A KTM Myroon mountain bike-oknak van valami titkuk. Először 29-es kerékmérettel próbáltam KTM Myroon karbon merevfarút, és több mint két éve az egyik olyan bringa volt, ami meggyőzött, hogy váltsak. 2014 a 27,5 col éve lesz, és a Myroon ismét az a mountain bike, amelyre az idén tesztelt XC/maraton merevfarúak közül a legszívesebben emlékszem vissza.
Érdekes, hogy az osztrák gyártó katalógusaiban nem nagyon olvashatunk „a mindenki más által használtnál is különlegesebb karbonszövetről” vagy „csodatechnológiákról”, mégis, amikor először felültem a 27,5-es Myroon Master-ra, rögtön azt éreztem, hogy „igen, pont ez az” (hasonlóan, mint korábban a 29-esnél)… Hogyan lehetséges ez? Mit tud a KTM, amit esetleg más kevésbé? Még mielőtt csodafejlesztésekre gondolna bárki, nyilván az egyik ok, amiért fekszik nekem ez a márka, a méret és geometria táblázatban keresendő, a 19-es KTM milliméterre az én méretem.
Manapság a költséghatékonyság jegyében egyre kevesebb konfekcióméret kapható, sokszor előfordul, hogy egy M-es és egy L-es bringa paramétereiben – mondjuk a vízszintes felsőcsőhossznál – 3 centis vagy még nagyobb ugrásokkal találkozunk. Ez a bringások szempontjából hatalmas különbség, hiszen ha mondjuk az M-es egy 175 cm magas átlagos testhez ideális, az L-es már inkább egy 184 cm-eshez. Ha most az alkati különbségekkel, és a kerékpározási stílussal nem is bonyolítjuk az „egyenletet”, akkor is kitűnik, hogy az említett példánál maradva mondjuk a 181 centi magas fickónak pont az adott márka két kapható mérete között lenne az optimális modell. Innentől kezdve pedig papíron lehet egy geometria bármennyire is „ready to race” vagy írhatunk mi itt a tesztekben bármilyen „csodálatos benyomásokról”, adott emberkének nem az a bringa lesz a megfelelő választás. Ha a barátaim kérdezik, hogy milyen bringát vegyenek, nem márkát javasolok, hanem azt szoktam tanácsolni, hogy elsősorban olyat, aminek a mérete, geometriája a legjobban passzol hozzád, mert hidd el, hogy egyébként az X-márkájú és az Y-márkájú Távol-Keletről érkező karbonvázak között egy bizonyos árszint fölött már nincsenek akkora különbségek, amelyek markáns hatással lennének a teljesítményedre…
Elnézést a kis kitérőért, lássuk inkább konkrétan a Myroon 27 Master-t, hogy az ideális geometrián kívül milyen „apróságok”, részletmegoldások járulnak hozzá, hogy szuperjónak érezzük a KTM merevfarú karbonvázát! Elsőként kiemelendő, ahogy a KTM megoldotta a hajtáshatékonyság-merevség és a menetkomfort kompromisszumát. Egyrészt az egykori híres „Superbow” vázakra emlékeztet a Myroon: a támvillák és a felsőcső egy ívbe simulnak, körülölelve az ülőcsövet. A keresztmetszet ovális, így a talaj egyenetlenségeiből adódó ütéseket a lehető legjobban kimozogja, és nincs markáns stresszpont, a terhelés eloszlik a támvilla és a felsőcső teljes ívén. Oldalirányban, laterálisan ugyanakkor merev, nyugodtan csavargathatjuk a kerékpárt. Másrészt mindezt megfejelte a KTM egy érdekes megoldással a középrésznél: az ülőcső nem a középrésztől indul, hanem tulajdonképpen az alsócsőből, viszont a középtengely környéke maradt robusztus merev egység. A kialakításnak több előnye is van! Merevebb (hiszen kisebb) az első háromszög, ugyanakkor bizonyos szempontból meghosszabbodik a láncvilla, jobban kirugózza a döccenőket. A klasszikus láncvillahossz viszont nem hosszabbodik, sőt: marad az egykor a 26-os bringákon megszokott érték: 425 mm. Így a hajtáshatékonyság egyáltalán nem szenved csorbát, sőt, az említett merevebb első háromszögnek köszönhetően kiállva még agilisabb a bringa.
