A SUV elnevezéssel ma már talán az is tisztában van aki nem járatos az autók világában. Nehéz lenne párhuzamot vonni valamelyik „műterepjáróval”, mivel ezzel a SUV-val valódi terpen is voltam annak ellenére, hogy nem oda tervezték. Talán a Range Rover Sport a megfelelője, ami bár öltönyös verda, de ha kell nem esik kétségbe földutakon sem.
A CUBE SUV bizony elektromos rásegítéssel ellátott bringa, de sem montinak nem tudnám aposztrofálni, viszont főleg nem trekking. Maradjon mondjuk agglomerációs romboló, bár ilyen kategória (még) nincsen. Nagyon masszív superlight alumínium vázra épül, melynek csövei duplán húzott kivitelűek, ami hozzájárulhat a „mindössze” 22 kilós súlyához. Ez pedelec fronton jónak számít. ARG geometriával készül, ami a most már réginek nevezhető 26”-os gépek mozgékonyságát nyújtja 27.5”-os kerekekkel. Ez egyébként teljesen igaz is, de majd térjünk vissza rá később.
A fejcső tapered, amit itt a nagyobb súlyú bringán talán tudunk is értékelni. A teleszkópos villa Suntour XCR Air, azaz levegős rugózású modell, és lockoutot is tartalmaz, bár nem a kormányról vezérelhető, hanem le kell nyúlni hozzá a jobb oldali villaszárra.
De térjünk még kicsit vissza a vázra. Ha megnézed a fotót, akkor látsz valami furcsa dolgot a láncvilla/támvilla csatlakozásánál. Az érdekesség abban rejlik, hogy ez a váz bontható, mivel nem csak lánccal, hanem szíjhajtással készülő kivitele is van. A szíj pedig nem bontható, ezért minden esetben a vázon kell megoldani a felrakás lehetőségét.
A meghajtásról Bosch Active Line rendszer gondoskodik, ami közel sem a legerősebb Bosch verzió, de sokkal többet tud, mint gondolnád. Főleg úgy, hogy 500 Wh-s PowerPack akkumulátorral szerelik ami akár 100 km feletti hatótávot biztosít a számára, már ha nem az Alpokban hajtod „power” fokozatban. Az „eco” mód bőven megfelelt a teszt alatt, de kipróbáltam a többiben is, hiszen így is bírta a komoly terepet. Intuvia kijelzője van, ami most már a közepes „egérmozit” jelenti, mivel éppen a napokban mutatta be a Bosch az ennél eggyel kisebb vezérlőjét, és ugye van még a „nagyképernyős tv” ami a Nyon nevet kapta. A könnyű kezelés érdekében eShift konzol volt a kormányon, amiről majd minden funkció elérhető.
Váltórendszere 8-as Alfine agyváltó volt, ami kollégánkból heves „vidd te ha akarod” érzést váltott ki pár méternyi próba után, én viszont szeretem az agyváltókat és fejben át tudok állni a használatára, mert azért sok minden másképpen működik velük mint a láncváltókkal. Az egyik a nyomaték nélküli váltás. Elvileg láncváltónál is csökkenteni kell a pedálozás intenzitását, de akkor is váltanak ha éppen kiállva tekersz. Na itt ilyenre ne számíts. A könnyebb fokozat felé még csak-csak, de lefelé viszont már kizárólag akkor vált, amikor abbahagyod a tekerést. És pont itt van a másik érdekesség. Ezzel bizony tudsz álló helyben váltani, amit meg a láncváltóval nem. Városban, ahová igazából a SUV való, sokszor jól jön ez a funkció. Például lámpánál hirtelen megállva, majd utána elindulva nem mindegy mennyire pörgős áttételt tudsz használni.
A 8-as agyváltó elég nagy fokozatugrásokkal rendelkezik, de ha jó erőben vagy, akkor Dobogókőre is fel lehet vele tekerni, itt meg még egy rakat newtonméter is van, amit mozgósíthatsz. Méghozzá aránylag gyorsan, mert nyomaték szenzoros a Bosch cucc, így minél erősebben taposol, annál többet tesz hozzá a motor.
