A Garbaruk kerékpározás iránti érdeklődése a versenyszintű motorsportból eredeztethető. A cég magasan kvalifikált fejlesztőcsapatában számos sportrajongó mérnök dolgozik, így alig meglepő, hogy munkájuk során a kerékpározás irányába is elindultak. Dmitrij, a márka alapítója és vezetője csodálatos lelkesedéssel beszél a Garbaruk által kínált kerékpáros alkatrészekről, kiegészítőkről, számukra szívügy a bicajozás.
Dmitrij cége korábban a legmagasabb szintű motorport számára gyártott kis-szériás versenyalkatrészeket, például motoralkatrészeket és kormánytartozékokat. Ezzel a műszaki háttérrel nem volt különösebben nehéz belecsobbanni a kerékpárok világába. Rögtön a csúcsfejlesztésekkel kezdhették a munkát, a kijevi üzemből mára számos exkluzív termék kerül kiszállításra, mára a világ minden szegletében bicajoznak Garbaruk alkatrésszel szerelt kerékpárokon.
A márka termékei közt találunk egy darabból CNC-forgácsolt lánckeréksorokat, lánckerekeket és egyéb apróbb számítógép által tervezett és megmunkált alkatrészeket. A cég nemzetközi sikerének egyik titka a rugalmas hozzáállás. Amint egy újabb szabvány jelenik meg a piacon, a mérnökök nekiállnak az ehhez való alkatrészek kifejlesztéséhez. Alig telik el néhány hét, és a megfelelő Garbaruk termék már rendelkezésre áll, és szállítható. Ez a folyamat nagyobb cégek esetében lényegesen lassabb, részben a fejlesztőkapacitás és a gyártás földrajzi távolsága, illetve a távol-keleti eredet miatt. A 3D modellezés és tervezés ugyancsak felgyorsítja a gyártásfolyamatot, a koncepció kialakításától a forgácsoláson át az anodizálásig, minden egy helyen – a márka kijevi központjában – történik.
A Garbaruk megbízott azzal, hogy kerékpárversenyzőként végezzek egy hosszútávú tesztet, amely a márka BB30 rövid tengelyes hajtóműre optimalizált 34 fogas direkt felfogatású narrow-wide, azaz egy tányéros lánckerekét teszi próbára. Cserében a későbbi fejlesztéseket elősegítő visszajelzést vártak tőlem. Kaptam az alkalmon, így került Orbea Oiz kerékpáromra ez a spéci lánctányér. Láthatjuk, hogy mennyi paraméternek kell stimmelni egy adott lánctányér esetében, a számos középcsapágyszabvány minden egyes variációjához egyedi kialakítást kell tervezni, azon belül fogszám- és színválasztékot biztosítani. Ebben a tekintetben az európai kis szériás márkák jelentős piaci előnyt élveznek.
Nem mellesleg a gyártó küldött egy 36-fogas modellváltozatot a 34-es mellé, bár ez már mind a kerékpárral, mind az izomzatommal való kompatibilitás végső határát súrolja. Néhány száraz versenyre feltettem, de döntően a kisebbik lánctányért nyúztam az egyéves tesztperiódus során. Az Oiz esetében a láncvilla melletti férőhely 32-34 foghoz lett kialakítva, továbbá a hátsó felfüggesztés bemozdulás-mentessége is romlik a magasabban lévő lánc keltette erőhatás miatt.
A direkt felfogatású narrow-wide lánctányér felszerelése, cseréje rendkívül egyszerű feladat. Egyáltalán nem rossz ötlet több lánctányér-méretet használni, és azokat a terepviszonyok és időjárás szerint variálni. Szerintem olyanoknak is simán menne, akik egy lánc- vagy bovdencserétől ódzkodnak. Egy többnapos versenyen személy szerint majd minden nap változtattam az áttételen, csapattársaim hasonlóképpen cselekedtek.