Az ülőcső kialakításánál is szem előtt tartották a KTM mérnökei – szinte kompromisszumok nélkül – a kiváló hajtáshatékonyságot és menetkomfortot is. Az ülőcső kúpos, vagyis a középrész felé haladva egyre nagyobb az átmérője, sprinteléskor így a lehető legkevesebb erő vész el. A 27,2-es nyeregcsőátmérő viszont lehetőséget ad rugalmasabb nyeregcső beépítésére. Ráadásul a támvillák és a felsőcső nem az ülőcső végén, hanem lényegesen lejjebb találkoznak, ez további rugalmasságot enged az ülőcső-nyeregcső együttesnek, s nem mellesleg alacsonyabb lesz az átlépési magasság is, ami technikás traileken nem hátrány. Az „előretolt” ülőcső és a „direct mount” átdobó felfogatás (felülhúzós váltóval) bőven hagy helyet az első váltó és a kerék között, ami sártűrés szempontjából nem hátrány. Egészen addig jól is muzsikál sáros terepen a Myroon, amíg folyós sárral van dolgunk (ilyen lehet például a Szilvásvárad Maraton). Sajnos azonban létezik egy körülmény, amikor minden jóért dupla árat fizetünk, ez pedig a sűrű, vagy agyagos sár (amiből pl. Nagykovácsi környékén akad). Nos, a sűrű, ragadós sár, mintha szándékosan össze akarnánk gyűjteni, úgy ül meg a középrész-ülőcső találkozásánál található „tálcán”. És csak gyűlik-gyűlik a sár, ha pedig esetleg verseny közben meg is szárad kicsit, az biztos, hogy kistányérra nem fogunk simán leváltani, sőt, örülhetünk, ha egy idő után nem tömődik el középen minden… A rengeteg jó tulajdonság ellenében tehát van egyetlen kritikus pont: agyagos sáros terepen vigyázzunk a versenyszerű használattal, vagy menjünk annyira gyorsan, hogy ne legyen alkalma a trutyinak megragadni.
Ha már szóba került a versenyzés, szerintem ezzel a bringával akár komoly szinten is megmérethetjük magunkat. Robbanékony, és halálpontosan, stabilan irányítható nagy sebességnél is, gyakorlatilag mint egy 29-es. Nem mellesleg, akárcsak a legtöbb 29-esnél, a 27,5-es Myroonnál elöl 15 mm-es, hátul 12 mm-es átmenőtengely figyel. A nagykerekűeknél viszont sokkal jobban gyorsul a könnyebb és merevebb kerékkel. Menet közben összeadódnak és átlagon felülivé teszik a KTM Myroont a váz fentebb említett tulajdonságai, nekem hamar olyan érzésem volt, mintha a saját bringám volna. Remek választás a királyi vázhoz a Rock Shox Sid villa, amin sokat fejlesztettek az utóbbi években, és amióta a Fox a CTD-t erőlteti, 100%, hogy inkább az RS-t választanám, ami vagy jól mozog, vagy teljesen kimerevíthetjük. Egy XC/Maraton villa mozgásában nagyon fontos, milyen az első pár centiméter, hiszen amikor nagy energiákat mozgósítva haladunk terepen, általában ezt a tartományt használjuk. Kezelje a kisebb egyenetlenségeket, ugyanakkor ne végezze ki túl hamar a mozgástartományának jelentős részét. Fontos a nagyon pontosan állítható csillapítás, hiszen a felsőtestünk kifáradása egy maratonon sokban függ attól, hogy az adott terepen megfelelő csillapítást garantáló villa dogozik-e alattunk. A 2014-es SID-en a gyártó szerint csak finomítottak a korábbi modellhez képest, mégis jobbnak találtam a villát a 2013-asnál, ebben talán a becsúszók új felületkezelésének is lehet szerepe. Teljesen megszűnt például az az érzés, ahogy „elkezd dolgozni” a teleszkóp, rendkívül finoman indul meg, de ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy puhán. A Motion Control DNA csillapítás megfelelő határok között állítható, bárki, bármilyen terepre meg fogja találni a megfelelő értéket. A 15 mm-es tengellyel és a kúpos nyakkal pedig stabil és halálpontosan irányítható.
