztük ezt a felvonulást” – hangsúlyozták az esemény szervezői. Azt szeretnénk, hogy jobban használható legyen Budapest leghíresebb átkelője. „Láttak már a Lánchídon mentőt? Ha nem lenne állandó dugó, ők is használhatnák a hidat” – mondta Halász Áron.
További akciók a Lánchíd átjárhatóságáért:
A vasárnapi demonstráción a Magyar Kerékpárosklub képviselői további figyelemfelhívó akciókat és az aláírásgyűjtés folytatását ígérték meg. Céljuk, hogy a főváros ne betonozzon be több évtizedre egy rossz megoldást, és a Lánchíd végre ne a forgalmi dugókról legyen híres, hanem átkelőként funkcionáljon.