Schwalbe SuperMoto-X gumikat találsz a kerekeken 2.4”-os méretben. Ez megfelelően ballonos ahhoz, hogy lemehess vele az aszfaltról, de azért (az általam próbált) sziklás utakat inkább hagyd ki, mert keményre kell fújni ahhoz, hogy ne üsd fel. Elsőre azt hihetnéd, hogy az apró városi mintázata miatt nem lehet vele terepen boldogulni, de ez közel sincsen így. Simán vette az akadályokat, és az extrém terep sem hagyott nyomokat rajta. Pedig ez utóbbira valljuk be őszintén nem számítottam.
Pedig kapott bőven, méghozzá olyan helyeken, amire egyáltalán nem készítették fel. A tervek között egy aszfaltos és murvás úttal vegyesen ellátott túra szerepelt volna, ha nem tévedünk el a jelzések hiánya miatt. Így érzésre keresztülvágtunk vele egy hegygerincen, amit a Brac szigetre oly jellemző sziklaerdő borított, alig látható ösvénnyel. Volt olyan szakasz, ahol 120 %-ig biztos vagyok benne, hogy semmilyen hagyományos géppel nem jutottam volna fel. A SUV „turbo” módban viszont kvázi elektromos triál motorként juttatott fel a gerincre, ahonnan már eljutottunk az eredeti útra. A trükk a következő: a nagyobb felléptetés, vagy kő előtt nyomj rá egy erőset a pedálra, így bekapcsol a motor, és bár utána azonnal le is kapcsol, mivel csak pedálozás hatására segíthet rá, de az a 2-3 mp-nyi nyomaték pont átvisz az akadályon! Brutál jó volt vele ügyeskedni a sziklás úton.
A hatótávolságával még a többször használt „sport” vagy „turbo” mód ellenére sem volt gond. Összesen 60 km ment bele 1400 méternyi szintkülönbséggel, és a kiindulópontra visszaérve még 30 km maradt benne. Ez sokkal több mint amire számítottam, és igazából az átlagos felhasználók igényeit bőven túlszárnyalja. Biztos vagyok benne, hogy városi, tókerülős, túrás felhasználással simán meg lehet a 100+ kilométeres hatótávolság. Ezért nyugodtan ajánlható az agglomerációból bejárásra is, főleg ha a sebesség szenzorra veszel „csalódobozt” és mindjárt 45-ig fog hajtani a 25 km/h helyett 😀 De ezt nem írtuk le, és nem tőlünk tudod. Persze akkor azért a 100 km sem lesz meg, de ki az aki naponta ennyit akar ingázni melóba?
A hazai utakon gyakorlatilag nincsen olyan kátyú ami a ballonos 650B-s gumiknak ellenfél lenne, és a teló is szépen kimozgott mindent, nagyon pozitív meglepetés volt. Negatívumot nem igazán tudok felidézni, talán a hátsó háromszög merevségét említeném, de sajnos ez a legtöbb merev vázas elektromos kerékpárra igaz. Ha nem szereted az agyváltót, amit meg is értek, mert megosztja az embereket, bár én imádom (de jobban örültem volna a 11-es Alfine-nak) akkor vedd az alapból 45 km/h-s tempóra képes S-pedelec kivitelt, ami SUV Hybrid 45 SL 500 névre hallgat. Ez 29”-os kerékkel szerelt, így nem árt ha nem 150 centi magas vagy. Van még egy érdekes kivitele a palettán, méghozzá az automata NuVinci Harmony fokozatmentes agyváltóval szerelt SUV Hybrid Race 500. A Bosch/NuVinci felállást próbáltam már más gyártó bringájában, és átverhetetlen. Nem tudom, hogy van megírva a szoftver, de mindig pont jó „fokozatban” volt. Ebben merev villa van csak, így nézd át a kínálatot, és döntsd el neked mi a fontosabb!
Forgalmazó: Velobike Kft.
Elérhetőség: http://www.cube.eu/uk/products/e-bike-hardtail/suv-hybrid/cube-suv-hybrid-pro-500-275-blacknflashblue-2016/
Ajánlott fogyasztói ár: 869.990 Ft