fbpx

Kormányváltás: dö beginnig of the szopóroller

A kormány lecserélése nem csak a politikában necces dolog, hanem mára akár az országúti bringán is. Régen mennyire egyszerű volt! Ha tudtál bandázsolni, és volt 4-es, 5-ös imbuszod, akkor még ha háttal álltál is a technika óráknak, akkor is meg lehetett lenni vele egy óra alatt. Nem olyan régen jött le a teszt az Ursus integrált karbon kormányról, melyet be kellett építenem a bringámba. Gondoltam nekiállok otthon, aztán egy perc múlva már le is tettem róla…

Miért is? Egyrészt újra kell bandázsolni a kormányt. Csináltam már, de a széptől messze volt. Persze ez csak a legkisebb probléma. A bringám hidraulikus tárcsafékkel van szerelve, a kormány pedig belső kábelvezetésű, ami letisztult kinézetet biztosít, de szét kell kötni a fékcsöveket, utána pedig légteleníteni, esetleg vágni, roppantógyűrűzni. Kellhetnek célszerszámok, és nem olyan jó otthon állni a szétszedett cuccal fejvakarás közben.

Ok, irány a bringabolt, majd ott orvosolják. Hát ez sem olyan egyszerű feladat. Az országúti hidrós fékváltókar hallattán, több nagyobb bolt is bedobta a törülközőt, hogy „hát ők még ilyet nem csináltak”, és érezhető volt a bizonytalanság. Én meg úgy voltam vele, hogy ne az én bringámon, és főleg ne egy 100+ ezer forintos kormányon gyakoroljanak. Végül a Speed-Way bevállalta a műveletet, Bacsek Zolit pedig ismerem régóta, tudom, ha ő valamire rábólint, az meg is lesz csinálva rendesen.

Hiába a fullosan felszerelt szerviz, ide bizony rutin és tapasztalat kell!

A folyamat nem volt egyszerű, de látszott, hogy Zoli nem először csinálja. Ha magad is szerelsz, vagy sokat jársz szervizbe, akkor már a mozdulatokon látod, hogy nem akkor improvizálnak, hanem „csak” egy megszokott művelet. Bandázsból mindenképpen szükséged lesz újra, nem célszerű a megnyúlt, koszos régit visszatekerni. Persze meg lehet tenni, de itt nem ez a pár ezer forint lesz a kérdés.

Mindent szét kell kötni, és nem árt ismerni pár trükköt 🙂

A bandázs lebontása után, ki kell kötni a váltóbovdeneket (Di2 esetén széthúzni a kábeleket), és kifűni a vázból. Itt nem árt pár trükk tapasztalati alapon, mert sok váznál giga szívás tud lenni egy beeső csövecske, vagy házvég. Ha van belső kábelvezető cső mint az én gépemen, akkor könnyebb lehet a dolog, de itt sem ártott figyelni.

Az országúti hidrós cuccot nem a legegyszerűbb szervizelni.

Ezután szét kell bontani a hidraulikus fékcsöveket. Itt kétesélyes a dolog Zoli szerint. Vagy levegős lesz (és akkor légteleníteni is kell), vagy sikerül enélkül megúszni. Az országúti hidrós karok légtelenítése bonyolultabb mint a montis rendszereké, amiért főleg az olajtartály formája és pozíciója felelős.

Ahogy az várható volt, a hidrós fékcső csak roppantógyűrű nélkül ment át a neki kialakított lyukakon, és bizony a kábelek átjátszása sem volt egyszerű feladat. Mikor mindent áthúztunk a kormányon, akkor újra csatlakoztatni kellett a fékcsöveket, természetesen új roppantógyűrűkkel, és utántölteni egy minimális olajmennyiséget. Szerencsére az okos Shimano csatlakozónak köszönhetően nem kellett full légtelenítést végezni, de Zoli elmondása szerint ez szerencse kérdése.

Szerencsére az új kormányt csak középre kell állítani, más teendő nincsen vele, hiszen a stucni és kormány egy egységet képez. Persze a magasságát célszerű pontosan belőni, hiszen ha levágtál a villanyakból, akkor fölfelé már nem tudod rakni! A fékváltókat pozíciójának meghatározása már több rutint igénylő feladat, célszerű olyanra bízni aki tudja mit kell nézni, kérdezni. Annyi égnek álló, vagy túlzottan lentre tolt váltókart látunk, hogy hihetetlen. Szerencsére Zolinál jó kezekben voltam 🙂

Innentől már célegyenes, de még vissza kell fűzni a bovdeneket, beállítani a váltókat, és bandázsolni a kormányt. Ez nem is annyira könnyű feladat, mert a lapos felsőrészt nyugodtan szabadon lehet hagyni, ugyanis ultrakényelmes a fogása. A lapított részen „elvarrni” a szálakat azonban rutint igényel. Ha magam nekiállok, tuti ronda lett volna a végeredmény…

Mértük az időt, és még a hatalmas rutin és a karnyújtásnyira lévő szerszámok, alkatrészek mellett is több mint 2 óra ment el a kormány cseréjére. Így senki se gondolja hogy egy 10-es alatt megússza a folyamatot, főleg ha légteleníteni is kell a fékváltókarokat! A reális ára ennek a műveletnek nagyjából 20 000 forint körül lenne, de ennyit nagyon kevesen fognak merni elkérni. Sajnos. Pedig a szervizek jelentősége meg fog növekedni a technika előrehaladtával. Elektromos váltórendszerek, rendszerintegráció, pedelec hajtások kombinálva akár a Di2 váltással, programozás, és az előbb leírt feladatok már messze meghaladják az otthoni barkácsolás témakörét…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.