Komoly bukáshoz is vezetett és többeknek okozott veszélyes szituációt a salgótarjáni sáros cyclocross versenyen a mechanikus tárcsafékek “elfogyása”, ami ugyanarra az okra volt visszavezethető minden esetben…
Buruczki Szilárd (Merida-Kőbánya TC), Klein Tamás (Footstrong SE) és Takács Tamás (Merida Maraton CST Team) mechanikus tárcsafékes kerékpárján is elfogyott a fékbetét, ami a komoly – helyenként agyagos – sárban még nem volna meglepő jelenség, a fékbetét sárban kopik, nyilván anyagától függően eltérő mértékben. Az igazi problémát az időtényező jelenti. A cyclocross kerékpárokra szerelt mechanikus tárcsafékeket országúti fékkar működteti, ami kevés bowdent húz egy mountain bike fékkarhoz képest, és ennek megfelelően a kritikus mértékű kopás akár negyed óra alatt bekövetkezik.
A verseny után beszélgetve értetlenül álltunk azelőtt, hogy a gyártók nem gondoltak arra, hogy ezekkel a bringákkal (agyagos) sáros versenyeken is indulnak majd. Pedig nagyon úgy tűnik, ez a helyzet…
Ezeket a mechanikus tárcsafékeket nagyjából úgy lehet optimálisan beállítani szárazon, hogy a fékkar útjának közepén adja le a maximális fékerőt. Így kényelmes, jó a fékhatás, és nem is cicereg a tárcsa. (Be lehet úgy állítani, hogy kint fog, de akkor a tárcsa már erősen hajlamos hozzáérni a betétekhez.) Nagyon fontos különbség azonban a hidraulikus fékekhez képest, hogy a mechanikus tárcsafék a kopással egyidejűleg nem állítja magát hozzá a tárcsához, mint a hidraulika. Így egy nagyon minimális kopás is ahhoz vezet, hogy a fékkart a kormányig húzva sem lesz fékhatás, mert a fékkar által húzott bowden hossza ugye jóval kevesebb, mint mondjuk egy mountain bike fékkar esetében.
Lássuk mi történt konkrétan a versenykörülmények között:
A legszerencsésebb Buruczki Szilárd volt, aki a harmadik körről jött be elfogyó fékkel, elmondása szerint már alig maradt minimális fékhatás a kormányig húzva a fékkart. Átülve a kantifékes bringára megoldódott a probléma, de értékes másodperceket veszített ezzel (a végén 10 mp hiányzott az elit férfi győztes Fejes Gábor mögött). Szilárd az Avid BB7 országúti verziót használta.
Klein Tamás már nem úszta meg ennyivel. A Footstrong master 2 versenyzője a 2-3. helyen volt csatában, amikor az utolsó körben érezte, hogy elfogyott az első fék, a kormányig behúzva nem lassult, ki kellett egyenesítenie egy szalagot. Tamás ezután is tovább ment, lévén a dobogóért küzdött, de a pálya egyik leggyorsabb pontján ismételten nem sikerült eléggé meglassítania a kerékpárt, ami végül csúnya bukáshoz vezetett, zúzódások és egy nyílt könyöksérülés lett az eredmény. Klein Tomi ugyancsak Avid BB7 féket használt, ráadásul speciálisan sáros körülményekre is alkalmas Swiss Top betétekkel (valószínűleg ezért tartott tovább, mint Szilárdnak). Szeptemberi a bringa, igazán saras körülmények között még nem lett használva, nem voltak kopottak a betétek.
Takács Tamásnak a 3. körben kellett kiállnia hasonló okokból. Annyiból volt szerencsésebb Klein Tominál, hogy nem próbálta meg bevenni ugyanazt a gyors kanyart, hanem inkább belehajtott a szalagozásba abban a reményben, hogy megállítja. Ez így is történt, majd a depónál megállt egy gyors szervizre a Motorex-DoctorBike sátornál, ahol Salával konstatálták, hogy egyszerűen elkopott a betét. Hamar utána lehetett húzni annyit, hogy folytatni tudja a versenyt, de ezzel a master 1 dobogós remények teljesen elszálltak. Lévén egy tesztkerékpárt hajtott Shimano CX 77 fékekkel (ezeket már kimondottan cyclocross kerékpárokra tervezték…), érdekes volt, mi történik a továbbiakban. Nos, a fékek ismét pontosan három kört bírtak, majd ugyanaz a probléma jelentkezett: tovább kopott a betét, fékkar a kormánynak koppant, az első féken a fékhatás megszűnt. Sala újból utánahúzta a depóban a bowdent, és lássunk csodát: ismét három körig tartott a fék, szerencsére ekkor már nem kellett tovább szenvedni vele…
Az, hogy egy cyclocross kerékpár mechanikus tárcsaféke negyed óráig működik sáros körülmények között, szerintünk nem normális. Egyúttal alátámasztja azt is, hogy valószínűleg nem csak azért nem láthatunk a világkupa mezőnyben mechanikus tárcsafékeket, mert nehezek. A szóban forgó hibák a két legnagyobb gyártó specifikus modelljeivel fordultak elő, amelyekben garantáltan nem voltak még elkoptatva a betétek. Hármunk következtetése és üzenete egyértelmű. Lehet, hogy néhány “cyclocross kerékpárnak látszó tárgyon” jól mutat a mechanikus tárcsafék, de a maihoz hasonlóan sáros körülmények között versenyszerű használatra szerintünk alkalmatlan. Tőlünk ebben a specifikációban mind az Avid, mind a Shimano megkapja a „nagyon nem javasoljuk” címkét.
.