fbpx

Lapierre Prorace 527 kerékpárteszt: XC-versenyváz ravasz kiegészítőkkel

A francia Lapierre inkább össztelós mountain bike-jairól ismert Európában, a Prorace-szel mégis feladják a leckét a merevfarúakra jobban koncentráló konkurenseknek…

Lapierre Prorace 527 kerékpárteszt

Lapierre Prorace 527 kerékpárteszt

A Lapierre látszólag nem veszi annyira komolyan a merevfarú mountain bike-ok fejlesztését, eddig mi is jobbára fullykat kaptunk tesztre. A Prorace az egyetlen valamirevaló XC/maratonversenyzésre alkalmas hardtail a kínálatban, de a nyergében töltött kilométerek során hamar kiderült, hogy több munka van benne a fejlesztők részéről, mint sok más cég tucatnyi hasonló kerékpárt tartalmazó armadája megtervezésében.

Lapierre Prorace 527: sportolásra, XC-re, maratonversenyzésre

Lapierre Prorace 527: sportolásra, XC-re, maratonversenyzésre

Az 1946-ban, Gaston Lapierre által alapított francia márkánál kényesen ügyelnek rá, hogy a fejlesztésbe a mérnök szakembereken kívül nagy tapasztalattal rendelkező bringásokat is bevonjanak. Országúton az FDJ versenyzői, mountain bike és gravity vonalon is saját csapatunk, valamint a sportág legendája, Nicolas Vouilloz segíti a tervezőket, a versenyzők részt vesznek az új modellek kifejlesztésében és tesztelésében, véleményüket figyelembe veszik a fejlesztésnél.

átgondolt, tetszetős ívek

átgondolt, tetszetős vonalak

A Prorace esetében még rá sem kell néznünk a bringára, egy szuper koncepcióval szembesülhetünk, amit még nem sokan követnek, pedig szerintem kézenfekvő és mélyen meghajlok a termékmenedzser előtt. A Lapierre Prorace nem egy 27,5-es vagy egy 29-es kerékméretű modell, hanem vázmérettől függően alakul, hogy mekkora kerékhez alakítják a geometriát: A nagyjából 175 centis magasságig ajánlható kisebb méretek (XS, S), valamint a bő 180 cm-ig ajánlott M-es méret készül 27,5-es kerékkel. Az M-es méret rövidebb homlokcsővel már 29-es kerékkel is elérhető, az L-es és XL-es méretek pedig csak 29-es kerékkel vásárolhatók.

a felsőcső és a támvillák egy ívet adnak ki

a felsőcső és a támvillák ívét a kényelem és a sárférőhely optimalizálása jegyében alakították

Teljesen logikus, jól átgondolt koncepció, hiszen az apróbb termetűeknek fölösleges a nagyobb bringa, 185 centi fölött pedig XC/maraton/sport/túra felhasználásra nem is nagyon érdemes más kerékméretben gondolkozni, mint 29-esben. A Prorace így gyakorlatilag kétszer három méretben kapható, és nincs a palettán fölösleges illetve kevésbé eladható mountain bike, mint amilyen egy groteszkül kis vázra épült 29-es vagy egy ormótlan nagy vázzal rendelkező 27,5-es. A termékkódban 527/529 a második két szám utal a kerékméretre.

igényes kormánycsapágy- kialakítás és kábelezés

igényes kormánycsapágy- kialakítás és kábelezés

Szép lassan kiderül tehát, hogy a Prorace név nem csak egy modellt takar, ráadásul ha ehhez hozzátesszük, hogy az általunk tesztelt karbonvázas mountain bike-nál alacsonyabb felszereltségű kerékpárok alumínium vázra épülnek, „tovább szélesedik a paletta”. Ez is logikus felosztás, hiszen a próbált karbonvázhoz felszereltség szempontjából valóban az elvárható minimumot találtuk a kerékpáron, aki pedig hajlandó fizetni a könnyebb felső kategóriás alkatrészekért, az választhat drágább modellt. A másik oldalon egy XT-, XTR-szintű felszereltséggel Nyugat Európában nem biztos, hogy eladható egy aluvázas mountain bike…

