A Neuzer Courier DT története közel két évtizedre nyúlik vissza, és akkoriban – ahogy a névből is kiderül – egy olyan bringa megalkotása volt a cél, amit akár futárok is használhatnak a gyors városi rohangáláshoz, de sportos fiataloknak is jó legyen a hétvégi bringázásokhoz.
Sőt, akiknek szerény volt akkoriban a keret, némi átalakítással cyclocross bringát is építhetett a Courier alapjaira. Ma a cx-gépet egyenesen a gyártó kínálja alternatívaként, és balatonföldvári teszthétvégénken mindkét változat megmérette magát. OK, nem cross/trekking kerékpárok, de még mindig ennek a teszttábornak a koncepciójába illettek leginkább. A Neuzer Courier DT a „downtown” azaz városi, míg a CX a „cyclocross” opció, ugyanarra a vázra építve. Most az előbbiről lesz szó.
Amit az elején szögezzünk le és ennek megfelelően értékeljük a kritikákat, hogy egy 123 900 Ft-os kerékpárról van szó. Vagyis nagyon kedvező árú bringa, kis túlzással már akkor is jó vétel ennyiért, ha egyáltalán minden működik rajta. A magyar gyártónak az egyik olyan modelljéről van szó, amivel kimondottan a magyar vásárlók kiszolgálása volt a cél, akik sajnos nagyon árérzékenyek, sok honfitársunkba beleégtek az hipermarketekben látható árcédulák…
Mit tud tehát a Neuzer Courier kicsivel több mint 100 000 forintért? Először is egy megbízható erős alumínium vázra épül, ami hozza az árának megfelelő minőséget, meghagyva a lehetőséget csomagtartó és sárvédő felszerelésére is. A villa már más tészta, ez az egyik gyenge pont a lemezből hajlított papuccsal, de a tesztpéldányon nem tapasztaltunk zavaró gyártási pontatlanságot. A közép- és kormánycsapágy hagyományos (cserélhetők, javíthatók), a bowdenek ezen a szinten természetesen kívül futnak, két kulacstartó felszerelésére van lehetőség.
A váltórendszer Shimano Claris, Prowheel duplatányéros hajtókarral, Claris fékváltókarral. Itt álljunk meg egy szóra, mert ez a 2×8 sebességes, országútis stílusú váltás (értsd inkább finom, mint tág az áttételtartomány) már minőségi működést garantál, sokkal drágább kerékpárokon is teljesít ilyen szolgálatot. Jól beállítva nem fog késlekedni a váltó, pontosan működik, ráadásul nem is dögnehéz. Más kérdés, hogy az összeszerelés szakszerűsége hagyott maga után kívánnivalókat, de beállítva tényleg minden klappolt.
Az Alhonga V-fékek igen, olcsó alkatrészek, de hibátlanul tették a dolgukat, nem szabad azért összekeverni őket az alacsony kategóriás tescós bringákon található borzalmakkal. Ugyanez igaz a kiegészítőkre, a Zoom alumínium kormány, stucni, nyeregcső… egy sem míves darab, de megbízhatóak, nincsenek ólomsúlyban és illenek is a bringa összképébe. A csomagba már a strapabíró, duplafalú Mach1 alufelnik is beletartoznak, Quando agyakra fűzve.
Felülve a kerékpárra tulajdonképpen egyben van, ezen az árszinten a villát leszámítva nem tudok belekötni, ráadásul egész pofás, szép kék színt választottak díszítésképpen, ami megjelenik a markolaton és a nyergen is. Azt kell mondjam ajánlom megvételre, de ez esetben ne sajnáljuk rögtön a plusz pénzt, hogy egy jó szerelő mindent pontosan beállítson az elején. Teszttáborunkban Ballagó Ábel nyúzta a Couriert, sőt, meg is vette később magának, véleményéből kiderül, hogy miért:
Régóta bringázom, de inkább mountain bike-on, 25 éve ültem tartósan országúti kerékpáron, lehet, hogy emiatt volt kellemes meglepetés a Neuzer. Először amikor megnézegettem, sem a hegesztések nem tetszettek különösebben, sem az első villa. Az a sajtolt acél lap belehegesztve egy acél csőbe… úgy érzem nem olcsósít annyit a biciklin, mint amennyit ront a kinézetén és a komolyságán. Lehet, hogy volt minden bowdenvégen kupak, de mire hozzám került a kerékpár, a hátsó féken már kiálltak, kócolódtak a szálak. Az Alhonga fékek az én fejemben talán mindennek a legalja és a kerékpáralkatrészek végállomása. De itt jön a „DE”, mert ezekkel az előzményekkel amikor felemeltem, meglepődtem, milyen könnyű kerékpár. Már ezen megdöbbentem, majd amikor ráültem, a váz geometriája nekem már nagyon bejött, és egy élmény volt vele tekerni. Jól gyorsult, terepen is el lehetett mozogni vele, kicseréltük egy időre a kerekeket a cyclocross bringában lévőkre, azzal kimondottan montis érzés volt.
Végül nekem nagyon bejött, annak ellenére, hogy az elején csak úgy nézegettem, hogy „Mi ez?!” Még az Alhonga fékek is tök jól fogtak, a Claris fékváltókar kifejezetten tetszett, a hátsó váltás nagyon jól működött, nagyon precíz, nagyon jól rakosgatta a láncot. A szorzót be kellett állítani, és onnantól az is jó volt. Összességében az apró és orvosolható hibákkal egy nagy mosolyt csalt az arcomra.
A RideHard.hu és a Bikemag.hu által szervezett cross/trekking teszthétvégén a hosszú ujjú bringás mezeket a magyar sportruházat gyártó, az 575 by ILB Factory biztosította a résztvevőknek.
Műszaki adatok:
váz: al6061 alu
villa: merev acél/rigid steel
fékek: alhonga V
hajtómű: prowheel ounce 522c 34/50t
első váltó: shimano claris 2 spd
hátsó váltó: shimano claris 8 spd
fékváltókar: shimano r221 flat bar 2×8 spd
agyak: quando alu 36h
felnik: mach1 cfx700c duplafalú/double wall
gumik: kenda k1067 700x28c