Mi a különbség ugyanazon márka 26”-os és 29”-es modellje között? A mostani teszt alkalmával egy nagykerekű és egy „kiskerekű” Giant Anthem különbségeit keressük.
A tavalyi Eurobike tesztnapja után az a véleményem alakult ki, miszerint “… nem érzem szükségét az össztelós 29″-esnek. Vagy egy jó össztelós, ami belockolja nekem a hátulját, amikor nincs rá szükség vagy pedig egy merevfarú, könnyű 29″-es.” Ez az elméletem most megdőlni látszik a kulcsszó pedig: Maestro! De ne rohanjunk ennyire előre.
A 29″-os AnthemX-szel volt lehetőségem többet menni, mert az közel két hétig, míg “kisöccse” alig egy hétig volt nálam.
Első gondolatom a 29″-os össztelósról az volt, hogy ez baromi nagy! Tényleg hatalmasnak látszik ez az L-es váz, amit a nagyobb kerekek és a hátsó felfüggesztés miatt megnövelt vázhossz tovább fokoz.
Amikor egy első teleszkópos kerékpárhoz van szokva az ember, akkor az első örömöktől egy 29″-os össztelóssal egyszerűen nem tud lassan közlekedni. Egy röpke fél órás city-rideolással nyitottam az ismerkedést. A helyi cross country pályán jártam vele és sokkal nagyobb tempóban tudtam végigmenni a veszprémi vár lépcsőin, sokszor azt vettem észre, hogy a kerék szinte csak a sík részeken ér a földhöz. Az induláskor még kíváncsi, érdeklődő bringásból egy remegő, fülig érő vigyorral leszálló bringás lett. A 29″-os Anthem magasra tette a lécet, ez után már kisebb érdeklődés övezte a 26″-os érkezését.
Mindkét váz a hangzatos ALUXX SL alumíniumból készült. De nemcsak hangzatos, hanem hatékony is, mivel ez a legnagyobb erősség és a minimális tömeg ötvözését jelenti. A technológia még olyan apróságokat takar, mint a felülhegesztés helyett alkalmazott speciális csőszettek, melyek a plusz erősítő lemezeket és hegesztési varratokat váltják ki. Egyébként az ALUXX SL 30%-kal nagyobb merevséget biztosít a hagyományos 6061-es alumíniumnál.
Felszereltség
Az Anthem X2 (26″) Bár tavalyi modellel állunk szemben, aggódni felesleges, hiszen a színen kívül mindenben megegyezik az ideivel. Mindkét kerékpár FOX RL villát kapott, 100 mm rugóúttal. A villán a rugózási keménységen kívül a visszaút csillapítást állíthatjuk és persze a lockout is kapcsolható.
Széles, hajlított kormány, SLX hajtókar, milliméter pontosan állítható nyereg a 26″-oson
A váltórendszerben már több különbség van, az Anthem X2 a Shimano SLX-XT palettájából lett felöltöztetve 3×10 sebességgel. A 29″-os a SRAM X7-X9 alkatrészeit kapta, hátul szintén 11-36-os, 10 sebességes fogsorral, de itt már az új trendnek megfelelően kéttányéros hajtókart építettek be. A 29″-oson használatos 26-39-es tányérok tekerésnél szinte teljesen ugyanazt az áttételt biztosítják, mint a kiskerekű közép és nagytányérjai (a kerékkerület különbség miatt).
Avid Elixir fék, 39-26-os lánctányérok és a MAESTRO!
Parallel teszt
Ez egy két emberes művelet volt, a közel azonos tulajdonságokkal (magasság, tömeg) rendelkező a tesztelőpárommal.
Viszonylag sok keresgélésbe telt mire az interneten megtaláltam a súlyomhoz ajánlott légnyomásértéket, amit végül érzésre korrigáltam. A visszaút csillapítást szinte teljesen kihajtva használtam, szeretem, ha gyorsan mozog a villa alattam. Megpróbáltunk mindent azonosra állítani a két bringán: guminyomás, teleszkóp SAG (beülés). A kerékpárok folyamatosa cserélgetésével jártuk a köröket, hogy különbséget találjunk köztük és minél jobban zavarba hozhassuk a Maestro rendszert.
Az összteleszkópos vázak hátulütője az oldalirányú merevség elvesztése. Csak nem ezeknél a bringáknál! Ezt a nyeregben ülve tudjuk tesztelni. Erősen megszorítjuk a kormányt és megpróbáljuk csípőből és karból csavargatni a bringát. Én is ezt csináltam, de meglepően merev volt még a 29″-os váz is! Kicsit értetlenül is álltam előtte, mivel a fejcső is rövid és a nyereg- és felsőcső találkozása is filigrán. Mindenesetre nagyon örültem neki, nyilván ez volt a célja a Giant 2012-es újdonságának, hogy tovább növelték az OverDrive 2 kúpos homlokcső átmérőjét, amely immár 1 ¼” felső és 1 ½” alsó csapágy átmérőjű, ami még merevebbé és pontosabbá teszi a kormányzást.
A Maestro rendszer és a bringák
A rugóstagoknak két állása van: a fun és a teljesítményorientált… akarom mondani a nyitott és a Propedal állás. Nyitott állásban is csak enyhén érződik a pedálozás a rugóstagon, szinte alig hintáztatja a hátsó traktust. Mászásnál, amikor erősen hajtunk – majdhogynem rúgdossuk a pedált -, akkor erősebb, egyenletes hajtásnál pedig finomabb hullámzást véltem felfedezni. A lejtőzés így volt igazán élvezetes, vajpuhára simított mindent.