A Garbaruk lánctányér váltásteljesítménye és hangja szinte megegyezik az eredeti SRAM alkatrésszel – ráadásul ez még keresztbe történő váltás esetében is áll. Mindkettő kissé zajosabb az XTR 1x felállásnál, és érzékenyebbek a pontos láncvonal-beállításra. Az optimális láncvonalbeállítás-technológiának a Garbaruk nevet is adott: ez a Variable Chainline Technology (VCLT).
A márka a narrow-wide fogprofil-technológiát ugyancsak kissé módosított formában valósította meg, mint az ipar óriásai. A Garbaruk szakemberei szerint ez még ritkább lánclesést eredményez, így a láncvezető esetleges alkalmazása nyugodtan elhagyható. Személy szerint XCO futamokon és edzések során egyetlen alkalommal sem tapasztaltam láncleesést, ellenben az extrémebb MTB „műfajokkal” nincs komoly tapasztalatom. Spanyolországban mentem EWS pályákon, ugyanezt a bringát hajtottam, de nem versenyiramban, és a lánc ott is a helyén maradt. Ellenben számos szakági versenyzőt láttam láncleeséssel küszködni a gyári lánckereket használva.
Továbbá a gyártó szerint az általuk kifejlesztett fogkialakítás finomabb hajtásérzést biztosít. Ezt nem tudom sem megerősíteni, sem megcáfolni: az érzés a bicaj gyári lánctányérjához képest szerintem nem változott. Ellenben észrevettem kisebb javulást a hajtásrendszer sártűrő képességében, azaz kevésbé romlott a teljesítmény a Garbaruk modell esetében. Korábban egy nagyobb dagonyázást követően annyira nehezen volt hajtható a bringa, hogy leszálltam és valamelyest megtisztítottam a sártól és a beleragadt fűszálaktól. Az utóbbi évben az új lánckerékkel ez szerencsére nem fordult elő. Tapasztalatom szerint sokat segít, ha ilyen időjárásban a láncot viasszal és nem olajjal kenjük, főleg a teflonadalékos viasz hoz jelentős javulást. Aki sokat megy ilyen terepviszonyok közt, fontolja meg a kenőanyagváltást, emellett szerezzen be egy Garbaruk tányért!
A lánctányér a legmagasabb szintű alu ötvözetből készül. A gyártó nem spórol az anyagkeménységen, a termelés felgyorsítása és a szerszámok óvása érdekében. Ennek elvitathatatlan előnye a megnövelt tartósság, amit tesztem során is tapasztaltam. A világ egyik vezető kerékpáralkatrész-gyártójának érdeke, hogy a gyártás gyors és olcsó legyen, viszont nem érdeke, hogy a lánctányér örökké tartson. Ennek tükrében a fenti eredmény alig meglepő. Egy év alatt minden időjárás előfordult, és köztudott, hogy sárban jobban kopnak az alkatrészek. Az előző két évben többé-kevésbé ugyanannyi kilométert mentem az Orbea XC-montimmal, a futásteljesítmények tehát összevethetők. Egy dolog változott: idén a szezon derekán 1×12-es meghajtásra váltottam, de szerintem ez nincs jelentős hatással a lánckerék tartósságára.
Két tényezőt emelnék ki eme Garbaruk alkatrésszel kapcsolatban. Egyik, hogy a mérnököknek úgy sikerült növelni a tartósságot, hogy ez nem ment a zaj vagy a váltásteljesítmény rovására. Szakemberek szerint ez a három tényező többé-kevésbé kizárja egymást, a hármat igen nehéz egyszerre megvalósítani. A másik a láncleesés elleni védelem, amely a megfelelő láncvonal beállítása esetén feleslegessé teszi a láncvezető használatát. Szerintem már ez a két dolog is elég meggyőző érv lehet a Garbaruk lánckerekek mellett. A márkának amúgy sincs szüksége masszív marketing kampányra: a szóbeszéd, a kerékpáros ismerősök ajánlása bőven elég reklám. Emellett a cég bicajos alkatrészkínálata egyre bővül, érdemes körülnézni mielőtt az adott pótalkatrészt megrendelnék. Itt vannak a szomszédban, és kétségtelenül értenek a spéci high-end kerékpáros cuccokhoz!
A gyártó honlapja: https://www.garbaruk.com/