bőséges sárférőhely

bőséges sárférőhely

A Lapierre Prorace 527 tesztelése ismét bizonyította, hogy egy jó kerékpár alapja a jó váz, a merevfarú karbon Lapierre Deore szintű alkatrészekkel is nagyobb élménnyel ajándékozott meg a traileken, mint egy „mezei karbonvázra” mondjuk full XT-vel épített kerékpár. A Prorace vázának kidolgozása abszolút a csúcskategóriát képviseli, nem véletlenül tették kompatibilissé az elektromos XTR Di2 váltórendszerrel is. Meg is vásárolható ezzel a szettel (727-729 néven), Mavic Crossmax SL kerekekkel megspékelve. Az arany középutat a full XT-vel, RS Reba villával szerelt 627-629 jelenti.

cserélhető konzol az átfobóhoz

cserélhető konzol az átfobóhoz

A váz nem csak a Di2 kompatibilitás miatt a jövőbe mutató, akár kormányról vezérelhető nyeregszárat is szerelhető bele, hátha van olyan, aki egy merevfarú bringát is ezzel szeretne használni. Rendkívül igényes a kormánycsapágy kialakítása is és ahogy a Lapierre bringáknál megszokhattuk, a kábelek be és kivezetése is (a tesztgépre az alsócsövet némileg elcsúfító, de annál hasznosabb „védőfelszerelés” is került, fekete ducktape formájában).

hátsó papucs

hátsó papucs 12 mm-es átmenőtengellyel

A papucsok izmosak, a 12 mm-es átmenőtengellyel és a megerősített középrésszel iszonyú jó a Prorace hajtáshatékonysága, amiben a rövid láncvillának is szerepe van. Nekem különösen tetszett, hogy a 29-esekhez hasonlóan ívelt az ülőcső alsó része, aminek köszönhetően mindössze 420 mm a láncvillahossz – utóbbi adat 26-os keréknél is sportos érték, 27,5-eseknéél gyakoribb a 425 mm. S mindez nem megy a sárférőhely rovására, ugyanis még a ballonos, 2,25-ös Schwalbe Rocket Ron gumikkal is bőven marad tér a trutyinak. A 27,2-es nyeregszár rugalmasságának köszönhetően a kényelemről sem kell lemondanunk.

"házi alvázvédelem"

“házi alvázvédelem”

A felszereltséggel kapcsolatban röviden összefoglalhatjuk a lényeget: a szükséges minimum egy ilyen szintű karbon XC/maraton vázra. A RockShox Recon Gold az egyik legjobb ár-érték arányú villa a piacon, gyakorlatilag a solo air Rebával egyenértékű. Mozgása már kellően finom ahhoz, hogy a komolyabb szinten bringázó ridereknek is megfeleljen. Tulajdonképpen valahol itt kezdődik egy sportolásra alkalmas villa, csillapítása is normális értékek között állítható. Ráadásul nekem az a tapasztalatom a RockShox ilyen szintű villáival, hogy a legkevésbé karbantartás-igényesek a legismertebb konkurens márkákhoz képest.

Rock Shox Recon villa 15 mm-es átmenőtengellyel

Rock Shox Recon villa 15 mm-es átmenőtengellyel

A Deore alkatrészek nyilván nehezebbek, mint egy versenyzésre specifikált bringán található szett elemei, de az 527 nem is a versenyzős változat. Egyébként a Deore fékek kiválóan működnek, az XT váltóval megspékelt váltórendszer is hibátlan. Sajnos be kell valljam, hogy a 38-24-es hajtómű lánctányérjainak váltásteljesítményét ellenőrizendő sajnos mulasztottam a teszt során… Ugyanis akárhányszor bringáztam a Prorace-szel, annyira elkaptam a flow-t, hogy használaton kívül maradt a kistányér (itt írjunk be egy újabb piros pontot a váznak és egy fekete pontot nekem).

