fbpx

GT Zaskar Carbon Expert kerékpárteszt: Hans Rey hardtail-je

Régen járt nálunk GT kerékpár, pedig a mountain bike hőskorában sokak kedvence volt. A GT Zaskar név a cross country versenyzők számára jelentette a csúcsot egykoron, de ma már más irányba fújnak a szelek. Hogy merre? Kiderül a tesztből…

GT Zaskar Carbon Expert kerékpárteszt (a képen profi tesztelő látható, semmiképpen ne próbálj hasonlót, életveszélyes! / Pro tester, never try this at home, extremlely dangerous!)

GT Zaskar Carbon Expert kerékpárteszt (a képen profi tesztelő látható, semmiképpen ne próbálj hasonlót, életveszélyes! / Pro tester, never try this at home, extremlely dangerous!)

A GT történetével kapcsolatban talán csak a fiatalabbak kedvéért kell pár sort írni, hiszen aki emlékszik olyan legendákra, mint Hans Rey, illetve Juli Furtado, vagy csak hallott róluk, a márka egyet jelent az amerikai hegyikerékpáros életérzéssel. Persze nem csak a régmúltból fűződnek sportsikerek a GT-hez, a keményebb vonalon Gee Atherton kétszer lett downhill-világbajnok, valamint nyert már öt világkupa összetettet is.

Ne hagyd sokáig ott állni!

Ne hagyd sokáig ott állni!

A GT márka amúgy több mint 40 éves múltra tekint vissza, minden a BMX vonalon kezdődött, tehát a kerékpározás ügyességi szakágában kezdték az ipart, ami folyamatosan áthatotta a GT történetét. A most tesztelt GT Zaskar Carbon Expert sem lóg ki a sorból. Olyan innovációkat említhetnénk ezután, mint az i-drive felfüggesztés a GT Lobo-n, vagy később a gearbox használata downhill gépen, de a lejtőzős szektorban a karbon használata szempontjából is úttörő volt a GT.

Zaskar - legendás modell

Zaskar – legendás modell

A legenda szerint az amerikai Gary Turner (GT), aki az autóiparban szerzett tapasztalatot, a fiának kezdett BMX vázakat hegeszteni, mert a gyerek túl gyakran összetörte a bringáit. A házilag gyártott váz viszont tartósnak bizonyult és fia sok győzelmet aratott. Persze, hogy ettől kezdve mások is felkérték, hogy építsen nekik is bringát… Aztán jött Hans „No way” Ray, aki a mountain bike-ok születésénél is letette névjegyét, majd Nico Vouilloz, Juli Furtado és a többiek öregbítették a márka hírnevét.

27,5-es kerekek lendületes csapatásokhoz

27,5-es kerekek lendületes csapatásokhoz

Manapság a rengeteg vázforma között fel sem tűnik a Triple Triangle Design, de annak idején ez adott arcot a GT kerékpároknak, vagyis a támvillákat elvezették – illetve hozzá is hegesztették – az ülőcső mellett, majd a felsőcső alsó felébe csatlakoztak be. Ezzel a vázon oldalról három háromszög látszott, a legkisebb a felsőcső, a támvillák és az ülőcső által határolva. Ez nem csak jellegzetessé tette a GT vázakat, de merevebbé, robusztusabbá is.

Triple Triangle Design

Triple Triangle Design

Tesztünk főszereplője, a GT Zaskar Carbon Expert is Triple Triangle Design-nal készül, mint ahogy az összes merevfarú mountain bike a palettán. A Zaskar napjainkban érdekes széria, ugyanis egyszerre találhatunk benne agresszív bringázásra alkalmas trail modellt, ugyanakkor XC gépet is. A két csúcsmodell azonban teljesen más karakterisztikájú a hasonló váz ellenére is.

Terhelés szempontjából tervezett csőformák

Terhelés szempontjából tervezett csőformák

A Zaskar Carbon LTD atomtámadást kibíró Rock Shox Pike villával épül, Race Face cuccokkal, fogalmazhatunk úgy is, hogy merevfarú játékszer Hans Rey bácsinak. A Zaskar Carbon Pro viszont modern cross country versenyzésre is alkalmas hardtail, könnyű Rock Shox Sid XX villával, full XT szettel, kivéve az FSA karbon hajtókart.

