Rendhagyó módon két tesztet sűrítek egy írásba, de csak azért teszem mindezt, mert a két alany felhasználási területe nagyjából egybevág, csupán a célközönség más kissé. Az UD1 unisex modell, alacsony átlépéssel, kényelmesebb, városiasabb hangolással, míg az XD2 jóval agresszívabb építettségű commuter gép, amit nehéz kizökkenteni egyenesfutásából. A márka hovatartozásáról nemrég megjelent cikkemben értekeztem, de aki ismeri a NICOLAI munkásságát, biztosan nem lesz csalódott.
Mindkét gépben azonos szív dobog, ugyanis a Bosch Performance Speed motorjára építkeznek. Ez a speed-pedelec szabványnak megfelelő 350 wattos motort, és legfeljebb 45 km/h-ig tartó rásegítést enged, maximum 275% arányban és 63Nm csúcsnyomaték mellett. Azt azért hozzá kell tenni, hogy a motor korlátozását elérni tisztes erőbefektetést követel meg, senki se várja, hogy könnyed pedálozás mellett autós tempóban száguldozhat. 30-35 km/h tempó kiválóan tartható vele anélkül, hogy vért izzadnánk, mert valójában 35 km/h-ig dolgozik a rásegítés 100%-on, majd 45 km/h-ig folyamatosan csendesül. A következő szezonra a Bosch új palettát tesz le az asztalra, kíváncsian várjuk hogy muzsikálnak majd a megújult motorok.
Menet közben érkezett az információ, hogy a bemutatott modellek őszre ígért frissítései már rendelhető státuszban vannak a friss és ropogós 2020-as Bosch motorokkal, illetve 625 Wh akkumulátorokkal.
A gyártó szemlélete az extrém magas minőségi követelményeken felül az, hogy a lehető legkevesebb karbantartással, de kifogástalanul üzemeljenek a kerékpárjaik, ezért döntöttek mindkét tesztelt pedelec esetén a Gates szíjhajtása és a NuVinci agyváltói mellett. A paletta maradék része is szíjhajtásra és agyváltásra támaszkodik, sőt váltás tekintetében lehetőség van akár Rohloff szerkezetet is konfigurálni. A gyártás ebből adódóan egyedi, a nekünk leginkább tetsző, vagy alkalmas kiegészítőkkel vértezhetjük fel a választott modellt.
Kecses íveivel, burkolataival és színével inkább mondanám nőinek, de igazából a karakteres piros sem férfiatlan. Ha mégis annak vélnénk választható belőle matt ezüst-fekete színkombináció is. A burkolatok alatt szunnyadó erő nem tesz különbséget a rajta kerékpározó felhasználók között, az utcáról visszaköszönő csodálkozó tekintetek sem azt fürkészik ki ül rajta.
A konfiguráció főbb elemei a Gates szíjhajtás, az Enviolo fokozatmentes agyváltó és a Rock Shox Paragon villa. Ezen felül sok apró figyelmesség teszi a kerékpárt különlegessé: az extraként elérhető Cane Creek Thudbuster nyeregcső tökéletes kiegészítője az összképnek, szinte észrevehetetlenül szolgáltat kényelmet az alapesetben sem kényelmetlen bringán. Speciális helyet kapott a hozzá választható Abus Bordo lakat is, mely egy elmés szerkezettel rögzül a csomagtartó és a nyeregvázcső közti sárvédő amúgy parlagon heverő részén. Minőségi megmunkálása, összeszerelése, kidolgozottsága vitán felüli, már az első találkozás után érezni, hogy rengeteg munkaórát töltöttek vele a tervezőasztaltól a késztermék elkészítéséig.
A rásegítési módok váltását a jól bevált Intuvia kijelzőn és a hozzá tartozó távvezérlővel végezhetjük. Az UD1-hez tartozó 500Wh akkumulátor kapacitása erősen függ a használt rásegítési módtól, Turbo módban kihasználva a max rásegítést 30 km alatt elfogyhat a szufla, de odafigyelve, Tour – Sport módban azért ennek legalább a dupláját ki lehet hozni a rendszerből. A forgalmazó honlapján találhattok egy nagyon jól paraméterezhető hatótáv-kalkulátort, amit ide kattintva lehet elérni. A szédületes végsebességhez komoly fékrendszerre is szükség van. Ezen a színtéren a Magura MT4 teljesít szolgálatot, a felhasználási területnek és a célcsoportnak megfelelően nem harapós, ellenben teljesen jól adagolható fékeket kapunk. Szerencsére a kerekekre szerelt Continental Contact II gumik is jól viselik a megpróbáltatásokat, ráadásul teljesen defektálló kialakításúak, ami azért is jól jön, mert az agyváltó miatt nehézkesebb egy esetleges defekt javítása. A csomagok szállításának feladatát egy szolid, 15 kg terhelhetőségű Racktime csomagtartó látja el, melynek jó hasznát lehet venni a hozzá választható táskákkal, nekem egy Ortlieb Back-Roller City táskával volt szerencsém próbálni, gyakorlatilag mindent elnyelő, teljesen vízhatlan táskapárosról van szó.