75 mm-es stucni és 720 mm-es kormány

75 mm-es stucni és 720 mm-es kormány

A címben ravasz kiegészítőkre utaltam, nos igen… Bár a váz geometriája alapjában véve is XC-s, fordulékony, mindezt tetézi a rövid, 75 mm-es stucni a széles (720-as) kormánnyal. A bringát iszonyú pontosan be lehet tenni – akár becsúsztatni – a legszűkebb kanyarokba is. A kontrollt tovább fokozzák a 2,25-ös Schwalbe Rocket Ron gumik is, melyekkel már szó szerint szédületes kanyarsebességek érhetők el. Személy szerint egy átlagos XC-bringáról (10-as stucni, 680-as kormány, 2,1-es gumik) átülve úgy éreztem, mintha hirtelen kicsit jobban tudnék bringázni.

További részletek:

Összességében azt mondanám, hogy így ahogy van elfogadnám ezt a mountain bike-ot, iszonyú lendületesen lehet vele haladni az úgynevezett flow-traileken. Ha túlteng bennünk az erő, a rövid emelkedők nagy sebességgel, kiállva támadhatók, a lejtmeneteket pedig lazábbá varázsolják a ballonos gumik és a pontos irányítást lehetővé tévő rövid stucni – széles kormány kombináció. Nyilván pénztárca-függő, hogy megengedhetjük-e maguknak az XT-s vagy XTR-es változatot, de hangsúlyozom, hogy a Lapierre Prorace 527 akár így ahogy van, komoly fegyver.

Michelberger Szilvia:

Michelberger Szilvia: “Nagyon élveztem a Prorace-szel a tekerést, pedig először volt 27,5-es alattam!”

De hogy ne csak az én véleményem álljon itt, a Bikemag Test Team-hez csatlakozó, korábban XCM Magyar Kupasorozatot nyerő Michelberger Szilvi is kipróbálta a Prorace-t, és a következőket mondta a bringáról a budai traileken tett kör után:

Nagyon élveztem a Prorace-szel a tekerést, pedig először volt 27,5-es alattam! A 26-oshoz képest minden ami vele jár, hogy kiegyenlíti a talajhibákat, szuperül átjött, pláne a széles gumikkal. Talán nem is voltam annyira agresszív, mint amit a bringa engedett volna… Felfelé jól haladt, a kanyarodást azért meg kellett szoknom. Kellett volna még pár kör a budai hegyekben, hogy igazán belejöjjek, de a szűk kanyarokban nagyon jól fordult. Szerintem az én magasságomhoz nagyon passzol ez a méret, a 27,5-es kerék és a váz is!

Infobox:
A Lapierre Prorace 527 kerékpár a hazai forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Hazai forgalmazó: Green Serpentine Kft., bővebb Lapierre információk: http://lapierre-bike.hu/
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Méretek: XS (csak 527), S (csak 527), M, M, L (csak 529), XL (csak 529)
A Lapierre Prorace 527 ára: 539 900 Ft.

Műszaki adatok:
Váz: PRORACE 27.5″ CARBON
Villa: ROCKSHOX RECON GOLD 27.5″ SOLO AIR 100mm 15QR TAPERED
Fejcsapágy: FSA Orbit C-40-ACB-A NO.42 + 7.8mm Top cap
Középrész: SHIMANO PRESSFIT KSMBB7141A
Hajtómű: SHIMANO DEORE AFCM625EX84X 38×24 175mm (Size: M, L, XL)
Kormányszár: EASTON EA50 8° DIA:31.8 E:75mm
Nyeregszár: EASTON EA50 L:350mm DIA:27.2mm
Kormány: LAPIERRE COMP FLAT ALLOY HB-FB21L 720mm/31.8mm
Első váltó: SHIMANO DEORE KFDM616TD6L
Hátsó váltó: SHIMANO XT KRDM781GSL 10-SPEED
Váltókar: SHIMANO DEORE KSLM610 ISpec 2×10 SPEED
Fék: SHIMANO HYDRAULIC DEORE BRM506 BLACK + J-KIT
Nyereg: LAPIERRE by JUSTEK Black
Felnik: MACH1 NEO DISC 32
Agyak: FORMULA DC51 15QR 32H – FORMULA DHT142 32H BLACK 12x142mm + LAQR-12-E Thru Axle
Fogaskoszorú: SHIMANO KCSHG5010136 10-SPEED 11-36T
Gumik: SCHWALBE ROCKET RON PERF 27.5×2.25 57-584
Tömeg: 11,5 kg

Geometria:

GEOprorace_27_29_carbon

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo