fbpx

Focus színekben fókuszban az utánpótlás Sopronban – interjú Horváth Csabával

92 tavaszán kevesen gondolták a soproni „nehéz szerszámosok” közül, hogy az a pár erdőben kerekezni szerető fiatal egy olyan egyesületet alapít, mely mára a sportágat meghatározó klubbá növi ki magát! Új mezekben láthatjuk Magyarország egyik legismertebb és legsikeresebb mountain bike csapatát, a korábban narancsmezes soproniak idén Focus színekben indulnak a maraton- és XCO versenyeken.

A fontos változásokról a csapat egyik meghatározó tagjával, a pályán tavaly XCO- és XCM master bajnoki címet szerző Horváth Csabával beszélgettünk.

DSCN6176

Bikemag: Aki esetleg nem ismerné az egyik legrégebbi magyar mountain bike csapatot, hogyan mutatnád be, mik a céljaitok?

Horváth Csaba: A mi csapatunk sosem arról szólt, hogy elit versenyzők tekerjenek nálunk, ez persze nem volt tudatos, de így alakult. Sokkal inkább, hogy 2011-ben és 2012-ben is megnyertük vagy másodikak lettünk az éves csapatrangsorban és fennállásunk során 33 egyéni bajnoki címet szereztünk. Ezt azért tudtuk elérni, mert sok versenyzőnk van, akik a korosztályos pontszerző kategóriákban indulnak, maratonon a hosszú távon, illetve a cross-country versenyeken is, és nem is szerepelnek rosszul, dobogóra, vagy dobogó közelében meg tudnak jönni. Sokan vannak ilyenek, mind a master kategóriákban, mind a felnőtteknél, és azzal, hogy egy-egy versenyen 20-25 fővel veszünk részt, az egyik legnépesebb csapat is vagyunk a mezőnyben. Másrészt ezek a versenyzők egyre eredményesebben szerepelnek. Minden évben több magyar bajnoki címet szereztünk, sőt vannak olyanok, akik az ultra távokon szerepelnek sikeresen.

ZsBotiDobogoKét éve beindítottunk egy junior vonalat a Csömöriek által kezdeményezett utánpótlás programmal közösen, de saját lábakon állva. Ez napjainkra odáig fejlődött, hogy a gyerekek az osztrák utánpótlás kupafutamokra járnak át versenyezni. Zalaegerszegen például a 22 fős csapat több mint fele utánpótlás korú volt. Ez az U7-U15 korosztályokkal foglalkozó program nagyon fontos, mert – ez nem csak nálunk, hanem Ausztriában is igaz – a fiatalokat már nagyon nehéz rávenni az élsportra, a cross country versenyzésre. A maratonokon még mindig van nálunk is 1000-1200 induló, az egy tömegsport, nincsenek konkrét célok megfogalmazva, valaki azt mondja, hogy beértem a mezőny első felében, tök jó, elégedett. Viszont a cross-country kemény.

Bikemag: Szerinted miért esett ennyire vissza a cross-country iránti érdeklődés?

Horváth Csaba: Ez a jelenség Ausztiában is megfigyelhető, egy kupafutamon kis túlzással 20 ember köröz, akik egyenként olyan erősek, mint a mi elitünk, tehát a színvonal magas, de igazából ez senkit nem érdekel. Egy lelkes csapat életre keltette nálunk a Cross Country Challenge-et, azt mondják, hogy szerintük azért vannak ilyen kevesen cross-country versenyen, mert gyenge a színvonal, kemény a pálya, stb. Én azt mondom, hogy nem, hanem azért vannak kevesen, mert senkit nem érdekel a cross-country verseny. Én ezzel csak arra szeretnék utalni, hogy vért izzadva sem lesz számottevően több induló, mert valójában a maraton vitte el a cross-country tömegbázisát, és hiába a szuper színes körítés, fesztivál, amatőr kategória, ésatöbbi…

Személy szerint ezt sajnálom, az én szívemhez is közel áll ez a szakág, 20 éve én is ezzel kezdtem, de a számok nem hazudnak. Ha az év eddig lezajlott XCO versenyeinek böngésszük az eredménylistáit, csúnya dolgokat lehet találni abból a szempontból, hogyan állnak össze az indulói létszámok. Elkövették azt a hibát is, hogy átestek a ló túlsó oldalára a futamok mennyiségét illetően. Tavaly volt 5 XCO kupafutam, volt, amelyik el is maradt, idén van 17… Mit értek el? Még kevesebb induló lesz, mert azt mondja az ember, hogy minek menjek el Ózdra és Miskolcra, mikor nekem lesz itt versenyem Sopronban és Zalaegerszegen, annyira nem számít az összértékelés, nem fognak elutazni. Gyakorlatilag ezzel még jobban vissza fog esni az indulói létszám, hiába jobb esetleg a színvonal, de kinek?

IMG_0315

Legyen négy cross-country verseny, tudomásul kell venni, hogy erre 150 ember mozgósítható. Fogjon össze az a pár ember, aki a rendezésben érdekelt, és a négy versenyt csinálják meg világkupa szintűre, amiről lehet sajtózni, mert olyan a színvonal, és akár még nézők is elmennek (nem családtagok). De biztosan nem kell 8 kupafutamot csinálni, ahol van 5 elit és kilencven korosztályos versenyző.