80 mm-es trail stucni

80 mm-es trail stucni

A kipróbált GT Zaskar Carbon Expert bringát valahová a kettő közé pozicionálnám felhasználási területét tekintve, de az árszint a két csúcsmodell alatt marad. Jó értelemben régi vágású hegyikerékpárosoknak készült, akik szeretnek csapatni lendületesen a singletraileken, jobban élvezik a lejtőzést, mintsem a minél komolyabb edzésparaméterek – táv, szint stb. – kipipálását, ugyanakkor rendszeresen megfordulnak még XCO vagy maraton rendezvényeken, ahol azért odateszik magukat.

a Triple Triangle karbonból a kényelem szempontjából is előnyös

a Triple Triangle karbonból a kényelem szempontjából is előnyös

A karbon váznak és a felszereltségnek köszönhetően egy trail bringához képest kimondottan könnyű gépről van szó, viszont a geometria – 69 fokos fejcsőszög, hosszabb felsőcső rövidebb stucnival – a technikás bringázást támogatja inkább, mint az emelkedőkre való minél hatékonyabb feljutást. Bármennyire is úgy néz ki messziről, és a rövid kormányszárat kivéve a felszerelés, valamint a karbon váz alapján is ezt gondolná az ember, a GT Carbon Expert mégsem egy XC/maraton bringa, hanem egy magas minőségi kategóriát képviselő általános célú merevfarú mountain bike, amivel lehet akár maraton versenyeken is indulni.

Hatalmas átfogású, 11-42 Sunrace sor hátul

Hatalmas átfogású, 11-42 Sunrace sor hátul

Szintén kiemelendő, hogy a GT Zaskar szériához 27,5”-es kerékméret tartozik, ami ugyancsak a technikásabb bringázást támogatja, szemben egy nagykerekűvel, ami bár gyorsabb egy hosszú, rázós lejtőn a maratonon, de kedvenc szűk ösvényeiden a budai hegyekben a 27,5-es jobban befordul a kanyarba. A GT-nél amúgy láthatóan letették a voksot a 27,5”-es kerekek mellett, szinte minden mountain bike ezzel érhető el, kivéve a Karakoram szériát, ami már messze nem ugyanaz a kategória, mint hajdanán, gyakorlatilag túra mountain bike-okról beszélünk.

FSA V-Drive hajtómű

FSA V-Drive hajtómű

Visszatérve a GT Zaskar Carbon Expertre, egy rendkívül játékos és emellett könnyű bringával van dolgunk, tényleg remek választás a magyar hegyikerékpáros terepekre, például a budai hegyekbe, ahol én próbáltam. Rendkívül direkt, precíz a kormányzás lejtőn, könnyen kiemelhető bármikor a bicó, ráadásul elég jól csillapít hátul is a karbonváz. Mondom ezt úgy, hogy a nyeregszár ennek az ellenkezője, egy hajlított karbon cső tovább fokozná a komfortot.

Tubeless-kompatibilis felnik

Tubeless-kompatibilis felnik

Ha már alkatrészcserékről van szó, nem tudtam megállni, kipróbáltam egy 100 mm-es XC-kormányszárral is, és egyből cross-country-sabb lett. M-es méretben viszonylag hosszú a felsőcső (610 mm), tehát XC-s stucnival mászáshoz is ideális pozícióba kerül a kormány. Persze a 69 fokos homlokcső miatt kiállva tekeréskor még így is be-becsuklik kicsit jobbra-balra, de ez már megszokható. A saját stucnival azonban engem kicsit zavart az „ölbe vett kormány” felfelé.

Jól működő lockout-kar

Kezelőszervek

Rock Shox Reba RL villa

Rock Shox Reba RL villa

Lássuk a további felszereltséget, kezdjük azzal, ami jó! A Rock Shox Reba RL Solo Air villa nem igényel különösebb kommentárt, már többször leírtuk, hogy szeretjük, minden szempontból ideális a gépbe. A Shimano SLX fékek is több mint tökéletesek, kivéve a hozzá tartozó tárcsákat, melyek hajlamosak elhajlásra. Szerintem ha valaki ilyen bringát vesz, egy pár Shimano Ice Tech tárcsába érdemes beruházni, azzal verhetetlen lesz az SLX. A fékkel kapcsolatban nem tetszik a láncvillán a kábelvezetés. Pont bele tud akadni a cipő sarka, elegánsabb lett volna tovább vezetni a kábelt a láncvilla felső részén.