A Myroon felszerelése is versenyzésre alkalmas, Shimano XT szett, XTR hátsó váltóval, ami a lehető legszerencsésebb, hiszen az XT szettnek talán pont egy gyenge pontja van, ami a kissé gyenge rugó a hátsó váltóban. Az XTR ráadásul a Shadow Plus verzió és egy kallantyú elfordításával a kanál csapkodását is kiiktathatjuk ha rázós terepen közlekedünk. Ennél jobb váltó aligha létezik. A tesztgép 38-24 duplatányéros hajtóművel érkezett, ami ugyancsak jó választás maratonversenyzésre, de rendelhető a gép 40-30-22 kiosztású triplával is. Hátul a 11-36-os XT sor forog. Az XT fékek harapnak, üzembiztosak, nekem tetszik a rövid fékkar is, amit úgy állítok be, hogy kézre álljon vegyes, egy vagy kétujjas használathoz. A DT Swiss XR 1501 Spline kerékszettel nekem ez volt az első hosszabb randim, meggyőző volt, könnyű, a fűzésnek köszönhetően merev is (akár egy 26-os), tehát versenykeréknek is kiváló. A felni peremét előkészítették Tubeless gumikhoz, csak szalagot kell hozzávenni és el lehet felejteni a zavaró belsőt. A kiegészítőknél – kormányszár, kormány, nyeregcső – sem spórolt a KTM, a könnyű Ritchey WCS cuccok tekintélyt parancsolnak. Mondjuk ennek ellenére akadt gond, én csípem Ritchey bácsit, de ezt a 260 fokos befogójú kormányszárat – hiába rekordkönnyű – eldughatná a bajsza alá örökre, mert a szerelése nem kellemes, főleg, ha nem vesszük észre idejében, hogy T20-as torx-szal kell állítani, nem imbusszal… A WCS kormány hajlítása ideális, de a 720 mm-es szélességet én túlzásnak érzem egy ilyen stílusú bringára, a budai hegyek szűkebb ösvényein sokkal inkább hátrány, mint amennyi előnye van a komolyabb lejtőkön. A nyereg szempontjából nem tartozom a finnyások közé, a Fizik Tundra 2 is működött, a design pedig kimondottan tetszik. A Myroon egyébként kapható egy full XTR-es és egy kedvezőbb árú XT-s verzióban is, Prestige és Elit néven.
Végszóként: Talán kiderült a fentiek alapján, hogy nagyon meggyőző volt a 27,5-es KTM Myroon, ami egyben újabb bizonyítéka a sok gyártó által erőltetett új kerékméret létjogosultságának. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a KTM teljesen száműzte a 26-os gépeket XC/maraton szinten, és az új bringát kipróbálva igazat kell adnom a sógoroknak. A Myroon is – mint több más modelljük – 27,5-es vagy 29-es kerekekkel érhető el 2014-ben, és ezekben a kategóriákban tényleg ezek biztosítják a legjobb menettulajdonságokat. A szkeptikusoknak is érdemes felpattanni rá egy körre, ha tehetik!
Infobox:
Gyártó: KTM FAHRRAD GMBH www.ktm-bikes.at
Magyarországi képviselet: www.ktmteam.hu
Fogyasztói ár: 1 029 000 Ft
Specifikáció:
Váz: KTM Myroon 27,5 karbon monocoque (méretek: 15″, 17″, 19″, 21″)
Villa: Rock Shox SID RLT 27 – 100 mm; pushlock
Első váltó: Shimano Deore XT
Hátsó váltó: Shimano XTR M986 Shadow Plus
Első fék: Shimano Deore XT (180 mm)
Hátsó fék: Shimano Deore XT (180 mm)
Fékkarok: Shimano Deore XT
Váltókar: Shimano Deore XT
Hajtómű: Shimano Deore XT 38/24
Középcsapágy: Shimano Press Fit
Fogaskoszorú: Shimano Deore XT-10 11-36
Kerékszett: DT SWISS XR 1501 SPLINE 27,5 Tubeless Ready
Külső gumi: Schwalbe Rocket Ron Evo Folding 27,5″x2.1″
Kormány: Ritchey WCS flatbar (alu) 720 mm
Kormányszár: Ritchey WCS C260
Nyeregcső: Ritchey WCS 400/27,2
Kormánycsapágy: Ritchey WCS drop in
Nyereg: Fi’zi:k Tundra 2 Manganese
Súly: 9,7 kg (19-es, pedál nélkül)
Geometria:
.