Kicsit elkanyarodtunk, de visszatérve az utánpótlás programra, ez azért nagyon fontos, mert nálunk valahogy erről egy ideje megfeledkeztek, gyakorlatilag az utánpótlás korosztály kihalt. Ugyanazok bicikliznek velem, akikkel a kilencvenes években kezdtük. Felnőtt egy generáció, de többen hagyták abba, mint akik újoncként elkezdték, nézd meg, hogy gyakorlatilag a master kategória a legjelentősebb az egész mezőnyben. Az elit mezőnyben gyakorlatilag évek óta hárman-négyen kergetik egymást.

DSCF6894

Bikemag: Ennek ellenére Ti rendezitek idén a szakág Országos Bajnokságát.

Horváth Csaba: Egyesületünk erős tradíciókkal rendelkezik versenyrendezés terén, egy ilyen esemény kifogástalan és minőségi megrendezéséhez minden lehetőségünk adott.

Olyan pályát sikerült kitűznünk, amely bizton az ínyencek kedvence lesz és a rendezés színvonalát is szeretnénk nyugati szomszédunk szintjére emelni. Remélem, hogy akik július 21-én Sopronba látogatnak, maradandó élménnyel gazdagodnak. Ez hozhatja vissza a cross-country szakág méltó rangját.

DSCN1163Bikemag: Térjünk a lényegre, 2013-ban Focus Team Hungary néven jelentek meg. Mi az oka a szponzor és névváltozásnak?

Horváth Csaba: Idénre nem álltak össze ugyanazok a kondíciók a KTM-mel, mint eddig, valamint a tagság jelentős része felismerte a komfortosodó vezetési szisztéma és az „elmasterosodás” fejlődési gátjait. A megújulást képviselők 2012 év elején szemléletváltást kezdeményeztek, melyhez minden várakozást felülmúló támogatást kaptak a Kerékpáros Szövetség, Sopron városa és nem utolsó sorban a szponzorok részéről.

Új név, új elnökség, új programok. Osztrák kapcsolati tőkén keresztül jött egy lehetőség a Focus-szal, és egy olyan ajánlatot tettek, melyre még azok sem tudtak nemet mondani, akik nem feltétlenül a változás mellett tették le a voksukat. A Focus viszonylag új szereplő Magyarországon, sokat tesznek azért, hogy itthon is legalább annyira ismert legyen a márka, mint tőlünk nyugatabbra. Ami nagyon fontos, hogy mi hosszú távra tervezünk, és ennek megfelelően kötöttünk szerződést a Borneo-Apparellel, a márka hazai képviseletével, első körben három évre. Sikerült megértetni velük, hogy ennek a csapatnak van egy presztízse, mindenki tudja, hogy kik vagyunk, nem olyanok, akik az elmúlt 12 évben 12 névadó szponzorral rendelkeztek… Januárban született a megállapodás, melynek értelmében a csapat Focus Team Hungary néven szerepel és a kerékpárokat is fokozatosan erre a márkára cseréljük.

Ami a csapat nevéből nem derül ki, de a főszponzorról van szó: a GYSEV Cargo nagyon keményen odaállt a csapat mögé. Azt tudom mondani, hogy a 92-ben alakult klubunk olyan horderejű szponzorral, mint a GYSEV, még nem büszkélkedhetett. Ők a Nyugat-Magyarországi régióban tevékenykednek, Ausztriában is vannak érdekeltségeik. Találkoztak az érdekek, hazai viszonylatban ritkaságnak számító támogatást nyújtanak, és a Focushoz hasonlóan hároméves megállapodást kötöttünk. Szintén lényeges, hogy a csapat együtt maradt. Lehet azt mondani, hogy a szponzorváltás nem volt egyszerű sztori, néhányunk érzelmi szálakkal kötődött a korábbi névadónkhoz, de abban egyetértettünk, hogy a csapategységet és az évtizedes barátságokat nem írhatja felül egy márkanév.

IMG_0665_filtered

Bikemag: Ha a GYSEV a főszponzor és az anyagi támogató, miért nem jelenik meg a csapat nevében?

Horváth Csaba: A GYSEV nem várta el, hogy a névben megjelenjenek, úgy gondolták, hogy ők szponzorok, rajta vannak a mezen, csapat honlapján, ez elég. Nem akarták azzal gyengíteni a mi pozíciónkat, hogy amiatt veszítsünk szponzorokat, mert ők ragaszkodnak a névadáshoz. Ha ők azzal (is) tudnak segíteni, hogy mi fel tudunk ajánlani kisebb szponzornak névadó lehetőséget, és ezzel jobb feltételekhez jutunk, akkor használjuk ki. Ez rendkívül nagyvonalú a GYSEV Cargo-tól. Így egyértelműen a Focust tudtuk előtérbe helyezni, jobban kiszolgálni őket. Az eredménylistán a név mögött a Focus Team Hungary lesz, mi lettünk gyakorlatilag a német gyártó magyarországi csapata.

379578_127949630744122_108724788_n

Bikemag: Utolérhetők vagytok a világhálón is? Gondolom a névváltozás is módosulásokat eredményezett.

Horváth Csaba: A tartalmi rész nem, viszont a honlapunk címe megváltozott. Februártól már a www.mtbsopron.hu címen vagyunk elérhetők és a Facebookon is Focus Team Hungary néven vagyunk megtalálhatók.

A honlapunkat az elkövetkező hetekben érdemes lesz látogatni, mert folyamatosan frissülő információkat adunk az XCO Bajnoki Futamról, a pályáról.

Bikemag: Sok sikert kívánunk az új színekben, és legalább olyan szép eredményeket, mint az eddigiek!

focus_team_logo

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.