Menet közben csak az tűnik fel, hogy a motor dolgozik, de egyébként olyan csendben van az egész gép, hogy a szélzajon kívül mást nem hallunk. Ehhez ugye a szíjhajtás és a néma, fokozatmentes agyváltó járul hozzá elsősorban, de nyilván számít az építés minősége, a kialakítás, a bovdenezések vezetése is, mert egy nem jól átgondolt konstrukcióban ezek kritikus hangforrások alapjai lehetnek. Ergonómikus, kényelmes, de nagyon kezes és fordulékony kerékpárt alkottak a HNF-NICOLAI-nál. Valahol a trekking és a city kerékpárok határmezsgyéjén lehetne elhelyezni az UD1 modellt. Az egyik fő célcsoport egyértelműen a korosabb közönség, akiknek az átlépés gondot okoz, vagy belátható időn belül gondot fog okozni. Jó választás lehet az egészségügyi gondokkal küzdő, de mozogni vágyó személyeknek, de ajánlanám azoknak a hölgyeknek is, akik stílusosan szeretnének párjukkal kerékpározni. Az unisex kialakítás reális opció azoknak, akik sűrűn szállnak le kerékpárjukról, vagy az öltözetük miatt egyszerűbb gyorsan áttenni a lábat, mint a hagyományos kialakítás esetén. Azt gondolom, ennél a kerékpárnál érdemesebb rendelni egy sima pedelec rendszert, ami pozitívan befolyásolja a hatótávot, és biztonságosabban kezelhetővé teszi az idősebb generáció számára, illetve megoldást jelenthet azoknak a szülőknek, akik gyermeket szállítanak vele.
Érdemes még pár szó erejéig kitérni az agyváltóra: a Nuvinci N380SE egy high-end kvázi karbantartásmentes, bolygóművek eltolásán alapuló agyváltó, amely kialakításából adódóan fokozatmentes váltást kínál 380%-os áttételtartományban. Mindegy neki, hogy éppen állsz, vagy terheled a pedált, a váltás végbemegy azonnal. Persze azért a kímélés végett senkinek sem ajánlom, hogy állandóan teljes testsúlyos taposás mellett váltson, de zokszó nélkül viseli. A két bringában közös pont ez az alkatrész is, így áttérnék a másik járgányra.
Elöljáróban annyit, hogy egy igazi rombolóról van szó, amin látszanak és érződnek a NICOLAI gének. Urban gép létére elég lapos fejcsőszöggel látták el, ami az egyenesfutásnak nagyon jót tesz, nyugalmából kizökkenteni szinte lehetetlen. Kis motoros életérzéssel döntögetve azért a kanyarokba is bele lehet hajszolni, de semmiképpen sem trekking kerékpár, sokkal közelebb van egy merev trail montihoz, ami azt illeti, rendelhető hozzá extraként offroad készlet is. A mi rusztikus utainkon, változatos padkamagasságú szegélyeinken nem meglepő higgadtsággal lehet átbringázni az XD2-es társaságában.
A szerkezet azonos fékeket, azonos váltást használ, mint az UD1, de a váz, a villa és a kerekek sokkal jobban passzolnak az S-pedelec világba. Az már csak személyes vélemény, hogy ez a modell megérdemelt volna 200mm átmérőjű féktárcsákat is, de nem kezelhetetlen a 180mm-s verzióval sem. A Schwalbe SuperMoto X gumik ballonossága remek tapadást garantál, kifejezetten hasznos nagy sebességű kanyarvételnél, mindemellett a komfortérzetre is jótékony hatást gyakorol. A váz igen tetszetős, kifejezetten merev, karakteres vonalvezetésű, minőségi munka. Integrált 500 Wh akkuval szerelték, amely szépen belesimul a letisztult vázformába főleg, hogy a motort is beforgatták szinte függőleges pozícióba.