Mivel alapvetően teljesítményorientált vagyok, a rugóstag Propedal állása jobban izgatta a fantáziámat. Nem is kellett csalódnom. Direkt kerestem egy rázós traktornyomot, amiben ide-oda járkáltam. Ennek az volt a lényege, hogy kipróbáljam, befolyásolja-e a pedálozás a rugóstag mozgását. Sok váznál ilyenkor felerősödik a rugóstag mozgása, “túlmozogja magát”. Egyszer pedálozva, egyszer pedig csak simán gurulva mentem végig rajta, de szerencsére nem éreztem az előbb említett hatást.
Bár a két bringa szögre azonos volt (71°-os nyeregcső, 73°-os villaszög) mégis a 29-es kormányzása “downhilosabb” volt. Ez a nagyobb kerékméretnek tudható be, hogy az irányítás kicsit lomhábbnak tűnt, mintha lassabban reagálna a kormányfordításra. Ez viszont fordítva is igaz: a földön levő akadályok kevésbé csavarják ki a kezünkből a kormányt, ezáltal stabilabban tekerhetünk.
A sprinterkirály – A Fox villán a rugózás keménysége és a visszaút csillapítás mellett még lockolási lehetőségünk van. Az aszfalton mindig ez volt a kedvencem. Elöl belockolt villával, hátul ProPedal állásba levő taggal, kiállva, nagytányér-kónuszon sprintelni. Országúti kerékpár közeli érzést nyújtott.
Melyiket kinek?
A válasz a kerékméret választásánál keresendő. Első kiindulási pont a magasság lehet: a magasabb, testesebb ridereknek érdemesebb a nagykerekűt, míg a kisebbeknek a 26″-ost választani. Egy másik szempont lehet a felhasználási terület: aki inkább hosszabb utakra használja, annak mindenképp a 29″-os, míg a szűk, technikás ösvények kedvelőinek a kisebb kerekű ajánlott. Aki eddig egy merevfarút hajtott mindenképp próbálja ki a 29″-ost és ne ragadjon le a kiskerekűnél!
Bár a bringa nem a komolyabb versenyzőknek készült, egy kicsit finomított, könnyített felszereltséggel bátran nekivághatnánk vele egy maratonnak, cross country versenynek, illetve tetszés szerint választhatunk egy magasabb verseny specifikus típust a Giant kínálatából akar karbon vázzal is. És valami érdekesség: 2013-tól már kapható lesz az Athem X Advanced 29” karbon vázzal, full Sram XX-el és más finomságokkal aki a maximumra hajt.
Pozitívumok:
– összehangolt alkatrészválasztás
– kényelmes
– jól működő hátsó felfüggesztés
Negatívumok:
– alacsonyan helyezkedik el a rugóstag, nehéz lehajolni a kapcsolásához
Köszönjük a tesztbringákat, melyeket Te is kipróbálhatsz:
Giant Anthem X2
Giant Anthem X 29 ER 1
InfoBox Giant Anthem X2:
Forgalmazó: Progress Cycle
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: S, M, L, XL; 16,0”; 18,0”; 20,0” (tesztelt); 22,0
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 609,000 Ft
Váz: Anthem X AluxX SL, 4″ Maestro felfüggesztés
Rugóstag: Fox RP2 Boostvalve
Villa: Fox F100RL, lock-out, tapered, 15QR
Első váltó: Shimano SLX M661-10
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow M773-SGS
Váltókar: Shimano SLX M660-10R/L 3×10
Fékek: Avid Elixir 5 180/160 mm
Fékkar: Avid Elixir 5
Hajtómű: Shimano SLX-10 42-32-24T
Középcsapágy: Shimano pressfit SM-BB71-41A
Lánc: Shimano HG74
Lánckeréksor: Shimano HG81-10 / 11-36T
Agyak: elöl: Shimano 525 / hátul: Giant Tracker 15QR
Felnik: Giant P-XC2
Küllők: Sapim Race
Külsők: Maxxis CrossMark 2.1″ hajtogatható
Kormány: Giant Connect SL
Kormányszár: Giant Connect SL
Nyeregcső: Giant Connect SL
Nyereg: Fi’zi:k Tundra 2 mg
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Vízszintes felsőcsőhossz: 614,7 mm
Tengelytáv: 1100 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Összsúly: 11,7 kg ( pedál nélkül)
InfoBox Giant Anthem X 29 ER 1:
Forgalmazó: Progress Cycle
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: S, M, L, XL ; 16,0”; 18,0”; 20,0” (tesztelt); 22,0”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 659.000 Ft
Váz: ALUXX SL-Grade Aluminum, 4″ Maestro felfüggesztés
Rugóstag: Fox FLOAT RP2 Boost Valve
Villa: Fox F29 RL Evolution, 100mm, tapered
Első váltó: SRAM X7
Hátsó váltó: SRAM X9
Váltókar: SRAM X7, 2×10 sebesség
Fékek: Avid Elixir 5 180/160 mm
Fékkar: Avid Elixir 5
Hajtómű: SRAM X7, 26/39
Középcsapágy: SRAM GXP Press Fit
Lánc: SRAM PC-1051
Lánckeréksor: SRAM PG-1050 11×36, 10-Speed
Agyak: Giant Tracker Sealed 15mm Axle,Giant Tracker Performance
Felnik: Giant P-XC29-2
Küllők: DT Swiss Competition
Külsők: Schwalbe Racing Ralph, 29×2.25 EVO Folding TL Ready
Kormány: Giant Contact, Low Rise 31.8
Kormányszár: Giant Contact Ti, OverDrive 2
Nyeregcső: Giant Connect SL, 30.9
Nyereg: Fi’zi:k Tundra 2 mg
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Vízszintes felsőcsőhossz: 614,7 mm
Tengelytáv: 1126 mm
Láncvillahossz: 462 mm
Összsúly: 12,6 kg (pedál nélkül)