A Shimano Deore XT váltórendszer tökéletesen működött, pedig nem full XT. A váltók, váltókarok igen, de a fogsor egy 11 sebességes Sunrace, hatalmas áttételtartománnyal, 11 fogtól 42-ig. Akik ilyen mountain bike-ot vesznek, valószínűleg a széles tartománynak nálam jobban hasznát veszik majd, és elégedettek lesznek. Nekem ha van kistányér és nagytányér elöl, bőven elég volna a 36-os legnagyobb fog finomabb átmenetekkel, de mégis inkább „feature”-ként említeném ezt a sort. Más kérdés, mennyire kopik a Sunrace, ennek eldöntésére nem volt elég néhány bringázás.

Szintén kilóg az XT hajtásláncból az FSA V-Drive hajtókar 38-24-es kiosztással, ez az XT-nél egy kategóriával alacsonyabb szintet képvisel. Ennek ellenére működésére nem volt panasz, a kérdés – hasonlóan a Sunrace-hez – meddig bírják a tányérok? A kiegészítők – kormány, stucni, nyeregszár – is FSA V-Drive alumínium termékek, ezek cseréjével is lehet majd később tuningolni, tömeget faragni.

Fölfelé kicsit közel van a pocakhoz a kormány

Fölfelé kicsit közel van a pocakhoz a kormány

A kerekekre tekintve is jól kezdődik minden, a ballonos, 2,25-ös Schwalbe Racing Raplh-ok telitalálatnak bizonyultak általános XC/trail felhasználásra, elöl egy hasonló Rocket Ron-nal sárban sem adódhatna gond. A Stan’s Notubes Rapid felnik belső nélküli használatra is alkalmasak, ha valaki megveszi a kerékpárt, érdemes is megcsinálni az átalakítást. Az agyak alul mutatnak a kerékpár árszintjén, elöl noname, hátul Shimano Deore.

Kiváló Shimano SLX fékek

Kiváló Shimano SLX fékek

Összességében egy nagyon jól kihasználható karbon merevfarú mountain bike-ról van szó, ráadásul akinek jelent valamit a GT embléma, biztosan ezért is szeretni fogja. A kerékpár idővel tuningolható is, hiszen a főbb fix alkatrészek – váz, villa, fékrendszer, váltók – remek alkatrészek, tulajdonképpen a fogyóalkatrészeken spóroltak. Ha elkopik a sor, lánctányérok (hajtómű), féktárcsák, érdemes jobbra, könnyebbre cserélni, utóbbi igaz a kiegészítőkre is.

InfoBox:
Forgalmazó: Velostar Kft.
További GT-információ: IDE KATTINTVA
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 1 090 000 Ft

Műszaki adatok:

Méretek: XS, S, M, L, XL
Váz: Karbon, BB96, 12x142mm Thru Axle
Fork: RockShox Reba RL 27.5, Solo Air, 100 mm, 15×100 mm Maxle Thru Axle
Lánc: KMC X11
Hajtómű: FSA V-Drive Mega-exo, 38/24T, 2×11
Középrész: FSA
Első váltó: Shimano Deore XT, FD-M8025-H
Hátsó váltó: Shimano Deore XT Shadow Plus, RD-M8000-GS
Váltókarok: Shimano Deore XT, SL-M8000
Fogaskoszorú: Sunrace CSMS8, 11-s, 11-42T
Felnik: Stan’s Notubes Rapid 25, 27.5″, 32H
Gumik: Schwalbe Racing Ralph 27.5X2.25″ Performance
Agyak: All Terra, 15×100 mm/Shimano Deore FH-M618, 12×142 mm
Fékek: Shimano SLX, BR-M675 / RT-68 160 mm Centerlock Rotor
Fékkarok: Shimano SLX, BL-M675
Kormány: FSA V-Drive Top Flat Bar, 740 mm / 31.8 mm
Stucni: FSA V-Drive, 80 mm / 31.8 mm
Headset: FSA No.42 ACB, integrált, 1.5″-1-1/8″
Nyereg: WTB Silverado
Nyeregszár: FSA V-Drive

 

Geometria:

gt_Multibike_Zaskar_Carbon_2.1438226233

 Fotók: Vanik Zoltán

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo