Egy különleges országúti kormánnyal állt elő a Speeco, amit szökevények számára fejlesztettek a jobb, kényelmesebb aero pozíció elérése érdekében. A kormány várhatóan megosztó lesz az országútisok körében, de azt mindenképpen meg kell hagyni, hogy az elgondolás nem rossz.
A profi országúti versenyeken rengeteget látjuk a kormányra könyökölve menni a szökésben lévő vagy éppen a mezőnyt vezető versenyzőket, aminek az oka, hogy így két okból is kevesebb energiát kell beletenniük az adott sebesség eléréséhez, egyrészt lekönyökölve aerodinamikusabbak, mint alsó fogásban, másrészt könyökölve a testtömegük kisebb százalékát kell megtartaniuk, melynek következtében a tartó izmok kevesebbet dolgoznak és az ott megspórolt energiát közvetett módon a hajtásba lehet átvinni.
Országúti mezőnyversenyeken tilos a könyöklő használata, ezért marad a kormányra lekönyöklés, aminek vannak hátrányai, például az, hogy a kormány vághatja az alkarunkat vagy a csuklónkat természetellenesen ki kell fordítani, de a legnagyobb probléma a stabilitás hiánya, egy kisebb ütésre simán ki tud fordulni a kormány a kezünkből.
Mit tehetünk, hogy a könyöklés előnye megmaradjon, de a hátrányokat minimalizáljuk? A Speeco erre a kérdésre válaszként tervezte meg az aero szökevény kormányt (Aero Breakaway Handlebar), típusnevén ABB, ami hátrányok többségét eliminálja és az előnyöket is felerősíti.
A kormány bemutatása előtt az fontos leszögezni, hogy darabokra tudnám szedni kritikákkal az egész kormányt abszolút negatív színben feltüntetve, de érdemes ehelyett végiggondolni a koncepciót és az előnyök mellett bemutatni a problémákat is. Én is rengeteg időt töltöttem már könyöklő pozícióban, ezért tudom értékelni az ötletet.
Az országúti kormányokra lekönyöklésnél a legnagyobb probléma, hogy a fékváltókar és a kormány felső fogása egymáshoz közel van, ezért ha a fékváltókart fogva könyöklünk le akkor majdnem a csuklónkkal támaszkodunk a kormány felső részén, ami kényelmetlen is és nem is igazán stabil. A nagyobb előrenyúlású (reach) kormányok ezen a problémán minimálisan segítenek, de messze nem oldják meg.
A Speeco viszont az találta ki, hogy mi lenne ha óriási előrenyúlással készítené a kormányt, amit 70 mm-es stucnival párosítana (integrált a kormány), így nem a csuklónkon kéne támaszkodni. Ezt még megfejelte azzal, hogy keskenyre vette a kormányt, ami sokat javít a légellenálláson és már-már egy szélesebb könyöklőbeállításra emlékeztet. Sőt a kormány előrenyúló szakaszába egy homorú vájatot is beletervezett, amivel szinte egy könyöklő válik a kormányból. Ezzel még nincs vége, a kormány alsó fogása kifelé nyílik, ezért a fékváltókarok befelé állnak, amik tovább segítik a könyöklő pozíciót. A képeken is láthatjuk, hogy valóban kényelmesebb, stabilabb és aeróbb pozíciót tesz lehetővé ez a kormány, ami biztos sokat segít szökésben (sőt van versenyző, aki saját magának is hasonló kormányt rakatott fel, mert neki ez volt a jó) vagy a KOM-ok gyűjtögetésében, de megvannak a hátrányai is.
A stucni hosszának a csökkentése két problémát okozhat, az egyik, hogy a kormány felső fogása nagyon közel kerül, ami zavaró lehet például hegyen amikor ott fognánk a kormányt, a másik pedig, hogy kiállva belerúghatunk térddel a kormányba. A kormány keskenyítése fékváltókar fogásban stabilitási problémákat okozhat, idegesebb lesz az irányítás és kiállva sem tudunk akkora erőt beletenni, plusz a mellkasunk is jobban összeszűkül és levegőt is nehezebben kapunk. Az erősen befelé dőlő fékváltókarok sem túl kényelmesek, sőt ahogy a képeken láthatjuk őket biztosan kényelmetlenek a többség számára hosszú távon. Röviden összefoglalva, ha nem könyökölve tekersz vagy alsó fogásban fogod a kormányt akkor elég nagy az esélye, hogy kényelmetlen lesz és még a bringádat sem fogod tudni olyan jól irányítani.
A Speeco ABB egyébként egyedi gyártású és 1500 eurót kér el a gyártó egy kormányért.
Megéri? Rajtad áll a döntés!