A svéd Thule a jól ismert gépkocsira erősíthető kerékpárszállítókon kívül akár repülős utazáshoz is használható kerékpár-bőröndöket vagy táskákat is gyárt, most utóbbiak közül teszteltük a Thule Roundtrip Traveler puha oldalfalú modellt.
Fontos kiemelni, hogy puha oldalfalú, mert egyébként a bringa egy bombabiztos alapra erősíthető fel és az egyébként puha oldalfal is könnyen felturbózható további védelmi rétegekkel kialakításából adódóan. A Roundtrip Traveler így többféle célra használható praktikusan.
Ha szeretnénk vásárolni egy ilyen kerékpárszállítót, a legfontosabb, hogy tisztában legyünk vele pontosan, mire fogjuk használni. Elsőként gondoljuk végig, hogy elsősorban repülős utazásokhoz van-e rá szükségünk, vagy jól jön autós/vasúti közlekedéshez is, ha gyorsan be tudjuk pakolni a bringát, elkülönítve a többi csomagtól.
Ha az utóbbi felhasználás nem jön szóba (mert mondjuk autón feltesszük egyszerűen a külső szállítóra), és a használat a repülős utazásokra korlátozódik, akkor vegyük számba, hogy például évente hányszor repülünk a bringával. Nyilván ha ez a szám nagyon kicsi, akkor az sem biztos, hogy szükségünk van saját kerékpárszállítóra.
Ha rendszeresen adjuk fel a gépre a kerékpárt is, akkor mindenképpen érdemes saját szállítóban gondolkozni. Nagyjából háromféle modell (több variánssal) van a piacon, puha tok, kemény vázra alapozott puha oldalfalú tok (ilyen a tesztelt Thule Roundtrip Traveler), valamint a kemény tok (utóbbira is kínál alternatívát a Thule). És van persze a papírdoboz.
Kinek érdemes választani a Roundtrip Traveler-t? Olyanoknak, akik nem szeretnének iszonyú nehéz kerékpár-bőröndöket tologatni és mozgatni. A Roundtrip Transition keménytoknak és általában a kemény bőröndöknek két óriási előnyük van: vitathatatlanul a legkisebb eséllyel sérül meg benne a kerékpár, valamint kevesebb idő bepakolni a bringát, meg lehet úszni több kiegészítő védőfólia/papundekli felerősítését.
A tesztelt Roundtrip Traveler viszont lényegesen könnyebb (kevesebb mint 8 kg), így – például 32 kg-os súlykorlátozás esetén – a bringa mellett bőven telepakolhatjuk ruházattal, egyebekkel. Ha ügyesek vagyunk, ezeket a ruhákat, bukót, egyebeket bezacskózva olyan stratégiai pontokra helyezhetjük el, ahol további védelmet adnak a kerékpárnak.
A Roundtrip Traveler pont így van kitalálva, sok zárható rekesszel, a kisebbekbe két mezt, a nagyobbakba ruhákkal teli nejlonzacskót vagy bármi mást is pakolhatunk. „Kitömve a réseket” hasonlóan biztonságos szállító „építhető” belőle, mint amilyen a nehezebb keménytok. Meg kell azért jegyezni, hogy ezeket a szállítókat használva érteni kell a bringához és a csomagoláshoz, nem árt ha rutinos utazó vagy.
Kétségtelen, hogy akinek számít az az egy óra amíg szétszedi, rögzíti, bepakolja a bringát, plusz mellé a többi cuccot, majd az a 20 perc, amíg kibontja, elpakolja a „töltelékeket” annak érdemes a keménytokot választani inkább, mert ott jóval rövidebb ez az idő, cserébe kevesebb plusz cuccot vihetünk a súlylimit miatt. A fenti számok rám vonatkoznak, viszonylag értek hozzá, hogyan kell megóvni a bringát, ugyanakkor aki ismer, tudja, hogy „szötyögős vagyok”, tehát sok művelettel több időt töltök, mint kéne.
A teljesen puha tokokról lebeszélnék mindenkit, ezek a legegyszerűbb szállítók. Ezekbe is be lehet csomagolni a bringát, de még több idő, hogy valóban biztonságosan helyezzünk el mindent, kerekeket, leszerelt alkatrészeket. Akkor már sokkal inkább a papírdoboz, ami egyébként teljesen jó és költséghatékony módszer, csak nem árt, ha rendelkezésre áll mellé egy műhely is, ahol a macerásabb csomagolást megoldjuk… Továbbá a papírdoboz hátránya, hogy ha ráesik az eső, szétmállik, néha már a hazaútra is necces, hogy megtartja-e eredeti állagát. Továbbá nehezebben mozgatható, mint a dedikált kerékpárszállítók.
A fentiek alapján talán már kiderült, kinek van szüksége pont a Roundtrip Traveler-re, nézzük a konkrétumokat a szállítóval kapcsolatban! Országúti és mountain bike szállítására is alkalmas, egészen 29-es kerékméretig. Az első villa patentszárral rögzíthető, de a mellékelt adapterrel az átmenőtengelyt is becsavarhatjuk. Hátul egy tépőzárral állítható bakra rögzíthetjük szíjjal a láncvillákat, a hajtómű nem koppanhat le az aljához.
A táska alsó fele tényleg bombabiztos, alulról nem sérülhet a bringa. A villát ugyancsak körbeszíjazhatjuk egy védő habszivacs elemmel, amit még ki is pótolhatunk papundeklivel a fék körül. Érdemes ehhez rögzíteni a kormányt is, de ilyenkor mind a vázat, mind a kormányt be kell burkolni, ne karcolhassák egymást. A táska belső felén amúgy van dedikált hely is a kormánynak, oda is szíjazhatjuk. Nem csak a kormányt, a nyerget is ki kell szednünk, de ennek is hamar megtaláljuk a helyét.
A kerekeket a külső oldalsó rekeszekbe kell tenni (részemről plusz keréktáskával védtem őket), ezek egyúttal védő funkciót is betöltenek, hiszen így félig meddig merev kerékpártokká változtatják ezt a szállítót. Mellékeltek hozzá pár védő elemet is, amivel megtámaszthatjuk a bringát, óvatos duhajként ezeknél azért több puha cuccal göngyöltem be a gépet.
A szállító mozgatása nagyon egyszerű, ebből a szempontból veri a nehezebb keménytokot és nyilván a puha tokokat, dobozokat is. A kerék nem tört le az első út alkalmával és nem is sérült meg, kimondottan jó konstrukciónak tűnik. Külső mérete 131x38x81 cm, ezzel igazából lenyomhatjuk a legtöbb légitársaság torkán sima csomagként is, ne kelljen plusz sportfelszerelésért fizetni – de nem biztatok senkit ilyenre, mert ez esetleges.
Összességében elégedett voltam vele, kétségtelen előnye, hogy a legtöbb bringás utazáshoz beférek ebbe, plusz egy személyi poggyászba, a nehéz keménytoknál ez már nem biztos, hogy megoldható. A negatív oldalon talán csak az van, hogy a csomagolásra ugyanúgy rá kell szánni az időt, mint egy papírdoboz esetében. További előny viszont, hogy ha autóval/vonattal használjuk, akkor sokkal rövidebb a csomagolási idő, hiszen nem kell észben tartanunk, hogy jó eséllyel zuhan pár métert a reptér betonjára jótékony munkás kezek plusz rásegítésével. Szintén praktikus, hogy kis méretűre összehajtogatható, használaton kívül betolható egy sarokba.
Hazai forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Ára: 139 990 Ft
További információk a forgalmazó oldalán: https://goo.gl/M1g5jz