Mivel a Bosch akkumulátorok zárát az Abus gyártja, ezért a hozzá rendelhető Bordo lakat és az akkumulátor zárának kulcsa megegyezik. Kedves dolog, hogy nem kell többfélét magunkkal cipelni, keresni, logisztikázni, egyszerűen all-in-one jelleggel működik. A hajtás persze itt is Gates, a váz ezért oldható a támvillán. A kerék tűpontos pozíciónálását egy precíz szerkezet teszi lehetővé, csak annyi a dolgunk, hogy meglazítjuk a rögzítő anyákat, és máris beállíthatjuk a helyes szíjfeszességet és a kerék központosságát.
A bringa elejében dolgozó Rock Shox Recon villa szépen és érzékenyen alkalmazkodott a városi körülményekhez, erre a részegységre sem lehet panaszunk. Széles tartományban állítható, levegő rugózású és olaj csillapítású, és persze lockolható is. Úgy ahogy a másik modellnél, itt sem lehet ismeretlen eredetű zajokról beszámolni a motor zümmögésén felül.
A képen látható Supernova M99 lámpa extra 299 euro ellenében kerül felszerelésre, a szuper fényerőn felül van még egy rettentő hasznos elektromos duda része is, ami elengedhetetlen kellék annak érdekében, hogy az autósok figyelmét fel tudjuk kelteni egy-egy forgalmi szituációban. Hasonló a lámpák működése: hiába a dedikált gomb, a világítást nem lehet kikapcsolni, ez biztonsági előírás az S-pedelec rendszer esetén.
Szintén feláras a tesztkerékpárra szerelt Bosch Kiox kijelző, amely apró méretével, letisztult kivitelével és informatív adatkijelzésével varázsol el bennünket. Képes közvetlenül csatlakozni pulzusmérőhöz, így sportos életvitelhez is jól társítható. Ha összekapcsoljuk a Bosch eBike Connect app-pal, akkor GPS útvonalrögzítésre is alkalmas, amire felviszi a kerékpározás közben rögzített adatainkat, így a későbbiekben analizálhatjuk ezeket. A távvezérlője kompaktabb, mint az Intuvia esetén, és számomra jobban kézre is áll.
Régen fáradtam el annyira, mint ennek a két bringának a tesztelése során. A pedelec rendszer becsapós: 25 km/h-s korlátozást az edzettebbek hamar átlépik, a kényelmes 27-30km/h-s utazótempóban már nem segít a motor sőt, a belső ellenállás végett valamennyit nehezít a dolgunkon. Viszont a 45 km/h-s rásegítés esetén azért kell keményen megdolgozni, hogy el tudjuk érni ezt a sebességet (ugye a motor 35 km/h-ig dolgozik maximumon, innen folyamatosan veszi el a rásegítést), de amíg a rendszer segít, az imponál és magunk is addig toljuk bele az erőt, amíg csak tudjuk. Olyan intenzitású így 45 km/h körül tekerni, mint szélsőséges körülmények között hagyományos kerékpárral.
Az XD2 egy olyan közlekedési alternatíva, amely a nagyvárosban és az agglomerációban is hatékony alternatívája a tömegközlekedésnek, de bátrat mondva talán még az autózásnak is. Gondoljunk csak bele 35 kilométert megtenni óránként, miközben kikerüljük a városi dugókat, búcsút inthetünk a csúcsforgalomnak, mélyeket lélegezve, az egészségünkért téve nézhetjük a járművekben rekedt sorstársaink szomorú arckifejezését, vagy vágyódását azután a szabadság után, ami nekünk megadatott. Az S-pedelec rendszer végett gyakorlott kezek közé ajánlanám elsősorban, akik számára a munkába járás klasszikus kerékpárral nehézségekbe ütközik erőnléti, vagy különböző esztétikai okok miatt (nem engedhetik meg, hogy izzadtan érkezzenek, vagy nincs lehetőségük/idejük tusolásra). Jó hír, hogy hamarosan érkezik hozzám a modellpaletta számomra egyik legérdekesebb tagja, ugyanis a CD1 Cargo nagyon komoly tudással rendelkezik papíron, s szeretnék magam is meggyőződni róla, hogy beváltja a hozzá fűzött reményeket.
A márkáról és a konkrét modellekről a HNF-NICOLAI.HU oldalon találhatsz további részleteket, ahol a konfigurátor azonnali visszajelzést ad az árazással kapcsolatban is.
További képek: