fbpx

Furcsa időfutam sisakban Valter Attila – Ez a jövő vagy az UCI betiltja? – FRISSÍTVE

A Tirreno-Adriatico időfutamának talán legfontosabb eseménye a Team Visma Lease a Bike versenyzőinek sisakja volt, Valter Attiláék fején a legújabb Giro Aerohead II volt látható, ami óriási méretével és nem mindennapi formájával keltett feltűnést.

Frissítve: Görgess a cikk aljára!

Az országúti kerékpársportban az elmúlt évtizedben az aerodinamikai fejlesztéseken volt az egyik legnagyobb hangsúly, ami annyira nem meglepő hiszen a légellenállás leküzdése a legmeghatározóbb tényező kerékpározás közben, legalábbis síkon. A kerékpárok fejlesztésén túl a versenyzők pozíciójának optimalizálásán is sokat dolgoztak, hiszen az ember jelentősen nagyobb felület mint maga a kerékpár. Főleg az időfutam pozíciók változtak, gyorsabbak lettek és ezekhez is fejlesztettek még különböző kiegészítőket. Természetesen a fejvédő, mint a frontfelület egy fontos eleme is fejlődésnek indult, különböző testhelyzetekhez, fejtartásokhoz terveztek időfutam sisakokat, amik segítettek gyorsabbak lenni.

Mostanra már eljutottunk oda, hogy a fejvédő “szinte” nem is védelmi kiegészítő, hanem elsősorban az aerodinamikát hívatott javítani, melyre jó példa a Tirreno-Adriatico-n debütáló Giro Aerohead II, ami szokatlan formájával gyakorlatilag egy aero elem az ember teste előtt fejvédőnek nevezve. A kissé negatív hangzásúnak hathat az előző mondat vége, de tényleg kb erről van szó, viszont egy másodpercig sem kérdéses, hogy gyorsabb és biztonságosabb is benne versenyezni, mert jobban kilátni belőle mint általában az időfutam fejvédőkből (ahogy Valter Attila is írja a facebook bejegyzésében).

Egyébként nem egyedülálló a Giro időfutam sisakjának koncepciója, a POC-nak is van hasonló próbálkozása, a Specialized legutóbbi modellje is formabontó és a régi Giro Aerohead is már ott volt a top fejvédők között. Viszont méretében, formájában és a kilátásban együttvéve mindenképpen egyedi, bár ahogy Ati is írja lehet jövőre már mindenki ilyenben fog versenyezni. Az utóbbit azért még akár elkapkodott állításnak is nevezhetnénk, mert az UCI sok mindenre képes és nem feltétlenül negatív kontextusban írom ezt, az alkatrészeknek, kiegészítőknek elsősorban a funkciójuknak kell megfelelni és a különböző aero idomok gyorsan tiltólistára tudnak kerülni és az sem kizárt hogy az ilyen fejvédőknek is idővel ez lesz a sorsa. Mert azért azt nem szabad elfelejteni, hogy ebben a sportban az ember teljesítménye az elsődleges, legalábbis jelenleg ez a koncepciója a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségnek. Mondjuk én már várom a többi gyártó válaszát. 🙂

Frissítés!

Az UCI már reagált is az új fejvédőre. A közleményükben azt írták, hogy megvizsgálják az új fejvédőket és ha szükséges módosítják a szabályokat, ezenkívül ugyanazt leírták, mint én is, hogy úgy látják, hogy ezek a fejvédők alapvetően nem a funkciójukat látják el jobban a fejlesztéseknek köszönhetően, azaz nem az ütéstől védik a fejet, hanem az aerodinamikai előnyöket hívatottak javítani. Ezenfelül lezárult a Specialized TT5 időfutam sisakjának vizsgálata is és betiltják a “head socks” használatát (a fejvédő rögzítését szolgáló sálat, ami javítja a fejvédő légellenállását), mert az nem egy szükséges egysége a fejvédőnek, hanem aerodinamikai előnyöket szolgáló eszköz.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo