Az országúti alkatrészek közül két rendszer bemutatását övezte a legnagyobb érdeklődés, természetesen mi is megnéztük közelebbről a SRAM Red eTap és a Rotor Uno szetteket, most előbbit mutatjuk be.
A SRAM elektromos, vezeték nélküli szettje a működési elvét tekintve kellemes meglepetés volt számomra. Azok közé tartozom, akik nehezen tudják megszokni a Double Tap váltást, vagyis amikor dupla kattintással kell feljebb tenni a láncot a hátsó soron. Ennél még rosszabb, amikor már nincs több fokozat hátul, de mégis feljebb váltanék. Ekkor ugyanis lévén csak egyet tud kattanni, eggyel lejjebb kapcsol a Double Tap. Nagyon meredek emelkedőn ez különösen rosszul érint… Az eTap megjelenésével az utóbbi aggályok a múltba vesznek.
Az új elektronikus váltót a jobb fékkaron lévő váltókarral kapcsolunk alacsonyabb fokozatba, a bal fékkar alattival pedig magasabbra. Mindkét váltókar megnyomásával az átdobót működtetjük, értelem szerűen ha lent van a lánc, akkor a két kar megnyomásával felteszi nagytányérra, ha fent van, akkor pedig ugyanerre a mozdulatra teszi le kistányérra. A váltáson mikrokapcsolókkal lehet finomítani, ez is pofonegyszerű, szerintem ezzel egy műszaki analfabéta könnyebben képes lehet állítgatni a váltót a bringáján, mint eddig bármelyik más rendszernél.
Az elv tehát tetszik, legalábbis állványon kapcsolgatva. Arról, hogyan válik be a gyakorlatban, talán csak az Ag2R néhány profijának és a gyár tesztelőinek van fogalma, mert a Demo Day-en sajnos még nem próbálhattuk ki menet közben. A SRAM szerint a CR2032 akkumulátorok élettartama két év körül van, persze ez használattól függ, milyen gyakran vált valaki. Egy töltéssel kb. 1000 kilométert vagy 60 óra bringázást bír a váltó, ami a nagyobb áramforrásról működő Campa vagy Shimano szetthez képest csekély. Cserébe viszont így könnyebb a SRAM, elektromos rendszerként is ez a nyerő továbbra is, ha valakinek a grammok számítanak.
Ami ugyancsak tetszik, hogy az áramforrás egységek az első és a hátsó váltónál is ugyanazok, tehát ha lemerül mondjuk a hátsó váltó menet közben, akkor elöl kiválasztjuk, melyik tányért akarjuk használni, áttesszük az átdobó aksiját a hátsó váltóra és így hátul továbbra is tudunk váltani hazáig. Látszik, hogy komolyan be próbálták biztosítani a tervezők, hogy ne járjon senki pórul a lemerülő áramforrással, ugyanis a töltöttségi szintre is folyamatosan figyelmeztet egy LED, ami zölden világít, ha fel van töltve, piros, ha már lemerülő félben van és pirosan villog, amikor már csak 5%-os a töltöttség. A feltöltési idő 45 perc, aksikat külön is lehet vásárolni.
A vezeték nélküli jelátvitel nem az ismert WiFi, BlueTooth vagy ANT+ rendzserek elváén működik, hanem a SRAM saját fejlesztése. Ez ugyebár kritikus pont, hogy a gyakorlatban valóban „bezavarhatatlan”-e… Egyelőre az eTap csak mechanikus féket húzó fékváltókarral érhető el, hidraulikus fékhez még nem. A gyári tömegadatok impozánsak: a fékváltókar párban 260 grammot nyom, a hátsó váltó 239 grammot, az átdobó 187 grammot. Alsó kormányfogáshoz opcionális váltógombok szerelhetők, azek mindössze plusz 6 grammot adnak hozzá az össztömeghez. A teljes SRAM Red szett az eTap váltórendszerrel 1992 gramm. Az eTap kereskedelmi forgalomba várhatóan 2016. tavaszától kerül majd.
További képek: